بقاء زوجي في المنزل وعدم عمله وخلافاتنا - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 06-03-2015, 11:52 AM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  
رد : نفسي افهم نفسي'

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
حبيبتي سأعود للرد عليك اليوم، أعذري تأخيري وفرج الله همك.

التعديل الأخير تم بواسطة *علو الهمه * ; 06-03-2015 الساعة 11:53 AM
قديم 06-03-2015, 12:23 PM
متفائله200
موقوف
متفائله200 غير متصل  

سوسو ...

كسل زوجك وعدم خروجه من للعمل اتوقع هو السبب في مشاكلكم لانه مقابلين بعض طول الوقت اكيد في ملل والعواطف والمشاعر الي تتمنيها تجي من انسان مو بجنبك طول الوقت بتجي من شخص تعب من العمل ورجع البيت مشتاق لحبيبته ويعطيها كميه من الحب والحنان...

موضوع انك تتمني أحد يطبطب عليك ويسمع شكواك غالباً الزوج يتضجر من شكاوي الزوجه فأبحثي عن صديقه صالحه تحس بيك وتطبطب عليك وتسمعك ...

انتي مكتومه وهذا واضح من السرد في طريقة كتابتك ...
مابتشكي لأهلك ولا لأحد لذلك حاولي تبحثي عن صديقه صدوقه تسمعك وتخففي الضغط ع نفسك .....

زوجك لازم يكشف عن سبب الخمول الي عنده ممكن نقص في فيتامين د...
حسسيه انه كسله وخموله مش طبيعي ولازم يدور لحل....

أخيراً ( الصلاه .الصلاه.الصلاه) أوعدك لو حافظتي ع صلاتك في وقتها واتقنتيها بخشوع رح تنقلب حياتك وتتغير للافضل بإذن الله....

كذلك الذكر ( أذكري الله في كل وقت )

وتذكري ( ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا)
قديم 06-03-2015, 12:29 PM
سمو الأميرة
موقوف
 الصورة الرمزية سمو الأميرة
سمو الأميرة غير متصل  

فرج الله همك اختي سوسو وكان الله في عونك

اختي متفائله ماشاء الله ردك رائع تشكري عليه

دايماا اقرأ ردودك واتابعك وحلولك تعجبني

الله يجعله في ميزان حسناتك
قديم 06-03-2015, 06:17 PM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saso soso مشاهدة المشاركة
الحمد لله بعد ما كنا بناخد ستة حبايات من اسبوعين تلاتة قللنا وهو بطل نهائي وانا للاسف لسة باخد نصف حباية بسبب الروماتيزم بس هو مبطل تقريبا بقاله عشرة ايام وانا بحاول بكل قوتي وبصراحة استاذ ابو حكيم ساعدني كتير ربنا يكرمه يارب. 2/ متزوجة من ثلاث سنين الا شهرين واتخطبت سنتين. وانا 25 سنة. وهو33 سنة. انا اسفة مش هجاوب بالترتيب بس هكتب رقم السؤال. 6/ مابيشتغلش لانه كان مدمن ومش فايق لشغل ومبسوط ماديا ومشغل فلوس مع اخوه بيديله راتب شهري واهله بيكملوا بقيت مصاريفنا بس ناوي له اهداف وناوي يحققها
اقتباس:
4/عيوبه التاجيل لكل حاجة قاسي شويه مابيعرفش يبقي حنين عليا وانا زعلانة بارد ف ردود افعاله شويه. مش بينفذ وعوده مش بيفهمني لدرجة.اني مابقتش فاهماه .مميزاته. عارف ربنا ومثقف دينيا حنين مخلص وصريح معايا لابعد الحدود ومع كل الناس شخص له اهدافه وبيحاول يسعي لها مخليني كل حياته بس الله اعلم باللي جاي. انا صعب اقول كل عيوبي. ومميزاتي لاني مش عارفاها انا شكاكة متسرعة عصبية متناقضة بيا عيوب كتير بس مش عارفة ممكن غيورة دي وجهة نظر الاخرين فيا مميزات ممكن طيبة وحنينة علي اهلي اوي لاني بحبهم حب رهيب. 5/ انا كالحمد لله بعد ما كنا بناخد ستة حبايات من اسبوعين تلاتة قللنا وهو بطل نهائي وانا للاسف لسة باخد نصف حباية بسبب الروماتيزم بس هو مبطل تقريبا بقاله عشرة ايام وانا بحاول بكل قوتي وبصراحة استاذ ابو حكيم ساعدني كتير ربنا يكرمه يارب. 2/ متزوجة من ثلاث سنين الا شهرين واتخطبت سنتين. وانا 25 سنة. وهو33 سنة. انا اسفة مش هجاوب بالترتيب بس هكتب رقم السؤال. 5/ انا كنت قبل زواجي من اول خطوبتي وانا باخد نص وبعدين حباية وبعد الزواج عديت الشريط ونص وشربت حاجات تانية وهو كده بقاله13 سنة بطل فترات بينهم وحاولنا نقلل لحد. وصلنا للي احنا فيه في بداية زواجي كنت حاسة اني عايشة لوحدي هو مسطول وانا كنت باخد حباية بس تسكن الم الروماتيزم برجلي مشاكلنا كترت ماكانش بيخرجني ولا بيجيبلي حاجة في يوم خلاني اشرب معاه كان تعويض عن عدم خروجي حتي ف العيد وبصراحة كنت الح عليه اني اجرب وهو كان غايب عن الوعي بدات اخد زيه نوع تاني اسمه سومادريل كنت باخد شريط والترامادول زاد كل يوم واحدة غير الدخان كنت اليوم اللي مانجيبش فيه الحاجات التانية لان الترمادول كان اساسي كنت اعمل خناقات واكسر البيت برغم ان واحنا رايحين كانت دموعي بتنزل زعل علي نفسي كنت ساعات احس نه ضيعني واقول ماضربنيش علي ايدي بس هو اللي اداني. ف الخطوبة كمسكن لرجلي انا عارفة اني غلطانة وانا السبب بس بجد عشت اسود سنين حياتي ضيعت حسيت اني مدفونة كل يوم نصحي ناخد واحدة ف واحدة لحد ما نفوق وننزل نجيب الباقي ونروح نقضيها كل شوية حباية ف سجارة عايشين ميتين مدفونين بالحياة حتي اهلي شكو فيا من نظام ححياتي وتغير شكلي وخصوصا ان والدي طبيب طبعا نفيت وقلت انا بس كده من النكد ال عايشة فيه. لانهم كانو عارفين انه بيشرب. وشكو من عدم بعدي عنه بس الحمد لله ربنا سترني ادامهم وراح الشك
اقتباس:
8/قبل الجواز كنت بحلم اني الاقي انسان يححتويني بليل وانا نايمة وحيده الاقي حد يطبطب عليا حبيب اجري عليه واشكيلع حتي لو زعلانة منه ابقي بنته. وكل حاجة كنت بحلم بالحب. 7هو كل العوائق ونفسي اللي بقت عاملة زي العجوز اللي محتاج حد يمسك ايده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
1/ سبب التناقض والتقلبات المزاجية ووو بسبب الدواء فالترامادول ليس سهلا ..
2/ استغرب بشدة من موقف زوجك وهو عدم ذهابه للأخصائيين لمعالجة الإدمان ..
سؤالي إليك /
كم لكما من الفترة تتعاطيا هذا ؟!
3/ يحزنني بأني أرى زوج يجعل زوجته تجرب مخدر مما يأخذه وبصراحة ولا أمان للحياة معه وهذه حقيقة لا أجاملك فوضعت نفسي مكانك ..
هو تركه وظللت أنت تغوصين تائهة في هذا الطريق ..
4/ تعالجي منه لديك في القاهرة استشاريين رائعين وأعرفهم معرفة شخصية ولو أردت الذهاب قولي لي ، لا تقولي له وخذي معك أختك أو أي أحد يشعر بمعاناتك ..
5/ اعملي لك أهداف بعيدا عنه وخصصي لك وقت لممارسة ماتُحبين لتخرجي مما أنت فيه والعلاج لابد أن تكون النفسية عالية .
6/ قوي الوازع الديني وعليك بالدعاء بأن يخلصك مما أنت فيه ..
7/ اهتمي بنفسك أولا ، وأحتضنيها لتعود كما كانت واثق بأنك كانت طموحة وأسنانه رائعة وفيها من الخير الوفير ..
وسؤالي الآخر ؟!
هل تدرسي وما موقف أهلك مما يروه بك ؟!
دوماً بقربك حبيبتي لكن أو عديني بأن تشدي على نفسك لتتخلصي مما أنت فيه .
قديم 06-03-2015, 06:42 PM
ابوفراس الرواحي
عضو جديد
ابوفراس الرواحي غير متصل  

الاخت سوسو اهم شي في الحياة الزوجية الحوار المباشر وكل شخص يتنازل عن غرورة هن لابس لكم وانتم لباس لهن
قديم 07-03-2015, 02:30 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد : بقاء زوجي في المنزل وعدم عمله وخلافاتنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكورين كل اللي ردو عليا كوكي ومتفائلة وسمو الاميرة انا برده بيعجبني كلام متفائلة كلامكم جميل وصح انا الحمد لله مش بفوت فرض.حتي قيام الليل وحتي لما كنت بشرب وكنت بنام ف اوقات الصلاة كنت بصليها كلها مجمعة ربنا يساممحني وبذكر ربنا دايما لاني ماليش غيره وحكاية اصحاب للاسف ماليش نهائي واخواتي واحدة سابتنا ومشيت وواحدة اصغر مني بسنتين ما اقدرش احكيلها اخاف علي زعلها ولو مامتي وبابايا عرفو هيروحو فيها بعد الشر كفاية عليهم مشاكل اخواتي بجد والله مبسوطة لردكم ربنا يجازيكم خير ويسعدكم دنيا واخرة ويرزقكم الفردوس امييين
قديم 07-03-2015, 03:24 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته soqya. اولا هو ذهب لاخصائيين كتير وعلي مدار سنين بس بصراحة كلامهم ماعجبناش اللي يقول مش هتعرف تبطل ف البيت واللي مايسالش عن اي حاجة ؤلا كمية ولا المدة واحنا ما كانش ينفع نبطل برة البيت مش هنستحمل. هو بقاله13 سنة وانا خمس سنين بس هو بطل في النص سنة ورجع وسنتين ورجع بسبب ضعفه ودلع اهله الزايد. بالنسبه ل ان هو خلاني اجرب اولا وانا مخطوبة الروماتيزم كان مدمرني. اداني نص حباية او ربع مش فاكرة عشان رجلي بدات ازود لحد سنتين واتجوزنا وكنت وصلت لحباية هو كان بياخد حاجات تانية بتخلي الانسان ضايع بيعمل اي حاجة من غير تفكير صعبت عليه بعد كام شهر جواز وانه ماعرفش يبطل قالي هخليكي تجربي بس انا كنت بتحايل عليه من اللي كنت بشوفه فيه وهو مبسوط لدرجة اني كنت باخد المهدئات اللي الدكاترة كاتبينها ليه كانت حياتي نكد لحد ماجربت. وضيعنا مع بعض اكتر كل حاجة ناخدها زي بعض وهو وافق علي اساس انه يومين ويبطل بس قعدنا سنين حاولنا خلالهم كتير لحد ما الحمد لله اخيرا بطل وعمره ماهيرجع باذن الله محدش متخيل هو كان كاره حياتنا كده اد ايه احنا عشنا 3 سنين عذاب مش انبساط كنا بنصحي مش قادرين نتحرك الا بعد ما ناخد كام حباية اكلنا ونومنا وحياتنا ع السرير صيف وشتا شقة مش نضيفة. وزبالة حياة ربنا مايعودها تاني ابدا والله ما كنت بتحرك بااليوممين من. السرير الا وانا بصلي واجيب الاكل دايما النور مطفي مغيش غير نور التليفزيون عربية باظت تتصلح بعد سنة او اي حاجة باظت تفتكري بعد ماخلصنا من كل ده هيرجع تاني ده الموت ارحم غير احساسنا بالذل واننا عايشين مدفونين كنا كل يوم واحنا شاربين نلعن اليوم اللي بقينا فيه كده ضعفنا كتير بس خلاص مفيش مجال للضعف الموضوع انتهي وهو مش وحش اوي هو انسان بيعشق الرياضة ودايما يقرا ف علم النفس وتطوير الذات ده ساعده بنسبه كبيرة حتي اهدافه. رياضيه وعامل جدول جميل لنفسه وليا هيخليني اروح جيم معاه ويدربني وناويين علي حاجات كتير بس امتة. بقي. اني اروح القاهرة صعب. لاني من المنصورة وهو رافض موضوع اني اروح لدكاترة نفسيين هو بيقولي انا هعالجك بما. انه فاهم ف علم النفس لانه. قرأ فيه كتييييير بس هو مش عارف يحتويني كل كلامه اعملي جدول شوفيلك هدف واساعدك فيه مش عارف يحس باحتياجاتي انا حتي تيتة اللي مربياني في بنها قبل القاهرة ب30 كيلو مش بيخليني. اروح مع اهلي اشوفها برغم انها كبيرة وصحتها تعبانة اوي من يوم جوازي مشوفتهاش غير وانا. بوصل اختي المطار من اربع شهور مش بيسيبني اروح ف حتة من غيره واخواتي ما ينفعش. مفيش حد يعرف عني حاجة مش قادرة احدد اهداف الحمد لله بحاول اقرب من ربنا اطول وقت ممكن. ربنا يقدرني. مش قادرة اهتم بنفسي عاجزة. داخليا. دراستي انا دخلت.اكاديمية الدلتا خدمةاجتماعية. ارربع سنين. موقف اهلي شكو فيا كتير. لما ماكنتش بسيبه ايام مشاكلنا واني خسيت وشكلي. اتغير بس اكدت لهم مفيش حاجة بابا شك وكان عايز يحلل ليا بس اتهربت. جابوها ف موضوع تاخر الحمل قلتلهم السبب اللي تامر بياخده وغير اني. قبل ما اتجوز كنت برده نفسيا مش تمام. وكنت بخس بسبب ضعف عام وانا برده بعد زواجي بعدت عنهم كتير برغم ان بيتي جمبهم ما دخلهوش غير مرتين تلاتة بسبب الحياة اللي كنت فيها وكان ليلي نهار ونهاري. ليل وكنت. انام يومين. واصخي تلاتة وكنت بروح كل. يومين ساعة واروح بس كل. ده بيتغير
قديم 07-03-2015, 05:33 AM
اهداني ثلجا
عضو نشيط جدا
اهداني ثلجا غير متصل  

ماقريت كل الي كتبتيه
لكن انتي انسانه قويه
تذكري ابتغيير يجي من الداخل
جاهدي وشدي حيلك وانتشلي نفسك من اي شي يغضب ربنا
قديم 07-03-2015, 05:59 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

ياريتني كنت قوية زي ما بتقول ماكانش ده بقي حالي ربنا يقدرني علي التغيير هو القادر علي كل شئ مشكور علي ردك وجزاك الله كل خير
قديم 07-03-2015, 06:14 AM
اهداني ثلجا
عضو نشيط جدا
اهداني ثلجا غير متصل  

اختي انتي قويه وقادره قولي لنفسك كذا
في مرحله بحياتي وصلت للقاع
كانت اسوا مرحله
انتشلت تفسي وقررت اغير بنفسي
وربي اعانني
اخذيها قاعده
اذا ماساعدتي نفسك محد بيساعدك