منتدى عالم الأسرة والمجتمع - عرض مشاركة واحدة - تجربتى وكيف انقصت وزنى 20 كيلو فى سنه دون ريجيم او رياضه
قديم 28-12-2009, 11:41 AM
أحلامي بسيطة
عضو مثالي
 الصورة الرمزية أحلامي بسيطة
أحلامي بسيطة غير متصل  
فتوشي ياقمر

قبل كل حاجه مبرووك رجوعك لنفسك ولحب نفسك مره تانيه

وعقبال كل البطابيط ... وبصراحة انا جيالك وعشمانه فيكي خير إن شاءالله .. ومتقلقيش بالنسبه للمقابل حيو صلك إن شاءالله من غير ماتوصيني حدعيلك ولولادك من قلبي في ظهر الغيب بكل خير

حعتبر اننا اتفقنا وأنك خلاص حتساعديني >>>> يعني من الأخر بدبسك

محسوبتك بقى بطبوطه من الطراز الأول .. ولو بديت أتكلم عن نفسي وعن رحلتي في الخسسان ممكن مش حتكفيني مجلدات >>>> أوفر شوي هههههههه

لا بجد انا مشكلتي بتنقسم لأكتر من حاجه خدي عندك

1- انا طبيعة جمسي أنو معدل الحرق عندي ضعيف يعني بعباره تانيه ممكن الأكل عندي تلات ارباعو بيتحول يتخزن يعني ممكن أكل مع حد نفس الوجبه بنفس الكميه تتخني انا بس متخنش الي كان بياكل معايا ( ده طبعاً لما بتبقى وجبه معقوله بكميه معقوله ... يعني لما بيبقى ضميري حي )

2- طببيعة جيناتي ان وزني مش بيزيد من تحت يعني مهما زاد وزني 2 كيلو- 5 كيلو - 10 كيلو .. كلو بيتراكم في القسم العلوي من جسمي وماأدراكي مالقسم العلوي طبعا بطني حبيبة قلبي أول حاجه بتكبر وبتفضل تكبر وتكبر وتكبر .... وتكبر وبعدين بينوزع الباقي مابين ايدي وظهري ووشي ورقبتي يعني بيعملو جوله في في المنطقه العلويه الغلبانه في جسمي ... والمشكله هنا طبعاً انو لما ببقى في مرحلة تخننه ( حلوه تخننه دي مشتقه من تخينه) بتبقى مشكلتي بالبس انو في بناطيل مثلاً بتبقى كويسه عليه قوي من تحت بس مش بتقفل من فوق وبالعكس بتبقى عامله زي الشوال من تحت وطبعاً بتكون مزبوطه من فوق.

3- انا بحب الأكل .. لدرجة اني مش بدي نفسي فرصه عشان اجوع والمشكله اني مش باكل اي حاجه يعني الفاست فود حبيب قلبي ... والخروجه عندي متبقاش خروجه لو مفيهاش اكل

انا برغي كتير بس معلش استحمليني انا بجد محتاجه حد يوقف معايا ويساعدني انا حاسه اني بعاقب نفسي ... مع انو حياتي الحمدلله كويسه يعني مفيش حاجه تخليني اكل اكتر من اللازم ( الأكل العاطفي ) مشكلتي الوحيده جسمي خليني اديكي لمحه بس عني قبل كده ودلوقتي

بشكل عام لما بديت اكبر بديت اما بطبوطه (فاست فود + قلة حركة + ومعدل حرق بطيء+جينات وراثيه )يعني بشكل عام انا جسمي بيميل للتخن اكتر من الرفع بس الحمدلله يعني لما بعلي الهمه وبنوي اني انزل من وزني الحمدلله بينزل

قبل كده من كام سنه كان وزني 76 طبعا هو كتير بس مش كتير اوي بالنسبه لناس معيني بس المشكله انو انا ببان اتخن من كده اولاً لأن طولي 159 تانياً بسبب توزيع الدهون في جسمي في مناطق معينه بس
المهم تابعت مع دكتور وبفترة شهرين كنت نازلا 16 كيلو وبعد كده بديت انزل من العضل فالدكتور طلب مني اني اوقف ريجيم بس غلطتي كانت اني معملتش مرحلة تثبيت للوزن

المهم وفي السنتين الي بعد كده كنت كل مازيد شوي ارجع اعمل ريجيم والحمدلله كنت بخس

المهم بعد كام سنه تانين كان معدل الزيادة عندي مش بيزيد عن 5 كيلو بس كنت زهقت من الريجيم فبديت اخفف اكل شويه وسجلت بنادي مع اني مش بطيق الرياضه ... بس ضغطت على نفسي واتعودت على الرياضه ونزلت لحد مابقى وزني 57 و وبعدها نزل لل 55 الله يرحمها بقى ااااااه كانت ايام

وعادت ريمه لعدتها القديمه انزل وطلع انزل واطلع لحد بعد سنتين استقريت على 62 وبعدها 63 وبعدين64 ... وهلما جرا اخر مره وزنت نفسي كانت من 10 تيام كان66 ونص وبعدها خفت اشوف وزني تاني بس اكيد زاد يعني 67 أو 68 أو 69 الله يستتتتتتتتر

المعضله بقى اني مش قادره ابطل اكل ولا اعمل رياضه لا ادويه نافعه ولا شكلي بالمرايا اثر فيا ولا ملابسي الي صفصفت على بنطلون يتيم هو الوحيد الي طلع ابن اصل ولسه باقي عليا

نفسي اخس ولازم اخس

انا بلعب بالوقت الضايع اتخطبت قريب ومشفتش حماتي- الي ماكنتش موافقه عليا ابداً- مشفتنيش لحد دلوقتي مسافره حترجع بعد أقل من شهرين وانا عمااااااله بلوغ وبتخن وبقول عايزا اخس نفسي اخس لازم اخس