منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - كيف اعامل زوجي بعد ما ..؟؟
قديم 25-12-2007, 03:36 PM
midomagdy
عضو جديد
midomagdy غير متصل  
شوفي أختي الغاليه , الكلام كثير جدا عن فتح صفحه جديده والكلام ده , وده طبعا صح , ولكن انا أشك انك تقدري تعملي هذا الشيئ في ظل وجود شيئ في قلبك بمعنى انك مش ممكن تجلسي جنبه وتقوليله تعالى نفتح صفحه جديده وانتي اصلا جواكي شيئ تجاهه , وطبعا معاكي حق لكن ،،،،،

أولا : لازم تكوني فاهمه كويس ان صعب جدا على الرجل انه يعتذر , وعاوز أقول انه حاسس بالذنب وحاسس انه خانك - ( مع وضع كلمة الخيانه دي بين قوسيين كبيريين جدا لأنها كلمه كبيره جدا جدالا تنطبق على حالة زوجك طبعا لأنه ليس خائنا بل أخطأ خطا كبيرا ) - حتى لو لوقت ولكنه يبرر لنفسه انه مثلا لم يقم علاقه غير شرعيه معاها أقصد علاقه جنسيه مثلا أو يبرر لنفسه انه احسن من أزواج كثيره جدا كل يوم يخونوا زوجاتهم , فلو انك عندك شك انه مش حاسس بالذنب فأنا بقولك لأ هوا حاسس بذنب لكنه ذنب مبرر ؟ مبرر من قبل الشيطان طبعا . ولن أقول انه معاه حق لأ طبعا ولكن عاوزيين حل ؟؟؟؟؟

الحل أختي العزيزه :
أولا - تشغلي سورة البقره طول اليوم في البيت .
ثانيا - لمسه حنان من غير كلام أبلغ بكثير من الكلام نفسه .
ثالثا- الكره مرفووووووووووووووووووووووووض .
رابعا - لا تطلبي منه الاعتذار لأنك لن تجديه وبالتالي بترهقي نفسك في حلقه مفرغه .
خامسا- عاملي الله سبحانه وتعالى فيه وصدقيني لن تجدي من يعامل الله في شيئ أن يخسر تجاره .
سادسا-انزلي وأشتري هديه حلوه ليه من ساعه قلم وذكريه بحبكم من غير شوائب وعكر صفو الحياه .
سابعا - قبلي رأسه بحنان ويديه قبل النوم او بعده وهوا نائم .
ثامنا - مهما نصحك الناس فهذا بيتك انتي وحدك فقط ليس لي ولا لأي أحد التدخل في النصح في اي شيئ فأنتي أدرى من في هذا العالم بزوجك.
تاسعا - لا يسعوني الا ان أدعوا ربي لكم بالتوفيق وبهدوء بيتكم الجميل الذي اسأل الله ان يكون من اسعد بيوت الدنيا .
عاشرا - حقيقي مش لاقي حاجه أقولها علشان أتمهم عشره بس أسألك الدعاء . وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة midomagdy ; 25-12-2007 الساعة 03:57 PM