منتدى عالم الأسرة والمجتمع

منتدى عالم الأسرة والمجتمع (http://www.66n.com/forums/index.php)
-   ركن الطفل (http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=97)
-   -   ارغب في تعليم ابنتي دخول الحمام (http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=190456)

لون سماوي 04-08-2009 12:58 AM

ارغب في تعليم ابنتي دخول الحمام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حدخل في الموضوع مباشره عمر ابنتي سنتين

وحابه اعلمه على الحمام احس بصعوبه

عطوني نصائح او خطوات امشي عليه

ولكم كل الشكر

toota2 04-08-2009 01:53 AM

وانا بنتي الصغيره قبل يومين كملت سنتين ....وقلت خلص لازم ابدي معاها بس عذاب بديت هالاسبوع وشلت السجاد وكل اشوي اشوفها مسويه بمكان ....اعزكم الله

اتجننت رجعت فرشت السجاد ولبستها البامبرز بس كان ودي اعلمها قبل رمضان ....وانا من عمر السنه ونص بديت على فترات متقطعه ولا حياة لمن تنادي

احسها ما تستوعب اللي دا يصير

ياريت احد يفيدنا بكم نصيحه انا والاخت لون سماوي

ورد وذبل 04-08-2009 08:04 AM

وانا ايضا اريد تعليم بنتي ولكنها لم تترك الرضاعه غيره من اختها

fantazia 04-08-2009 12:23 PM

و الله أنا حالتي زي حالتكم ...بنتي حفظها الله كملت سنتين من شهر
بس مش عاوزة تروح للحمام و لا حتى تعمل في إلي إشترتهلها(potty)
أسيبها كل الصبح من غيرالحفاظ و لما تعملها تناديلي شوفي ....
أسألها حبيبتي نروح نكمل الباقي في الحمام عشان مش كويس
تعميلها في الأرض و هي على طول تروح رافضة و تقول لي NOOOO
تعبت معاها و الصيف بقالوا شهر و هي رافضة تتعلم.

صمت وسكون 04-08-2009 02:57 PM

انا من راي لا يمكن لطفل ان يتعلم الا عندما يكما 3سنوات فوقتها يعي ما يفهم وحتى ان تعلم قبل فانه ينتكس ويعملهاعلى نفسه

ام محمد الفاتح 04-08-2009 03:16 PM

انا بقى خلااااااااااااااااااااااااااااااااص:18:زهأت نفسي اعلم ابني ابني بقالي خمس شهور تقريبا او اقل قليللا بدأتاعلمه وهو عنده سنتين وتلات شهو بجد زهأت بصراحة بقالي تلات شهور افتكرت ومش عايز يتعلم مش عايز يعمل ويقلي اني هو عمل وهو ماشاء الله بيفهم وعارف الغلط من الصح في كل حاجة الا دي مش عايز يتعلمها بجد صبري نفد وقررت باذن الله لمااجيب المرة القادمة من اربعة شهور ابدأ اعلمه علشان على سنة يكون عرف

Habibat Alush 04-08-2009 03:57 PM

اهم شيء انك ما تضغطي عليها او تعصبي و تقوليلها لازم لان هل شيء راح ياثر فيها نفسيا و الضغط على الاطفال بهيك حاله راح يسبب لهم عقده و بل تالي يتبولون بدون شعور و يكونو خايفين.

انا اشوف انو سنتين ما بيفهم شيء لسه خليها شوي تكبر و بلشي معاها.

لون سماوي 05-08-2009 01:55 AM

اولا شاكره للجميع مرورهم الرائع على موضوعي

والله احسب بس انا اعاني اترى اغلبكم مثلي

ماشاء الله اختها تعلمت على طول بس هي لسى

الله يعين

ام جمون 05-08-2009 02:20 AM

هلا اخواتي سنتين لسها صغيره انا بنتي عمره سنتين وثالث اشهر والناس تقولي حرام علميها على الحمام انا قالت لا وكمان اناحامل مفيني حيال وسنتين لسها بيبدو يتكلمو عاد كيف الحمام والله يحفظ لنا اطفالنا ويصلحهم
بس ها العمر كثير عليه مفاجات هههههههههههه
معليش طالعت عن الموضوع

ام محمد الفاتح 05-08-2009 10:23 AM

ارجوكم ياجماعة لسه ابني مسوي حمام على نفسه تقيله وضربته بس براحة مع زعيق وكمان خليته في الغرفه لوحد وعمال يبكي ومش عرفة اعمل ايه بجد زهأت وانا ممكن اكون حامل وبقالي كتير بعلمه كل الناس تقول بيتعلمو بسرعة وانا قربت على خمس شهور
هل بيعملها عند هل لسه مش مدرك امال اولاد اخواتي وابنة اخي متعلمين من الصغر وعمرهم مايسوها على نفسهم بجد متعقده قولولي اعمل ايه احيانا ببكي على حالي

الساعة الآن 05:39 PM.