منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - مصر يا مصر
الموضوع: مصر يا مصر
قديم 05-09-2014, 11:27 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  
رد : مصر يا مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Neat Man مشاهدة المشاركة
مساء الخير للجميع
كيفكم وإيش أخباركم؟ اشتقتلكم صراحة، الزبدة أني رحت لامريكا وكان نفسي اكتب تقرير عنها لكن مالقيت وقت، وراح انزله قريبا إن شاء الله.
المهم أنا رايح لأم الدنيا لأول مرة بحياتي ربنا لايحرمنا منها بعد ثلاث أسابيع تقريباً، وكمان احتمال رايح لوحدي باكتشف القاهرة، وصراحة مهما رحت لأي مكان إلا أن مصر تبقى في البال ولازم نزورها، وزي مايقولوا المصريين اللي ماشربش من مية النيل مابيعرفش أي حاقة، لا تدققون بتكملة العبارة لأني جايبها من عندي، واللي يعرف تكملتها يقولها لنا
عموما أعتقد أن مصر تجمع كل شي يمكنك أن تراه، وشعب مصر شعب بسيط وغير متكلف وخفيف دم وسهل التعامل معه وكل شي بساط أحمدي، وهذا اللي مشجعني للذهاب إليها.
أي اقتراحات نصائح آراء منكم أماكن تستحق الزيارة، يسعدني قرائتها
مع شكري وتقديري للجميع
اخى العزيز
اهلا بك وبك اصدقائنا فى مصر
مصر كبيره ومتنوعه ويجب ان تحدد المجال الذى تريد ان تشتكشفه
مبدايا لا ترتدى زى عربى فى مصر والبس لبس مصرى ودايما خلى فى جيبك فكه صغيره ..
ياريت يكون معاك حد مصرى يرافقك فى الطريق
لو عاوز تروح مصايف تعوم وتسبح انصحك بشرم الشيخ وفيه شركات سياحه بتعمل رحله اربع ايام بالافطار بالف جنيه مع برنامج غطس وسافارى
بس خد بالك من السياح مش لابسين حاجه
مالكش دعوه بيهم
ممكن الساحل الشمالى ومرسى مطروح ميتها جميله جدا وهناك مزارات واماكن سياحيه كشاطئ روميل ممكن تزورها ومش غاليه ..
لو معاك المدام وعاوز تفسحها ممكن تروحوا القناطر بمركب نيلى من الصباح الباكر وتستمتع بالحدائق والفسحه النيليه بس بيطلعوا بدرى تسعه الصبح من امام فندق هيلتون ..
لو غاوى اثار عندك المتحف المصرى فى ميدان التحرير وكذلك الاهرامات وركوب الخيل ولكن احترس ممن الباعه هناك ولا توافق على اول بائع وفاصل فى السعر ..
ممكن كمان الاقصر واسوان بها اكبر اثار العالم ومعبد الكرنك وطريق الكباش ولكن الجو حار فى الجنوب الان ..
لو بتهوى السينمات عليك ونص البلد سينمات البلد والمولات وتستمتع بالفن المصرى ..
لو عاوز صافيناز عليك بشارع الهرم ..
لو عاوز سياحه دينيه عليك بجامع الازهر وبجواره حديقة الازهر وجامع الحسين وخان الخليلى للمشغولات الذهبيه ..
مصر لو اتمشيت فيها بالليل كفايه حاتستمتع وانت على النيل وبتاكل ذره مشوى انت ومراتك وادعيلنا لما ترجع