عاشقات حلم الامومة (مايو 2008 - ديسمبر 2008) - الصفحة 199 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 13-11-2008, 05:54 AM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطاروق مشاهدة المشاركة
يابنات من فيكم جربت التلقيح الصناعي ونجح لأني سويته في مستشفى التخصصي بأبها مره واحده ومانجح وجلست بعده 3شهور نفسيتي تعباااانه وهذا قبل تقريبا سنه وخمس شهور والحين افكر اسويه عند مستشفى البار في ابها ماادري يمكن ينجح المره الثانيه تكفون ردو عليه بسرعه ومين سوته اكثر من مره ونجح ...... والله ماادري شو اقول زوجي عنده العدد 20 والحركه لابأس لكن السائل لزوجته ضعيفه والتشوهات 35% ماادري ينفع التلقيح ولا عالطول اسوي انابيب ....تكفون ردو حبيباتي
اختي الطاروق توكلي على الله و خوضي التجربة مرة تانية و داومي على الاستغفار و طبعا راح تاخذي منشطات قبل التلقيح و انصحك و نفسي و كل الاخوات هنا بالاستغفار كثيرا
كمان حاولي انك تريحي أعصابك على الآخررررررررررررر و ما تشيلي ثقيل و اتذكر في ناس كمان بيقولو ما تستخدمي الصابون او العطور قريب من المنطقة الحساسة *** و الله اعلم ان كان صح ام خطأ و تجنبي الكحة و الحركات المفاجئة بس أهم أهم شي الراحة التاااااامة و خلي زوجك كمان يستغفر معاكي و ياكل عسل على الريق و يتجنب التدخين و التعرض للاشعاعات و تجنب الاستحمام بالماء الساخن لانها تقلل من كفاءة الحيوانات المنوية
و الله يعينك و ياخذ بايدك ان شاء الله
قديم 13-11-2008, 06:16 AM
Neevooo
عضو جديد
 الصورة الرمزية Neevooo
Neevooo غير متصل  
hi

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ازيكوا يا بنات ان شاء الله تكونوا بخير
طبعا انا لسة جديدة و يا ريت تقبلوني معاكوا و دة هيكون شرف لي
بصوا انا حكايتي في كلمتين 0000000 تكيسات المبايض
و ما ادراكوا و ما تكيسات المبايض 000 مشقلبة كيان حياتي 000 انا متجوزة من 4 سنوات و التكيسات عندي من فترة طوييييلة اخدت كل الادوية اللي ممكن حد ياخدها و حتى الادوية الغلط اخدتها لكن ارادة ربنا فوق كل شيء و طبعا جوزي سليييييم و الحمد لله و زهقت من العلاج و الدكاترة و المنشطات و كل حاجة متعلقة بالموضوع دة و تركت امري كله لله وحده هو العالم بي و هو القادر يرزقني و يرزق كل البنات
المهم اسمحولي اهني اختي في الله عاشقة عيونه و اقولها ربنا يتمم حملها على خير و يرزقها بإبن صحيح معافى بارا بوالديه
اما اخواتي في الله الطاروق و دودي دبدوبي و so33 عاوزة اقولكم حاجة مهمة اوي سيبوا كل الكلام دة و ركزوا في حاجة واحدة علاقتكوا بربنا قووها على قدر ما تقدروا هو وحده الرزاق و مش هتاخدوا من ورا الناس غير وجع القلب و انشغال البال و الحالة النفسية لها عامل مهم جدا في العلاج و الحمل بالذات و عاوزة كمان اقولكم رددوا دايما دعاء الرسول صلى الله عليه و سلم
اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي و قلة حيلتي و هواني على الناس 000 الى من تكلني الى عدو يتجهمني ام الى قريب ملكته امري 000 ان لم يكن بك غضب علىّ فلا ابالي غير ان عافيتك هى اهون لي )
و زي ما اختي فلوونا قالتلكم الزموا الاستغفار على قدر ما تقدروا
و ان شاء الله كل الناس دي هينكسفوا من نفسهم اما ربنا يرزقنا بالذرية الصالحة
انتوا عارفين ان ربنا ان شاء الله بيحبنا علشان كدة حطنا في الاختيار دة و لازم لازم لازم ننجح بقوة الايمان و التقرب الى الله و الرضا بما قسم لنا و الدعاااااااااااااااااء ربنا عاوز يسمع صوتنا كتيير000 تبقى دي حاجة وحشة يااااااااااه دة ربنا مفيش اكرم منه و لا اعدل منه
و بعدين تعالوا نفكر بالعقل اينعم الاولاد دول رزق لكن كل واحدة من اللي بيخبوا عليكوا خبر حملها دي مفكرتش ايه الفرق بينها و بينكوا
انا اقولكم 000 هي ملهاش اي يد في حملها دة صح؟ يعني مش شطارة منها و خيبة مننا بالعكس طيب ما اي واحدة ممكن تخطيء و تحمل صح ؟
لكن احنا بنفتكر ربنا في كل لحظة حتى في اخص لحظة بيننا و بين ازواجنا و بندعيه بقلوبنا قبل السنتنا يبقى مين فينا الاحسن ؟ لو فكرتوا فيها هتلاقوا ربنا اعطى لكل واحد فينا حاجة مش عند التانية هي الناس بس اللي مخها ضيق و مش بتبص غير تحت رجليها لكن محدش بيفكر في حكمة ربنا
مش قلتلكوا مفيش احن و لا اعدل و لا اعظم منه
ربنا يرزقني و اياكم الذرية الصالحة عاجلا غير آجلا بامر الله تعالى

و كالعادة ختامها مسك 000 كوكر حبيبة قلب قلبي من جوة انا عاوزة افهم هو انا كل ما ادخل مكان الاقيكي شكلك مكتوبالي و لا ايه ؟ و بصي انا مهما قلت من كلام مش هلاقي كلام يوصف لك انت وحشاني اد ايه ليه مصر تاخدك من بنت بلدك مصر 000 والله و الله والله كنت بتمنى من قلبي اشوفك بس واضح ان مفيش نصيب
يا رب حقق حلمي و حلم كل البنات بابن يملا علينا دنيتنا ويكون سند لينا في الدنيا و الآخرة و نربيه على طاعتك و ارزقنا جميعا و ندخل بيه جنتك
آمين يااااااارب العالمين
قديم 13-11-2008, 07:18 AM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
dodi_dabdoobi غير متصل  
الأخت العزيزة neevoo
ما شاء الله عليكي انتي متأكده انك جديدة ..؟؟
انا حاسة ان لكي زمان بيننا
ربي يسعدك و يسعد طلتك و يديكي على قد نيتك يارب
بصي انا مشكلتي زي مشكلتك بالزبط و ازيدك كمان اني انا تخينة الحمد لله على كل حال عندي تكيس على المبايض اللي واضح بالأشعات و اعراضه كلها موجوده فيا
يعني السمنة و تساقط الشعر بغزارة و الشعر الكثيف في الجسم و لخبطة الدورة و البشرة الدهنية
الحمد لله على كل حال
و انا ان شاء الله افكر اني اعالج التكيس ده لانه متعبني بجد و ان شاء الله احاول اني اخفف وزني مع العلاج

تخيلي الريجيمات ما تنفع معايا لدرجة اني عملت عملية للتخسيس و ما فادتني ؟؟
قرأت عن التكيس و عرفت ان اللي فيا من بلاوي كلها من التكيس و الله المستعان
انتي ذكرتي انك استخدمتي علاج التكيس ممكن تذكري ما العلاج المستخدم و هل اختفى التكيس ام انه ما زال موجود ؟؟
اناا سمعت عن الجلوكوفاج و طبعا مش حاستخدم اي حاجة من دماغي ان شاء الله ناوية اراجع دكتور بس احكيلي تجربتك
تحياتي
قديم 13-11-2008, 09:26 AM
Neevooo
عضو جديد
 الصورة الرمزية Neevooo
Neevooo غير متصل  
[QUOTE=dodi_dabdoobi;2018185]الأخت العزيزة neevoo
ما شاء الله عليكي انتي متأكده انك جديدة ..؟؟
انا حاسة ان لكي زمان بيننا
ربي يسعدك و يسعد طلتك و يديكي على قد نيتك يارب
بصي انا مشكلتي زي مشكلتك بالزبط و ازيدك كمان اني انا تخينة الحمد لله على كل حال عندي تكيس على المبايض اللي واضح بالأشعات و اعراضه كلها موجوده فيا
يعني السمنة و تساقط الشعر بغزارة و الشعر الكثيف في الجسم و لخبطة الدورة و البشرة الدهنية
الحمد لله على كل حال
و انا ان شاء الله افكر اني اعالج التكيس ده لانه متعبني بجد و ان شاء الله احاول اني اخفف وزني مع العلاج

تخيلي الريجيمات ما تنفع معايا لدرجة اني عملت عملية للتخسيس و ما فادتني ؟؟
قرأت عن التكيس و عرفت ان اللي فيا من بلاوي كلها من التكيس و الله المستعان
انتي ذكرتي انك استخدمتي علاج التكيس ممكن تذكري ما العلاج المستخدم و هل اختفى التكيس ام انه ما زال موجود ؟؟
اناا سمعت عن الجلوكوفاج و طبعا مش حاستخدم اي حاجة من دماغي ان شاء الله ناوية اراجع دكتور بس احكيلي تجربتك
تحياتي
[/QUOTE
انا متشكرة اوي على ترحيبك اسعدتيني والله
ربنا يسعدك و يسعد ايامك و يرزقك من حيث لا تحتسبي يااااااارب
انا يا ستي اخدت حاجات كتييييييييييييييييييييير اوي و الظاهر ان الادوية هي اللي زهقت مني مش انا اللي زهقت منها
اخدت كلوميد و ابر منشطة نسيت اسمها و يتروجستان و السيدوفاج و البلوة الكبيرة اللي بوظت الدنيا و سببت نزيف متكرر (سيكلوبروجينوفا)
و يا حبيبة قلبي انا كمان تخينة بصرة

يعني لو احنا الاتنين موجودين هنميل الصفحة
هههههههههههههههه
آخر مرة كنت عند الدكتور قالي امشي و متجيش الا اما تخسي و مش قادرة اقولك انا فعلا بحاول بس انا بعمل اكل يجنن و مش بقدر اقاوم
و كمان عندي كل الحاجات اللي بيسببها التكيسات و ضيفي لكل اللي قلتيه ارتفاع الضغط و النزيف كل ما تيجي الدورة دة لو جت
بالنسبة للشعر اللي بيظهر في اماكن مش مرغوب فيها الدكتور كان اداني دوا اسمه رانيتاك هو للمعدة و المركب الاساسي فيه هو الرانتيدين دة بيخلي الشعرة تطلع رفيعة اوي تكاد تكون مش باينة خاااااالص
و الحمد لله هو جاب نتيجة حلوة اوي معايا
بس دي كل الحكاية
ربنا يرزقنا انا و انت و كل البنات بالذرية الصالحة عاجلا غير آجلا ان شاء الله
قديم 13-11-2008, 10:05 AM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
dodi_dabdoobi غير متصل  
[QUOTE=Neevooo;2018210]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodi_dabdoobi مشاهدة المشاركة
الأخت العزيزة neevoo
انا يا ستي اخدت حاجات كتييييييييييييييييييييير اوي و الظاهر ان الادوية هي اللي زهقت مني مش انا اللي زهقت منها
اخدت كلوميد و ابر منشطة نسيت اسمها و يتروجستان و السيدوفاج و البلوة الكبيرة اللي بوظت الدنيا و سببت نزيف متكرر (سيكلوبروجينوفا)
و يا حبيبة قلبي انا كمان تخينة بصرة

يعني لو احنا الاتنين موجودين هنميل الصفحة
هههههههههههههههه
[/FONT][/CENTER][/I][/B]

لا ما شاء الله باين عليكي دمك سكر ربنا يسعدك و ينولك اللي في بالك يارب

و خوفتيني من حكاية الادوية الكثيرة دي لاني ناوية ابدا علاج و خايفة يطول معايا
طيب هوا النزيف اللي جالك بسبب ايه .؟
و التكيس لساتو موجود ولا راح ؟؟
قديم 13-11-2008, 12:30 PM
الطاروق
عضو جديد
الطاروق غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neevooo مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ازيكوا يا بنات ان شاء الله تكونوا بخير
طبعا انا لسة جديدة و يا ريت تقبلوني معاكوا و دة هيكون شرف لي
بصوا انا حكايتي في كلمتين 0000000 تكيسات المبايض
و ما ادراكوا و ما تكيسات المبايض 000 مشقلبة كيان حياتي 000 انا متجوزة من 4 سنوات و التكيسات عندي من فترة طوييييلة اخدت كل الادوية اللي ممكن حد ياخدها و حتى الادوية الغلط اخدتها لكن ارادة ربنا فوق كل شيء و طبعا جوزي سليييييم و الحمد لله و زهقت من العلاج و الدكاترة و المنشطات و كل حاجة متعلقة بالموضوع دة و تركت امري كله لله وحده هو العالم بي و هو القادر يرزقني و يرزق كل البنات
المهم اسمحولي اهني اختي في الله عاشقة عيونه و اقولها ربنا يتمم حملها على خير و يرزقها بإبن صحيح معافى بارا بوالديه
اما اخواتي في الله الطاروق و دودي دبدوبي و So33 عاوزة اقولكم حاجة مهمة اوي سيبوا كل الكلام دة و ركزوا في حاجة واحدة علاقتكوا بربنا قووها على قدر ما تقدروا هو وحده الرزاق و مش هتاخدوا من ورا الناس غير وجع القلب و انشغال البال و الحالة النفسية لها عامل مهم جدا في العلاج و الحمل بالذات و عاوزة كمان اقولكم رددوا دايما دعاء الرسول صلى الله عليه و سلم
اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي و قلة حيلتي و هواني على الناس 000 الى من تكلني الى عدو يتجهمني ام الى قريب ملكته امري 000 ان لم يكن بك غضب علىّ فلا ابالي غير ان عافيتك هى اهون لي )
و زي ما اختي فلوونا قالتلكم الزموا الاستغفار على قدر ما تقدروا
و ان شاء الله كل الناس دي هينكسفوا من نفسهم اما ربنا يرزقنا بالذرية الصالحة
انتوا عارفين ان ربنا ان شاء الله بيحبنا علشان كدة حطنا في الاختيار دة و لازم لازم لازم ننجح بقوة الايمان و التقرب الى الله و الرضا بما قسم لنا و الدعاااااااااااااااااء ربنا عاوز يسمع صوتنا كتيير000 تبقى دي حاجة وحشة يااااااااااه دة ربنا مفيش اكرم منه و لا اعدل منه
و بعدين تعالوا نفكر بالعقل اينعم الاولاد دول رزق لكن كل واحدة من اللي بيخبوا عليكوا خبر حملها دي مفكرتش ايه الفرق بينها و بينكوا
انا اقولكم 000 هي ملهاش اي يد في حملها دة صح؟ يعني مش شطارة منها و خيبة مننا بالعكس طيب ما اي واحدة ممكن تخطيء و تحمل صح ؟
لكن احنا بنفتكر ربنا في كل لحظة حتى في اخص لحظة بيننا و بين ازواجنا و بندعيه بقلوبنا قبل السنتنا يبقى مين فينا الاحسن ؟ لو فكرتوا فيها هتلاقوا ربنا اعطى لكل واحد فينا حاجة مش عند التانية هي الناس بس اللي مخها ضيق و مش بتبص غير تحت رجليها لكن محدش بيفكر في حكمة ربنا
مش قلتلكوا مفيش احن و لا اعدل و لا اعظم منه
ربنا يرزقني و اياكم الذرية الصالحة عاجلا غير آجلا بامر الله تعالى

و كالعادة ختامها مسك 000 كوكر حبيبة قلب قلبي من جوة انا عاوزة افهم هو انا كل ما ادخل مكان الاقيكي شكلك مكتوبالي و لا ايه ؟ و بصي انا مهما قلت من كلام مش هلاقي كلام يوصف لك انت وحشاني اد ايه ليه مصر تاخدك من بنت بلدك مصر 000 والله و الله والله كنت بتمنى من قلبي اشوفك بس واضح ان مفيش نصيب
يا رب حقق حلمي و حلم كل البنات بابن يملا علينا دنيتنا ويكون سند لينا في الدنيا و الآخرة و نربيه على طاعتك و ارزقنا جميعا و ندخل بيه جنتك
آمين يااااااارب العالمين
أهلين فيكي بينا ...وانشا الله وجودك خير علينا وعليك يارب,,فيه دكتوره وحده اللي قالت عندي تكيس وهذا في اول سنه من العلاج واعطتني علاج اسمه متفورمين وقالت اشتخدميه لحد ماتحملي ...لكن مااقتنعت ورحت لدكاتره متخصصين لكن طلعو نصابين وصارو ياكلو الفلوس اكل..لكن ماني عارفة عندي ولا لا للان مافيه شعر كثير وجسمي عادي مو سمينه مره اتخدمت منشطات ابر مرتين وسويت تلقيح وعملت حجامة ورحت لمراخه (طب شعبي) اكثر من مره وسويت صبغه ..لكن الحمد لله على كل حال ماحصلش حمل الله يعوضنا خير يااارب
قديم 13-11-2008, 12:38 PM
الطاروق
عضو جديد
الطاروق غير متصل  
حبيباتي فلونا ودودي وsa33 الله يفرج همكم والله ماارتاح الا اذا فضفضت لكم عسى الله يرزقنا جميعا من حيث لانحتسب ..ويارب مايمر مثل هذا اليوم السنه الجايه ان كتب لنا عمر الا والبيبي في احضانا ياااااااااارب انك كريم مجيب الدعوات
قديم 13-11-2008, 01:13 PM
عاشقة عيونه
قلم مبدع
 الصورة الرمزية عاشقة عيونه
عاشقة عيونه غير متصل  
اهلا اختي بينا

بس زي ما قالت دبدوبي شكلك مو جديدة

المهم نورت الصفحة

وشكرا للبنات الي باركولي

وعقبالكم يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااارب
قديم 13-11-2008, 01:42 PM
Neevooo
عضو جديد
 الصورة الرمزية Neevooo
Neevooo غير متصل  
[QUOTE=dodi_dabdoobi;2018224]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Neevooo مشاهدة المشاركة

لا ما شاء الله باين عليكي دمك سكر ربنا يسعدك و ينولك اللي في بالك يارب

و خوفتيني من حكاية الادوية الكثيرة دي لاني ناوية ابدا علاج و خايفة يطول معايا
طيب هوا النزيف اللي جالك بسبب ايه .؟
و التكيس لساتو موجود ولا راح ؟؟

انا مش اد الكلام الحلو دة و مشيها دمي عسل بلاش سكر دة ربنا يكفينا شره
ههههههههههه
انا التكيس آخر مرة كان موجود و انا من 6 اشهر مش رحت للدكتور و لا سألت خااااالص و حتى مش جتني دورة بس و لا سألت برضو لأني زي ما قلتلك زهقت
اما النزيف فكان بسبب الدوا اللي قلتلك على اسمه قبل كدة بالاضافة الى التكيس و النزيف المتكرر من اعراض التكيس و دة حسب اللي قرأته من بحثي على النت و الله اعلم
انت توكلي على الله و روحي للدكتور و اباي المشوار متعمليش زيي انا بس اللي زهقت و خلي بالك انا بقول زهقت مش يأست
اليومين دول ماشية على الاعشاب و ربنا ييسر لو جابت نتيجة هقولك على طول ( نفعنا الله بها و نفع بنا )
بس خلااااااااص
قديم 13-11-2008, 01:45 PM
Neevooo
عضو جديد
 الصورة الرمزية Neevooo
Neevooo غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة عيونه مشاهدة المشاركة
اهلا اختي بينا

بس زي ما قالت دبدوبي شكلك مو جديدة

المهم نورت الصفحة

وشكرا للبنات الي باركولي