عاشقات حلم الامومة (مايو 2008 - ديسمبر 2008) - الصفحة 76 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 02-07-2008, 03:08 PM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلام للجميع
تسلمين اختى كوكار الله يسمع منكى
ويارب يجى رمضان وكلنا حوامل
ربى لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين
قديم 02-07-2008, 06:20 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
السلام عليكن جميعا
حبيبتي برتقالة ربي يرزقك يا رب من حيث لا تحتسبين ربي يفرج همك و يسهل لك امورك و الله لك وحشة يا طيبة
حبيبتي برتقالة تعجبني نفسيتك ربنا يكرمك و ما شاء الله عليك حبيبتي خلي اتكالك على الله و اعملي الخطوة الجاية ان شاء الله يكون لك فيها الفرج يا رب
اما عني فكنت جربت تحميلة العسل و طلح النخل عملت فيا العمايل يعني عملت التحميلة يومين و بعدها جاني التهاب بسيط في الجهاز البولي اكرمكم الله و كتبت لي الدكتورة على علاج اخذت ثانية ايام و الحمد لله اتحسنت حالتي و قلت توبة احط ثاني حاجة جوة

باقي البنات تقبلوا حبي
حبيت اسأل عن ماما زهور هي مختفية ان شاء الله المانع خير
قديم 02-07-2008, 08:15 PM
Omm Goayrea
قلم وفي
Omm Goayrea غير متصل  
السلام عليكم

كيف حالكم جميعا

بنات أنا الحمد لله رجعت عندى أعراض الوحم مرة أخرى وبقوة وذلك بعد توقفها يومين منذ أن نزل منى أربع نقط دم بعدما خرجت للدكتورة وكان الطريق شاق على

الأن أسألكم لمن عنده خبرة هل رجوع هذه الأعراض علامة جيدة أن الحمل مازال موجود ولم يتوقف نموه؟؟

لأنى فى حمل من أحمالى السابقة توقف نبض الجنين فى الأسبوع الثامن وأول ما توقف شعرت بذلك من قبل حتى أن أعمل سونار وذلك لأن كل أعراض الوحم ذهبت فجأة والتغيرات الى حدثت فى ثديى توقفت ورجع طبيعى مثل الأول وافتح لونه واختفت الحبيبات والنتوءات التى كانت حول الهالة

أما الان فبدأت أشعر مرة أخرى بهذه الأعراض فمن عندها خبرة تفيدنى أرجوكم لأنى خايفة جدا هذه خامس مرة أحمل ربى يرزقنى وإياكم الذرية الصالحة يارب
قديم 02-07-2008, 09:14 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
عاشقة الطفولة غير متصل  
اختي في الله واحة مصر ربي يثبت حملك و يرزقك ما تحبين
لكن حبيبتي احنا ما جربنا الحمل من قبل حتى نجيبك على اسئلتك لذلك انصحك ان تطرحي سؤالك في منتدى النسائية و كسؤال على الدكتور المعيني فهو ادرى و سوف يجيبك و يطمنك على حالك
لكن ما بيدنا الا الدعاء لك بان يثبت الله حملك و يرزقك الذرية الصالحة يا حي يا قيوم
قديم 02-07-2008, 09:29 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
مساء الخير يا بنات يا رب تكونو بخير

حبيبتى واحة مصر
ارحمى نفسك من التفكير و القلق و اللى اكيد مش كويس عليكى و بعدين انا شايفة انك بتيألى السؤال و بتردى على نفسك تانى
يعمى بتقولى انك كنتى عارفة ان البيبى نبضه توقف من قبل السونار و بتقولى انه رجعلك تانى احساس الغثيان اللى كان عندك يعنى وضعك الحمد لله كويس
يا حبيبتى سيبى تكالك على ربنا هو اللى حيحفظلك جنينك مش انك تفضلى قاعدة بتراقبى نفسك بالشكل ده

و انا مقدرة انك فقدتى 4 اجنة من قبل بس قلقك الشديد دا مش هو اللى حيخليكى تحتفظى بجنينك دا
انا بجد خايفة عليكى من القلق دا ليكون ليه تأثير سلبى على البيبى

و عموما برضو رأش عاشقة الطفولة صح احنا هنا معظمنا محملناش قبل كدة فبجد انا قلقانة لنديكى نصيحة نبعتك بيها ورا الشمس

شوشو زهورة قالت انها حتغيب 4 ايام عشان مسافرة و الاربع ايام شكلهم حيبقو اربع اسابيع لانها فعلا اتأخرت جامد ربنا يطمنا عليها

باقى البنات يا رب تكونو بخير و سعادة و ربنا يطمنا عليكو

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 02-07-2008, 09:35 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
عاشقة الطفولة غير متصل  
انا مع رايك يا كوكار و الله فعلا واحة مصر صعبت علي خصوصا ظروفها و لي مرت فيه
لكن طبعا الواحدة لو حامل لازم تعتني بروحها اكثر و تخلي اتكالها على الله و بلاش من الاسئلة و الوساوس لي حتتعبها و تضر الجنين
لذلك ارحم لها انها تسأل الدكتور المعيني في النسائية و التوليد حيطمنها اكثر و هو ادرى مننا
لكن نبقى دائما ما بيدنا الا الدعاء الصالح
يا رب تنجح هذه المرة و يثبت حملها و يرزقها التوأم الصالح السليم كامل الخلق و الخلقة يا رب العالمين

مشكورة يا كوكار على خبر زهورة يا رب تكون بخير و تجيب معها احلى خبر يا رب
قديم 03-07-2008, 01:30 AM
سيدة برتقالة
عضو مميز
سيدة برتقالة غير متصل  
حبيبتي عاشقة الطفوله شخبارك يا عسل من جد لكي وحشه ومشكورة على تعليقك بس اقولك شي احيانا الالتهابات تكون بسبب قلة شرب المويه يعني جربي مع شرب مويه كثيييييييييير علشان ما يصير اي التهابات والله يكرمنا جميعا يارب العالمين ...
قديم 03-07-2008, 03:22 AM
أم الأموره
عضو مميز
 الصورة الرمزية أم الأموره
أم الأموره غير متصل  
اللهم أرزق أخواتي عاشقات حلم الأمومه الذريه الصالحه

والله أدعيلكم من قلبي مايجي رمضان ألا وكلكم حوامل

حلمي ,نورا .وحشتوني وينكم غايبين ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 03-07-2008, 05:56 AM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
صباح الخير للجميع و كيف أحوالكم ؟؟

إن شاء الله تكونو جميعا بخير و عافية

أمس كان موعد الإبرة التفجيرية و اخذتها بس ما حسيت بشي

يعني مافي مغص ولا ألم مثل ما سمعت من بعض الأخوات

هل يعني ذلك أن حجم البويضة ما زال صغير؟؟

يا ربي أنا مره خايفة و متوترة انه ما يصير حمل هذي المره و تفكيري مشتت

يعني أفكر أنه لو ما صار حمل دي المره ممكن أوقف العلاجات و الابر و ارجع للتمارين و الرجيم زي ما قالتلي أختي عشان انزل وزني

و الله المستعان

أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله
أستغفر الله

ربي لا تذرني فردا و أنت خير الوارثين
قديم 03-07-2008, 01:13 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباخ الخير يا بنات

دودى الجميلة

فعلا مهم جدا موضوع تقليل وزنك قبل الحمل
يعنى اذا ربنا كرمك و حملتى و اثناء الحمل وزنك حيزيد و بعد الحمل ممكن متقدريش تقللى وزنك تانى فيكون بدل ما يكون عاوزة تقللى 20 كيلو مثلا يكون عاوزة تقللى 40
و بعدين كانو لسة جايبين دكتور فى التليفزيون و قال ان السمنة بتأثر على الخصوبة جاااااااااامد

فاذا محصلش نصيب الشهر دا انا شايفة انك تبتدى ريجيم لمدة شهر ممكن تقلى فيه شوية حلوين و تكملى المهم ان وزنك يوصل لحدود الوزن المثالى و دا قبل ما يكون مهم للحمل مهم عشان صحتك و ظهرك و ركبك و كل حاجة و ربنا يوفقك و يكرمك يا رب

ام الامورة ربنا يكرمك يا رب و نرجوكى انك تكثرى للدعاء لينا

اورنجاية الحلوة توقيعك جميل بس كنت ححبك اكتر لو اخترت اسم و توقيع السيدة منجاية يا سلااااااااااااااااااااااااااام

باقى البنات تقبلو تحياتى

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين

مواقع النشر