منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - محتارة اعمل ايه ممكن تساعدوني
قديم 17-11-2021, 05:48 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد: محتارة اعمل ايه ممكن تساعد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo marym مشاهدة المشاركة

اخيرا ردتى يا ست سارة

الله يهديك

المهم الحمد لله انك بخير

لى عودة للرد ان شاء الله

اكثرى من لا حول ولا قوة الا بالله

ومن حسبنا الله ونعم الوكيل

ومن الاستغفار والصلاة على
سيدنا محمد صلوات الله عليه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عارفة اني اتأخرت جدا في التنفيذ بسبب ضعف شخصيتي بس اخيرا قدرت اتحكم في نفسي واتغلب على الخوف والتردد والتأجيل كان دايما بيتردد في دماغي كلام حضرتك ان لازم افضل فاكرة ومتذكرة ان أي حاجة بعملها والل هيحصل هو ده المكتوب وال كان هيحصل وارادة ربنا
في اول الاسبوع اتفقت مع زوجي ان هروح اقعد مع ماما يومين افكر هكمل معاه ولا لا وان وجوده معايا بيضعفني وان مش قادرة اعيش ف الضغط النفسي ده لازم اقرر واخد قراري بالعقل
وهو رغم ان بقالي شهور بقوله همشي وابعد وقلتله كل الكلام ده وكل يوم تقريبا بفكره يقولي نفذي وامشي
ومفيش اي كلام بيننا عن حياتنا ابدا هو بيهرب وانا اكتر منه هروب كل كلامنا هناكل ايه ولو عن اي حاجة عامة ف الدنيا
ومفيش تغيير بردو
وفكرت ان من ناحية اهلي ممكن فعلا عشان شايفين اني بتاعة كلام بيتجاهلوني قلت هروح اجرب واشتغل واعتمد على نفسي ومش هخليهم يحملوا همي
بس عشان لسة ف الاول مخنوقة مش عارفة ليه مش مرتاحة من الخوف ولا بسبب اني اول مرة اقرر حاجة وانفذها مش عارفة اعدي الايام دي ازاي
وكمان انا قلت لزوجي يومين افكر اواجهه ازاي بعد كده اني قررت ابعد فترة لحد ما هو يبقى كويس والدنيا تتغير ويفوق لنفسه ولو حب نرجع انا معاه او يتجوز هو
اقوله وجها لوجه ولا في رسالة وعادي وهو عارف اني مش بعرف ولا اقدر اواجه حد ولا اتكلم حتى مع اهلي هيفهم كده ولا هيفهم انها اهانة عشان رسالة
وانا قررت من جوايا ان مش هرجع الفترة دي هاخد اجازة طويلة على الاقل ٣ شهور
اعرفه ازاي ده من غير ما اجرحه ولا اهلي يجرحوه عايزة يعرف مني انا بس من غير ما اواجهه
اقول ايه واعمل ايه في كل حاجة مش عارفة
وازاي اوصل لاهلي انهم ما يحملوش همي ويتطمنوا اعمل ايه غير انهم يشوفوني بشتغل
واهرب من كلام اخواتي او غيرهم من الل رافضين تصرفي ده ازاي بحاول اتجنب الكلام مع اي حد وواخدة جنب مع نفسي بس حاسة ان كل نظرة ليا وكل كلمة عليا حتى لو من بعيد
الله يعمل الل فيه الخير ويثبتني على موقفي
دايما داعية لحضرتك بالخير والجنة وبتمنى ما اكون ضايقت حضرتك بكثر كلامي واسألتي بس ربنا شاهد ان فعلا نصايح حضرتك بتساعدني اتخطى اوقات صعبة