منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - هنا استفساراتكم بكل ما يخص " الحمل و الولادة "
قديم 28-05-2010, 12:40 PM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرقت الشمس مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

سامحونى انا عارفه انى بزعجكم بس ما عندى غيركم اسأله و استشيرة

انا حامل فى جديد يعنى لسه يمكن ما كملت الشهر المهم انا عندى سفر يوم 17 / 6 وانا لازم اسافر

لان في ظروف عندى تجبرنى على السفر وانا خايفه جدا من ساعه ما عرفت انى حامل وانا محتاره

في الموضوع ده جدا جدا ودخلت كتير على مواقع في النت علشان اعرف اعمل ايه بس ما استفدت

حاجه وقولت مالى غير اخواتى العزيزات الي ليهم خبرة في موضوع السفر دة فياريت ما تبخلوا عليه

بالرد الله يحفظكم

والله انا هتجنن وخايفه جدا جدا

انا محتاجلك فلا تردونى

اي اخت من اخواتى ليها خبره في الموضوع دة ياريت تفيدنى

واسفه جدا على الاطاله
تفضلي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت النيل** مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

يفضل مراجعة الطبيب المتابع وقد يصف لك مثبتات للحمل مع اعطائك بعض الإرشادات الهامة تجنبا لحدوث اي مشاكل لا قدر الله اثناء السفر

بشكل عام اذا السفر مهم فراجعي الطبيب اذا كان غير مهم فالافضل تجنبه حيث ان وسيلة النقل البرية من اكثر الوسائل التي لا تناسب الحامل بشكل عام و تعتبر خطره للحامل في الشهور الثلاثة الاولى من حملها بسبب الخضخضة التي تحدثها السيارة او غيرها وسائل فقد تسبب في حدوث اجهاض للمرأة نتيجة لان المضغه لا تكون مستقرة في هذة الفترة من الحمل داخل جدار الرحم ..

في كل الاحوال راجعي طبيبك اذا وافق على السفر اخبرينا لنعطيك اهم الارشادات التي تؤمن لك سفر مريح ان شاء الله ..

تحياتي لك ِ ..

اجابة الدكتورة للسفر بالطائرة

http://www.66n.com/forums/showpost.p...68&postcount=3

استودعتك أهلي في سوريا يا من لا تضيع ودائعه