منتدى عالم الأسرة والمجتمع

منتدى عالم الأسرة والمجتمع (http://www.66n.com/forums/index.php)
-   صحة المرأة (http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=107)
-   -   هنا استفساراتكم بكل ما يخص " الحمل و الولادة " (http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=204824)

Crestalla 21-04-2010 05:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fantazia (المشاركة 2403137)
أنا حامل في4 أشهر لكن وزني لم يزد
ذهبت إلى المستشفى فحصني الطبيب شاف the baby
و قال كل شيء تمام نبض القلب و الحركة بس لما سألته عن الوزن قال لي
لا زم تسألي طبيبة النساءية و التوليد لأنه مش من إختصاصي مع العلم أنا غيرت
دكتورتي منذ بداية حملي و الموعد القادم مع الدكتورة الجديدة سيكون بعد حوالي شهر إن شاء الله

انا كنت مثلك لا داعي للقلق طالما انك تتغذي بشكل جيد

ولازم تعرفي سيده عن سيده تختلف في مدى اكتسابها للوزن

فيه سيدات من اول شهر الحمل بيزيدو وبيسمنو وفيه سيدات لا الزياده تكون على مهل وفيه سيدات ما كسبو وزن يذكر طول شهور الحمل وبيجو على اخر ثلاث اشهر بيسمنو كثير وهكذا ..

Crestalla 21-04-2010 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ررروووززز (المشاركة 2403368)
لو سمحتي انتي قلتي انا في اواخر الشهر الرابع والنبض اسمعه بالجهاز لكن انا جدا متخوفه والمستوصف عندنا مقفل ومادري متى اشعر به بالبطن بشكل واضح ارجو الرد

اختي انتي متخوفه من ايش؟؟

النبض ابدا مش رح تحسي فيه الا بالجهاز مافي طريقه اخرى ..

وبالنسبه للبطن اذا كان اول حمل فاحتمال ما يبين بطنك الا عالسادس

nana123456 22-04-2010 05:20 AM

بس انا اعمل اية مش برتاح الا لما انام على ضهرى وسألت قريباتى قالولى انهم كانوا بيناموا على ضهرهم والحمد لله عدى الحمل على خير
بصراحة محتارة مش برتاح الا على ضهرى وكل اما الاقى نفسى نايمة على ضهرى اقلق واقوم ومش عارفة انام خالص
ياريت النصيحة يا تشوفولى حل حالا لانى تعبانة من قلة النوم جدااااااااااااااااااااا

Crestalla 23-04-2010 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana123456 (المشاركة 2403935)
بس انا اعمل اية مش برتاح الا لما انام على ضهرى وسألت قريباتى قالولى انهم كانوا بيناموا على ضهرهم والحمد لله عدى الحمل على خير

بصراحة محتارة مش برتاح الا على ضهرى وكل اما الاقى نفسى نايمة على ضهرى اقلق واقوم ومش عارفة انام خالص

ياريت النصيحة يا تشوفولى حل حالا لانى تعبانة من قلة النوم جدااااااااااااااااااااا

خلاص اذا بترتاحي على ضهرك نامي عليه واذا زهقتي نامي على الجنب اليمين او اليسار ان شاء الله مافي خوف..

عااشقة الليل 24-04-2010 03:25 AM

جنس المولود يبين بالرباعية او لا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيفكم صبايا ان شاء الله تمام . انا الحين تقريبا في نص الثامن و واتمنى اعرف جنس المولود عشان ابدا اجهز ممكن اني اسوي الاشعة الرباعية الابعاد عشان اعرف تتوقعين راح يبين الجنس او لا بليييييز ردوا علي و مشكورين مقدما.

قلب القمر 24-04-2010 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عااشقة الليل (المشاركة 2405158)

اقتباس:

كيفكم صبايا ان شاء الله تمام . انا الحين تقريبا في نص الثامن و واتمنى اعرف جنس المولود عشان ابدا اجهز ممكن اني اسوي الاشعة الرباعية الابعاد عشان اعرف تتوقعين راح يبين الجنس او لا بليييييز ردوا علي و مشكورين مقدما.

سمعت انو افضل تسوين الاشعه الرباعيه بالشهر السابع ,,,في الاسبوع 28او29.....بس انت شكلك تاخرتي ....اسالي دكتوره وراح تفيدك اكثر.....وبعضهم يقول السادس...بالتوفيق....

Crestalla 24-04-2010 05:26 PM

اقتباس:

نعم رح يبان ان شاء الله

nana123456 24-04-2010 11:53 PM

حركة الجنين .استفسار عاااااااااااااجل

ياريت الافادة ضرورى لانى قلقانة جدا انا فى منتصف الشهر السادس وكنت بحس بالحركة كويس هى كانت مش سريعة بس الحمد لله كنت بحس بيها
بس النهاردة مش حاسة بالحركة وقلقانة جدا اعمل اية عشان احس بيها ولسة مش هروح للدكتور دلوقت
ياريت تطمنونى ياترى هو كسلان ولا اية

ماريا 25-04-2010 10:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana123456 (المشاركة 2405668)
ياريت الافادة ضرورى لانى قلقانة جدا انا فى منتصف الشهر السادس وكنت بحس بالحركة كويس هى كانت مش سريعة بس الحمد لله كنت بحس بيها
بس النهاردة مش حاسة بالحركة وقلقانة جدا اعمل اية عشان احس بيها ولسة مش هروح للدكتور دلوقت
ياريت تطمنونى ياترى هو كسلان ولا اية

اختي اذا مر الأسبوع ال23 لازم تشعر الأم بالجنين
و اذا مر 12 ساعة ما شعرت بعشر حركات للجنين (على الأقل ) اذهبي للمشفى فوراً

اقتباس:

طبعاً يا اختي يبان جنس الجنين بالاشعة الرباعية و الاشعة العادية (ألسونار)

شو منتظرة ؟

nana123456 26-04-2010 03:45 AM

يعنى لازم عشر ركات قريت ممكن اقل فى 12 ساعة
الحمد لله حسيت بيها بس مش بعد كام حركة
عشان مااقلقش
انا فى الاسبوع23
رايكوا اية فى الموضوع دة

الساعة الآن 10:12 PM.