منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - عاشقات حلم الامومة (مايو 2008 - ديسمبر 2008)
قديم 07-06-2008, 02:03 PM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokar_2001 مشاهدة المشاركة
زهورة حبيبتى ربنا معاكى فى امتحاناتك
انا ليا عندك سؤال يتاخدى اد ايه وقت من اول ما تبتدى بالادوية لحد ترجيع الاجنة يعنى الموضوع بياخد كام شهر
و ايه هى الادوية اللى بتاخديها عبارة عن ايه

ديدو حبيبتى ان شاء الله ربنا يكرمنا كلنا الشهر اللة جاى
اما عن تشخيص حالتى فانا الى الان و لله الحمد مبشتكيش من اى حاجة خالص لكن زوجى العدد قليل و الحركة برضو مش كويسة
و انا باخد كلوميد من تالت يوم للدورة و بيدينى فى اليوم الـ 13 تقريبا ابرة تفجيرية و اعمل التلقيح فى اليوم الـ 14 يعنى ان شاء الله اذا ربنا كرمنا يبقى يوم 30 مايو اللى جاى و ربنا يستر
بس انا معرفش ليه متفائلة للمرة دى عشان ماما رايحة عمرة السبت اللى جاى لمدة اسبوعين فعندى امل فى دعائها ليا طبعا و ربنا يكرمنا لكنا يا رب

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
شوفي ياكوكا ياحبيبتي أنا بشرح لك الخطوات وإنتي أحسبيها وأنا نفسي بسأل السؤال دا كل مرة للدكتورة وبتجاوبني إنو هذي حاجة بتعتمد على إستجابةالمبيض وتختلف من دورة لدورة ومن وحدة لوحدة فمافيها حكم فاصل بس أن بقولك دايما إلي حصل معايا من اول يوم للدورة يوم العمليه يكون ال16بس مو فاكرة مضبوط ............والترجيع بعده بيومين والتحليل بعد 12 يوم من الترجيع وانا راح أشرح لك الخطوات
1\الزيارة للدكتورة قبل الدورة وتحاليل وتصوير للرحم والمبايض وتحليل للزوج وبعدها تكتب لك الدكتورة روشتة العلاج وهو عبارة عن برنامج تمشي عليه ...ويختلف من وحدة لوحدة ويعتمد على نتايج التحاليل فأنا بتكتب لي من قبل الدورة بأسبوع آخذ إبر تحت الجلد ولحد اليوم ال8من الدورة +إبر من ثاني يوم من الدورة لحد اليوم ال8من الدورة
2\الحضور للمركز اليوم الثامن وعمل تصوير تلفزيموني ومتابعة التبويض وتحليل هرمون E2
3\المعتاد تكتب لي الدكتورة إضافة يومين كمان إبر واو ثلاثه وم فاكرة كثييبر وأرجع اليوم الثالث تصوير +تحليل الهرمون وبعدها أقابل الدكتورة تحدد لي اللإبرة التفجيريه ووقت العمليه وتكون الإبرة التفجيريه بعد يوم من مقابلة الدكتورة وبعد الإبرة التفجيريه العمليه
4\العمليه تكوني صايمة من الساعه12باليل وتحضري (حسب كل مركز وتحديد عملياته)الساعه 8والعمليه الساعه 10صباحا وأول شيء نعمله إن الزوج يعطيه العينه ...وبعد ماتجهز العينه يدخلوني العمليات طبعاا.. وأخرج من عندهم الساعه 2او 3 ظهرا قبل ما أخرج تجي الدكتورة تقولي كم بويضه سحبوا مني وتطمني
5\بعدها المركز يتصل ويحدد لي يوم الإرجاع وعدد الأجنة الملقحه ودرجتها ...
6\ يوم الإرجاع اذهب وما أكون صايمه واشرب مويه لأنهم بيرجعوا الأجنه وهما بيعملوا تصوير سونار عشان تشوف الدكتورة مكان الأجنة (وبتقولك الدكتورة هنا الأجنة بتاعتك..بصي ليهم ....!!! )كنوع من التفاؤل ورفع المعنويات..وأجلس على ظهري ساعتين وبعده أخرج مع الراحه التاااااااااااااااااااااااامه وأكون نايمه في السيارة على ظهري وبالنسبه لي أستمر كل فترة الأنتظار نايمه على ظهري....
7\اخيرا وليس بأخير التحليل اليوم 14وأنا بعمله بعد 10 ايام ويكون تحليل دم رقمي وتعطيهم نتيجة التحاليل وممكن يتبين لو حمل توائم او منفرد وبعدها بأسبوع او اسبوعين تعملي تصوير سونار عشان تشوفي اكياس الأجنة وتطمني

ءآآآدي ياستي الحكايه من طء طء لسلامو عليكو...ويارب متعزريهاش وتكوني حامل بأحلى سكرتين ود & كريم يارب
وأنا من رأاي لو حابه تعمليها تتصلي على المركز بتاعك في مصر وتعملي تحاليلك ووتبعتيها وتروحي بعد ماتكوني بدأتي الإبر يعني تسافر مصر باليوم الخامس للدورة مثلا وتكملي العلاج وترجعي الكويت بعد ماتظهر النتيجه ....إقتراح بس والحريه المطلقه طبعا ليكي ...

الله يكرمك ويوفقك يااارب

زهورة