عاشقات حلم الامومه - الصفحة 100 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

استفسارات الامراض النسائية عيادة خاصة بالامراض النسائية والعقم وتأخر الإنجاب. يتعاون المختصين والعضوات

قديم 14-02-2012, 01:30 AM
jolie85
عضو مميز
 الصورة الرمزية jolie85
jolie85 غير متصل  
يا حبيبتي يا إسلام يارب يفرج كربك ويزيح همك ويفرح قلبك بالذرية الصالحة المعافى ويسعدك ويهنيكي مع زوجك ويبعد عنكم المشاكل اللهم اميييييييييين
قديم 14-02-2012, 10:42 AM
Hala122
عضو مميز
 الصورة الرمزية Hala122
Hala122 غير متصل  
صباحكم فل وياسمين ياعشوقات ياحلوات...

رورو..بالسلامة حبيبتي..قلبي معاك ياقمرة..ربنا يقومك بالسلامة ويطمنا عليك..لاتنسي تطمنينا وانت عند اهلك.

غموض..الحمدلله عالسلامة ياقلبي..كثري سوائل وعصائر وبروتين..ربي يحميلك حمودة وتجيبيله اخ او اخت قريبا يارب..وسلامات منشان ضرسك نصيحة روحي عدكتور اسنان ولاتتأخري.

ام ريماز..اهلا وسهلا بك ياعروسة..لاتقلقي نفسك كتير بمسألة الحمل خصوصا انك لسّا عروس فريش والحمدلله دورتك منتظمة..فما في داعي للقلق ابداااا..ولاتخافي الالتهابات االفطرية بتصير مع اغلب المتزوجات وللوقاية منها نشفي المنطقة منيييييييييييييح واستخدمي ملابس داخلية قطنية..ودورتك ماشاء الله منتظمة..الافراز البني اللي قبل نزول الدورة هاي مقدّمات دورة..اما هالشهر لمانزل عليك الافراز البني يمكن من الدواء..على كل حال لساباقي على موعد دورتك..لاتشغلي بالك.
بالنسبة لتحديد يوم الاباضة اذا كنت عايشة في امريكا..روحي اشتري من وال مارت فحص تحديد الاباضة (ovulation test) بشبه فحص الحمل بس فيه اكثر من شريط..إقرأي التعليمات وحتعرفي كيف تستخدميه.
بالنسبة لحساب طول مدة الدورة فنحسبها من اول يوم نزلت عليك الدورة الى اول يوم بتنزل في الشهرالتالي.

اسلام..اذا ماقلقنا على بعض مين حيقلق علينا..لا حبوبة لاتقولي هيك..بالعكس هذا حق الاخوة اللي بيننا صح يابطة..ربي يفرج همك ويرزقك بخبر يسر قلبك في القريب العاجل..ووقت ماتشعري نفسك حابة تفضفضي فكلنا آذان صاغية.
قديم 14-02-2012, 06:06 PM
سلمى012
عضو مثالي
 الصورة الرمزية سلمى012
سلمى012 غير متصل  
السلام عليكم يا احلى عاشقات
اسلام..ربى يفرج همك وييسر امرك
ام ريماس ..يا عروسة متفكريش كتير لان كتر التفكير بياخر الحمل وانت لسه عروسة جديدة
استمتعى بوقتك وربنا يقدملك ما فيه الخير
هالا منورة الصفحة يا قمر بطلتك البهية بوسات كتييييير للبشمهندس ايوب والبرنسيسة نور ربى يحفظهملك يا قمر
سلامى للجميع ..بنات بالله عليكم تدعولى ربى يهون عليا واللهى تعبانة اوووووى والبيبى كابت على مروحىضغط على التنفس وزنق نفسة فى جنبى الباشا بيعلمنى الادب الله يسمحه بقى بس لما ينزلى انا هتعمل معاه..
احبكن فى الله ..استودعكم الله

ربى احفظلى زوجى و ابنى وباركلى فيهم
ورزق اخواتى عاشقات حلم الامومة الذرية الصالحة
قديم 14-02-2012, 07:56 PM
Hala122
عضو مميز
 الصورة الرمزية Hala122
Hala122 غير متصل  
سلووووومتي..إنت اللي منووووورة ياعسل..كيفك ياكروشة..شكلو الافندي عامل عمايله فيك..الله يعينك ويتمملك على خير ويرزقك ساعة ولادة ميسرة يارب.
قديم 14-02-2012, 08:42 PM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
الله يسعد الجمييييييييييييييييييييع

كيفكم حوامل عشوقات الامومة الحلوات

اخر اخباري
رحت لوحدة تقراء اعطتني خلطة الرومي وماء زمزم وزيت مقري فيه ...تقول ان فيني عين هيه الي سوت فيني كل اللخبطة دي في هرموناتي ونفسيتي واسقاطاتي من قبل وتاخر حملي الى الان
الحمد لله على كل شي وعلى كل حاااااااااااال بس ما بدات فيها انتظر تخلص دورتي وابدا على طوووووووووول
بس الحمد لله صرت اشغل الرقية في دوامي كل يوم الحمد لله واسمعه وانا اشتغل
يااااااااااااااارب فرجك القريب

اللهم ارحم ضعفنا يا ارحم الراحمين يارب

حبيباتي احبكم في الله
قديم 14-02-2012, 09:07 PM
Om Rimaz
عضو جديد
Om Rimaz غير متصل  
[QUOTE=Hala122;2767534][SIZE="5"][B][COLOR="Purple"]صباحكم فل وياسمين ياعشوقات
ام ريماز..اهلا وسهلا بك ياعروسة..لاتقلقي نفسك كتير بمسألة الحمل خصوصا انك لسّا عروس فريش والحمدلله دورتك منتظمة..فما في داعي للقلق ابداااا..ولاتخافي الالتهابات االفطرية بتصير مع اغلب المتزوجات وللوقاية منها نشفي المنطقة منيييييييييييييح واستخدمي ملابس داخلية قطنية..ودورتك ماشاء الله منتظمة..الافراز البني اللي قبل نزول الدورة هاي مقدّمات دورة..اما هالشهر لمانزل عليك الافراز البني يمكن من الدواء..على كل حال لساباقي على موعد دورتك..لاتشغلي بالك.
بالنسبة لتحديد يوم الاباضة اذا كنت عايشة في امريكا..روحي اشتري من وال مارت فحص تحديد الاباضة (ovulation test) بشبه فحص الحمل بس فيه اكثر من شريط..إقرأي التعليمات وحتعرفي كيف تستخدميه.
بالنسبة لحساب طول مدة الدورة فنحسبها من اول يوم نزلت عليك الدورة الى اول يوم بتنزل في الشهرالتالي.

صباحك فل حبيبتي ...الله يجزاك الجنة ااااااااامين...تصدقين اني كل شهر اخد تيست حمل من cvs 12 دولار ويطلع مافي حمل ...انا خايفة اكون عقيم الله يستر عندي احساس ومش عارفة ليه...والان 7 شهور بدون حمل فالمسالة اقلقتني كثير ..
وجزاك الله خيرا حبيبتي بالنسبة ل ovulation test كنت عملتها ف اليوم 5 من شهر 11 وتبين فيه خطيين وعرفت ان يمكن هداك اليوم هو يوم اباضة ..وزي ماتعرفي يعني صعبة كل شهر اشتريه..
وعندي سؤال حبيبتي الله يخليك هل احسب يوم اشوف الافرازات البنية او يوم الدورة؟ لما حسبت الان وجدت 33 يوم دورتي مش كثيرة؟
قديم 14-02-2012, 09:08 PM
Om Rimaz
عضو جديد
Om Rimaz غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلمى012 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم يا احلى عاشقات
اسلام..ربى يفرج همك وييسر امرك
ام ريماس ..يا عروسة متفكريش كتير لان كتر التفكير بياخر الحمل وانت لسه عروسة جديدة
استمتعى بوقتك وربنا يقدملك ما فيه الخير
هالا منورة الصفحة يا قمر بطلتك البهية بوسات كتييييير للبشمهندس ايوب والبرنسيسة نور ربى يحفظهملك يا قمر
سلامى للجميع ..بنات بالله عليكم تدعولى ربى يهون عليا واللهى تعبانة اوووووى والبيبى كابت على مروحىضغط على التنفس وزنق نفسة فى جنبى الباشا بيعلمنى الادب الله يسمحه بقى بس لما ينزلى انا هتعمل معاه..
احبكن فى الله ..استودعكم الله
اهلا حبيبتي بارك الله فيك يا قمر الله يثبت حملك ويرزقك ولادة سهلة يارب
قديم 14-02-2012, 09:14 PM
Om Rimaz
عضو جديد
Om Rimaz غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرميس مشاهدة المشاركة
الله يسعد الجمييييييييييييييييييييع

كيفكم حوامل عشوقات الامومة الحلوات

اخر اخباري
رحت لوحدة تقراء اعطتني خلطة الرومي وماء زمزم وزيت مقري فيه ...تقول ان فيني عين هيه الي سوت فيني كل اللخبطة دي في هرموناتي ونفسيتي واسقاطاتي من قبل وتاخر حملي الى الان
الحمد لله على كل شي وعلى كل حاااااااااااال بس ما بدات فيها انتظر تخلص دورتي وابدا على طوووووووووول
بس الحمد لله صرت اشغل الرقية في دوامي كل يوم الحمد لله واسمعه وانا اشتغل
يااااااااااااااارب فرجك القريب

اللهم ارحم ضعفنا يا ارحم الراحمين يارب

حبيباتي احبكم في الله
الله يشفيكي حبيبتي ...ويرزقك حمل سليم وكل المنتظرات
قديم 15-02-2012, 12:45 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الخير يا بنات

مش عارفة ابتدى غير بجملة فيلم دعاء الكروان للرائع طه حسين
"وشى منكى فى الارض يا أأأأأأمنةط

اتاخرت عليكوا جدا انا عارفة
بس عندى صدة نفس جدا قالبة معايا بتناحة

معلش
انا مش حقرا اللى فات عشان ارد عليه بالرغم من انى بقراه كل يوم بس معلش تأثير السن على الذاكرة مخليها بعافية شوية
فخلينة فى صفحة 100 حتى رقمها لطيف كدة

بسم الله نبتدى

ام ريماس
اولا اهلا بيكى معانا ست البنات و ان شاء الله نكون وش السعد عليكى و كمان انتى تكونى وش السعد علينا كلنا

انا قريت انهم بيقولوا عليكى عروسة فانتى بقى ايه اللى مشيلك الهم و قال ايييييه عقيم؟!!!!!!!
ممكن الطم ولا امشيها صويت بس؟
عقيم ايه يا ست انتى؟
عارفة انا لما ابتديت رحلة الشقاء كنت بتحايل على دكاترتى فى مصر يا عم الحج اعملى تحليل اى حاجة يقولى دورتك منتظمة يا سيدنا طب اشعة "دورتك منتظمة"
طيب دورتى منتظمة الحمد لله طلعت كويسة اهه و المشكلة طلعت من عند "جوزى" يعنى انا عمالة اشيل و انكت و انا فى السليم؟
طيب امتى يا ست البنات اقول يا لهوتى انا لسة محملتش ليه؟
لما اتم سنة
دكاترة النسا عاملين حسبة كدة لفرص الحمل بعد الزواج يعنى مش عارفة اول شهر بتكون النسبة 25% على ما انا فاركة طبعا و بتفضل تزيد النسبة دى لحد السنة تتم 100% و لازم يكون الزوجين عايشيين مع بعض
يعنى مننفعش نقول على زوج بيسافر و يرجع مرة فى الشهر اقعدوا سنة لأ الدكاترة هنا بيزودوها لسنة كمان الا فى الحالات المستعجلة هى كبر السن للزوجة خصوصا
طيب يعنى بعد سنة فرصتى 100% انى احمل ايوة بتاخدى 100% من الـ 25% اللى هى فرصة حدوث حمل بين زوجيين طبيعيين
يعنى اى زوجين ممكن يحصل حمل بينهم بنسبة 25% كل شهر يعنى لما نقول اول شهر جواز يبقى فى ربع الـ 25% دى و احسبى انتى بقى عشان مش بحب الحساب بالرغم من انى محاسبة بس بكسل
المهم يا ست البنات
انا عاوزاكى تعيشى حياتك و تتبسطى عشان لسة بدرى على شيل الهم لأن التركيز فى الحمل دى حاجة بتاخر الحمل
لما تحاولى تقلل التفكير و تشغلى نفسك باى حاجة تانية بيحصل حمل بأذن الله
و كتييييييييييييير سمعنا عن بنات حملت و هى بتعزل من مكان لمكان و كانت الفكرة بتاعة الحمل مش مطروحة عشان مركزة فى حاجة تانية
اما عن حساب فترة التبويض اللى مش بفضل تركيزك فيها اول سنة لانى ارجع و اقول التركيز فى الحمل بيأخره
بتحسبى اول يوم من نزول الدم مش النقط ولا الافرازات لحد اول يوم فى الدورة اللى بعدها و العدد اللى حيطلع تطرحى منه 14 يوم بيكون هو دا وقت التبويض بتزودى يومين قبل و يومين بعد و بتعرفى انك فى فترة تبويض بيكون فى وجع فى المبيض و كمان بيكون فى افرازات عاملة ذى بياض البيض فى اللزوجة

و ربنا يكرمك و يفرح قللبك و قلوبنا جميعا بأذن الله

مرميسه حبيبتى وحشانى جدا
و ان شاء الله اللى بتعمليه دا يجيب نتيجة
بس مش عارفة الست اللى روحتلها اعتقد انها لازم تقولك فيكى عين اومال حتقول لأ يعنى؟
ربنا يكرمك و خلاص دا المهم

سلومتى حبيبتى
ربنا يتملك على خير
انتى دخلتى خلاص فى الوقت التقيل مش الصعب لأ التقيل فى الوزن و البطن و النفس و كل حاجة
ربنا يعينك و يقومك بالف سلامة يا رب

اسلام حبيبتى ربنا يزيح همك و يفرج كربتك انتى و امة المسلمين اجمعين

باقى البنات بحبكم فى الله
قديم 15-02-2012, 01:54 PM
محرومة1
عضو نشيط
محرومة1 غير متصل  
بنات كيفكم اشتقتلكم كلكم بنات ماشاء الله تبارك الله انا حامل بفضل الله وبفضل دعواتكم عملت عملية انابيب ولله الحمد بس ادعولي ربنا ييسر امري لازم استمر ع ابر السيولة لحد الولادة ابر كليكسان 40 وهى الصراحة مكلفة فوق طاقتى ادعولي ربي ييسر امر الابر سامحونى واى استفسار انا جاهزة وادعولى اطمن عالنبض لسه تونى محللة احبكن جميعا

مواقع النشر