منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - أفكار من الزجاج (صور)
قديم 23-08-2003, 02:19 AM
أكوان
العضو الفخري للمنتدى
أكوان غير متصل  
Lightbulb أفكار من الزجاج (صور)

مرحبا

تكلمنا بموضوع سابق عن كيفية الرسم علي الزجاج .....

http://www.raf7.com/vb/showthread.php?t=1302

في هذا الموضوع راح نتكلم عن أفكار كثيره ممكن إنك تعملينها في بيتك وكله من الرسم علي الزجاج ...... لأنها أفضل طريقه لي شغل الفراغ وممارسة هوايه فنيه رائعه وهم إنك تزيني بيتك بتحف ولوحات فنيه وبأسعار بسيطه ( وصدقيني كل إللي راح يشوفها راح يفكر إنها جاهزه وغاليه ويمكن سألونك عن المحل بالنسبه لي صارت لي كثيييييير )

نبــــــــــدأ

(1) غرفــــــــــة النوم

* ممكن إنك تعملي لوحه زجاجيه وترسمي عليها النقش اللي موجود علي (غطا السرير ) إذا كان فيه صور ( لاحظي الصوره )

**أما إذا كان مقلم أو بدون رسمات محدده ممكن إنك تختاري تصميم فيه نفس الألوان حتي يكون فيه إنسجام بالألوان ... وفيه محلات كثيره ممكن إنها تبروز لك لوحتك.

*** أو ممكن تنقلي الرسم اللي علي المفرش في لوحه زجاجه ..

(2) غـرفـــــــة الجلوس

* نفس فكرت غرفة النوم ... إنك تقومي بطباعة النقش الموجود علي الموكيت علي الزجاج وتقومي بتلوينها نفس الألوان ........ راح يبين روعه وكإنه طقم مع طقم الجلوس وراح يبين شكله غالي ومتعوب عليه

** ممكن إذا كانت النقشه صغيره إنقليها علي لوحه زجاجيه دائريه أو مربعه صغيره الحجم ....... وحطيها علي الطاوله أو علي الدولاب أو فوق أو جنب التلفزيون .. علي إستاند ( قاعدة اللوحات )

* ممكن إنك تستخدمي مجموعه من الزجاج بأحجام مختلفه وساده

والرسم عليها بنفس النفش حتي يكون عندك طقم

هذى ممكن للورد المجفف علي الطاوله

(3) المطبخ

* ممكن إنك تعملي أطقم للمناسبات الخاااصه والحميمه وعندي فكره رووعه للزوجات... لأنهم يحتاجون غالبا لي خلق أجواء رومنسيه

ولك فكرتي: إخذى كوبين زجاج ساده + قاعده صغيره للكيك زجاج ساده +صحنين زجاج ساده + ممكن إنك تختارى وتضيفي اي شي تحسي إنك محتاجه له مثل الأبجوره

قومي برسم قلوب وتلوينها بالأحمر أو رسم شفايف أو كتابة أحرف وأسماء (إنتي وخيالك )
راح يتكون عندك طقم رومنسي كثير ...... ولو تقدمينه علي طاوله فيها مفرش أحمر وشموع ...... راح يكون المنظر رووعه .... وراح يكون إنجاز لك وملفت للنظر

ممكن إنك تزيني الأكواب بالإكسسوارات وسهل لو كانت من صنع إيدك

** ممكن طقم شبيه له لي مناسبات الميلاد أو الإحتفال بالنجاح للأطفال
تستخدمي روسومات أطفال والكتابه عليها

......... الأفكار كثييييييييير وإللي في بالي أكثر من إللي ذكرته .. أنا مستعده لي أي سؤال .... أو نصيحه للراغبات في التعلم أكثر.