منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - كيف اقنع والدي بمساعدة اختي
قديم 11-03-2017, 08:48 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد: كيف اقنع والدي بمساعدة اخت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاجر9 مشاهدة المشاركة
قرأت في بعض الفتاوي ان العلماء ذهبوا الي انه يجوز لكم تذكيره بحقوقكم و ان ذلك ليس من العقوق شرط مراعاة اللين و الكلمة الطيبة
فان رأيت فعل ذلك تعاطفا مع ظروف اختك

و اكيد والداك و ان كانا اثمين في حرمانكما
فهما لا يقصدان ظلمكمما فقك يرونكم افضل حال من اخاكم هداه الله و ربما يخشون لو حرماه من المصروف يلجأ للسرقة او حتي القتل و يورطهم فيما لا طاقة لهم به كما نري و نسمع من البعض
الله يكون في عونهم و يهدي اخوك و يصلحه
انا هتكلم معاه بكل حب وحنيه وعمري ما هحسسه باي حاجة وحشة لاني عارفه هو حساس اد ايه وبالنسبة لاخويا عمرهم ما شافونا افضل حال منه من صغرنا ماما تببع دهبنا عشان خاطر تدي لاخويا يصرف هو واصحابه وتداري علي بابا مصايبه وطول عمرها تحرمننا عشانه لدرجة انها بالفعل كرهتنا فيه تخيلي اما واحده فينا تشتغل عشان تجيب حاجة ليها وهيا نايمة ماما تاخد مرتبها وتديه لاخوها من غير مبرر ولا مصيبه حصلت وكل اللي كانت تقول ادوه لاخوكم سلف اول ةا يبقي معاهم فلوس يدوه هو ويعينو الباقي عشان لو احتاج لكن احنا مش مهم نولع بس الحمد لله ربنا رزقنا برهم برده وعلاقتنا بيهم كويسة بس احنا نفسيا تعبانين بس والله ما عايزين حاجة خلاص الواحد زهق وانا بشتغل وربنا رزقني بعقل بيحب يعتمد علي نفسه وبحب أمن نفسي لكن اختي اللي في غربه ماما عشان بتكره جوزها مش عايزه تساعدها برغم ان دي فلوسها واداتهالهم سلف عشان ابن خالتي ومحتاجاها دلوقتي لكن ماما عندها تولر الفلوس لاخويا وابن خالتي احسن وجوزها يتصرف
انا معايا مبلغ عايزه ابعته لاختي لكن المشكلة انه ميكملش الحد الادني للارسال بقول لماما حتي تقول لخالتي تكمل عليه تقولي سيبي خالتك في حالها وجوز اختك يتصرف سكتت معرفتش ارد اقول ايه الحكاية كبيرة اووووووي ومليانه مواقف مش ادامي الا بابا استنجد بيه يحاول يبعتلها اقل حاجة جوزها ١٢ ساعه بره البيت ومش عندها تليفزيون وفي غربه وتليفونها باااظ مش معاها وقعده لوحدها لو حصلها حاجة هتستنجد بمين
طولت عليكي معلش اصل مشحونه لسه مكلمة اختي وبتقولي محدش بيفكر فيا خاالص
وبجد جزاك الله كل خير علي بحثك عن الفتوي ومساعدتك ليا ربنا يرزقك الفردوس الاعلي ويحققلك كل اللي بتتمنيه