السلام عليكم
قصتى ليست قصه طفوله....ولكنى اعتبرها ذلك فقبلها كانت حياتى شئ وبعدها شئ أخر ...........وتبدأ عند وفاه والدى من 3 سنوات فأنا فعلا منذ 3 سنوات كان عمرى 23 عام ولكنى كنت أعيش حياه الطفوله الجميله .....كنت اقضى حياتى بين الدراسه والكورسات والخروج مع صديقاتى او مع خطيبى أما فى بيتى فكنت اعيش اجمل حياه مع والدى وأمى والدى الذى لم أشعر بقدر طيبته الا عندما فقدناه......... لقد فقد والدى فى صدمه لم أصدمها طوال حياتى واعتقد أنى لن اشاهد مشهد مثل ذلك فى حياتى القادمه........ ويبدأ الموضوع حين ايقظتنى أختى فى الساعه 11ونصف صباحا وهى ترتعش وتقول لى (تعالى شوفى بابا ماله.... قمت مفزوعه وجدته مستلقى على الارض بشكل غير مستقيم ورأسه ناحيه اليمين ورأيت بعض الاشياء التى علمت بعد ذلك انها دلاله على الوفاه ولكنى ساعتها كنت مااعرف طبعا المهم انى بمجرد ان شاهدته أحسست برعب شديد وأخذت خطواتى ترجع للخلف من شده الخوف......لم اكن مصدقه الموقف أحسست انى لازلت نائمه ولم أصحو بعد.....فى نفس اللحظه جائت أمى من عملها بدرى وهى لا تعرف لماذا فقد شعرت ان هناك شئ ما سبحان الله أخذت أجازه وجائت للبيت فى الوقت المناسب وما ان فتحت الباب وجدتها تبتسم وتقول لى مفاجأه أنى جيت بدرى .......لم أشعر بكلامها وجدتنى صامته واخواتى ايضا دخلت فوجدت ابى بهذا الوضع صرخت كثرا ولحظه وكان كل الجيران فى شقتنا دخلت غرفتى ولم اصدق وصدقونى الى الان مش مصدقه انى شاهدت هذا المنظر ولازلت وربى يعلم فى حاله زهول مما حدث .......ابى كان معنا باليل قبل هذا اليوم سهرانين نضحك ولا شى ونمنا جميعا وفجاه فى الصباح اجده هاكذا ...سبحان الله انا لى اختين بنات وكنا نحن الثلاثه معتدمدين اعتماد كامل على ابانا والذى كان يعاملنا بحنان وحب لم أشاهده فى اباء زمايلى فى الدراسه أو حتى اقرابنا لدرجه ان اصدقائى كانوا يحسدوننى على والدى الطيب اللى كان دائما خفيف الظل معهم وهو يوصلنا جميعا اللى الكليه أو المدرسه فى الوقت اللى كان ابائهم يقسون عليهم وصدقونى كنت لا اصدق كيف يكون اب قاسى مع اولاده الا عندما شاهدت هذا بعينى ساعتها قلت ربنا يخيلك لينا يابابا انت مفيش زيك لكن الوضع لم يستمر والحمد لله انى عشت معاه 23سنه كامله متمتعه بحنانه وطيبته وانا اكبر اخواتى وبدأت اشفق على اختى الصغيره لانها لم تعش معاه هذه الحياه الجميله تعرفون لماذا لان بعد وفاته اصتدمنا بالحياه وبالتعامل مع البشر وللأسف بقول عليهم بشر .......عندها فقط كنت تمنيت لو ان ابى لم يعيشنا هذه الحياه الجميله ياليتنا كنا عرفناه ان الناس وحشه قبل ما نتصدم كده صدقونى الى الان لم أشعر بطعم للحياه لان الحياه الحقيقيه كانت حياتى مع والدى فمن يوم الوفاه الى الان أشعر أنى بدأت حياه جديده لدرجه اننا لما بنحكى عن حياتنا ايام والدنا بنقول ( زمان.....) بالرغم ان الوقت مش طويل ابدا يوم وفاه والدى كان يوم ثلاثاء ........تعرفوا يوم الاثنين السابق له كان بالنسبه لى زمان الزمن بالنسبه لى ما بقاش بالوقت لآ بقى بالايام الحلوه الجميله اللى مش هترجع تانى........انا تزوجت بعد عامين من وفاه والدى ولى الان عام متزوجه وصدقونى لم أشعر بجمال الحياه ولا بالزواج ولا بأى شئ.........حاسه ان الحياه ليس لها طعم طول عمرى كنت أسمع هذه الكلمه (طعم الحياه) لكن عمرى ما حسيت هى بتكون ازاى دلوقتى بجد عرفت يعنى ايه احساس ان الحياه تكون بلا طعم من غير أبى والذى فقدت معه الأحساس بالامان وان الانسان يكون ليه سند فى الحياه |
مواقع النشر |
![]() |
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك
BB code متاحة
الابتسامات متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
|