منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - محتارة اعمل ايه ممكن تساعدوني
قديم 04-10-2021, 01:28 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد: محتارة اعمل ايه ممكن تساعد

بعد اخر فترة وحضرتك كنت بتساعدني في حل مشاكلي مع نفسي واهلي ومعاه هو كمان كان بيحاول يبعد عن كل انواع المخدرات بطل حاجات منها وحاجات لا وبعدها زوجي فضل كل فترة ما بين انه يبطل ويرجع للمخدرات رغم كده بيصلي ما بيفوت فرض ودايما يقرا قرآن وبعد عن سماع الاغاني والتليفزيون وكل يومه ما بين العبادة والجيم وبليل يشرب او ياخد حبوب مخدرة وطبعا كل السنين دي ولا مرة فيهم حاول يشتغل ابدااااااا وانا كنت بشتغل من البيت عبر النت كتابة وترجمة وكنت بحاول اعمل اي حاجة رغم ان الكل كان رافض لان طبعا بما انه مش بيشتغل انا كل شغلي هو الل بياخد اجره فأهلي واخواتي كانوا دايما يقولولي حرام تعملي كده وابعدي هتضيعي من عمرك كام سنة كمان وهو مبيتغيرش
وكان كلامهم ده عشان شايفين انه مش بيعمل اي حاجة عشاني ابداااا حتى ملابسي اهلي الل بيجيبهولي بس للامانة انا الل مش بطلب منه يعني بردو الغلط عليا مش عليه لوحده في نقطة انه يصرف عليا
بس كانوا دايما يشجعوني امشي بقى مش عشان شايفين زوجي وحش بالعكس هما كمان شايفين انه طيب جدا وقريب من ربنا بس مبيفكرش فيا ولا انا عايزة ايه ولا عايشة ازاي
حياتنا ليل ونهار ف البيت بمعنى الكلمة مش بنخرج نهائي بيسيبني بس اروح لاهلي يوم الجمعة وده من قريب قبل كده كان ممنوع انزل لوحدي الا اروح عشر دقايق وهو الل ينزلني وقت ما ينزل او يحب ينزل
ووالدتي سافرت سنة برة بلدنا عند اخواتي وبابا كان هنا لوحده ما كان راضي يجي يقعد عندي انا او اختي لما كان بابا بيجيلي يوم الجمعة يوم اجازته من الشغل كان دايما يزعقلي لدرجة ان كنت بخاف اقوله بابا جاي النهاردة واقعد اعيط اقوله ازاي مكانش بيرفض بس دايما يحسسني اني عاملة جريمة رغم ان المفروض انه من نفسه يقولي روحي اقعدي مع والدك كام يوم اخدميه بس لا هو كان بيرفض يقولي باباكي طول اليوم ف الشغل يرجع ينام تروحي تعملي ايه واهلي اتحايلو عليا اروح اقعد الفترة دي انا وزوجي بس زوجي رفض وبردو اختي وزوجها الل عايشين قريب مني هنا الفكرة مرفوضة عندهم كل الحاجات دي خلتني من جواكي اقسى على زوجي احس بالذل اكتر واكتر