منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - بطانة الرحم السميكة
قديم 29-03-2010, 03:07 PM
malak23
عضو جديد
malak23 غير متصل  
بطانة الرحم السميكة

السلام عليكم دكتورة
انا كنت رحت عملت تحاليل هرمونات عشان اطمن على فرص الحمل والحمد لله تحاليلي تمام وكان عندي وجع بالبطن الجهة الشمال ولما الدكتورة شافت بالسونار قالت ان في كيس عالمبيض لكن حجمه صغير واعطتني دوفاستون لمدة 10 من اليوم 17 من الدورة واجتني يوم 29 وكانت قوية اول يومين وبعدين وقفت شوية وبعدين نزل افراز اسود مو بني زي اللي بينزل في اخر الدورة لا هذا لونه غامق ويميل للسواد وظل هذا الافراز ينزل كدا يوم ووجع بطني بتاع الدورة موجود كانها محبوسة ومو راضية تنزل وانا متعودة تجيني 6 او 7 ايام وهادي اول مرة تكون يومين وفي وجع في بطني وظهري
امبارح كان اليوم 10 من البريود و رحت لدكتورة تانية وشافت بالسونار وقالت ان الكيس راح وان المفروض الدكتورة الاولى ماعطتنيش الدوفاستون لان الكيس حجمه صغير وكان حينزل في كل الاحوال وحرام انلخبط الهرمونات بالدواء بس لقت حاجة غريبة ان بطانة الرحم سميكة وقالت انها بتكون هيك وقت الحمل ويمكن تكوني حامل لكن الغريب ان اول مرة يحصل جماع بيني وبين زوجي بعد البريود كان الخميس وانا رحتلها السبت يعني بعد يومين ... هل ممكن يكون حمل ؟؟؟ لان هي بتقول في حمل بنسميه الحمل المبكر يعني تكون الاباضة صارت بدري وخصوصا ان البريود قعدت عندي يومين بس و ان ممكن يكون علامة للحمل
مرضتش تعطيني اي دواء وبتقول خلي نستنى للدورة الجاية وانا وجع بطني تاعبني و مفهمتش منها كويس ... ممكن تشرحيلي الحالات اللي تكون فيها بطانة الرحم سميكة قبل التبويض لاني قريت في بعض المواقع ان البطانة السميكة بتكون من التكيسات
مع العلم ان دورتي منتظمة 28 يوم والحالة هادي اول مرة تحصلي .... عمري 27 سنة ووزني 64 وطولي 172 يعني مش زائدة في الوزن و متزوجة من سنة
دكتورة يهمني اعرف اذا كان في احتمال حمل لان الالم دابحني ولو كان مش حمل اعتقد ان المفروض اخد حاجة تنزلها ... صح او لا ؟؟؟؟ وكمان مو قادرة اخد مسكن لا يكون في حمل
ودمتي دكتورة و جزاكي الله كل خير