![]() |
كيف أتعامل مع عناد طفلتي وعصبيتها
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعرفكم بنفسي انا عضوة جديدة في المنتدي وكنت اريد بعض نصائحكم لي بخصوص بنتي . انا ام لبنت عندها 2سنة ربنا يبارك في عمرها؛هي متعصبة جدا جدا ,لما تصر علي حاجه لازم تاخذها قولت يمكن العيب مني وانا اللي دلعتها فبدأت اضربها فكانت النتيجة انها تصرخ بشدة وبردو الي فدمغها في دمغها فرجعت للين وبدات افهمها ان دة غلط بردو مفيش فايدة .وجربت معاها اسلوب الثواب بمعني لو رمت القمامة في الباسكت بديها شيكولاتة استجابت لهاذا الاسلوب شوية وبعدين رجعت تاني:(:19: بصراحة انا معنتش عارفة اعاملها اذاي عشان جربت كل الطرق وتعبت من كثرة صراخها وصويتها ارجو النصيحة وجزاكم الله خيرا والسلام عليكم |
رد : كيفية معاملة الطفل
الآن هي صغيرة تتعامل بالقدوة و بس تحب تقلد ما في ثواب و لآ عقاب في هذا المرحلة لأن حتى الذاكره طويلة الأمد يكتمل نموها عند 3 سنين التأديب لسه بدري عليه و لسه حتى على رمي الأوراق في الباسكيت :d بدري عليها استحمليها لسه صغيره |
رد : كيفية معاملة الطفل
جزاكي الله خيرا
بس من ناحية العصبية عصبية موت وهذا ادي الي مشاكل بيني وبين ابيها |
رد : كيفية معاملة الطفل
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
مرحباً أختي الكريمة .. حراااام هذا الأسلوب العنيف : ( كيف تضربيها !!! مازالت طفلة صغيرة لاتفهم ، ثقي بأن قسوتكِ ستؤثر عليها مستقبلاً .. تحمّلي هداكِ الله .. ولاتملي من أسلوب الثواب والعقاب وهذا الأفضـل .. لايكون عقابكِ ضرب وصراخ فيها ..مثلاً حرمان من مشاهدة فيلم الكرتون المفضل .. واملئيها بالحب والأحضان والقبلات وسترين كيف تكون معاكِ .. حفظها الله لكِ .. |
رد : كيفية معاملة الطفل
اقتباس:
لآ تجبريها على شئ هي عصبية لأنك تجبريها على نظام هي الآن تتعامل بالقدوة فقط تريديها تنام قفلي الأنوار و نامي انتي و أبوها أما انها تشوف الدنيا صاحية و هي تنوموها <<< لأ هي عاوزة تصهلل كمان :17: و لسه بدري على النظام و إنها ترمي الورق في الباسكيت و هذي الأمور انتي ما صدقتي انها مشيت ما شاء الله :d الله يحفظها ليكي |
رد : كيف أتعامل مع عناد طفلتي وعصبيتها
التعامل مع العصبية يكون بهدوووء
|
الساعة الآن 06:22 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc. Trans by
جميع الحقوق محفوظة لموقع و منتدى عالم الأسرة و المجتمع 2010©