منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - عين الخاطب في الرؤية الشرعية
قديم 30-06-2006, 09:04 PM
mornbeam
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية mornbeam
mornbeam غير متصل  
girl

يا جماعة ... ممكن أقول وجهة نظري ...

كل واحد له حرية في إختيار شريك حياته ....

ما هي أنانية يا شوبار و لا هي علامة على أن الرجل إماعة يا لولو...
و اللله أن زعلت عليكم خالص ...

و بعدين يا لول أنت بيتقولي أن الولد جاي يقتلك و يمشي ... ليه بتقولي كدة؟
مش يمكن خايف يظلمك ؟ عارف أنه مش هيقدر يحبك مهما كانت صفاتك الحلوة .. بس مش حاسس بإنجذاب ...
كدة أحسن ... تزوجي من واحد .. يفرح و ينهبل لما يشوفك ... إحنا مش عايزين أي واحد ... عايزين واحد تعجبي به و هو يعجب بيكي ... النقطتين دول لاااازم يجتمعوا ... و لو النقطتين دول لم يجتمعوا الجوازة ماتمشيش ... يبقى قلته أرحم و أحسن.

يمكن هو عارف هو عايز إيه ... عارف مثلاً ... أنه عايز واحدة سمراء و أنت بيضاء البشرة ... أو العكس ...
عايز واخدة طويلة أو العكس ... عايز واحدة رفيعة زي عود القصب ... أو ممتلئة زي ماري منيب ...
و ممكن الموضوع مالوش علاقة بقصة الملامح و الجسم من الأصل ...

ممكن مش حاسس بحاجة من ناحية العروسة ... أه جميلة ... بس الله لم يضع ذلك الإنجذاب بينهما ...
صح؟

حاجة ثانية ... ممكن الرجل و أهله يستحوا انهم يتصلوا على البنت و أهلها يقولوا أن مفيش نصيب ... الموقف محرج أوي يا جماعة ... تعالوا نتخيل كده :

آلو ... السلام عليكم أن والد/ والدة فلان ... كيف الحال ؟ أنشاء الله يكونوا بخير ...و الله ما في نصيب ... إحنا متأسفين ... السلام عليكم.

أهل الخاطب يتحرجوا و يخشوا ردة فعل أهل البنت ...
فيجيبوا من الأخر و ما يتصلوش ...
طبعاً ... أنا معاكم أن المفروض يتصلوا ... لكن مش كل الناس تقدر على الموقف ده ...

و الله أعلم

و أخيراً ... لا تقنتوا من رحمة اللله ... و أستبشروا خيراً ...

و ... إن شاء الله ... يرزقنا و إياكم المولى الوهاب زيجات أحسن بكثير ... اللهم آمين