منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - كيك ماء القمر المزين الشهى
قديم 12-08-2007, 04:45 AM
ماء القمر
شيف المنتدى المتألقة
 الصورة الرمزية ماء القمر
ماء القمر غير متصل  
كيك ماء القمر المزين الشهى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حبايبى بصراحه انا احب الكيك الجاهز مو دايما يزبط معاى الكيك لمن اعمله بنفسى اوكى

انا ابغى اوريكم شغل يدى فى التزين المتواضع طبعا مره عشان حفله نجاح اختى ومره يوم غمرت خالتى

يلا معاى اوريكم الاغراض وسامحونى مو بالتفصيل (العجله الله يكفينا واياكم شرها) حشى سواقه سارت

اول شى عمله كيك شكولاته فى قالب الدبدوب فكره اخت لنا فى احدى المنتديات مااتذكر اسمها ولا فى اى منتدى والله

قطعت الجزء العلوى عشان التزين يكون تمام واحترت فين اوديه لاكنى اخترعت له اختراع اوريكم هوا لمن نخلص تزين كيك الشكولاته

غلفتها باكريمه الشكولاته وزينتها باالجلاكسى بعد مافتته وحبات الجالكسى على العيون والانف وبالحلاوى الحمرا عملت الباقى

الباقى من الكيك قلت اعمل بيه كيك ايس كريم شوفوا الخطوات مايحتاج شرح والى مهى فاهمه خطوه تبشر من عيونى اشرحلها

نغطيها بالكيكه المقطوعه

سورى مهى واضحه لاكنى ماشفتها الا بعد ماانتهى الموضوع

وعملت كيكه بيضا قسمتها ثلاث اقسام وحطيت بين كل طبقه وطبقه كريمه شكولاته وغطيتها بالدريم ويب ماعجبنى لونها طالع مصفر قمت خفقت كريمه الخفق وغلفت الكيك بيها طلعت بيضا تجنن ماشاء الله وزينتها وهذى الصور

نجى لكيك خالتى يوم الغمره

هذى كيك ابيض عملته فى صوانى احجام وحطيتها فوق بعض طبقات وحطيت بينهم صوص الفروله
وغلفته بيكريمه الخفق بس زدت عليها شويه سكر وزينته

وهذى كيك ابيض فى قالب على شكل قلب صبيت فوقه توفى ولوز بجلى محمر

وهذى كيك الشكولاته فى قالب دبدوب غلفته بكريمه الخفق زدت عليها سكر وشكولاته وزينتها بالجالكسى وكيك دبدوب صغير رصيته حواليه وكبيت فوق راسه صوص الشكولاته

اتمنى يعجبكم شغلى المتواضع

لكم فائق احترامى

التعديل الأخير تم بواسطة sunshine545 ; 13-08-2007 الساعة 02:38 PM