منتدى عالم الأسرة والمجتمع

منتدى عالم الأسرة والمجتمع (http://www.66n.com/forums/index.php)
-   صحة المرأة (http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=107)
-   -   هنا استفساراتكم بكل ما يخص " الحمل و الولادة " (http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=204824)

لسعة حفاوه 02-05-2010 05:40 PM

مشكلتي مع الحمل

عندي مشكله وقلت مالي بعد الله غيركم
اناحامل واخر دوره كانت 11\1\ وفي في يوم 10 \4 نزل علي دم بس بدون الم واستمر ثلاثة ايام وفي يوم6\5 نزل علي دم وكان كثير ورحت للدكتوره وقالتلي انه عندي مشكله في المشيمه انه نازله تحت وانا كنت احس بحركة الجنين من الشهر الثالث ولكن كانت خفيفه الحين انا في الشهر الخامس وكل مااروح للدكتوره تقولي الجنين نازل والحين مااحس بحركه وبطني بدت تختفي مع انها كانت كبيره في الشهور الاولى والحين انا خايفه من قلة الحركه ومدري وش اسوي اسفه على الاطاله وابي اعرف متى موعد ولادتي

مش مجرد كلام 02-05-2010 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لسعة حفاوه (المشاركة 2410898)
عندي مشكله وقلت مالي بعد الله غيركم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لسعة حفاوه (المشاركة 2410898)
اناحامل واخر دوره كانت 11\1\ وفي في يوم 10 \4 نزل علي دم بس بدون الم واستمر ثلاثة ايام وفي يوم6\5 نزل علي دم وكان كثير ورحت للدكتوره وقالتلي انه عندي مشكله في المشيمه انه نازله تحت وانا كنت احس بحركة الجنين من الشهر الثالث ولكن كانت خفيفه الحين انا في الشهر الخامس وكل مااروح للدكتوره تقولي الجنين نازل والحين مااحس بحركه وبطني بدت تختفي مع انها كانت كبيره في الشهور الاولى والحين انا خايفه من قلة الحركه ومدري وش اسوي اسفه على الاطاله وابي اعرف متى موعد ولادتي

الله يتمم حملك يااارب

وفيه بعض الامهات تجيها مشكله المشيمه النازله وتعدي على خييير بس انتبهي من المجهود الكثير والسفر لانه مضر

وولادتك احتماااااال تكون 16 او 17 _10 _1431 حسبت لك على نفس ولادتي وماادري

الامل الباسم 03-05-2010 09:06 AM

صباح الخير

:(كيف الحال انا الحين نزلت علي الدورة 3/4/2010 المهم انا لي اسبوع وطلع في وجهي حبوب كثيرة ماادري ليش حطيت كل شي كريم وغيرة وماراحت ففكرت قلت يمكن حمل لاني انا ابي احمل :(:(:(وماادري فياليت اي احد صار لة كذا يقوالي تكفون

لسعة حفاوه 03-05-2010 12:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مش مجرد كلام (المشاركة 2410930)

الله يتمم حملك يااارب

وفيه بعض الامهات تجيها مشكله المشيمه النازله وتعدي على خييير بس انتبهي من المجهود الكثير والسفر لانه مضر

وولادتك احتماااااال تكون 16 او 17 _10 _1431 حسبت لك على نفس ولادتي وماادري

مشكوره على ردك ياقلبي

ام لطفلة 03-05-2010 01:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامل الباسم (المشاركة 2411867)
:(كيف الحال انا الحين نزلت علي الدورة 3/4/2010 المهم انا لي اسبوع وطلع في وجهي حبوب كثيرة ماادري ليش حطيت كل شي كريم وغيرة وماراحت ففكرت قلت يمكن حمل لاني انا ابي احمل :(:(:(وماادري فياليت اي احد صار لة كذا يقوالي تكفون

[gdwl]اذا دورتك منتظمة فهذا اكيد حمل[/gdwl]

الامل الباسم 03-05-2010 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام لطفلة (المشاركة 2411956)

[gdwl]اذا دورتك منتظمة فهذا اكيد حمل[/gdwl]

والله يعني يطلع بالحامل حبوب الله يفرح قلبك

Crestalla 03-05-2010 04:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana123456 (المشاركة 2410524)
بالنسبة لحركة الجنين فى ااخر الشهر السادس
او عموما فى مراحل حملى من اولة حتى الان انا ياجماعة مش بحس بالحركة الا اثناء الليل ومش بحس بيها بالنهار خالص
وكمان مش بحس بيها بالليل الا لما اكل حاجة حلوة او مسكرة
مش عارفة لية هل الجنين كسلان ولا دة بسبب كسللى انا
مع العلم انى بنام الساعة 6 صباحا وبصحى الساعة 2 او 3 العصر
وخلاص متعودة على كدة من قبل حملى
وعلى العموم مش بعمل مجهود كبير هل دة لة علاقة بحركة الجنين ولا دة فية حاجة فى الجنين نفسة
انا محتارة وقلقانة جدا يكون الجنين حجمة صغير او نموة ضعيف
اعمل اية عشان اطمن واية نوع التحاليل

ختي انتي بتابعي حملك مع طبيبه؟؟
اذا متابعه وقالتلك كل شيء تمام فمافي داعي للوسوسه هذي
اخبريها بقلقك وخليها تعملك سونار وخليها تطمنك عالبيبي

Crestalla 03-05-2010 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامل الباسم (المشاركة 2411867)

انتي الان كملتي 30 يوم من اخر دوره جاتك
والحبوب مش مقياس لحاجه ابدا
ممكن تطلع قبل موعد الدوره او مع الحمل بسبب الهرمونات

عموما لو تاخرت عليك كمان يومين اعملي تحليل حمل والله يكتبلك اللي فيه الخير

(( ضوى الليل )) 03-05-2010 09:05 PM

السلام عليكم

اخواتي انا بآخر الشهر السابع بأذن الله

صار لي ثلاث اسابيع اعاني من ألم في الحوض و عظمة العانه بشكل شديد و مؤلم

لدرجة اني ما اقدر انقلب بالليل و لا اجلس مضبوط و الحوض يطق عندي و يطلع صوت

و يوم رحت للدكتوره و شكيت لها حالتي قالت لي هذا بسبب نزل الرأس

ف الحوض و سبب احتكاك في العظام و ارتخاء شديد؟؟

و انا تعبانه من الألم كثييير

مع ان ف حملي الأول ما جاتني هالمشكله

ساعدوني

nana123456 07-05-2010 03:02 AM

ياجماعة انا لسة جاية انهاردة من عند الدكتور واشتكيت لة من الام الركبتين عندى هو كان اعطانى ديبو فورت للركبة هى حقنة كل اسبوع بس للأسف مفيش نتيجة الحمد لله وقالى انهاردة ان الحقن دى فيتامينات مش مسكنة للألم او مش لوجع الركبة

الالم بصراحة فظيييييييييييييييييييع ربنا يعافيكوا مش بقدر انام ولا اقعد ولا امشى ولا حتى اركع واسجد وفى كل حركة بحس بألم جااااااااااامد اوووووووى فيهم

وهو قالى انهاردة ان الحمل عمرة مايعمل الم فى الركبة ممكن يعمل الام الضهر فقط
ونصحنى انى اروح لدكتور عظام وبصراحة انا قلقانة ومش عاوزة اروح لان كدة العلاج بقى كتير اوى عليا من الناحية الجسدية والمادية كمان

ياريت اللى مرت بنفس الام الركبتين دى تفيدنى وهل دة عادى فى الحمل وهل فية وصفة طبيعية اوتمرين للآلام دى

ياريت الافادة سريعا

وياريت تدعولى لانى رايحة اعمل تحليل الهيموجلوبين يوم السبت وكمان تحليل السكر يارب تطلع النسب كويسة لان دى تالت مرة اعمل التحاليل دى

الساعة الآن 07:01 PM.