منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - هل ضرورة انتظام الدوره الشهريه ان التبويض جيد
قديم 29-12-2008, 06:16 AM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
حبيبتى أنتظام الدروه ليس له علاقه بضعف التبويض على ما أظن فى حالتى دورتى منتظمه ولا تتأخر عن موعدها سوى ممكن تأخر يومين ثلاثه بالكثير أو تتقدم نفس المده عموما بتيجى فى المعاد ومع ذلك أنا كان عندى ضعف تبويض وأخدتت منشطات ده بالنسبه لسؤالك عن علاقه التبويض بأنتظام الدوره
ولكن نصيحتى لك حبيبتى أولا: أنك تعملى العمليه وتشيلى الكيس عشان تخلصى منه للأبد قبل الحمل وصدقينى أول ما تعملى العمليه هتشيلى الموضوع من دماغك خالص
ثانيا: انك لا تتوترى وتقلقى انا كنت مثلك تماما من ثالث شهر زواج ذهبت للطبيب وقلقت ودايم أفكر بالموضوع حتى لما عرفت موضوع التبويض اخدت منشطات وكانت تجينى كل شهر بويضات كبيره الحجم وسليمه ولكن لا يحدث حمل لدرجه ان الطبيب شك فى وجود انسدات فى القنوات وسويت أشعه الصبغه والحمد لله القنوات مفتوحه والرحم تمام وعن التحاليل نفس النتيجه كله تمام
تخيلى بالرغم من كل ذلك لم يحدث حمل تعرفى ليه طبعا بعد أراده ربنا.....هو قلقى وتوترى وتفكيرى الدائم بالموضوع وانا لى الان عام و3 شهور متزوجه ولذلك كنت قررت اليوم انا وزوجى ان طالما كل شئ تمام ما نفكر فى الحمل تانى لآننا أخدنا بالاسباب والحمد لله ..........ما لقينا أسباب حبيبتى التوتر يمكن هوه اللى مأخر لا كيس ولا غيره أتركيها على الله وسوف يرزقك بأذنه وتقوولى أنك داومتى على قرأه سوره البقره ونزل حجم الكيس سبحان الله
طيب حاولى تقريها يوميا مثل ما قلتى بنيه الانجاب...انا حبيبتى بقرأها يوميا لفتره وبعدين عملت تحاليل كنت خائفه منها جدا والحمد لله طلعت تمام وقرأتها لمده شهر وكنت بعده بعمل أشعه الصبغه والحمد لله ما توقعت النتيجه فمن باب أولى أننا نقراها بنيه الانجاب حاولى تقريها وتستغفرى كتييير يوميا وربى يرزقك ويرزق كل من تريد الانجاب بفضل الله