منتدى عالم الأسرة والمجتمع

منتدى عالم الأسرة والمجتمع (http://www.66n.com/forums/index.php)
-   المقبلين على الزواج (http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=7)
-   -   اعمل ايه دلونى اخواتى في الله؟؟!!!! (http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=163554)

kindelybaby85 19-05-2008 01:08 PM

اعمل ايه دلونى اخواتى في الله؟؟!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وحشتونى كتير اخواتى واخاونى ف الله
كيف حالكم اجمعين اللهم جعل السعد بابكم والفرح مبتغاكم ورزقكم من الخير ما لا تحتسبوا عليه ياااااااااارب لناولكم اجمعين ان شاء الله
اتتزكروننى ؟؟انا ......وفرحى كمان شهر ان شاء الله انا الى اصيبت بورم حميد بالصدر يارب تتزكروننى
انامحتاجة لكم اوى بجد
مش عارفة اعمل ايه بالضبط؟ولا ارضى مين؟وازاى اكبر دماغى زى ما بيقولوا لى ومبقاش حساسة اوى واخد كل حاجة على صدرى ؟اخبرونى من المخطأ اا ولا اهلى ولا خطيبى؟من بالضبط
انا مخطوبة من شهر 1 ف نهايته بصراحة انا باحب خطيبى اوى باحبه لانى فعلا لاقيت معاه الحب والحنينة والامان والاخلاص والوفاء والامانة والخوف عليا لاقيت فيه كل حاجة كنت باحلم بها.
بجدصدقونى لما بابكى رغم انه مش جمبى بس باحس به وهوبيحضنى ويضمنى اوى ويطبطب عليا
لما باتعب بالاقيه جمبى وهومش جمبى بس باحس به اوى
لما بافرح بالاقيه فرحان معاى ولما باحزن باحس انه بيموت جواه ف كل لحظة انا بعيدة عنه فيها
انا وهو قربيبن ف السن من بعض بنا سنة واحدة بس بجدهوكل حاجة ليا
بس كل مدى يحصل مشكلة "اهلى"؟
بابا شوية الاقيه مبسوط اوى وبيبقى عاوز يجيب لى نجمة من السما وشوية الاقيه يزعق ويشخط فيا كتير اوى
بابا بيقول على طول كلام وحش عن خطيبى وانا مش باقدر اسمع الكلام ده واسكت يقول انه بخيل ومش عارفة يفرح بنتنا بهدية وهوجاى زى بقيت زميلاتها بيقول انه مش عارفة كلام بجد مش عاوزة افتكره
ان جه خطيبي يزورنى عادىكلنا بنقعد كلنا مع بعض بس ساعات ابقى محتاجة اتكلم معاه لوحدى او يتكلم ف حاجة محرجين نتكلم فيها وسط الاهل مشمعنى كده انى اختلى به لالا لانى عارفة انه مينفعشى لانه لم يكتب كتابى بعد بس هما مرة يدونى فرصة للجلوس معه والتفاهم باى شىء يخص الزواج والبيت والاسرة وخلافه وشوية لاء
وان اتصل بالتليفون ممكن يطول معاى وبنفتح باى موضوع هام يخصنا بابا يزعل ويزعق ليا "انتم بتكلموا بالساعة بتقولوا ايه؟هو مش بيكفيه انه بيجى من وقت للتانى للزيارة"وهكذا...
ان طلب نخرج سوا بابا يعملها مشكلة ويقول"وافرضى خادك الشقة هناك اصل شقة الزوجية بمنطقة قريبة لمنطقتي وان كان فيه خروج او شراء لاى شىء بتم بهالمنقة الي بسكن فيها واه لو خطيبي قال نخرج بتبقى مشكلة مش لخطيبي لاء لانه مش موجود انا الى ف المقدمة انا الى قدام بابا يزعق وكأنه مش واثق فىولا واثق بخطيبى"
طيب ازاى امال وافق على الخطوبة ليه؟؟؟
كم مرة بابا يزعق ليا ويشخط وانا حساسة جدا ومش باحب حد يزعق لى لانى بابكى باستمرار وللاسف محدش بيحس بيا
بابا جهز لى مطبخى والحمد لله جهزه على قدر استطاعته وانا والله لم اتدخل ف شىء من تجهيزاتى يعنى مش عاوزة احس انى باطلب حاجات فوق قدر المستطاع
بسيب بابا يجيب الى هو عاوزة وشايفه انه يناسبنى حتى اللبس ماما تجيبه لى وانا مش باختار غير اللون بس
حاجات كتيرة اوى نفسى اجيبها بس للاسف مش باقدر اقول هات علشان مكلفهوش
وماما كل شوية تقولى معتيش تكتبى لكى حاجة ناقصة كفاية ان باباكى جاب لكى الاساسا والحاجت التانية يبقى جوزك يكلمها لكى
لسه اخاوتك البنات واخاوتك الاولاد عاوزين زيك
باحس انى تقيلة اوى عليهم
صدقونى لو قلت لكم ان فيه حاجات ناقصة لى ف الملابس بس مش قادرة اجيبها ولاقيت بابا امبارح بيقولى اختك عندها لبس مشعاوزها خديه يابنتى بدل ما اشترى
حسيت بالاهانة
ابقى عروسة وحاجات عندى اتلبست ومن اخاوتى
وكأنى مش بنتهم
انامقدرة التكاليف والغلا بس مش توصل لدرجة انى اخد لبس من اخواتى لبسوها هما قبلى واخدها بحجة انى كأنى اشتريتها واخدها لشقتى
مش هيجى لى عين البسها ولو لبستها مش هاحس بحلوتها ف جسمى لانها مش بتاعتى ومش جديدة
حاسة انى مظلومة اوى هنا ف البيت لانى اول واحدة اتخطب ف البيت والتحكمات زايدة اوى معاى ف الدراسة والتخرج حتى فالخطوبة كمان والجواز
حاسة انى اخواتى هيخدوا حقهم من بابا تالت ومتلت
لان خلاص بابا جرب فيا وعرف ولو فيه حاجة كانت ناقصة عندى هيكملها لاخواتى
اخاوتى لهم نصيب اكبر كتر منى لانهم كمان يعرفوا يقولوا اه ولاء
لكن انا لاء انا على طول مطاطية راسى اقول اه وخلاص الى انت عاوزة يابابا مش بادخل ف حاجتى بتاعتى مقدرشى قول راىء لانى مقدرشى اقف قدام بابا وارفض له طلب او اقول لاء
علشان كده محمدخطيبى حتى زميلاتى يقولوا لى انى جبانة وماليش شخصية قدام حد من اهلى
بس انا باعمل كده مش علشان خوف وجبن زى ما بيقولوا لى لالاء
انا باعمل كده لانى واثقة ف ربنا ان هيصبرنى واه هيجازينى خير على تحملى هذا وانه مش هيسبنى لوحدى وهيدينى على قد نيتى وانه هيعوضنى كل الخير يارب
وكون ان بابا متهم خطيبى بالبخل هو يمكن شايف كده بس انا دايما اقول يمكن مش معاه فلوس يمكن خايف يجيب لى زى ما حصل مع خطيبته الاولى وبعدين الموضوع انتهى والى جابه راح يمكنوالدته ماعطتش له فلوس
اصله والده متوفى وامه ماسكة هى الفلوس لحدما يتزوج هوله اخت واحدة بس
فيمكن امه مش بتدى له فلوسوزى ما هى قالت لى قبل كده بتدى له على قد المصروف فقط
ممكن يتحرج يجيب منها ويقول لها علشان اشترى هدية لانجى
بس انا مش عاوزة هدايا ولا لبس ولا اى حاجةانا عاوزاة راجل يحافظ عليا ويخاف عليا ويحتوينى ويحيبنى بجد يواخلاص وبصدق
بس اهلى مش عاوزين يفهموا كده
مجبش لكى ليه زى زميلتك الى خطيبها جاب لها كزا وكزا هى مش احسن منك
بس انا عمرى ما بصيت لحد ومبصتش على حاجة مش بتاعتى
انا على طول راضية بالى قسمه لى ربنا ولوهو بخيل زى ما بيقولوا انا هاصبر واكيد ربنا هيعوضنى خير كتير اوى لانى عمرى ماطمعت وعلى طول راضية باى حاجة وباقل حاجة
والحمد لله على كل حال
يعنى تايهة بجد اوى
وكل حاجة كانت بحصل بينى وبين اهلى على طول باحكيها لخطيبي لانى مش باعرف اخبى وبيبان عليا بسرعة ف صوتى او شكلى وهو الوةحيد الى بيسمع لى وبيفهمنى
وبيستحمل كل حاجة بتحصل علشان هو شارينى اوى بجد وبيحبنى ومش قادر يتنازل عنى بعد ما لاقانى
وربنا يسهل الفترة دى ان شاء الله
كمان فيه مشكلة انا اتعودت انا وحدى انى لما اسلم على حدكبير بالسن ابوس اليد
ولما كنت بابوس يد جده وجدته بابا بيعملها مشكلة ازاى ابقى معاى كلية مرموقة خريجة بامتياز ومن الاوائل وانحنى وابوس اليد
انا عودت نفسى على كده بس هو بيزعق لى وبيعملها الف مشكلة ومشكلة
ايه العمل؟؟
لوجه ف يوم جده عندنا ابوس ايده ولا لاء؟
اسمع كلام بابا ولا ابوس والى يحصل يحصل
اناوالله متواضعة جدا وراضية والحمد لله ومش متكبرة بس كل ده بيجى على راسى انا
وانا بجد مش باستحمل اى حاجة
اعمل ايه قولوا لى؟؟
ارضى اهلى ازاى؟؟
وازاى اجيب الى نفسى فيه واتكلم واختار زى اى عروسة وف نفس الوقت يكون اهلى مقتنعين بده؟
ازااى اكبر دماغى ومبقاش حساسة زيادة عن الزوم؟؟
اعمل ايه ؟؟
انا بالجأ الى الله ف كل حاجة ف السراء والضراء وباحمده والحمد لله
بس ايه الحل؟؟
اخواتى ساعات بيجى عليا وقت اتكلم مع خطيبى بالموت وانى ممكن اموت باى وقت
ساعات اقوله انا لما اموت انت هتعمل ايه؟؟
انت هتتجوز عليا؟
ولوجبت اولاد ومت وانا باولد انت هتجوز وتجيب لهم ام؟
انت هتخلص لى وتحبنى زى ما باحبك ولا لاء؟
لواناربنا مقدرشى لى انى اخلف هتسبنى ولا لاء؟
هتتجوز علا ولا لاء؟
ساعات كتير بيجى لى هواجس غريبة بتتعبنى وبتنكد عليا حياتى وحياة خطيبى لانه مش قادر يستحمل يسمع منى كلامى دى وتشائمى واكتئبى
انا على طول حاطة بدماغى الموت باى وقت ودماغى مشغول على طول بالفكرة دى
وبقيت افكر فيه ف خطيبى هيعمل ايه لو سبته او لقدر الله لو هو راح منى
وبابكى كتير اوى
ايه لحال؟
انا تعبانة اوى من كل حاجة
كونى انى ابقى راضية باقل حاجة وباحمد ربنا مش عاجب والدى ووالدتى؟
كونى انى ابقى بافكركتير ف ياتى ومستقبلى مع زوجى مش عاجب حد؟
يقولوا لى اطلبى منه يجيب لكى هدايا زى زميلاتك وخطابهم بس انا مأدرشى اعمل كده؟
لنى مش هاحمل حد فوق طاقته
وفنفس الوقت هو لو شايف انه هيعمل لى حاجة ويجيب لى حاجة تبقى من نفسه
بس كلمة ف الله هو شارينى اوى اوى بجد ومستعد يعمل اى حاجة ترضينى بس نبقى مع بعض علىطول
وانا باحبه بجد ومستعده اعمل اى حاجة علشان يبقى معايا على طول
اقول ايه بس
انصحونى ايه احال؟
واعمل ايه مع اهلى؟
وازاى امسك نفسى وماادافعشى عن خطيبى لما بابا يجى يتكلم عليه كلمة وحشة؟
لودافعت يبقى محمد هو السبب وهوالى خلانى اعص اهلى وضحك عليا بكلمتين ولو سكت بابقى مش مرتاحة وضميرى تعبان لانى سمعت حاجة غلط مش بحقه
وده هيقى جوزى يعنى كرامته من كرامتى
اعمل ايه افيدونى بالله عليكم

الاشراف : يمنع ذكر الاسماء والمناطق

cutiepie 19-05-2008 01:18 PM

اختي اولا مبارك مقدما على الزواج

و هنيئا لك بهذا الاب..
اختي اباك عمل قدر استطاعتة فقدري هذا الشئ..و اعلمي انه لن يقصر بحقك..

و لاتنسي انه ملزوم بالعدل بين الابناء..مثل مارح يجيب لك رح يجيب لاخواتك اذا تزوجوا كمان..

و مستحييل اغضب اهلي عشان زوجي..و اهلي مارح يرضوا اني اغضب زوجي عشانهم...

يعني في مثل هذه الامور تصرفي بحكمة و كوني دبلوماسية

kindelybaby85 19-05-2008 01:55 PM

اختى ف الله رزقك الله من الخير ما تستحقين
صدقينى اختى ف الله انى احب اهلى جدا واحب رضاهم عنى فرضاهم من رضى ربى تعالى عزوجل
ولكن ما يحزننى تصرفهم معى بهذا الشكل
وكلامهم عن خطيبى بما يجرحنى انا
وحديثهم عن التكاليف وانى كلفتهم كثيرا ولازال ورائى اخواتى
فأنا لما اطالبهم بشىء ولكنى رضيت بما يشتروالى ولم اتكلم ف شىء ابدا حتى مااعطته لى اختى وكانت تلبسه وليس جديد عندها اخذته دون تكلم معهم
ما اريده ه احترام مشاعرى واحاسيسى وعدم التحدث عن خطيبى امامى فيما جعلنى ازعل واحزن وااتضايق
يقدرواانه سيصبح زوجى ولن اسمح لاحد باهانته امامى
والا لم يكن يوافقوا على خطوبتى منه
فانا والله احاول رضاء ربى ف الاول ولازالت ارتضى بما هوحالى وحالهم معى فكما قلت لكى انى راضية جدا بكل
ما هو لى

-نوران- 19-05-2008 03:34 PM

إنت مش جوازك بعد شهر ؟
ليه الوساوس و الأفكار الهدامة اللي مالية بيها راسك دي ؟
خلاص 30 يوم إن شاء الله و ينتهي الموضوع كله
بالنسبة للهدايا فإحنا عندنا مواسم , هل جابلك حاجة في المواسم ؟
إذا لأ يبقا غلطان لازم يجيب هدايا تساعدك في التجهيز و والدك عنده حق
أما لو كان قصدهم هدايا من غير مناسبات فدي ترجع لخطيبك

أنا لاحظت من كلامك إن شخصيتك ضعيفة جدا جدا , مش بس قدام أهلك , لأ قدام أهلك و خطيبك و باقي الناس
تبوسي راس و خد فهمنا , تبوسي أيادي ليه ؟ مش المفروض تعملي كده
بوس اليد بيكون من باب بر الوالدين لأن ايدهم ليها أفضال عليك , أما جد خطيبك ايه أفضاله عليك عايزة أفهم !!

حل مشاكلك كلها انك تتشجعي و تتكلمي أما انك تفضلي خايفة كده و تتقبلي الموضوع بانهزامية فإنتِ اللي حتجني على نفسك
بقولك حاجة , اللي مش بيطالب بحاجته محدش بيجيبهاله
و لما أهلك بيقولولك ليه مش بيجبلك هدايا زي فلانة و خطيبها لازم تردي عليهم بجملة وحدة :
ما تقارنوش بيني و بين غيري و إلا أنا كمان حقارن بينكم و بين غيركم , ليه بتقولولي أخد هدوم قديمة أحطها في جهازي !!

اكتبي لأمك اللي انتِ عايزاه في ورقة و خليها الحاجات اللي محتاجاها فعلا و عايزاها
و خليكِ قوية و اطلبي منهم , ضعفك ده مش حينفعك بحاجة

و بطلي تقارني نفسك بإخواتك في تخيلاتك , انتش تعرفي منين ان أبوكِ مش حيعدل بينكم
ليه بترسمي لنفسك أوهام و تعيشيها
و ايه الأسئلة البايخة اللي بتسئليها لخطيبك دي ؟

تفكيرك في السيكولوجي اسمه تفكير استشهادي , دايما متخيلة انك ضحية معذبة حتموتي
ده كله غلط على صحتك النفسية , انتِ حتستفيدي ايه لما تعرفي جوزك حيتجوز بعد موتك و لا لأ
المهم عندك تعرفي جوزك حيعمل ايه و لا المهم إنك تفكري في الحساب و الجنة و القبر
ما تربطيش فكرة الموت بالدنيا , لأن فكرة الموت ليها قدسيتها اللي لازم ترتبط بالعبادة و الحرص و الطاعة
مش الكلام الفاضي اللي بتتخيليه ده

و في الآخر بقولك . 30 يوم قدامك عشان تهتمي بنفسك و بشرتك و صحتك و تجهيزاتك
مش عشان تبكي و تحزني و تتخيلي الموت !!!

مبرووووووك يا عروسة

-نوران- 19-05-2008 03:38 PM

اقتباس:

يقدرواانه سيصبح زوجى ولن اسمح لاحد باهانته امامى
شوفي الموضوع ده بتعاني منه 90% من بنات الكرة الأرضية , مش انتِ لوحدك , و قوتك دي تستعمليها في طلب تجهيزاتك و ليس في الرد على أهلك عندما يذكرون خطيبك بأي شيء
اعملي ودن من طين و ودن من العجين
طنشي , أحلى حاجة في الدنيا التطنيش
و بعدين انتِ انصحي خطيبك , قوليله اعمل كذا عشان ماما تحبك و اعمل كذا عشان بابا يحبك
و فسريله ان أهلك متوترين حبتين قبل الجواز
و بعدين كلها شهر إن شاء الله
بطلي النكد الغريب اللي انتِ فيه ده
ربنا ييسرلك أمورك

SuperME1 19-05-2008 04:35 PM

,والله ياأختى قرأت موضوعك كله رغم انى لا احب المواضيع الطويلة

ولكنه شدنى جدآ لقرائته واحسست انى اعيش احداثه

فأنا اعيش بعض تجاربك ولكن بالعكس حيث انى عاقد قرانى على فتاة قريبة لى وتحدث بعض المضايقات

الله المستعان

نصيحتى لكى -فصبر جميل والله المستعان على ماتصفون- كما فى سورة يوسف

لقد تبقى لكى شهر على الجواز فاصبرى الى ان تصيرى لبيت زوجك وتعيشى حياتك كما ترغبين

فمادا ستفعلين لو امامك اكثر من سنة مثلى..........

والتمسى لوالدك العدر فهو مسئول عنكى ولدلك يخاف عليكى

فأطيعه حتى يرضى عنكى الله

وتكاليف الزواج باهظة سواء على والدك اوخطيبك فلا تثقلى كل منهما بأحمال زائدة

واعرف انكى لن تفعلى دلك

وان شاء الله سيعوضك الله عن تلك الفترة

ولاتنسى الدعاء لله كثيرآ حتى يفرج همك ويجمعك بمحمد ان شاء الله

ولاتنسينى من الدعاء لى ولزوجتى وان تصبر معى

kindelybaby85 20-05-2008 10:15 AM

إنت مش جوازك بعد شهر ؟
ليه الوساوس و الأفكار الهدامة اللي مالية بيها راسك دي ؟
خلاص 30 يوم إن شاء الله و ينتهي الموضوع كله
كله بامر الله وانى لصابرة الى ان يجمعنى الله بمن احببته ف الله وامام الجميع والله خير المستعان
بالنسبة للهدايا فإحنا عندنا مواسم , هل جابلك حاجة في المواسم ؟اه والحمد لله ف المواسم بيعمل الواجب معاى ومامته بتجيب لى ملابس وهو بيعطى لى نقود
إذا لأ يبقا غلطان لازم يجيب هدايا تساعدك في التجهيز و والدك عنده حق
أما لو كان قصدهم هدايا من غير مناسبات فدي ترجع لخطيبك
صح وانا قلت لهم كده بس همازعلانين ودوما بيعملوا مقارنات بينى وبين الاخرين وانااصلا مش محتاجة حاجة منه غير انه يحافظ عليا
أنا لاحظت من كلامك إن شخصيتك ضعيفة جدا جدا , مش بس قدام أهلك , لأ قدام أهلك و خطيبك و باقي الناس
تبوسي راس و خد فهمنا , تبوسي أيادي ليه ؟ مش المفروض تعملي كده
بوس اليد بيكون من باب بر الوالدين لأن ايدهم ليها أفضال عليك , أما جد خطيبك ايه أفضاله عليك عايزة أفهم !!يمكن عندك حق بس انا عودت نفسى على كده ان اى حد كبير بالسن لازم ابوس اليد وانحنى لهحل مشاكلك كلها انك تتشجعي و تتكلمي أما انك تفضلي خايفة كده و تتقبلي الموضوع بانهزامية فإنتِ اللي حتجني على نفسك
بقولك حاجة , اللي مش بيطالب بحاجته محدش بيجيبهاله
و لما أهلك بيقولولك ليه مش بيجبلك هدايا زي فلانة و خطيبها لازم تردي عليهم بجملة وحدة :
ما تقارنوش بيني و بين غيري و إلا أنا كمان حقارن بينكم و بين غيركم , ليه بتقولولي أخد هدوم قديمة أحطها في جهازي !!

اكتبي لأمك اللي انتِ عايزاه في ورقة و خليها الحاجات اللي محتاجاها فعلا و عايزاها
و خليكِ قوية و اطلبي منهم , ضعفك ده مش حينفعك بحاجة

و بطلي تقارني نفسك بإخواتك في تخيلاتك , انتش تعرفي منين ان أبوكِ مش حيعدل بينكم
ليه بترسمي لنفسك أوهام و تعيشيها
و ايه الأسئلة البايخة اللي بتسئليها لخطيبك دي ؟

تفكيرك في السيكولوجي اسمه تفكير استشهادي , دايما متخيلة انك ضحية معذبة حتموتي
ده كله غلط على صحتك النفسية , انتِ حتستفيدي ايه لما تعرفي جوزك حيتجوز بعد موتك و لا لأ
المهم عندك تعرفي جوزك حيعمل ايه و لا المهم إنك تفكري في الحساب و الجنة و القبر
والله ده الى بافكر به واوزى هموت وهل ربنا هيرضى عنى ولا لاء بس غصب عنى بشاركه معاى لانى حاسة انه بقى جزء منى ولازم نشارك بعض افكارنا

ما تربطيش فكرة الموت بالدنيا , لأن فكرة الموت ليها قدسيتها اللي لازم ترتبط بالعبادة و الحرص و الطاعة
مش الكلام الفاضي اللي بتتخيليه ده

و في الآخر بقولك . 30 يوم قدامك عشان تهتمي بنفسك و بشرتك و صحتك و تجهيزاتك
مش عشان تبكي و تحزني و تتخيلي الموت !!!

مبرووووووك يا عروسة
[/COLOR][/QUOTE]

kindelybaby85 20-05-2008 10:18 AM

شوفي الموضوع ده بتعاني منه 90% من بنات الكرة الأرضية , مش انتِ لوحدك , و قوتك دي تستعمليها في طلب تجهيزاتك و ليس في الرد على أهلك عندما يذكرون خطيبك بأي شيء
اعملي ودن من طين و ودن من العجين
طنشي , أحلى حاجة في الدنيا التطنيش
والله حاولت انى اطنش واكبر دماغى بس زى ما قلت لكى انا حساسة اوى واى حاجة بتزعلنى وتخلينى ابكى ما بالك الى يكلم على خطيبك الى هو هيبقى جوزك كانه بيشتم فيكى انتى ومفيش اى احترام متبادل وانا مش هاقبل ده على نفسى وعلى خطيبى

و بعدين انتِ انصحي خطيبك , قوليله اعمل كذا عشان ماما تحبك و اعمل كذا عشان بابا يحبك
و فسريله ان أهلك متوترين حبتين قبل الجواز
و بعدين كلها شهر إن شاء الله
بطلي النكد الغريب اللي انتِ فيه ده
ربنا ييسرلك أمورك
اللهم امين لى ولكى ولكل امة محمد اجمعين ان شاء الله[/QUOTE]

kindelybaby85 20-05-2008 10:23 AM

والله ياأختى قرأت موضوعك كله رغم انى لا احب المواضيع الطويلة

ولكنه شدنى جدآ لقرائته واحسست انى اعيش احداثه

فأنا اعيش بعض تجاربك ولكن بالعكس حيث انى عاقد قرانى على فتاة قريبة لى وتحدث بعض المضايقات

الله المستعان

نصيحتى لكى -فصبر جميل والله المستعان على ماتصفون- كما فى سورة يوسف

لقد تبقى لكى شهر على الجواز فاصبرى الى ان تصيرى لبيت زوجك وتعيشى حياتك كما ترغبين

فمادا ستفعلين لو امامك اكثر من سنة مثلى..........

والتمسى لوالدك العدر فهو مسئول عنكى ولدلك يخاف عليكى

فأطيعه حتى يرضى عنكى الله
والله اخى ف الله انى اطيعه واخشى غضبه عليا حتى لا يغضب منى ربى تعالى
ولكن فقط اشتكيت لانى لم اعد اتحمل
والحمد لله انى صابرة وراضية والحمد لله ولكنى زعلانة من الى بيحصل بس مش اكتر وتعبانة لما بلاقيهم كده وياى واه كله بامر الله سينتهى قريبا ان شاء الله
وادعو الله العظيم رب العرش الكريم ان يحقق لك امانيك ويجمعك ان شاء الله بزوجتك وييسير لك امورك ويزد برزق ويرزقكمن حيث لا تحتسب ان شاء الله

وتكاليف الزواج باهظة سواء على والدك اوخطيبك فلا تثقلى كل منهما بأحمال زائدة
والله اخى ف الله انى لم اطالب بشىء منهم سواء من اهلى او خطيبى فانا والحمد لله باقل القليل راضية ولو لم يكن هناك شىء اصلا بس يهمنى التعامل وانهم يحسوا بى وانا والله لن اطلب شىء ابدا وهم يجهزونى كما يروا هم وكمان انا عمرى ما طلبت حاجة من خطيبى لانى باتعود انى اسير على نهج معين امشى على مشيه بمعنى على قده امشى معاه ونتعاون والمركب تمشى متقفش ابدا والحمد لله انى مقدرة التكاليف لكل منهما والله الميسر ان شاء اللهواعرف انكى لن تفعلى دلك

وان شاء الله سيعوضك الله عن تلك الفترة

ولاتنسى الدعاء لله كثيرآ حتى يفرج همك ويجمعك بمحمد ان شاء الله

ولاتنسينى من الدعاء لى ولزوجتى وان تصبر معى
اللهم صبرنا جميعا وصبرى اخى ف الله وزوجته واجمع بينهما فكل خير وفرج لهم همهما وقربهمامن بعض ياااااااااااااااارب
[/QUOTE]

أم اثير 22-05-2008 12:11 PM

اختي قرات كلماتك و مشاكلك

و علاقه خطيبك باهلك

السوال المهم الان

ما هي علاقه والدك باهل والدتك

كيف كانت

ما تعرفي ترسبات ماضي ووالدك يتهرب منها

الساعة الآن 05:16 PM.