عاشقات حلم الامومة (مايو 2008 - ديسمبر 2008) - الصفحة 45 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 07-06-2008, 06:14 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
مساء الخير يا بنات يا رب تكونو كككككككككلم بخير و عال العال

منى حبيبتى الف سلامة على الوالد يا رب تتحسن صحته و انا اعرف ناس كتير مركبين جهاز تنظيم ضربات القلب دا و الحمد لله عايشين مثل الطبيعى و احسن ربنا يعفو عنه و يكون فى ميزان حسناته
و ان شاء الله حتسعدى قلبه بخبر حملك الشهر دا يااااااااااااااا رب

ديدو حبيبتى طمنينى عليكى مفروض ميعاد الدورة امتى؟( يا رب ما تيجى) ان شاء الله نباركلك يااااااااااااااا رب

زهورة حبيبتى ربنا يخليكى يااااااااااااا رب على المعلومات القيمة اللى انتى قلتيها بس برضو لسه عندى كذا سؤال

ايه درجة الاجنة دى تقريبا انتى قلتى كدة انا مش فاكرة المصطلح بالظبط اللى انتى قلتيه لأنى سمعت حاجة شبه كدة برضو قبل كدة و مفهمتهاش هو فى درجة جودة للاجنة؟
و حاجة تانية كانو جايبين فى التليفزيون الاسبوع اللى فات دكتور رئيس قسم اطفال الانابيب فى جامعة عين شمس و قال كلام عجيب جدا

قال يا ست البنات انه لا ينصح تماما بالنوم على الظهر الفترة بعد ترجيع الاجنة عشان دا غلط على العملية و بيأثر بالسلب لان الست بتكون طول الوقت بتفكر فى الموضوع فبيأثر على نفسيتها و بيأثر على العملية بالتبعية
و قال ان العلم بيأكد ان الاجنة بتثبت فى جدار الرحم بعد الترجيع بمدة تلت ساعة بس و اللى بيثبت و بيكمل بيكون ثبت فى الفترة دى و اللى كش بيثبت بيكون نزل فى خلال التلت ساعة
و قال انه عاوز الست تتحرك عادى و حتى تروح شغلها
و انا بسمع من البنات انه اللى كررت كذا مرة مثبتش الا لما نامت على ظهرها تماما

بجد بقيت محتارة جدا

و انا ان شاء الله ناوية انى انزل بعد العيد مصر عشان اعملها هناك بأذن الله و فعلا فكرة ممتازة انى انزل على الميعاد على طول
بس انا مش عاوزة اعرف اى حد من اهلى ولا اصحابى انى حعمل الحقن خالص فمع الاسف لازم انزل قبلها بشوية عشان اخلص من الزيارات اللى بتكون فى الاول و بعدين على بال ما يعتادو على وجودى اعملها و اقعد فى بيتى الفترة اللى بعد الترجيع

بس فعلا كلام الدكتور لخبطنى مبقتش عارفة اتحرك ولا متحركش!!!!!

و فى سؤال كمان على موضوع الاجنة المجمدة ه بيرجعوهم امتى؟
يعنى بيدو ادوية عشان ميحصلش تبويض فى الشهر دا؟
ولا بيعملو ايه؟

معلش انا اسفة على الاطالة عليكى بس عارفة انا عاوزة اعرف كل حاجة عشان ابقى داخلة على الموضوع و انا متطمنة
ربنا يطمن قلبك يااااااااااااا رب

باقى البنات بحبكم جميعافى الله و و الله بدعيلكم جميعا فى كل صلاة عسى الله يتقبل

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 07-06-2008, 06:17 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
kokar_2001 غير متصل  
اختى مملكة الحب اياكى تقولى الكلام دا ابدا ابدا

احنا دايما بنرحب بكل اخت جديدة علينا بس احنا سبحان الله كلنا معرفش ايه اللى صايبنا حالة من الملل و الكأبة ربنا يرفع عننا ككككككلنا يا رب

ارجووووووووووووووووكى متزعليش مننا ابدا ابدا بجد انا بعتزر بالنيابة عننا كلنا و اسفييييييييييييييييين جدا جدا

و الف الف مبروك الحمل و مبارك عليكى :14::14::14::14::14::14:

بس محتاجين نعرف ايه الحكاية عشان نستفيد كان السبب ايه و عملتى ايه فربنا من عليكى بالحمل

يا رب يا رب يا رب يثبتهولك يااااااااااااااااااااا رب

منظرة ردك عليا

قديم 07-06-2008, 08:10 PM
Crestalla
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية Crestalla
Crestalla غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona777 مشاهدة المشاركة
مرحبا كيف حال الجميع
انا غبت لان والدى يمر بفتره حرجه ويوم الاحد توقف قلبه والحمد للخالق انه تم انعاشه وتتكرر الحاله والامس ركبوا له بطاريه مؤقته ثم يركبون الدائمه
الف سلامه على الوالد..لما قريت حالته ذكرتيني بماما لانه حصلها مثل ما حصل لوالدك فعلا القلب وقف لمدة ثواني وبعدين الحمدلله رجع ثاني وركبولها بعدها بطاريه دائمه بالقلب وارتاحت كثييييييير عليها الحمدلله...والان تعيش حياتها طبيعيه ولكن تزور الطبيب من فترة لفتره للاطمئنان على عمل البطاريه...
معافى ان شاء الله وربنا يطولكم بعمره...

والله ما غابت دقيقة عن العين أمشي مع العالم وقلبي معاها
قديم 07-06-2008, 08:14 PM
Crestalla
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية Crestalla
Crestalla غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokar_2001 مشاهدة المشاركة
و انا ان شاء الله ناوية انى انزل بعد العيد مصر عشان اعملها هناك بأذن الله و فعلا فكرة ممتازة انى انزل على الميعاد على طول
بس انا مش عاوزة اعرف اى حد من اهلى ولا اصحابى انى حعمل الحقن خالص فمع الاسف لازم انزل قبلها بشوية عشان اخلص من الزيارات اللى بتكون فى الاول و بعدين على بال ما يعتادو على وجودى اعملها و اقعد فى بيتى الفترة اللى بعد الترجيع
وانا اشجعك في هذي (اقضو حوائجكم بالكتمان) حتى نفسيا رح تكون اريح لك..بس لازم تخبري ماما وبابا عشان يتوصوا بالدعاء

الله ينولك مرادك عاجلا غير اجل انتي وجميع المسلمات...

التعديل الأخير تم بواسطة Crestalla ; 07-06-2008 الساعة 08:30 PM
قديم 07-06-2008, 08:16 PM
Crestalla
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية Crestalla
Crestalla غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مملكه الحب مشاهدة المشاركة
على العموم حبيت اخبركم اني حامل
الف مبروك حبيبتي والله يتمملك على خير ..

صديقتي ماسا
ان شاء الله تكون الامور كلها تمام التمام..

قديم 07-06-2008, 08:24 PM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokar_2001 مشاهدة المشاركة

زهورة حبيبتى ربنا يخليكى يااااااااااااا رب على المعلومات القيمة اللى انتى قلتيها بس برضو لسه عندى كذا سؤال

ايه درجة الاجنة دى تقريبا انتى قلتى كدة انا مش فاكرة المصطلح بالظبط اللى انتى قلتيه لأنى سمعت حاجة شبه كدة برضو قبل كدة و مفهمتهاش هو فى درجة جودة للاجنة؟
و حاجة تانية كانو جايبين فى التليفزيون الاسبوع اللى فات دكتور رئيس قسم اطفال الانابيب فى جامعة عين شمس و قال كلام عجيب جدا

قال يا ست البنات انه لا ينصح تماما بالنوم على الظهر الفترة بعد ترجيع الاجنة عشان دا غلط على العملية و بيأثر بالسلب لان الست بتكون طول الوقت بتفكر فى الموضوع فبيأثر على نفسيتها و بيأثر على العملية بالتبعية
و قال ان العلم بيأكد ان الاجنة بتثبت فى جدار الرحم بعد الترجيع بمدة تلت ساعة بس و اللى بيثبت و بيكمل بيكون ثبت فى الفترة دى و اللى كش بيثبت بيكون نزل فى خلال التلت ساعة
و قال انه عاوز الست تتحرك عادى و حتى تروح شغلها
و انا بسمع من البنات انه اللى كررت كذا مرة مثبتش الا لما نامت على ظهرها تماما

بجد بقيت محتارة جدا

بس فعلا كلام الدكتور لخبطنى مبقتش عارفة اتحرك ولا متحركش!!!!!

و فى سؤال كمان على موضوع الاجنة المجمدة ه بيرجعوهم امتى؟
يعنى بيدو ادوية عشان ميحصلش تبويض فى الشهر دا؟
ولا بيعملو ايه؟

معلش انا اسفة على الاطالة عليكى بس عارفة انا عاوزة اعرف كل حاجة عشان ابقى داخلة على الموضوع و انا متطمنة
ربنا يطمن قلبك يااااااااااااا رب

باقى البنات بحبكم جميعافى الله و و الله بدعيلكم جميعا فى كل صلاة عسى الله يتقبل

لا أبدا يا كوكار لا تتأسفي أنا بالعكس برحب كثير بأسئلتكم لأني بحس كتير بالتشتيت لما يكون الموضوع جديد كليا فأنا كنت زي الصوص الخايف مو عارفه رايحه علىإيه لذلك انا بتمنى إنك ماتبقي اي سؤال في خاطرك أسأليه وأتأكدي لو ما جاوبتك المسأله مسألة وقت مو شيء ثاني وبحول أجاوبك قد ماتتمني ...

درجة الأجنة ...
البويض بعد مايحقنوها بالحيوان المنوي بتتلقح بحول الله وإرادته لأنو فين ناس مابتتلقح عنهم البويضات وكله راجع لأرادة ربنا فإذا أراد الله التلقيح تلقحت واندمج نواة البويضه بنواة الحيوان وتبدأ بالإنقسام ويتكون مايسمى بالزيجوت هذا ياست الكل هو الجنين فإذا كان الإنقسام ماشي تمام فيصير جنين ممتاز لأنهم بيراقبوا الأجنه كل فترة معينه ثم لو إنه انقسم بعدين توقف يعني أصببح مثلا إنقسامه لـ8مرات ممكن يكون من الدرجه الثانيه أنا مو متأكدة بس لو بحثتي بالنت فبتعرفي أكثر فكل ما كان الإنقسامات ماشيه تمام ومظبوط حيصير الجنين ممتاز وهو أفضل الأجنه إلي تثبت والأجنه من الدرجة الثانيه بيعملو ترجيع لبعض الناس وتثبت المسألة أسباب ولكن في النهايه لايتم إلا ما أراده الله ..

وبالنسبة لكلام الدكتور أكيد هو بيتكلم من منطق علمي وإنا ما بكذبه بس الواقع أنا لما عملتها 3مرات نجحت المرات إلي أرتحت فيها تمااام وكل بعد مشيئة الله أصلا والمرة إلي فشلت فيها كنت بعد الارجاع ما أرتحت وأمارس حياتي عاااااادي ومانجحت وبالنسبه للراحه تزود التفكير في الموضوع بس أبدا ممارسة الحياة العاديه ماتلغي التفكير لأنو إلي في وضعنا كذا ولا كذا حيفكروا لأنهم متعلقين فيها بعد الله ..والدليل على كلامي إنو سيدة برتقاله وسونيا عملوها وما أرتاحوا مانجحت وسونيا المرة الوحيد إلي أرتاحت فيها نجحت وكلامها مسجل في المنتدى هنا انا مابكذب الدكتور يا كوكار بس أحيان بينطبق المثل العامي المشهووووور إسأل مجرب ولا تسأل طبيب ..والواحد تعب ماديا (من المبالغ حق الأدويه والمراجعات)وجسديا (من الإبر والمشاوير)جات عالراحه يرتاح خلاص ولا يضيع تعب محاولة كامل بحاجه لو مانفعت ماحتضر ...
انا هذا رأيي وإنتي أستخيري ربنا وهو يكتب لك إلي فيه الخير ...
وبالنسبه ليكي إنتي عارفه وضعك أكتر مني فالأفضل تكوني تخلصي زيارات أول عشان ماتكوني متوترة من حاجة وقتها ونصيحه لا تخبري أحد وقتها مو لأن الموضوع يحتاج سريه عشان حاجه انا إلي فهمتوا إنو إنتي معرفة الناس بطفل الإنبوب بالنسبه ليكي مابتشكل مشكلة لك الأفضل ماتحطي نفسك أتحت نظار الناس وعشان لاتجيليك عين في حاجه ماحصلت أصلا مثل الحمل او مثلا يجي يوم تحليل الحمل والكللل مترقب ومايصير توتر عائلي وقتها لأنو أكيد حيزيد خيبة الأمل لو مانجحت ..ويكفي نصيحة الصادق المصدوق اللذي ماينطق عن الهوى إن هو إلا وحي يوحى .....إستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان ...

وبالنسبة للأجنة المجمدة ماجربتها خالص فما أقدر أجاوبك أبدا ..

ربنا يهدي سرك ويختار لك الصالح في أمرك ...

زهووووووووووور

التعديل الأخير تم بواسطة زهور الدعاء ; 07-06-2008 الساعة 08:38 PM
قديم 07-06-2008, 08:26 PM
ديدو 77
قلم وفي
 الصورة الرمزية ديدو 77
ديدو 77 غير متصل  
مساء الخير حبيباتى

زهور حبيبتى ان شاء الله يكون هذا الشهر خير علينا جميعا واحب اعرفك ان انا دورتى غير منتظمه ولكن عند اخذ المنشطات بتنتظم يعنى انا هقول انها ميعادها زى اخر دوره يوم 19 والدكتور قال لى اذا الدوره مجتش ليوم 20/6 اعمل اختبار حمل فى الدم دعواتكم لى واذا لقدر الله حصل والدوره جت يبقى سوف اعمل محاوله حقن مجهرى من جديد

كوكار حياتى ان شاء الله يرزقنا الخير فى هذا الشهر ولا نحتاج لعمل حقن على فكره الطبيب اللى شوفتيه فى التليفزيون ابنه عمى اجرت عنده عمليه حقن مجهرى وماشاء الله هى حامل فى الشهر السادس لكن العمليه عنده غاليه شويه ان شاء الله لا نحتاج لها

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
قديم 08-06-2008, 08:07 AM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلام للجميع
شكرا لاهتمامكن (ديدو77_زهور الدعاء-كوكار-كرستاله)
والدى ركبوا له بطاريه مؤقته حتى يكمل فحوصاحاته وتكتمل اجراءات البطاريه الدائمه
وهو بغرفه العنايه والدكتور مانع الكلام معه وبالامس كلمناه شوى لانه صار يسئل الممرضين عنا
كونا ندخل له ونشوفه من بعيد كى لا يشعر بنا
اما عن دورتى فلم تنزل حتى الان
ادعو لوالدى بالشفاء ولى بالحمل
ربى لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين
قديم 08-06-2008, 01:45 PM
massa
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية massa
massa غير متصل  
ايييييييييييييه يا بنات كذا نسيتموني و سمحتم في ...........بس انا لازقة فيكم احببتم ام كرهتم ..........هههههههه
قديم 08-06-2008, 03:42 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
kokar_2001 غير متصل  
ازيكم يا بنات يا رب تكونو بخير

زهورة ربنا يخليكى ياااااااااااااااا رب على كل المعلومات اللى فهمتهانى بجد انا متشكرة جدا على تعبك
و انا سبحان الله مرتاحة برضو لكلامك جدا و فعلا الواحدة كدة كدة حتفضل تفكر فتفكر و هى مرتاحة و بتقرا قرآن و تستغفر احسن ما اكون بتنطط من مكان لمكان

ديدو حبيبتى ربنا يطمنا عليكى ياااااااااااااا رب

اما بالنسبة للدكتور فهو قال ان العملية بتكلف 3000 جنيه بس دا من غير الحقن و الادوية طبعا و عند الدكتور بتاعى بتتكلف 5500 جنيه من غير الحقن و الادوية
اكيد هى عملتها مش فى المستشفى عملتها فى المركز الخاص بتاعه عشان كدة كلفتها غالى
ربنا يتم حملها على خير يااااااااااااااااااا رب و يقومها بالسلامة
هى نجحت معاها من اول مرة؟ ولا كررنها كذا مرة؟

منى ربنا يكرمك يااااااااااااااا رب و تطلعى حامل بأذن الله و تفرحينا بالخبر الجميل دا و ربنا يعفو عن والدك يا رب بس ابقى طمنينا عنه على طول

باقى البنات تقبلو حبى و دعواتى

مواقع النشر