عاشقات حلم الامومة ( يناير-ابريل) - الصفحة 12 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 07-01-2010, 05:33 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
انا لقيت واحدة فى منتدى تانى كاتبة ازاى بيحصل التكيس بطريقة حلوة و مبسطة فقلت انقله هنا عشان نفهم ايه هو التكيس و بيحصل ازاى

الغدة النخامية دى ام الغدد ... دى الغدة المسيطرة على كل غدد الجسم واجهزته ... هى تشبة المدير العام الذى يدير شركة مثلا وهورموناتها اشبه بأوامر الشغل اللى المدير بيرسله للموظفين علشان ينفزوا الاوامر دى ....
والآن نعتبر الغدة النخامية هى مدير الشركة والمبيض موظف عندها ... اما الاوامر التى ترسلها الى هذا الموظف فهى فى صورة الهرمونات الآتية
1- FSH
وده هرمون عباره عن ( امر للمبيض بإنضاج بويضة )
2- LH
امر من الغدة النخامية بإخراج هذه البويضة الى قناة فالوب بعد نضوجها
3- البروجيستيرون
الهرمون ده مش امر من الغدة الدرقية ده هرمون بيفرزة الجسم الاصفر المتخلف بعد خروج البويضة وده بيساعد على ثبوت الحمل حتى تكون المشيمة
4- البرولاكتين
الهرمون ده امر من الغدة النخامية للثدى لتكوين لبن وفى الطبيعى يحدث هذا بحدوث الحمل ولكن بعض السيدات نتيجة لتعاطى بعض الادوية او لاسباب غير معروفة يذيد هذا الهرمون .... فى حالة ذيادة هرمون اللبن تصل اشارة للغدة النخامية ان هناك حمل فبالتالى تمنع الهرمون fsh , LH فى هذا الوقت من تنبيه المبيض بانضاج بويضة وخروجها بعد ذلك فلا يحدث الحمل

آليه حدوث التكيس :-

الغدة النخامية ترسل الامر رقم 1 للمبيض لانضاج البويضة وبدلا من ذلك يحدث خلل فى المبيض فتبدأ عدة جريبات فى النضوج بدلا من واحدة وبالتالى ولا واحدة تصل للحجم المناسب للخروج
الغدة النخامية تصدر الامر رقم 2 لخروج هذه البويضات وتبالغ فى كمية الامر لخروج هذا العدد من البويضات لكن الموظف المهمل ( المبيض ) لن يستطيع انجاز العمل بسبب ان البويضات غير مستعدة للخروج لأنها صغيرة ..
فيبقى الوضع على ماهو عليه ... الهرمون اف اس اتش قليل لأن الغدة النخامية تعتقد ان هناك بويضات فى المبيض اخذت فى النضوج وتحتاج لهرمون الال اتش وليس هورمون الال اتش ...
طبعا ولا عشرة يقدروا يفهموا المدير العام انه فاهم غلط فالحل ايه بقى .... نقول للمدير متشكرين وندير الشركة من برة بأوامر جاية من مدير وهمى وهى عبارة عن هرمون الFSH اللى ينضج البويضات
ولكن مهلا ؟؟؟؟

مريضة التكيس لو اخدت تنشيط بدون علاج بعقار الميتوفورمين بيحصلها فرط تنشيط ليه بقى ؟؟ علشان البويضات الصغيرة اللى عندها ومش قادرة تكبر حتلاقى ضالتها فى الهرمون اللى جايلها من برة وتبدأ كلها فى النضوج وده يعمل طبعا مشاكل مرعبة للست المتكيسة لأنها فى الحالة دى جسمها حيحبس مية كثير قوى ويحدث لها استسقاء وجسمها يورم وفى بعض الحالات ممكن لاقدر الله يحدث الوفاة ....

نرجع بقى لآليه علاج التكيس ...
هو فى الواقع مش علاج ... لأن فيه خلل ( سوء تفاهم ) بين الموظف والمدير ... احنا حنسيبهم فى سوء التفاهم بتاعهم ونحاول نظبط الآثار المترتبة على ذلك ... العلاج حيحفظ توازن الهرمونين فلما يحصل تنشيط ممكن يحصل حمل بدون مخاوف فرط التنشيط .... طيب ليه المريضة تستمر على العقار حتى بعد الحمل فى الشهور ال3 الاولى ... ده علشان هورمون الال اتش ميعلاش مننا ونحافظ عليه قليل فلا يسبب اجهاض فى الاثناء التى يعتمد فيها ثبات الحمل على الهرمونات ... لكن بعد تكون المشيمة ممكن نوقف العقار ...

طبعا كلامى ده مبنى على دراستى للكمياء الحيوية

منقــــــــــــــــــــــــــــــــقــــــــــــــ ــــــــــــــــــــول

يا ريت يا بنات ندعى للى كتبت الموضوع ان ربنا يكرمها لانها مقدمة على حقن مجهرى

ربنا يكرمها يا رب

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 07-01-2010, 07:38 PM
naima89
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية naima89
naima89 غير متصل  
ديدو77 شكرا لترحيبك عزيزتي وإن شاء الله ربنا حيكرمنا ويرزقنا في القريب العاجل.
قديم 07-01-2010, 07:49 PM
naima89
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية naima89
naima89 غير متصل  
بعد كدة نعومة القمرة
ايه دا يا بنتى انتى لسو نونة صغننة خالص
بصى بقى بعد كدة لازم تقوليلى "طنط كوكار"
ماشى؟ عشان انا تقريبا لما تخرجت من الجامعة كنتى انتى يا دوب فى KG1 هههه
بصى يا قمرة
انتى لازم تتابعى موضوع الدورة بتاعتك دى اهم حاجة
و كمان العلاج بتاع جوزك مافيش حاجة اسمها علاج لمدة شهرين فى الرجالة خالص
العلاج بيكون 3 شهور لان الحيوانات المنوية فى الرجالة بتنتج كل 3 شهور مش ذى الستات اللى كل شهر عندها بويضة
فانتى اذا كان جوزك خلص كورس العلاج اللى لمدة شهرين خليه يحلل اذا النتيجة كويسة كان بها مكانتش خليه يكمل العلاج شهر كمان
و المهم انك فى الفترة اللى مريحة من العلاج ريحى كمان من فكرة الحمل
عشان فى بنات كتير قوى لما بطلت تفكر حملت على طول
ربنا يكرمك يا رب

شكرا لك أختي على ردك وعلى سعة صدرك؛ بس النونو دي عايزة بيبي صغير في حضنها آه ياأختي غريزة الأمومة لاتعرف صغر السن أو كبره
لكن ماعساي أن أفعل سوى الأخذ بالأسباب والدعاء للحي الذي لاينام
إلى أن يفرج الله علي ويرزقني بالذرية لأن الذي خلقني لن ينساني.
قديم 07-01-2010, 07:51 PM
basmat-hayati
موقوف
basmat-hayati غير متصل  
السلام عليكم
اتمنى الكل يكون بخير ان شاء الله
كوكار مشكورة عزيزتي على تفهمك و جازى الله خيرا كل الأخوات اللي رحبو بتواجدي بينكم

الحبيبة ديالي نعيمة لستك صغيرة كثييييير - بزقولة ههههههههه أول مرة أعرف سنك
الله يرزقني و يرزقك يا رب

جديدي بدأت بعض الافرازت تنزل يعني ما في حمل الحمد لله ............
لي عودة ان شاء الله ........الحين خاطري مكسور و دموعي تسبق كتابتي ................
قديم 07-01-2010, 08:04 PM
naima89
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية naima89
naima89 غير متصل  
نعيمه
يمكن سبب اللخبطه اللي انتي فيها هو ضغر سنك ؟
اعرف وحده اتزوجت بدري قعدت كم سنه ما حملت قالولها الدكاتره انه بسبب صغر سنها وما حملت الا لما صارت 22..

شكرا لك أختي كرستالة على ردك الجميل وإن شاء الله خير وربي يرزقني وكل أخواتي عاشقات حلم الأمومة الخلف الصالح عاجلا غيرآجلا يارب.

بناااااااات
لاتنسو تدعو لحلمي قريب ربي يقومها بالسلامه
كمان حبيبة قلبنا عاشقة الطفوله يجعل كل تعبها وصبرها في ميزان حسناتها..[/QUOTE]

الله يعوض على أختنا حلمي قريب في القريب العاجل ويقومها بالسلامة يارب العالمين.
والله يرزق أختنا عاشقة الطفولة ويعوض صبرها خير ويجعل تعبها في ميزان حسناتها يارب العالمين.
قديم 07-01-2010, 08:10 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
kokar_2001 غير متصل  
نعومة حبيبتى
طبعا من حقك تبقى عاوزة بيبى

الموضوع مالوش علاقة بالسن
و بعدين بقالك 3 سنين متجوزة يعنى اكيد امة محمد كلها هرتك اسئلة محملتيش ليه
ان شاء الله ربنا يكرمك يا رب

بسمة يا حبيبتى استهدى بالله متزعليش نفسك فكرى ان بالشهر اللى بيعدى بيقربك لحلمك اكتر و اكتر
و مين عارف ممكن الافرازات دى تكون افرازات حمل

ربنا يفرح قلبك و قلبنا كلنا يا رب

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 07-01-2010, 08:11 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
kokar_2001 غير متصل  
هو يعنى ايه "بزقولة"؟
قديم 07-01-2010, 08:26 PM
basmat-hayati
موقوف
basmat-hayati غير متصل  
اميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يين يا ربي
جازاك الله خيرا أختي كوكار
بزقولة يعني صغنونة كلمة مغربية

و الله محتاجة دعواتكم في هدا اليوم
استحلفكم بالله ادعو معي في صلاتكم
يا ربي خفف على زوجي الخبر يا رببببببببببببببببببببببببببي
قديم 07-01-2010, 08:28 PM
naima89
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية naima89
naima89 غير متصل  
tongue3

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basmat-hayati مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اتمنى الكل يكون بخير ان شاء الله
كوكار مشكورة عزيزتي على تفهمك و جازى الله خيرا كل الأخوات اللي رحبو بتواجدي بينكم

الحبيبة ديالي نعيمة لستك صغيرة كثييييير - بزقولة ههههههههه أول مرة أعرف سنك
الله يرزقني و يرزقك يا رب

أهلا وسهلا بمن زارنا بزقوله هههههههههههه مو لهذه الدرجة يعني بعد كم شهر سأدخل في 21 سنة
اللهم آمين عزيزتي .

جديدي بدأت بعض الافرازت تنزل يعني ما في حمل الحمد لله ............
لي عودة ان شاء الله ........الحين خاطري مكسور و دموعي تسبق كتابتي ................
لا لا لا ياحبيبتي لماذا الزعل والنكد الخيرة في ماآختاره الله وربنا ما جعل هذا إلا لحكمة من عنده سبحانه وماذا أقول أنا التي آنتظرت ثلاث سنوات ومازلت أنتظر وإن شاء ربنا سوف يزيلنا من قائمة الإنتظار ويحولنا إلى قائمة التنفيذ ههههههههه.
وإذا مارزقنا هذا الشهر بيرزقنا الشهرالجاي يعني(كل تأخيرة فيها خيرة).
ياربي ياكريم ياحنان يامنان ياوهاب يارزاق يامجيب الدعوات يا حي الذي لاينام أرزق أختي بسمة حياتي ببسمة تنير حياتها وتفرح قلبها وتحلي أيامها يارب العامين.
(إوا كيجتك)
قديم 07-01-2010, 08:40 PM
basmat-hayati
موقوف
basmat-hayati غير متصل  
بزقولة أهلا و سهلا و مشكورة على الرد

ان شاء الله الشهر الجاي تنفيد و تجنيد................يا ربي راك عالي و عالم بحالنا

و الله دعائك بكاني ........................تقبله الله

دعي معاي في صلاتك

مواقع النشر