منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - كيف انزل من وزنى
قديم 23-03-2009, 11:07 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
حبيبتى warda2007 أولا الف مبروك ..........انتى كده كسرتى حاجز ال100 ودخلتى فى التسعينات وده فى حد ذاته انجاز برافو عليكى واستمرى وربنا معاكى
بالنسبة لرجيم السعرات هو جميل ومريح جدا بس لازم تعرفى تحسبى كل اللى داخل لمعدتك بالمللى وتكتبى كل حاجة بتاكليها مهما كانت صغيرة وكمان كل حاجة بتحطيها على اللأكل من توابل وخضار بيكون لها مردود حرارى لازم تحسبيه وتعرفيه علشان ما تفكريش نفسك واكله 600 سعر وتطلعى مثلا واكلة 1000 !!!!!!!! يبقى اول خطوة ياقمر بعد التوكل على الله طبعا انك تنزلى كذا جدول للسعرات الحرارية لكل انواع الأطعمة اللى بتأكليها وقبل ما تأكلى اى حاجة اعملى بحث عن سعراتها بالنت
وتانى حاجة لازم يكون عندك ميزان مطبخ ويفضل يكون رقمى وبالجرامات علشان توزنى كل الأكل بتاعك وتعرفى انتى كلتى كام بالضبط فلا يكون هناك اى مجال للخطأ
لو عملتى الخطوتين دول يبقى انتى حطيتى رجلك على اول الطريق الصح نحو الرشاقة
والخطوة الثالثة والمهمة جدا ايضا انك تلعبى رياضة وكويس انك بتمشى ساعة ده ممتاز جدا بس وانتى ماشيه على السير ما تمسكيش بايدك فى الماسك اللى قدامك يعنى خلى ايدك تحرك معاكى كأنك ماشية فى الشارع عادى وكل ما يخف وزنك زودى سرعتك على الجهاز وشوية شويه زودى الوقت لكن ببطئ وعلى أقل من مهلك
أنا كنت عايزه أحسب لك السعرات اللى أكلتيها النهارده علشان اساعدك تعرفى ازاى تحسبيها بعد كده
شوفى يا ستى

ملاعق فول بس حطيت عليهم طماطم صغيره وبصله وعصره ليمون مع نص رغيف بر

شربت معهم مغلي زنجبيل ونعناع وشاي اخضر وبصراحه هالمشروب مفعوله سحري بحس جسمي في حراره طول اليوم ومعدتي مرتاحه من اول يوم بالرجيم وانا بشرب كوب على الريق وكوب بالليل جربوه
3 ملاعق فول=30 سعر
طماطم صغيرة=20
بصلة =30
نصف ليمونه=5
نصف رغف بر=65
ملعقة صغيرة مسحوق زنجبيلمع نعناع مع شاى اخضر=5

المجموع 155 سعر

الغداء عملت شوربه عدس قشرت طماطم وحده وسط وقطعتها حبه بصل نص فليفله خضراء زنجبيل فصين ثوم كمون كزبره فلفل اسود عود كرفس خصله بقدونس وخصله شبت وثلاث ارباع كوب عدس احمر وكميه ماء كبيره طلع المقدار ماشاء الله كبير بعد مانفش العدسبدون اي نوع زيت بالعاده بحط زيت زيتون
طماطمه=22
بصله=30
نصف فلفله=7
فصين ثوم=8
كمون وزنجبيلوفلفل اسود وكرفس وبقدونس وشبت =13
ثلاث أرباع كوب عدس أحمر=496
هذا الطبق وحده به 576 سعرة ( احسبى بقى انتى شربتيه كله لم نصفه واحسبى انت)ثم اضيفى سعرات الربع رغيف بر وهى
ربع بر =32
انا شربت 2 زبديه شوربه كبار وحمصت ربع رغيف بر بالفرن وحطيته فوق الشوربه مش عارفه احكوليلي كتير السعرات خبصت ؟؟ ادا خبصت مش راح اتعشى عشان يصيرو 600 سعر
أتمنى اكون افدتك وبالتوفيق يا قمر وما تنسيش شرب الماء بكثره اقل شيئ 2 ليتر باليوم