منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - كيف اتعامل مع الخيانة الزوجية
قديم 14-02-2006, 12:20 AM
بيرو
عضو نشيط جدا
بيرو غير متصل  
شوفي حبيبتي بجد حال زوجك خلي دمي يغلي والضغط يرتفع عندي ولو جرالي حاجه دمي في رقبته .
الكلام الجد بقي انك بعد ما يوصل من السفر وبعد السلامات عايزاكي تعملي عليه فيلم عربي قديم , يعني اديها اكتئاب وبكي كمان وقولي له انك مثلا عرفتي ان واحده ( صديقتك أو اخت صديقتك . او قريبه من بعيد .... ) اكتشفت انها مصابه بالايدز هي وطفلها مثلا يعني وان الاكتشاف خه عن طريق الصدفه كانت هتعمل عمليه صغيره وعملت شيك علي صحتها عامة وان الاعراض عندها مش ظاهره وان السبب زوجها لانه كان بيسافر لبلاد زي تايلند وغيرها وكان يمارس الزني هناك وانه حتي هو لا يظهر عليه اي اعراض وان الفيروس يبقي فى الدم دون ان يظهر لاكثر من 10 سنين . هو فيلم من تاليفك لكن ممكن جدا حدوثه (بعد الشر ) ليكي او لاي زوجه يخونها زوجها في علاقات متكرره ومتعدده .
قولي له كده وتهربي من ممارسة الجنس معه بأي طريقه وحسسيه انك خايفه انك تصابي انتي او اولادك (خصوصا انك حامل ) بنفس المرض وشوفي هيكون رد فعله ايه .
يمكن ربنا يهديه ويحس بالمصيبه اللي ممكن يتسبب فيها ليه ولغيره .وركزي علي قصة الاطفال .يعني الزوج اللي يصاب بالمرض هو اللي جابه لنفسه والزوجه اللي تصاب بالمرض ايضا جايباه لنفسها لانها عارفه اللي زوجها بيعمله وصابرة لكن الاطفال ذنبهم ايه ولا غلطوا ولا وافقوا علي الغلط .
اذا لم يتحرك ضميره فالحل هو الطلاق والنجاة من المصير الاسود اللي بينتهي ليه كل من في شاكلة زوجك . ولك الله .