هل يندم الرجل على طلاق زوجته إن كان لا يزال يكن لها بعض المشاعر - الصفحة 5 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 19-05-2010, 12:05 PM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
انا فهمتك .. انت نفسك تبتدي على نظافة ومن اول وجديد .. ويبقى القلب صافي

وتبني بدون رواسب في النفوس وجميع الاطراف يبتدوا على بياض .. بس مع زوجة تانية بأه ..

بيتهيألك ..

التجربة الاولى لازم هتعلم جواك في كل حاجة

شوف اللي بينحفر في القلب صعب يروح بسهولة .. حاجة مش بإيدينا .. خصوصا في الحب والمشاعر والالم ..

وكل واحد عنده الاختيار في انه يكمل مع شريكه او ينفصل عنه .. انا بتكلم في وقت مفترق الطرق .. الواحد بيوازن المشاعر دي يشوف مين اللي كفته هترجح

وفي حالتكم الحب هو اللي كفته راجحة عن الالم وتقدروا تتغلبوا عليه

حقيقة ًبعد ما اي زوج ومراته بيصطلحوا او بيرجعوا لبعض ، بعد أي مشكلة كبيرة اه بيكون في بعض الالم

بس بيفهموا بعض اكتر .. وحاجات كتير بتترتب صح ،والمشاعر بتعمق اكتر من الاول وبيكون في حسن تقدير من الطرفين تجاه بعضهم ،، وبيكونوا جربوا الم الفراق ومش عاوزينه تاني

والعلاقة بتنضج كمان جدا جدا .. بيتحول الموضوع ما بينهم لموضوع بناء راسخ قوي

عكس لما تبتدي في حته تانية من اول حجر تااااني !!

على فكرة احنا في الدنيا ، يعني ماتتوقعش انك هتتجوز تاني مثلا وهتلاقي الحياة سعيده جدا وبيس وبتاع... ابدا ابدا .. هتلاقي مشاكل برده .. وهتبدي ترسبات تانية مع نفس واحدة تانية تااااااااااني .. ماهو احنا مش في الجنة لازم هيكون في مشاكل برده .. الشطارة في التعامل مع الترسبات دي ومعالجتها وصياغة قوانين تريح الكل من البداية

يا استاذ اتحاد ان كتر الاحتكاك حتى انت مع اخواتك لازم يعمل مشاكل .. ولكن علاقتكم كصلة رحم ودم مش بتنقطع وبتوجب وبتلزم الوصال من تاني .. اي زوجة بتوصل اهل جوزها بيكون عشان بتحترم جوزها بس ، لكن لما بيحصل احتكاك ومشاكل وتقييد حرية بتحس انها مش ملزمة تواصل لإن لا في صلة رحم ولا دم مابينها ومابينهم .. مش مضطرة ولا كدا هي بتعصي ربها مثلا !

الاساس في العلاقة الزوجية بينك وبين مراتك انكم تواجهوا مشاكلم وتحلوها بدل العند وتنشيف الدماغ وتكون في حلول وسط ، انت تتنازل وهي كمان تتنازل .. والامور هتمشي ،، وتحطوا اسس لبداية تانية مابينكم ، وقواعد

خلي بالك انت عندك احساس العيلة مهم ليك ،، مش عيلتك هي اللي في حد ذاتها مهمة ،، يعني تحاول تفهمها ان دي حاجة بتسعدك واولوية عندك ،، وانت كمان لازم تفهم ان احساسها واستقلاليتها وراحتها اولوية واهم حاجة عندها

وتوفق ده مع ده وهي كمان ..

وتروح تبينلها ان عندك استعداد تتنازل شوية وهي كمان لازم تتنازل في المقابل .. وكبداية تعمل حاجة توضح حسن نواياك .. وهي هترتاح وتلين دماغها

هي دي الدنيا هنعمل ايه ؟؟!! مافيش حد ماشي بسلاسة للأخر ،، والجواز حياة مشتركة مش حياة شخص واحد .. فمفيش واحد بياخد الغطا بتاعه وينام بيه لوحده .. لأ بيستغنى عن جزء منه لشريكة في الفراش !

ولعلمك مشاعر الحب دي هي اللي هتخليكوا تستمروا مع كل مشكلة .. وتعدوها بسلام .. والقواعد في كل مرة بتتحسن وتتحول لحد ماخلاص كل واحد يوصل للدرجة اللي مش محتاج فيها يشرح كتير ويريح التاني على طول .. هتوصلوا للحاجات اللي تريحكم انتوا الاتنين وبس .. لا عيلتك ولا عيلتها مهمين للطرف التاني من المعادلة ، دول على زوال وانتم باقيين مع بعض ، وفي النهاية بيتقفل عليكم انتوا الاتنين لوحدكم باب واحد

وبكرة اخوك ينشغل وهو شخصيا مش هيجيلك كدا .. وزوجته هتحب يبقى ليها خصوصية .. بعد كم سنة هتلاقي كل عيلتك دول مشغولين جدا بحياتهم برده .. ومش هيبقالك الا مراتك واولادك

اومال المغتربين يعملوا ايه ؟!!

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 19-05-2010 الساعة 12:30 PM
قديم 19-05-2010, 12:31 PM
sanna ahmed
عضو نشيط جدا
sanna ahmed غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tunisian مشاهدة المشاركة
لا أذكر أني قرأت ردودك فلست أنت بالذات المقصودة بكلامي. و أرجوا الإبتعاد عن لغة المستويات و العقليات و رجالة آخر زمن لأنها ببساطة لغة مفلسة. ثانيا الأسباب التي ذكرتها بأهله أسباب بسيطة . و البيت الذي لا يتسع لأمي و أبي لا يتسع لزوجتي.
اعرف انك لم تقصدنى فى ردك لكنى استغربت انك اهتميت بالمصروف فقط و لم تهتم بالخصوصيات و استغربت ايضا من قولك البيت اللى لا يسع ابى و امى لا يسع زوجتى كررتها اكتر من مرة ان اهل الزوج على العين و الراس مفيهاش نقاش انا اتحدت عن الخصوصيات الرجل هو اللى جعل هناك اهلى و هناك زوجتى و لا يعرف فى الحقيقة ان اهله و زوجته واحد مفيش داعى للبطولة على حساب الزوجة
و قلت اسباب بسيطة النظافة من الايمان يدخلون بحدائهم عن نفسى لا يمكننى ان اصلى فى هدا المكان و فى نظرى الزوجة هى المسؤلة عن ترتيب البيت و تنظيفها هناك عائلات لا تهتم بهده النقطة كل واحد و بيئته اخى الكريم مثلا انا لن اسمح لاخو زوجى بالدخول و زوجى مش موجود بينما فى بعض البلدان عندهم عادى ان شاء الله فهمتنى يا اخى الكريم

التعديل الأخير تم بواسطة sanna ahmed ; 19-05-2010 الساعة 12:40 PM
قديم 19-05-2010, 01:08 PM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
في حاجة كنت عاوزة اقولهالك اخي اتحاد تكملة لكلامي خاصة بشخصيتك انت

انا اعتقد انك شخص حبوب جدا ..هادئ مسترخي صاحب نكته وحلو الكلام .. والقعدة معاك ماينشبعش منها ابدا.. ماشاء الله يعني.. وانسب انسان تتحمل مراتك في عصبيتها مهما عملت الا الصوت العالي عدوك اللدود .. شوفت سبحان الله

بس في المقابل في حاجات لو تظبطها هتكون انسان رائع وخلافاتك مع زوجتك هتقل

من ابسط حقوق القوامة هي الصرف .. واي ست مهما كانت تملك الملايين .. تحب لما ترتبط براجل مكتمل الرجولة مهما كانت حالته المادية

يكون مسؤول عنها .. ويجيبلها هدايا من وقت للتاني .. على قد الماديات اللي معاه بس يفتكرها بالحلو

اي ست طبيعية في الظروف العادية والطبيعية ... لو أعطت لزوجها جزء من مالها بانتظام و خصوصا بطلب منه ...

بيفقد من جواها معنى واحساس كدا .. مش عارفة اوصفهولك .. يمكن بيفقد جزء من رجولته في نظرها

خلي بالك .. من الحتة دي

عادة الراجل اللي بجد ، هوملك نفسه وبيته رأيه صارم قوي .. قراراته واموره مش متأثره بأي حد لا بعيلته ولا بأصحابه .. صاحب فكر .. ليه رؤية واضحة عن مستقبله وحياته ... تعيش (تحت جناحه ) انثى يقوم هو بكل شؤونها .. !

ده اخر كلامي وربنا معاك

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 19-05-2010 الساعة 01:15 PM
قديم 19-05-2010, 01:42 PM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  
و العصبية هذه ، لإنه الزوجة بتعطي و تعطي و تعطي و ماهي لاقية مقابل

قدامها زوج أناني وو أهل زوج أنانيين و هي اللي بس تضحي

و إنت تسمع لطرف واحد و بس ، و تفتح عين وحدة و بسسسسس
قديم 19-05-2010, 01:45 PM
um 3zo0oz
عضو جديد
 الصورة الرمزية um 3zo0oz
um 3zo0oz غير متصل  
انا اقولك طلقها خلها تشوف حياتها مع شخص يقدرها

وانت حتى لوتزوجت اهلك بيضلون مثل ماهم مابتعرف تحط لهم حد لانك من البدايه ماحطيت لهم حد

وبتطفش زوجتك الثانيه

وووو

الي قاهرني انك طارح الموضوع تفكر اذا طلقتها بندم

يعني مومهتم بمشاعر المخلوقه ومقرر انها غلطانه وووو وانك ضحيت ووو

وتفكر انا بندم ولا لا

طلقها اخوي وخلها تشوف نصيبها مع حد يقدرها ويسعدها احسن لها
قديم 19-05-2010, 01:55 PM
tunisian
عضو مثالي
tunisian غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanna ahmed مشاهدة المشاركة
اعرف انك لم تقصدنى فى ردك لكنى استغربت انك اهتميت بالمصروف فقط و لم تهتم بالخصوصيات و استغربت ايضا من قولك البيت اللى لا يسع ابى و امى لا يسع زوجتى كررتها اكتر من مرة ان اهل الزوج على العين و الراس مفيهاش نقاش انا اتحدت عن الخصوصيات الرجل هو اللى جعل هناك اهلى و هناك زوجتى و لا يعرف فى الحقيقة ان اهله و زوجته واحد مفيش داعى للبطولة على حساب الزوجة
و قلت اسباب بسيطة النظافة من الايمان يدخلون بحدائهم عن نفسى لا يمكننى ان اصلى فى هدا المكان و فى نظرى الزوجة هى المسؤلة عن ترتيب البيت و تنظيفها هناك عائلات لا تهتم بهده النقطة كل واحد و بيئته اخى الكريم مثلا انا لن اسمح لاخو زوجى بالدخول و زوجى مش موجود بينما فى بعض البلدان عندهم عادى ان شاء الله فهمتنى يا اخى الكريم
أخت سناء أنا لم أتوقف فقط عند مسألة المصروف لكن لو فهمتي كلامي جيدا لعرفتي أني كنت في صف الزوجة في المصروف و صف الزوج في الأهل و تركت الباقي بينها و يتفاهما كيفما شاءا يعني في الآخر أعتقد أني كنت منصفا.
كما أعتقد أن الأهل و الزوجة و الأبناء هم عائلة واحدة فقط منفصلين في السكن و من الصعب و المهين للأهل أن يقنن إبنهم زياراتهم له و بصراحة أنا أراه عقوق ولو كنت أنت كأم بالله عليك و بإنصاف ماهو شعورك لو أحسست أن زوجة إبنك متضايقة منك و إبنك متفق معها عليك ؟
قديم 19-05-2010, 02:04 PM
sanna ahmed
عضو نشيط جدا
sanna ahmed غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tunisian مشاهدة المشاركة
أخت سناء أنا لم أتوقف فقط عند مسألة المصروف لكن لو فهمتي كلامي جيدا لعرفتي أني كنت في صف الزوجة في المصروف و صف الزوج في الأهل و تركت الباقي بينها و يتفاهما كيفما شاءا يعني في الآخر أعتقد أني كنت منصفا.
كما أعتقد أن الأهل و الزوجة و الأبناء هم عائلة واحدة فقط منفصلين في السكن و من الصعب و المهين للأهل أن يقنن إبنهم زياراتهم له و بصراحة أنا أراه عقوق ولو كنت أنت كأم بالله عليك و بإنصاف ماهو شعورك لو أحسست أن زوجة إبنك متضايقة منك و إبنك متفق معها عليك ؟
و الله الام تزعل لو زوجة ابنها متظايقة من وجودها الشهادة لله ارى كتيرا من امهات الزوج الغرض من الزيارة اتبات وجود لا غير و ليس محبة فى زوجة الابن و لكن مهما كان غرضها البيت بيتها
قديم 19-05-2010, 02:34 PM
um 3zo0oz
عضو جديد
 الصورة الرمزية um 3zo0oz
um 3zo0oz غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة um 3zo0oz مشاهدة المشاركة
اسمحلي اخوي

بس جد جد جد رفعت ضغطي

اول شي بقولك البيت بيتها مو بيتك فكيف لو اهيا مساعدتك ويايبه فيه اغراض بعد ؟؟

بعدين شلون تتحرك في بيتها وفيه رجال غريب مايحل لها؟؟؟

ماتخاف يدخل الشيطان بينهم ؟ حتى لوكان اخوك يضل غريب

بعدين اكبر غلط تخلي احد يتدخل بمشاكلك وربي زوجتك احسن منها مابتلاقي

بعدين امك باي حق تغير مفاتيح البيت؟؟

احسك ماتحبها لان مستحيل توصل الاموور لهدرجه والتعامل ذي وتقول انها غلطانه بعد وتقول تحبها

بس نصيحه

طلقها خلها تروح تشوف حياتها بعيد عنك

والله يعوضها بولد الحلال الي يعرف قدرها

طلقها

انت ماراح ترتاح من بعدها لانك صعب صعب صعب تلاقي وحده بهالمواصفات

وانا زوجه وكل المشاكل تصير بين الازواج بس انت ظالمها

المفروض مثل ماقالت الاخت هي الي تفكر بالطلاق مو انت

اسمحلي وسوري ع كلامي بس الزوج العاقل مايدخل اهله في مشاكله ولا يسمح لهم يتدخلون

تبي زوجتك تروح لاهلك وتقول انا ابيها ومابي حد يتدخل في مشاكلي

وبعدين زوجتك مومسؤوله تصرف ع البيت

المفروض انت تعطيها مبلغ شهري حتى لو كانت تشتغل انت مسؤول تنفق عليها وتعطيها ان شاء الله تحرق الفلوس بس مايحق لك تطلب منها

شنو ذي

باي منطق تفكر ؟؟

بس اتمنى تفكر فكلامي عدل لو تبيها حط حد لاهلك وحط لها احترام وقدر ولازم تعرف ان ذي مملكتها بيتها محد يحق له يسوي فيه الي يبي

اانا عايشه مع اهل زوجي في نفس البيت وشقتي فوق بيتهم بس عمرهم مادخلو علي بدون استاذان ولا يدخلون ويتحركون بكيفهم مع انه بيتهم

فمابالك ببيت زوجتك وهم يتحكمون فيه ؟؟ شنو ذي

تبي زوجتك اعتذر وقول لها انك الغلطان وقول لها انك مابتخلي احد يتدخل بينكم وقول لها انك خبرت اهلك مايتدخلون في بيتك

واذا ماتقدر طلقها خل بنت الناس تشوف نصيبها وبدعي لها بكل صلاتي الله يرزقها الزوج الي يفرح قلبها ويعرف قدرها

وسوري ع الاطاله بس رفعت ضغطي وحرقت دمي

اكرر كلامي
قديم 19-05-2010, 06:00 PM
almaha31
قلم وفي
almaha31 غير متصل  
السلام عليكم
حبيت اضيف قصه واقعيه حدثت لاحدى قريباتي
الزوج كان يحب زوجته وهي تبادله نفس الشعور ..عاشوا 5 سنوات احلى مايكون ..مع انه الزوجه كانت كثير مقصره اتجاه زوجها ..
تراكمت مشاكلهم وتدخلات اهلهم .,,
جاء يوم لم يتحمل الزوج كثرة المشاكل ولم يفكر ابدا في حقيقه حبه لها ..سمع كلام عقله ..

طلقها نعم طلقها ...

ندم اشد الندم ..لكن بعد فوات الاوان ..
اهل الزوجه رفضوا رجوعها له وطلقوها من المحكمه ..توسل لهم ..حاول هو واهله اقناعهم بشتى الوسائل ..

لكن اذا فات الفوت ماينفع الصوت ..مرت السنون تزوجوا ....ولكن مازالت بقلبه ..
فلا يستطيع ان ينسى حبه الاول ...ولا هي تستطيع ...سمى احدى بناته على اسمها

ولاتبقى إلا الذكريات..

فلا تفعل ماتندم عليه..حكم عقلك وقلبك معا....واترك كبريائك ورا ظهرك ..
قديم 19-05-2010, 09:11 PM
*( ملاك )*
عضو نشيط جدا
*( ملاك )* غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *( ملاك )* مشاهدة المشاركة
لانك ذكرت ان لغتها العربية صعبة

{ لغة وكتابة ومحادثة }

اشوفك ما رديت على الكلام
موضوع مغلق

مواقع النشر