مشكلتى هى امى !!! اريد حلا - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

موضوع مغلق
قديم 02-11-2008, 12:35 AM
يائسة من الحياة
عضو جديد
يائسة من الحياة غير متصل  
مشكلتى هى امى !!! اريد حلا

انا كرهت حياتى والله وشكلى هدخل فى اكتئاب اكتر مما انا علية
حد يحللى مشكلتى ياجماعه ارجووووووووووووووووووووووووووووووكم
مشكلتى هى امى ....... حاسة انها غريبة ان الام هى اللى تكون سبب فى اكتئاب ولادها مش مساعدتهم للخروج من مشاكلهم
انا هبدأ من الاول واعذرونى بجد مخنوقة ومش لاقية حد افضفض له
الحكاية تبدأ من صغرى يعنى اللى افتكرة ان امى كانت تضربنى كتير وانا صغيرة حوالى من 3 ابتدائى دة اللى افتكرة
عمرها ماطبطبت عليا مرة - مفتكرش والله ولا مرة ليها خدتنى فى حضنها الا كلة ضرب واهانة
ولما كبرت لاقيت نفسى منعزلة فى حجرتى وهى مع اختى الكبرى (اكبر منى ب 7 سنين )
افتكر ليهم هما الاتنين - امى واختى - مواقف كتيرة ضدى يتفقوا مع بعض انهم ميكلمونيش واسمعهم
اختى كانت تخبى منى كل حاجه ليها وطبعا انا مكنش حد بيجيب ليا اى حاجة طول عمرى وانا حاسة بظلم من ناحية والدتى واختى
لما اختى تزوجت والدتى حاولت تقرب منى وكل لما احاول اقرب منها مقدرش وابعد اكتر واكتر
والدى دايما مسافر خارج البلاد طول الفترة دى كنت بعيدة بعد تام عن امى يادوب عايشين فى نفس البيت مفيش لا احاسيس ولا عواطف ولا احساس بالحنان
كتير قلت لها انى بحس انها مش امى وهى كمان قالتلى انها عمرها ماحست انى بنتها
كل لحظة وكل ثانيه امى تفكرنى انها هى اللى بتصرف عليا وهى اللى كبرتنى وانها هى اللى علمتنى
مع العلم انها مش بتشتغل هى قاعدة فى البيت ووالدى هو اللى بيعطيها المصروف وهى تتولى شئون البيت عمرى ماشفتها بتعامل اخواتى بنفس الطريقة
عمرى ماشفتها بتدعى ليا دايما تدعى عليا وتتمنى ليا كل شر بس انا كمان مدخلتش جواها انا اخدت بالظاهر اللى انا شايفاه
كل لحظة معاها بخناقة ومشاداة فى الكلام
وانا عصبية وبتعصب كتير عليها واوقات بقولها كلام ميصحش انى اقولة لامى اللى المفروض انها امى

دة غير اخويا كنت متعلقة بية اوى جعلنى اتعقد من الرجال كلهم يمشى مع كل واحدة شوية وانا اللى اشوف بعينى حركاتة مع صحباتى فى بيتنا وكل مايعرف واحدة تيجى تقولى واعرف انا اول واحدة مشاكلة
من افعال اخى قطعت صداقتى مع صديقة 10 سنين من العمر لما لاقيتها بتعرفنى عشانة .....بعد 10 سنين

الانسان اللى كنت هرتبط به سابنى عشان والدة قالة تتجوز بنت عمك وهو وافق
عايشة لوحدى لمدة 21 سنة كل عمرى وحيدة لا ام تطبطب ولا اب يدافع ولا اخت ولا صديقة ولا اخ
كرهت حياتى ونفسى اموت كل يوم وكل ساعه بتمنى الموت
امى مش سايبانى فى حالى كل لما نتكلم نتخانق على اى حاجة وكل حاجة ومش بتسكت دايما تدعى عليا وانا دايما اقول فى بالى لما اتنرفز عليها دى مهما كانت امى ....بس مش بلاقى قدامى غير كل حاجة وحشة شفتها منها
تعبانة اوى انا بعيدة عن ربنا وعارفة انى مليش غيرة بحاول اقرب منة بس مش قادرة اوصلة
بعدت عن ربنا لما حسيت ان كل الناس بتسيبنى وتبعد
رجعت للعزلة تانى من بعد ماخرجنى منها الانسان اللى كنت هرتبط بية بس رجعت لها تانى من بعد ماسبنى
علاقتى سيئة جدااااااااااااااااا مع والدتى لابعد الحدود بس لما بحس انى مظلومة كتير ...بس فى نفس الوقت ضميرى بيأنبنى عشان هى امى
بس تانى اقول انها هى سبب من اسباب وجودى فى الحياة
بس ارجع تانى واقول انى مشفتش فى الحياة دى غير كل شر من الناس
ارجوكم انا قربت اكتئب والله عاوزة حل ..............................................
انا لخصت اجزاء من مشكلتى عشان ماطولش عليكم
ارجوكم فيدونى

التعديل الأخير تم بواسطة يائسة من الحياة ; 02-11-2008 الساعة 12:43 AM
قديم 02-11-2008, 01:10 AM
اموت في اولادي
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية اموت في اولادي
اموت في اولادي غير متصل  
الله يهديك يااختي صلي على النبي والله حنا الامهات نكون مظلومين انا حاسه بكل الي بتقوليه وعارفه تصدقي اني حاسه انه كلام بنتي التانيه ماادري ليش يمكن لانه بنتي الكبيره شخصيتها قويه وتعرف كيف ترضيني الاقي اني من غير قصد اعاملها غير لانه التانيه مستفزه او انا كده افهمها معليش حبيبتي صدقيني مافي شي من الي انتي تفكري فيه ببساطه اختك الكبيره عرفت كيف تجذب امك حاولي تعاملي امك بنفس الطريقه والله خلتيني الحين نفسي اخلص كتابه واروح احضن بنتي هي ونايمه مع اني ابد ماافرق بالاشياء الثنتين اجيبلهم نفس الشي بينهم بس سنه ونصف وبالنسبه لاخوك ماابي اعاتبك بس الله يهديك مايصير تجيبي صديقاتك على البيت وتخلي اخوك يشوفهم بعد الي عرفتيه وحاولي معاه شوي شوي وصدقيني انه صلاتك وقرائتك للقران راح تفيدك وتساعدك تتخطي هذي الظروف ولاتزعلي على الي كنت تحبيه لو هو ماتاخذني مهتم كان اصر على انه يخطبك الله يعوضك احسن منه وارجع تاني اقولك حاولي مع امك كل ماتسكر باب روحيلها من الباب التاني وبعدين اي ام عفوا يعني تجي بنتها تقلها انا حاسه انك مش امي راح تقولها نفس الشي ترى انا وبناتي نسوي نفس الشي ولايهمك حبيبتي اعتبريني اختك واي حاجه انا حاضره اوضحلك اياها انا بدرس علم نفس بالاضافه الا اني ام لاربع بنات الله يخليهم صحيح مو كبيره مره بس عندي خبره

قديم 02-11-2008, 01:22 AM
*عروس حبيبى*
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية *عروس حبيبى*
*عروس حبيبى* غير متصل  
حبيبتى بسم الله عليكى

انا مقدرة ان حالتك صعبه

عاوزة اقللك ان فى فترة من فترات حياتى كنت مثلك

وكنت اشعر بأنى بعيده عن اهلى وكنت حساسه جدا من اى تصرف يفعلوه

وكنت انعزل فى غرفتى ولا اشعر ان احد يحبنى

وكنت اقول امى لا تحضننى وابى لا يطبطب على

وكنت اقول لايحبونى

لكن تعرفى كل هذا تغير امتى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بعد وفاة والدى

اعذرينى اختى لى عودة
قديم 02-11-2008, 02:53 AM
GREEN222
VIP
GREEN222 غير متصل  
غرفة النوم والانعزال فيها هو سبب المشكله

مش انتي ولا امك

الشيطان يوسوس لكي

اختك استطاعت ان تستوعب امك من غيرتها منك وهذا طبيعي بين الاخوه

جا دورك يا شاطره

اول شي انسي غرفة النوم للنوم فقط

اقرءي سورة البقره

وصلي على النبي

انتي من سيغير معاملة امك لك

لا سمح الله اذا اصابها اي مكروه

ستندمين اشد الندم على كل لحظه كنتي فيها بعيده عن امك

انا عندي هنا زوجي يعامل ابننا اصعب من امك

انما بسم الله عليه ابني دايما حلطط العذر لآبوه انو مريض

.

ابحثي وشوفي شو اللي يفرح امك اعمليه

لو حسيتي انو ما عجبها انما هي من داخلها ستفرح

وشويه شويه عليها

مش من اول معامله رح تنصلح الاحوال

هي من حملتك ٩ اشهر وسهرت لمرضك وانتي طفله صغيره

نحن البشر طبعنا ان ننسي كل جميل عند اول اساءه

اختك استطاعت ان تفوز بقلب امك وتبعدكم عن بعض

كوني انتي اشطر من اختك

وفوزي بقلب امك

لا سمح الله اذا اصابك اي مكروه اول شخص سينصدم ويخاف هي امك

بعد الام احفر وطم

انتي بيدك ستدمرين الجدار الذي بنى بينك وبين امك

اهم شي تخلعي الافكار الهدامه مثلا عند اول مشاجره ولو بعد شهر

سيعود عندك الشعور بالاكتآب اضطرديه فورا هذا الشعور

وانا متآكده انك ستنجحين

واعلم ان تركك العريس المنتظر اللي سمع كلام ابوه ليتزوج بنت عمو

ساعد في زيادة الهوه اول الجدار اللي بينك وبين امك

مستقبل حياتك متوقف مع التغير اللي رح يحصل معك بمعاملة امك

اذا نجحت بإذن الله

ستستطعين التغلب على اي مشكله ستواجهك بحياتك

الدنيا ليست جميله كما نتصور

انما نحن من نصنع الجمال بآيدينا صدقيني

ان ما نشاهده على التلفزيون من جمال وحب واخلاص

كله تمثيل ليزيدونا كآبه

اتمني ان ينقلب قلبك كقلب ابني

انا متآكده انك ستنجحين وباسرع وقت
قديم 02-11-2008, 08:22 PM
*عروس حبيبى*
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية *عروس حبيبى*
*عروس حبيبى* غير متصل  
مرحبا اختى

اتمنى ان تكونى هديتى الأن

لا أعلم من أين أبدأ ولكن واضح انك انسانه حساسه ورقيقه وتتوقعى ان يعاملكى الناس برفق كما تتمنين

ولكن تأتى تفاصيل الحياة مخيبه لأمالك الرقيقه

اعلم انكى تحلمين بأم توقظك بقبلات وأحضان الأم الحنونه

وتستقبلك عند العوده بحضن تلقين فيه همومك

ولكن عندما تجدى أمك تعاملك بقسوة يتترجم هذا فى قلبك الرقيق بأنه كره

ولكن صدقينى التجربه اثبتت لكل من كان مثلك اننا نحن المخطئون ولسنا ابائنا

اتعلمين لماذا؟؟

لأن هذه فطرة الله الذى وضعها فى قلوب الأمهات والأباء تجاه ابنائهم ولن تصدقينى الا عندما تجربى احساس الأمومه

ربما امك تقسوا عليك لأنها من وجهة نظرها طريقتها فى التعبير عن استياؤها من شىء ما

ربما تريد ان تغير بك صفه ما لاتعجبها

اعلم ان (ماوضع الرفق فى شىء الا زانه وما وضع العنف فى شىء الا شانه)

ولكنها تبقى امك التى انجبتك للحياه وقاست عند ولادتك وأرضعتك وعلمتك الحروف الأولى والكلمات

ولكن الشيطان ينغز بينكما

واعلمى ان ليس كل الأباء والأمهات يستطيعوا التعبير عن مشاعرهم

ونحن عندما نرى ذلك نعتقد انه لا حب بيننا

لكن انا لا اريد ان يفوتك الوقت والعمر الذى وهبكى الله اياه لكى تبريهما فيه

سأذكر لكى الموقف الذى لن انساه فى حياتى ما حييت

أبى كنت اتحسس منه دائما انه لا يحنو عليا (بطريقتى )اى لا يحضننى ولا يقبلنى مثلما ارى مع صديقاتى وابائهن

عند وفاة ابى (امام عيناى) لم اقدر الا ان ارتمى على قدميه واقبلهما امام الناس وكنت اشعر بالندم يعتصرنى لأنها المرة الأولى التى اعبر فيها لأبى عن مشاعرى ويالها من لحظه

وكان فى الأيام التى قبل وفاته _رحمه الله وأسكنه فسيح جناته_ ابى يستدعينى لغرفته لكى يمسك بيدى وينظر الى (وكانت المرة الأولى التى يفعل معى ذلك)

هذه اللحظات برهنت لى ان بداخل كل الأباء والأمهات حب لا يوصف لأبنائهن ولكن ليس جميعهم من يستطيع التعبير

وجلست بجانبه على سريره طوال الليل بعد الغسل قب ان يذهب الى مثواه الأخير بين التراب وكلمته كثيرا وقلت له كل مافى قلبى وقلت له اننى احبه جدا ولكن كنت لا استطيع ان اعبر

وكنت اتمنى ان يعود لأقول له ذلك وارتمى عند قدميه

حبيبتى ارجوكى لا تفعلى مثلى ولا تجعلى الوقت يفوتك

حاجتى فى الحنان كانت تعمى عينى عن محاسنهم وتجعلنى اركز على هذه النقطه فقط

ولكن فى الحقيقه ابيكى وامك هم بوابتك للحياه

الله وهبكى الحياه عن طريقهما

هم السبب فى وجودك

هم اللذان وفرا لكى ظروف معيشتك

بداخل امك حب لا مثيل له ناحيتك وانتى ايضا ولا تقولى لا لأن الله عز وجل هو من قدر ذلك

لا تدعى هذا الحب يستيقظ بعد فوات الأوان

احرقى شيطانك واذهبى لأمك وتعاملى معها بلين ودعى العصبيه جانبا

صدقينى ستجدى منها ما تبحثين عنه

اسفه اختى على الاطاله

ارجوا ان تطمنينا عليكى

التعديل الأخير تم بواسطة *عروس حبيبى* ; 02-11-2008 الساعة 08:38 PM
قديم 02-11-2008, 09:51 PM
سيدرا 1
عضو مثالي
سيدرا 1 غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،

اقتباس:
علاقتى سيئة جدااااااااااااااااا مع والدتى لابعد الحدود بس لما بحس انى مظلومة كتير ...بس فى نفس الوقت ضميرى بيأنبنى عشان هى امى
الله يبارك فيكِ اختي الكريمة ،، والله انه فيك ِخير ،، انت انسانة رائعة ،، انت عارفه انه هذه والدتك والله امرنا بطاعتها ،، وانها احق الناس بصحبتك لها ،، الله يوفقك تطيعيها كما يحب ويرضى .

1- اسمعي حبيبتي ، ،
قبل كل شيء توبي الى الله عز وجل من عدم طاعتك لها ،،

2- كل الأفكار السوداء عن اهلك والأنطباعات التي كونتيها عن والدتك واختك ،، انسيها ،، قولي اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و اعلمي انها وسوسة من هذا اللعين ،، وابدأي صفحة جديدة

3-انتظرت طويلا طبطبت والدتك لك ولم يحدث ذلك او يمكن انه حدث ذلك لكنك نسيتي ،،
لذا كوني انت المبادرة ،،
امك مرت ولازالت تمر بظروف صعبة ... زواج اختك ،، غياب زوجها لفترات طويلة ،، انها تفتقد الى العواطف ،، والأحاسيس ،،
هي مثلك انثى ،، وغذاء الأنثى هو العاطفة ،،
لذا انت احضنيها ،، بوسيها بمناسبة وبدون مناسبة ،، و ابتسمي في وجهها ،،روحي لها في الليل قولي لأمك تصبح على خير ياحبيبة قلبي وقبلي راسها و يديها ،، اشتري لها هدية ،،
او اعزيمها في مطعم ،،لما ترجعي للبيت اشتري لها حاجة شوكولا مثلا ....

بالمختصر المفيد
الحاجات اللي نفسك أنه امك تعملها معاك أنت افعليها معاها ،،
عامليها كأنها صديقتك ،، ادعي لها ،، وادعي الله انه يحنن قلبها عليك ِ ،،

خذي كل هذه النقاط بالحسبان ويارب تنفعك ،،
الله يوفقك ياقلبي ،،
سادعو لك ِ في ظهر الغيب ان شاء الله ،،
قديم 02-11-2008, 10:07 PM
يائسة من الحياة
عضو جديد
يائسة من الحياة غير متصل  
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
والله انا مشكورة جدا لكل اللى حاول يساعدنى
والله العظيم انا نفسى انها تكون صديقتى وكل شئ فى الكون ليا بس هى مدتنيش فرصة لكدة طول عمرى وهى بعيدة عنى وبحس من معاملتها معايا انها بتبعدنى اكتر عنها
انا عارفة انها لو غضبت عليا ربنا مش هيسامحنى ابدا بس صدقونى انا كونت جوايا احاسيس وحشة كتيرة ناحيتها هى واختى لان الايام دى كانت ايام مراهقتى وكنت فى امس الحاجة لاى ايد تطبطب عليا كنت بحتاجها كتير والاقيها مش معايا مع انها موجودة جنبى
هى مولدتنيش وانا كنت كدة ... اكيد مكنتش كدة ولا عاوزة اكون كدة
المشكلة كمان انى باخد حاجات كتيرة معاها بالعند وانا عارفة انة غلط بس مش بيكون قصدى او فى نيتى انى اضايقها والله ومعرفش انا بعمل كدة لية
يمكن بحاول احسسها بالاحساس اللى انا حسيتة زمان من ناحيتها هى واختى والله مش انتقام بس مش عارفة دة اية
كنت دايما وانا زمان لما كانت والدتى واختى يزعلونى كنت ابكى لوحدى وافضل اكتب كل اللى انا حاساه ناحيتهم فى ورقة وكانت دموعى تملى الورقة دى لحظة مش بقدر انساها مهما حاولت
هو انا كدة دخلت فى حالة نفسية ولا اية المشاعر المتراكمة جوايا دى ناحية انسانة المفروض انها تكون قريبة منى وانا قريبة منها
انا مش قادرة اخرج اى مشاعر وحشة اتبنت جوايا فى سنين انى انساها فى لحظات انا بشر ياجماعه
والله بفكر كتير فى اسلوبى دة وانا مش راضية عنة اساسا بس مش عارفة كمان ابدأ منين ؟؟؟
ومش عارفة كمان ابدأ انا لانى والله مش قادرة اتخطى الحاجز المبنى بينا
ومش عاوزة افضل كدة لان عارفة ان كدة ربنا مش هيكون راضى عنى
وحاسة انى طول ماانا معاملتى مع والدتى سيئة ربنا مش هيبارك ليا فى اى حاجة والله عارفة
بس بجد مش عارفة او مش قادرة اتخطى الحواجز دى مش قادرة اموت المشاعر اللى جوايا فى لحظة

التعديل الأخير تم بواسطة يائسة من الحياة ; 02-11-2008 الساعة 10:09 PM
قديم 02-11-2008, 10:34 PM
om shams
عضو مميز
om shams غير متصل  
اختي العزيزه ان شاء الله ياتيك النصيب اي الرجل المناسب الحنون وينسيك الماضي وان ترتاحي معه وبالنسبه لامك فهي مهما تكون هي ام حملت وولدت ورضعت وكبرت مما كانت قسيه والله سبحانه وتعالى وصى بالام فالواجب عليك يا اختي احترامها وبرها والله الموفق
قديم 03-11-2008, 03:09 AM
night2005
قلب المنتدى النابض
night2005 غير متصل  
أختي تأكدي ان امك تمر بضغوط لا تعلمينها ونتجيه للتربيه التي تلقتها تجدينها تلقى صعوبه في تعبير حبها لكي لكن هي تحبك
اصبري اولا لوجه الله سبحانه ثم لا يوجد لنا غير امهاتنا في هذا الزمن المليء بالمخادعين والمصالح
ادعي لها بالنغفره وان يسخرها الله لكي
توددي لها اصبري واقرئي سورة البقره
لما تقسى عليكي اصبري واستغفري ولا تتجادلي ووتذكري انو رضا الله سبحانه من رضا الوالدين واحق الناس بصحبتك امك

لا اله الا الله العظيم الحليم ربي اني لما انزلت اليي من خير فقير
دعائكم الصالح لي بالرجل الصالح
قديم 03-11-2008, 08:56 AM
ربيع الحياه
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية ربيع الحياه
ربيع الحياه غير متصل  
السلام عليكم يا اختي الحبيبه

حبيبتي انتي قريبه مني في حاجات كتيره في حياتي انا كنت زعلانه اوي من امي وأختي كمان بس كل واحده فيهم كان ليها سببها تقدري تقولي اني طول عمري متعقده من اختي الكبيره لكن بفضل الله بقينا قريبين قوي من بعض دلوقتي بعد ما كنت بقولها انا بكرهك

اما امي فطول عمري انا اكتر واحده في اخواتي بخدمها برموش عينيا وانا اكتر واحده في اخواتي عمري ما حسيت منها انها حنونه عليا او قريبه مني لدرجة اني كنت بسمع من الناس انها بتشكر فيا وبتدعيلي وكنت بستغرب

لكن برضه هقولك اني بقيت دلوقتي اقرب واحده في اخواتي ليها بقولها كل حاجه

اما مراهقتي وطفولتي كانت من اتعس ما يكون ومريت بتجارب فاشله عقدتني اكتر

لكن فضل ربنا بقى اكبر ودلوقتي انا متزوجه من انسان عرفني بجد قيمتي

حبيبتي انا مش هقولك ان معاناتي اكبر منك ولا ان معاناتك قليله لأ ربنا يكون في عونك بس انتي مستنيه مين ياخد بايدك عارفه المشكله اللي فينا اننا كل ما تحصل مشكله مع اي انسان بنرميها عليه وبنقول ان احنا ملناش حظ

حبيبتي ربنا شايفك وحاسس بيكي بس مش معنى كده اننا نحط ايدينا على خدنا امتى حتستمتعي بشبابك, اولا مامتك مش قادره تفتكري ولا حاجه حلوه ليها حاولي لازم تحاولي

كنت بتفرج مره على التلفزيون وشفت مشكله زي بتاعتك بالظبط الدكتوره النفسيه قالتلها ابدئي انتي وروحي لامك وكوني حنونه معاها وحاولي توصليلها مشاعرك واستحملي اي حاجه تيجي منها وحاولي وحاولي وحاولي لاخر نفس في حياتك,

امال هي الجنه سهله لازم احنا اللي نجري وراها الجنه مش هتجيلنا لحد عندنا

انا عملت كده مع امي وكل ما الشيطان يقرب مني كنت ببعده واروح اجري عليها مره اشتكيلها ومره احكيلها, حبيبتي مامتك مستنياكي تعملي حاجه خصوصا انها بسبب مشاكلكم مع بعض فاكره ان انتي بتكرهيها لا حاولي قومي ومتسيبيش نفسك كده ومحدش هيحل مشكلتك مع امك الا انتي خليكي قويه وانا متاكده انك باذن الله هتكوني قدها

اما الانسان اللي كنتي هترتبطي بيه فهو زي الطياره الورق اتقطعت وزعلنا عليها لكن بايدينا نجيب زيها واحسن منها كمان ايه ده هو مش نصيبك زعلانه ليه هو الخسران لان خسر حب صادق وشريف وبكره باذن الله ربنا يعوضك زي ما عوضني الحمد لله

اما اختك فسامحيها وابعتيلها هديه وقربي منها وروحي زوريها ان كنتي تقدري وكلميها في التليفون حبيبتي مش كل عضو فينا بيوجعنا هنرميه ليه منعالجوش لانه في الاخر حته مننا اديلهم كل الحب انسي كل حاجه وسامحيهم مهما عملو اوعي في يوم تبعدي عنهم حتى بعد ما تتجوزي باذن الله ربنا قال كده في كتابه العزيز

اما اخوكي فليه بتجيبي اصحابك البيت حاولي تبعدي اصحابك عنه حاولي تقربي منه واقنعيه ان كل اللي بيعمله ده غلط ده حقه عليكي يا حبيبتي

حبيبتي كل مشكله ممكن تتحل بس عايزه قوه وصبر وشجاعه, لما تتضايقي اقعدي في اوضتك وابكي بس لربنا وكلميه واحكيله وادعيه ان يفرجلك همك هو وحده اللي قادر يحول حياتك لبستان فيه كل حب وحنان قربي من ربنا وادعي ربنا انه يقربك منه ربنا قادر يحيي الموتى وقادر يحيي حياتك

بس اياكي تسخطي وتجيبي سيرة الموت تاني تموتي دلوقتي طيب مين اللي هيبني الحب والحنان والامل والبيت السعيد اللي هيجمعك بزوجك الحبيب حبيبتي الفرج قريب باذن الله ربنا يفك كربك امين

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
مشكلتي, الى, اريد, حلا