هل اعود اليه تاني - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المشاكل المحلولة المشاكل التي حلها أعضاء المنتدى

قديم 18-01-2006, 03:41 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
هل اعود اليه تاني

اخواتي ممكن تشاركوني مشكلتي ربما البعض منكم تعرف الي من خلال اول طلتي عليكم بالمنتدى بمشكلتي بعد ما كنت زايئرة
المهم بعد ما اخدت وعزمت على طلاق رجع تاني زوجي بيترجاني ويطلب سماح لما عملو الي من سوء المعاملة وسماح في مدة هو بلد وانا بلد حمد الله على امتلاكي وضيفة جد محترمة واسرة واخوات واخوان اتمناهم لكل صديقات في المنتدى كانو الي بلسم للعداب حرمان من زوج لحضة ضعفي
زوجي متزوج يعني انا تانية وافقة على زواجي منه على اساس اه مراه متسلطة وغير ما حب اتكلم على انسانة زيي على قوله استحالت العشرة بينه وبينها كل ما يربطه بيها العيال بس رضيت اكون زوجة تانية طلبت عدم تطليقها لاني ما حب ابني سعادتي على سعادت غيري اكتفيت باقل شىء في كل شىء بس هو ما قدر يوفق في اي شىء سابني في بلدي وهو عاش مع الاولى على رغم عدم تواق بينهما لان اولاد بيحبهم تعبت من البعد طلبت الطلاق في اول وافق بس من ست شهور هو بيطراردني طالب سماح وعايز ارجع زي زمان اصبح اربع شهور على اساس حسوي كل امورو وانه مش قادر يعيش بدوني وغير وانا فعلا عشرته لا مراته اولى منتهية جنسيا وفكريا هل اصدقه تاني واديه فرصة مرة اخرى فعلا تعبت ما عدت استحمل طلب مني انزل لبلده على اساس نشوف بعضنا بس جوايا رافض الفكرة بسبب مسولياتي اتجاه شغلي كانت الفرصة الوحيدة عندي في العيد بس حصل موقف وسافرت عند اخواتي واهلي مقيمين خارج الوطن وعلى اساس اسوي بعض الامور الاداريةهناك طلبه دا بيعتبره امر لو حققته يكون قد حس باني اسمع كلامه زي الاول لو لا يعني خلاص

قولوالي اسوي ايه اديه فرصة مرة اخرى مع العلم من يوم ما تزوجته ما بخلت عليه باي شىء وقت وتفكيرعلى العلم اني فعلا كنت بحضر اوراق طلاق من وراه لانه قد اعلمته بيه بس هو غير مصدق اني ممكن اطلب طلاق من بلدي
ارجوكم لا تبخلو اعلي بنصيحة شكرا وبارك الله فيكم
اختكم في الله
fleur
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg static_shot.jpg‏ (14.7 كيلوبايت, المشاهدات 8)
قديم 18-01-2006, 04:10 PM
سماااا
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية سماااا
سماااا غير متصل  
أرجعي إليه ولكن بشروط التي تريدينها

الله يوفقك ويحفظك
قديم 18-01-2006, 04:12 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
اشكرك حبيبتي سما على مرورك بس ايه شروط
قديم 18-01-2006, 04:22 PM
سماااا
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية سماااا
سماااا غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fleur
اشكرك حبيبتي سما على مرورك بس ايه شروط

عزيزتي

الشروط هي ماذا تريدينه

يعني

ما هي الأشياء التي تجعلك تتردين في الرجوع إليه؟؟

إذا قلت مثلا عدم إقامته معك
فأشترطي ذلك وأن يعدل بينكن في الإقامة

ماهي الأشياء التي لا ترغبينها من زوجك؟؟
أشترطي أي شي تخافين حدوثه ولا ترغبين به

وهذه الشروط يلزم الزوج على تنفيذها

الله يحفظك ويوفقك ويرعاك
قديم 18-01-2006, 04:46 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
شكرا حبيبتي سما على ردك
زوجي من اصل بلد غير بلدي ومقيم باحدى دول العربية طلبت منو ه اوفر ليه كل شروط راحة لو هو عايز يقيم معي بس هو رفض
بس هو بيقول انه ينزل يعيش ببلده اصلي بس خيفا اتخلى عن كل شىء واهم شىء شغلي لاني اجازات بدون مرتب ما بنخدها اضافة لالتحاق بزوج اجنبي غير كل محاولت قمت بها في بداية زواجنا
والله فدوامة مش عارفة اطلع منها زاي
ربما احسن في موقفي الطلاق واخلص
قديم 18-01-2006, 05:10 PM
البتول
عضو المنتدى الفخري
البتول غير متصل  
اختي الكريمةان الحاحه للرجوع لا يكفي لكي تعودي اليه بل تأكدي من تسوية كل الامور العالقة ، تاريخه معكِ يوضح ان كان تخليكِ عن كل ما اعتدتِ عليه في حياتك في بلدك من اجله ، ان كان حقا سيصون ذلك او يفرط به ، انتِ ادرى بشخصيته وبطباعه ، هل هو من النوع الصادق ؟ هل هو امين معكِ ؟ هل يخاف الله ويتقيه في تعامله معكِ ويتحرى العدل ؟ ان كنتِ تشكين في كل ذلك فأرى ان لا تجازفين ، وإن كان ولا بد رتبي امورك معاه قبل الارتباط ووضحي شروطك وطلباتك . وقبل كل ذلك استخيري ....وفقكِ الله
قديم 18-01-2006, 07:06 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
شكرا حبيبتي البتول على رايك واهتمامك بموضوعي قبل كنت حاولت اجازف بوضيفتي وفعلا سافرت على اساس استقر معاه وبحت على شغل وفعلا لقيت شغل لان لي خبرة في مجال مطلوب جدا بس ما قدر يوافق بيني وبين الاولى فطلب مني ارجع بلدي واستنى لحد ما وصلت لقرار الانفصال وخبرته بكل شىء رفض وقال انه حيغير كل شىء بس ما سوى لحد ساعة بس هو بيقول فات كتير بس اصبر عليه شهور قليلة بس بيني وبينك خايفا لان معانات كانت كبيرة نفسية اكتر من اي شىء تاني علشان اعالج نفسي سافرت بلد الي مقيمين فيه اهلي واشتغلت بحرقة في مجال بعيد عن شغلي على اساس اشفى من الي انا فيه وبعد كانت مدة كافية شهور بعيدة عن الكل بس الحاحو خايفا اضلمو ما ديه فرصة تانية
اشكرك الف شكر اختي مرة تانية
قديم 19-01-2006, 12:27 AM
ريم المدينه
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية ريم المدينه
ريم المدينه غير متصل  
استعيني بالله أختي منى وحاولي للمره الأخيره

وخذي أجازه من عملك شهر او شهرين 000 وشوفي

كيف الوضع أتغير أو لا000 وبعدها لكِ القرار 0

ربنا يفرج همــــك أختي منى ويوفقك لما يحبه ويرضاه،،

قديم 19-01-2006, 12:20 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
شكرا حبيبتي ريم المدينة على مرورك وكلامك الطيب ويفرج هم كل اخواتي واخواني المسلمين
هو حاليا عايزني اروح اشوفه 10ايام بس ومن بعد استناه شهور لحد ما يستقر في بلده بس الزوجة الاولى رافضة نزول بلده هما من نفس البلد انا ليا ميزة التفاهم والحب وحنان وهي ميزة العنف والغطرسة من خلال قوله وشهادته عائلته والله اعلم
وفهلا كنت بشوفو المدة دي كل سنة على اساس نفس الحكاية لحد ما مليت السنة الي فاتت اخدت اجازة مرضية طويلة من شغل عى اساس يلحق بي في الدولة المقيمة بها لي شغل هناك وكانت اسرتي مستعدة للايجاد شغل اليه بس هو رفض وطلب انفصال من موقفي لما شفني فعلا مقرر الطلاق رجع في كلامه مش عارفة اهو عند ام هو شىء تاني مع العلم انه اقسم الي انه لم يلمس مراته الاولى كل الفترة دي لانه ما يجمع بنه بينها سوى مؤو ولية العيال بس عيشين ببيت واحد
طلبت منه يرجع ليها ولعيالو نبقى اصدقاء بس هو رافض كليا
مرة اخرة اشكرك اختي ريم المدينة على شعورك
قديم 20-01-2006, 12:06 PM
fleur
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية fleur
fleur غير متصل  
مازلت انتظر رئيكم صديقاتي واصدقاء المنتدى يا ريت ما تبخلوا علي بنصائحكم
اختكم في الله
fleur

مواقع النشر