اخر تطوراتي مع زوجي اختكم ابو تريكة (حُلت ولله الحمد ) - الصفحة 5 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المشاكل المحلولة المشاكل التي حلها أعضاء المنتدى

قديم 06-02-2009, 06:30 AM
nununu
قلم وفي
nununu غير متصل  
طيب طمنينا ويش صار معاكي حبيبتي بعد المكالمة؟
قديم 06-02-2009, 06:45 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
 الصورة الرمزية وحشتيني يامصر
وحشتيني يامصر غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة apple-green مشاهدة المشاركة
هلا باختي الغاليه ابوتريكه ...انا من كتبتي المشكله وانا اتتبع مواضيعك وكنت اعتقد ان الموضوع عشان اقامة امه عندكم وهذا ااخر موضوع لقيته لكي ...واتمنى من الاخوان والاخوات مايتسرعوا في الحكم عليكي لاني قبل كذا تسرعت وحسيت اني ظلمتك في مشكلتك مع اخوه ... واول ماقريت مشكلتك في اقامة امه عندكم برضوه بغيت اظلمك .. لكن لما قريت مواقف امه معك اقووووووول ماتنلامين الف مرة والباب اللي يجيك منه الريح سده واستريح ...
المهم ... انا موعارفه ايش الموضوع اللي اللحين مشكلتكم مبنيه عليه لكن قريت ان في كلام عن الشرف وعن الاهل ... وانا اقول الى هنا واستوووووووووووووووووووووب ... كله كوم وشرفي واهلي كووووووووووووووووم ثاني ..

لايزعلون مني باقي الاعضاء لكن اللي سويتيه عين العقل لازم يحس انك مورخيصه ... لازم يحط لاهله حد ...
انا اشوف انه لويحبك مايرضى لكي الذل ولاالاهانه وخاصة لوعارف انك مظلومه ..الحب موبس كلام الحب فعل ... وارجع اقول كل شي يهون الا الشررررررررررررررف ..
الحمد لله يارب

اخيرا لقيت احد يسمعني ويفهم وجهة نظري

ياناااااااااااااس والله احب زوجي واموت فيه وانا واثقة انه الان بيتقطع من بعدنا عن بعض
من افتقادنا لعمل كل شيء واحنا مع بعض لنا 10 سنوات مع بعض منهم 5 زواج

معاملتنا مع بعض كاننا عشاق
المشكلة كلها ان ابوه واخوه يتعاملو مع حماتي وسلفتي بطريقة الجواري وزوجي يعاملني كملكة
وهنا تكمن المشكلة

المقارنة ثم المقارنة ثم المقارنة

علمها الادب اكسر عينها ادبها زي امك وزوجة اخوك

ويظلو ورى زوجي الاف المرات لحد ماتصدف معاهم مرة
واوقات هذي المرة تهز كيان بيتنا الهادي الرائع

وكفاية انهم يستخدمو الحلف بالله كذب لياكدو كلامهم لزوجي
اعوذ بالله

اقولكم اخر شيء قالو حمايا لما عرف اني رافضة اسافر حفاظا على كرامتي

بس اخاف ياتيكم شلل

يقول كرامة ايه في حرمة اصلا عندها كرامة
لو المراة لها كرامة ماكانت خلعت ملابسها كاملة امام زوجها

والله لو يسيبوني عليه لااحطو في المتحف
واكتب جمبه

ماركة المنقرضون

اعرف ان الزن على الودان امر من السحر

ولكن صدقوني حتى لو بتقطع هناك مواقف تحتاج لهزة عنيفة
اريد ان استعيد حبيبي وزوجي وحب عمري لم احب غيره وهو لم يعرف سواي
بمعنى اصح
ستووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووب

وعموما انا في انتظار نتيجة موقفي

اما يفيق ويرجع لي كما عرفته محبا حنونا

يا اما القدر حكم علينا نفترق لانه لم يستطع انه يحمي بيته وياخذ موقف

اعرف انه لم يصدقهم فيما قالو ولكن كنت اتمنى منه رد فعل اقوى وطاة

ليضع لهم حد

الحب قوة والرجل موقف
وكل ما انتظره من حبيبي موقف
يا اما يدافع عن بيته يا اما هو من اختار
قديم 06-02-2009, 07:03 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
وحشتيني يامصر غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nununu مشاهدة المشاركة
طيب طمنينا ويش صار معاكي حبيبتي بعد المكالمة؟
حالته لايرثى لها مدمر تماما

حسيت انه طفل صغير ضاع من امه

كل كلامه لماذا فعلتي ذلك ؟؟

قلبك طاوعك ان تحرميني منك للابد؟؟

بكيت ولم اتمالك نفسي امام دموع زوجي وحبيبي وحب عمري

قلت له الان تذكرتني اين انت من اسبوع؟؟
انت تبحث عن تاشيرة وانا ابحث عن عمري كله

انت تبحث عن ختم ضاع وانا ابحث عن عشرة حبيب افتقده

كل همك ان ااتي؟؟
لمن تريدني ان ااتي ؟؟
لحبيب اضاع حبيبته بيديه

اهلك اعطوك الفاس وانت هدمت حبنا وذكرياتنا وعشرتنا

هل تعرف ميعاد طائرتي؟؟

هل ذهبت لاستقبالي في المطار؟
هل توقعت بعد كل ماحدث انك ستفاجا باتصال من ابي يخبرك بوصولي اليك هكذا بكل بساطة؟؟

احسست به يحبس دموعه ويقول بصوت خافت

اضعتك يا حب عمري من يدي
لا طعم للحياة بدونك كنت اعمى وفتحت بعد فوات الاوان

اعرف نبرات صوته كان يحاول تمالك نفسه حتى لا تنهمر دموعه الغالية
طلبت منه اغلاق الخط الان حتى نهدا ونفكر فيما وصلنا اليه وماننوي فعله
قبلني واغلق الخط

اعذروووووووووني حالتي النفسية سيئة وغدا ساخبركم ببقية التطورات
ادعولي تكون خيرا يارب
قديم 06-02-2009, 04:22 PM
بنت ابوي 1
عضو نشيط جدا
بنت ابوي 1 غير متصل  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنين الدنيا
مادام أنتي عارفة دماغهم بتفكر إزي

عملتي كدة لية

كنتي سافرتي يا بنتي وهدتيته وفهمتيه الحقيقة

الغربة برضه بتجنن الانسان بيقى قلقان عايش هناك وحيد ودلوقتي هو فندق

لو تعرفي الراجل اللى متغرب لما يشوف مراته جت زي الطفل في حضن مامته عايزها ترجع البيت

دلوقتي هيكون على وشك الانفجار ودة أحساسي

ممكن يعملها بجد ويسبيك كدة متعلقة ما بسأليش فيكي عليشان ما ترضتيش ترجعيله

فين أهلك عليشان ينصحوكي فين والدتك فين اخواتك

شوفي عنادك وصلك لفين

نسيت أقولك عارفة لو كان هو متصليش عليشان يتأكد الحجز كنتى سافرتي وقعدتي في بيت بابا المهم

تكونى في نفس البلد وصديقنى هيذهب البيت عند باباكي عليشان يشوفك ويشوف بنته وهتتعابوا

وتنخانقوا وفي الاخر هتتصالحو بس تكونى

قريبة منه ........ممش بعيدة

ما قولتنايش

في موضوعك السابق انك ناوية تعملي كدة كنا نصحناكي بس أنتي كمان الشيطان ركب

دماغك زي زوجك

================================================== ========
فعلا اخيه وانا هذا رئيي اايضا الله يكون بعونكم

ولان انت تركتي زوجك مع زن اهله عليه ووحده وغضب منك ووسواسةالشيطان الذي لان يهدئ الا بتفريقه بينك وبين زوجك ولو كان يحبك

كان الله في عونكم اخيه والله يصلح بينكم
قديم 06-02-2009, 04:25 PM
nouga masria
عضو متألق
 الصورة الرمزية nouga masria
nouga masria غير متصل  
حبيبتي الحمد لله علي كل شئ

برغم حزنك دلوقتي بس انا حاسة ان الموضوع خلاص هيتحل

لان زوجك اخيرا حس بالندم

الحمد لله ان الامور وصلت لحد كده

حبيبتي ما تزعليش ان التأشيرة راحت ان شاء الله تتعوض

بس فعلا كان لازم يبقي موقفك جاد جدا علشان زوجك يفوق ويقدر قيمتك

وان شاء الله توصلوا لحل يرضيكي انتي وزوجك

وتعود المياه لمجاريها من تاني

وربنا يسعدكم يارب
قديم 07-02-2009, 02:21 AM
ربيع الحياه
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية ربيع الحياه
ربيع الحياه غير متصل  
اختي الحبيبه ابو تريكه

دي ثالث مره اكتبلك وكل مره اكتبلك فيها الكمبيوتر يفصل لوحده

المهم يا حبيبتي انا حاسه بيكي جدا والله وبجرحك واهانتك من اهل زوجك وعايزه اقولك ان زوجك زرعه طيبه ونظيفه في وسط وكر للثعالب وهم أهله

يا حبيبتي انا عارفه قد ايه انتي زعلانه من زوجك لانه فعلا غلطان ولكن انسان طيب زيه هيروح فين وسط العيله الغريبه دي

شوفي انتي بتقولي انك مش عارفه هم قالوله ايه عنك وقلتي بنفسك ان الزن على الودان امر من السحر يا حبيبتي صدقيني واضح ان زوجك مش بيحبك لا والله ما شاء الله ده بيمووووت فيكي عارفه ليه لان اي راجل في مكانه مهما كان حاسس بالندم عمره ما هتهون عليه كرامته وعزة نفسه وكبرياءه انه يبكي علشانك او حتى يبينلك انه ندمان

يعني زوجك مصدقش اي كلام اتقال عليكي لكن هو من كتر محاولاتهم المستميته انهم يبعدووه عنك ويكرهوه فيكي ومن كتر كلامهم تعب اعصابه ومستحملش لما كلمتيه انتي وعاتبتيه خرج انفعالاته من تاثير اهله عليكي

اما لما بعد عن تأثير اهله وعصبيتهم وتعب الاعصاب اللي كان فيه والتوتر وسافر السعوديه وفكر عرف انه كان غلطان

يا حبيبتي زوجك مش ضعيف الشخصيه امام اهله والا كان طلقك من زمان ولكنه طيب ومحترم بيحترم نفسه واهله وانتي فوق راسه وهو تعب وعانى من اهله اكتر منك صدقيني

شوفي يا حبيبتي انا حهكيلك على حكايه حصلت من سنتين كان لينا واحد قريبي الله يرحمه كان وهو صغير في الجامعه حب انسانه جدا وقرر انه يتزوجها لكن اهله رفضوا بشده لان العروسه كانت من حي شعبي واهلها مستواهم ضعييييف جدا المهم اتجوزها من غير موافقة اهله لكن اهلها طبعا كانوا عارفين وموافقين ومرت الايام واهل قريبي وافقوا على الزواج وقرروا انهم يسكنوا ابنهم ومراته في شقه في نفس البيت ( بيت عيله)

مرت الايام وبدئت المشاكل بين قريبي وزوجته بسبب تدخل اهله بينهم وفضلوا يتخانقوا لحد ما الحب بينهم بقى ضعيف جدا ومن سنتين قريبي كان مسافر وهو راجع من السفر عمل حادث سياره وتوفى
ورحنا علشان نعزي اهله وطبعا زوجته لقيناها في حاله يرثى لها عزيناها ومكانتش مصدقه انه توفى وقالتلنا كلمه انا لسه لحد دلوقتي في وداني قالت عمري ما زعلت منه او اتخانقنا بسبب موضوع يخصنا وكل خناقتنا كانت بسبب اهله ومن كتر تعلقها بيه وحبها ليه وصدمتها في وفاته ربنا رحمها واتوفت بعد منه بشهوور

انا اسفه اني نكدت عليكي زياده لكن والله انا القصه دي اثرت فيا جدا جدا وخلتني اعرف ان الحب لا يعوض وان اهم حاجه انك تكوني انتي وزوجك بالف صحه وجنب بعض مهما كان غلطان خليكي احسن انتي ممكن توصلي للي انتي عايزاه وانتي في بيته وممكن تحسسيه انه غلطان واوعي تفتكري انك بكده هتمنعي اهله انهم يتدخلوا بينك وبينه اهله ناس استغفر الله مش طبيعيين ولاا تعتبري تصرفاتهم طبيعيه لا يا حبيبتي والله سيبك منهم وانتي لما تروحي لزوجك كمان حتغيظيهم وهتفسدي كيدهم ليكي

الله يوفقك يا حبيبتي معلش طولت عليكي ولكن والله بكيتيني عليكي انتي وزوجك حررررررام الحب اللي بينكم يضيع حافظي على زواجك من كيد الشيطان وادعي من قلبك وحسسي زوجك انك نفسك تكوني معاه
قديم 07-02-2009, 03:12 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
وحشتيني يامصر غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربيع الحياه مشاهدة المشاركة
اختي الحبيبه ابو تريكه

دي ثالث مره اكتبلك وكل مره اكتبلك فيها الكمبيوتر يفصل لوحده

المهم يا حبيبتي انا حاسه بيكي جدا والله وبجرحك واهانتك من اهل زوجك وعايزه اقولك ان زوجك زرعه طيبه ونظيفه في وسط وكر للثعالب وهم أهله

يا حبيبتي انا عارفه قد ايه انتي زعلانه من زوجك لانه فعلا غلطان ولكن انسان طيب زيه هيروح فين وسط العيله الغريبه دي

شوفي انتي بتقولي انك مش عارفه هم قالوله ايه عنك وقلتي بنفسك ان الزن على الودان امر من السحر يا حبيبتي صدقيني واضح ان زوجك مش بيحبك لا والله ما شاء الله ده بيمووووت فيكي عارفه ليه لان اي راجل في مكانه مهما كان حاسس بالندم عمره ما هتهون عليه كرامته وعزة نفسه وكبرياءه انه يبكي علشانك او حتى يبينلك انه ندمان

يعني زوجك مصدقش اي كلام اتقال عليكي لكن هو من كتر محاولاتهم المستميته انهم يبعدووه عنك ويكرهوه فيكي ومن كتر كلامهم تعب اعصابه ومستحملش لما كلمتيه انتي وعاتبتيه خرج انفعالاته من تاثير اهله عليكي

اما لما بعد عن تأثير اهله وعصبيتهم وتعب الاعصاب اللي كان فيه والتوتر وسافر السعوديه وفكر عرف انه كان غلطان

يا حبيبتي زوجك مش ضعيف الشخصيه امام اهله والا كان طلقك من زمان ولكنه طيب ومحترم بيحترم نفسه واهله وانتي فوق راسه وهو تعب وعانى من اهله اكتر منك صدقيني

شوفي يا حبيبتي انا حهكيلك على حكايه حصلت من سنتين كان لينا واحد قريبي الله يرحمه كان وهو صغير في الجامعه حب انسانه جدا وقرر انه يتزوجها لكن اهله رفضوا بشده لان العروسه كانت من حي شعبي واهلها مستواهم ضعييييف جدا المهم اتجوزها من غير موافقة اهله لكن اهلها طبعا كانوا عارفين وموافقين ومرت الايام واهل قريبي وافقوا على الزواج وقرروا انهم يسكنوا ابنهم ومراته في شقه في نفس البيت ( بيت عيله)

مرت الايام وبدئت المشاكل بين قريبي وزوجته بسبب تدخل اهله بينهم وفضلوا يتخانقوا لحد ما الحب بينهم بقى ضعيف جدا ومن سنتين قريبي كان مسافر وهو راجع من السفر عمل حادث سياره وتوفى
ورحنا علشان نعزي اهله وطبعا زوجته لقيناها في حاله يرثى لها عزيناها ومكانتش مصدقه انه توفى وقالتلنا كلمه انا لسه لحد دلوقتي في وداني قالت عمري ما زعلت منه او اتخانقنا بسبب موضوع يخصنا وكل خناقتنا كانت بسبب اهله ومن كتر تعلقها بيه وحبها ليه وصدمتها في وفاته ربنا رحمها واتوفت بعد منه بشهوور

انا اسفه اني نكدت عليكي زياده لكن والله انا القصه دي اثرت فيا جدا جدا وخلتني اعرف ان الحب لا يعوض وان اهم حاجه انك تكوني انتي وزوجك بالف صحه وجنب بعض مهما كان غلطان خليكي احسن انتي ممكن توصلي للي انتي عايزاه وانتي في بيته وممكن تحسسيه انه غلطان واوعي تفتكري انك بكده هتمنعي اهله انهم يتدخلوا بينك وبينه اهله ناس استغفر الله مش طبيعيين ولاا تعتبري تصرفاتهم طبيعيه لا يا حبيبتي والله سيبك منهم وانتي لما تروحي لزوجك كمان حتغيظيهم وهتفسدي كيدهم ليكي

الله يوفقك يا حبيبتي معلش طولت عليكي ولكن والله بكيتيني عليكي انتي وزوجك حررررررام الحب اللي بينكم يضيع حافظي على زواجك من كيد الشيطان وادعي من قلبك وحسسي زوجك انك نفسك تكوني معاه
اخييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرا

حرام عليكي انا دخلت عدة مرات واراكي تشاهدي موضوعي وللاسف لا اجد رد
وربنا شاهد ان ردودك كان ليها اثر طيب في نفسي في كل مواضيعي السابقة ياحبيبتي

والله مش عارفة اقولك ايه انتي صحيتي بداخلي احساس جميل او بمعنى اصح نفضت التراب من فوق قلبي يشع حبا وعشقا لحبيبي الغالي

ربنا يخليكي ليا
ابقي متواصلة معي حتى النهاية
فعلا احتاجك واحتاج دعمك
قديم 07-02-2009, 03:39 AM
ربيع الحياه
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية ربيع الحياه
ربيع الحياه غير متصل  
يا حبيبتي انا دايما معاكي وكل مره والله اكتب وابعتلك والكمبيوتر مره واحده يفقد الذاكره يالله فرحينا بيكي وكلميه وطمنينا عليكم ربنا يجمعكم ببعض عن قريب يا رب
قديم 07-02-2009, 03:53 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
وحشتيني يامصر غير متصل  
ربي يسمع منك
وتكون ابواب السماء مفتوحة ونتجمع على خييييييييييييييييييير قريب

يا حلى

(ربيع الحياة)
قديم 07-02-2009, 04:04 AM
GREEN222
VIP