زوجتي لا تطيعني - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 03-11-2014, 04:08 PM
geraya.sama
عضو جديد
geraya.sama غير متصل  
eek زوجتي لا تطيعني

(زوجتي لا تطيعني)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا اخوانى واخوتى اعضاء المنتدى

لا اخفيكم سراا ان فكرت كثيراا قبل كتابة هذه المشكله ولكن لم يعد عندى حل ولذلك اعرضها عليكم واتمنى من الله ان اجده عندكم

انا شاب عندى 25 سنه تزوجت من فتاه ولم استمر معها الا فتره 5 اشهر وتطلقت بطلب والحاح منها وهذه زوجتى الثانيه عندها 20 عام وتزوجها من حوالى 4 اشهر تقريبا (وكحال اى شخص بيتزوج للمره الثانيه لم تكن فترة الخطوبه مابين 3/2 اشهر تقريبا ) جلست معها وحكيت لها عن وضعى وتقبلت ذلك (وحكت هيا ايضا لى عن وضعها وتقبلته وقلت لربما ظلمها زوجها الاول كما ظلمت انا )
وتزوجتها عاملتها بما يرضى الله عزوجل والله يشهد على ما اقول لم ارفض لها طلب كنت احاول ان انسيها مع حدث لها من زوجها الاول (كنت تذهب اسبوعيا لبيت ابيها وكنت اوصلها بنفسى لهناك )
لم اقصر مع فى طلب اى شيئ اذا اردت الخروج اخرج معها مع انه لم تخرج معى الا مره واحده وبعدها بدءت ترفض الخروج معى وتخرج معى اختى وانا فى العمل خارج المنزل بدون اخبارى

مع انى سبق وقلت لها لن ارفض خروجك ولكن من حقى ان اعرف (ولكنها تغيرت بعد شهر تقريبا ) اهتمامها بى 100/0 من اول الزوج فقلت فى نفسى ممكن لاننا مش طولنا فى الخطوبه ولسه برده فى البدايه
ولكنها كانت تزيد فى ذالك كانت تفعل ما يغضبنى
ومثال بسيط لذلك : بتروح لبيت ابيها يوم الجمعه من الاسبوع وحصل ظروف ولم تذهب يوم الجمعه كما هو الحال فى كل مره فجيت يوم الاحد وقلت لها تعالى اوديكى لاهلك فقالت لا انا تعبانه مش هروح قلت ليها براحتك دول اهلك وانتى حره لما تحبى تروحى قوللى وهوديكى مرت الايام ولما مش قالت قولت ليها الاربعاء تعالى اوديكى لاهلك قالت لا هروح قولت هيا حره ( فرحت انا عشان اخد من ابيها البطاقه لانى كنت محتاج ليها وتفاجات بأمه تقولى انت مش بتجيب بنتى ليه عشان اشوفها قلت ليها ما انا قولت ليها مرتين روحى وقالت لا _ تفاجأت بامه تقولى انا كلمتها النهارده الصبح لانى رحت بعد العصر كلمتها وقالت لى لما زوجى يقولى هاجى يا امى مع انى قولت ليها اكثر من مره ) قلت ليه مش قالت لامها انى قلت ليها كده هما هيزعلوا منى
المهم كان يوم الجمعه ولدى كان مسافر للسعوديه فرحت اوصله المطار وانا فى نص الطريق تفاجأت بيها تقوللى عايزه اروح لبيت اهلى بدون ان تراعى ظروف انى فى الطريق وان ابى مسافر وهذا ليس وقت طلب ذالك فقلت لها ماشى روحى ولم اتكلم فى شيئ معها )
ولما رجعت بالليل كلمتها بصوت هادى وبقول ليها انتى ليه مش قولتى لاهلك انى طلبت منك تروحى اكثر من مره انتى عايزاهم يزعلوا منى ولا ايه لاقيتها صرخت وبتقولى كل يوم اهلك مع انى مش اتكلمت معها عنهم بأى حاجه وانا مش بشتكى منهم حتى عشان تقولى كده (المهم تركت الغرفه وراحت تنام فى غرفه تانيه ) فقلت كان المفروض تقولى انا اسفه انا نسيت اقولها او كنت هقولها ونسيت او معلش او اى حاجه ليه هيا اتصرفت كده فزعلت وقلت مش هكلمها عشان تعرف انها غلطانه وطبعا من اليوم الثانى للمشكله ده ولمده 17 يوم لم اتكلم معها وهيا ولا فى دماغها لا اهتمام ولا اعتذار بل كانت بتنام من الساعه 7.30 قبل رجوعى ب 30 دقيقه كل يوم وطول الفتره ولا اى اهتمام بى ولا خوف عليا ولا اى حاجه منها كانى غير موجوده فى حياتها فقلت اتركها اكثر لربما تعترف بأنها مخطئه

رجع اخى من السفر من حوالى 7 ايام تقريبا عنده 23 سنه وذا بها من اول يوم له تناديه بأسمه وتضحك معه بكلمات لا تصح ان تقولها زوجه لاخو زوجها فقلت لها الوضع ده كده مش هينفع يا بنت الناس انا حاولت معاكى كثير بالكلام ومفيش اهتمام وصبرت وقلت ربما يكون فى تغير بس كده مش هينفع لازم يكون فى حدود فى الكلام مع اخى وبلاش تقولى له بأسمه قولى يا عم فلان فى اكبر منك وبيقول ياعم للى اصغر منهم وده اكبر منك كمان لازم يكون فى احترام فردت عليا برد كالصاعقه وقالت انا محترمه اكثر منك ودفعتى الى الخلف لدرجه انى كدت اسقطت على الارض فلم اتمالك نفسى وصفعتها ولم اكون انوى انا اتمدى اكثر من ذلك وربى شهيد على كلامى

واذا بها تقولى انا اللى خاليتك تعمل كده عشان انا سكت من الاول انت بتمد ايدك عليا واهنت والدى (يا ابن كذا) لم اصدق هذا هل هذه من تزوجتها تفعل معى هذا فقلت لها لابد من تأديبك وقمت فصفعتها مره اخرى واذا بها ترد لى نفس الصفعه وهنا جن جنونى واذ بى اضربها ضربا بكلتا يدى (لم اذكر انى كلما قلت شيئا تقولى هقول لابى يجى ليك فى كل شيئ تقول هذا ) وهذا ماقالته انا هجيب ابويا يعرفك فلم اتمالك نفسى الا وشتمتها بأبيها وهذه اول مره فردت لى نفس الكلمه (لم اذكر انها شتمتنى من قبل ولم افعل لها شيئ غير انى اخبرت والدها وجاء وجلس معها ولم يكلمها فى شيئ اكثر من ايه المشكله وكأنه عايزها تقولى انى بعاملها بسوء _ المهم اعتذرت لى ولم تتغير بل زادت فى اساءتها وعدم اهتمامها لى )
(اذكر ان والدها قال انى على استعداد ان اطلقها 20 مره مش هتفرق معايا وايه السبب بيقول عشان اعرفك انها مش هتعيش مذلوله ولا حاجه )
(واذكر ايضا انى يوم الجمعه من 14 يوما قلت لها مش هتروحى الجمعه ده هتروحى يوم تانى السبت او الاحد ) واذا ابيها يتصل وبيقول انت مش جيبت بنتى ليه جيبها ليا و كل واحد فينا يروح لحاله ورى ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف)
المهم انها ذهبت لبيت ابيها من حوالى 7 ايام وتأتى من اقرابى لانهم جيران لها اخبار انها خرجت للسوق بعد ذهابها لابيها ب3 ايام وكانت تضحك وتضع مساحيق تجميل الكثير منها وتلبس عبايه ضيقه وكان شيئ لم يكن )
هذه اول مشكله وتذهب لبيت ابيها ولم يتكلم ابوها فى شيئ ولم ياتى بيها ليعرف ايه سبب المشكله (يعنى زى ما بيقولوا هو شكله كان عايز كده وخصوصا انى حماتى فى شهرها ال 7 ومحتاجه حد يساعدها )
اخوانى واخواتى اعلم ان ربما اسات فى معاملتى معها بهذه الشكل ربما ظنت انى ضعيف الشخصيه او شيئ من هذا ولكنى لم اكن اريد ان اكون قاسيا معها وخصوصا فى بدايه زواجنا (اتمنى من الاعضاء اللى هيعلقوا على الموضوع يقولى الحل يعنى بلاش يقولى انت اخطات او مش مخطئ لانى عايز حل للموضوع اما الطلاق او فى حالة الرجوع طريقه المعامله وهكذا ) اسف جدااا على الاطاله ولكنى اختصرت كثيرااا من الكلام

(تم التعديل ليتناسب مع المضمون)

مستجدات

الرد 7

http://www.66n.com/forums/showpost.p...12&postcount=7

التعديل الأخير تم بواسطة مدن السلام ; 24-11-2014 الساعة 12:07 PM
قديم 03-11-2014, 05:31 PM
مارد الجنوب
نائب المدير العام
مارد الجنوب غير متصل  
رد : زوجتي لا تطيعني

اخي الفاضل

يبدو والله اعلم ان حياتكما الزوجية كتاب مفتوح لاهل زوجتك

فهي تخبرهم بكل صغيرة وكبيرة عنك

يجب ان تكون حازما في هذا الامر وبداية

تاكد من صحة ماينقل اليك عن تصرفاتها وخروجها من بيت والدها

فان كان ذلك صحيحا

فاخبر والد زوجتك انها مازالت على ذمتك ولا يحق لها الخروج

الا باذنك وان كانت في بيت والدها

ثم تجاهل امرها واقطع التواصل معها ومع اهلها مدة محددة

وانظر كيف يتصرفون

وفقك الله
قديم 04-11-2014, 05:42 AM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. .
أعانك الله ، من الأفضل أن تخبر والدها بكل تصرفاتها لو كان حكيما عاقلا بكل تصرفاتها ، تصرفاتها يدل على إنها ليست ناضجة وأنت لا تفرض عليها شيء واتركها براحتها ، كن حازما وليس بالضرب طبعا في المواقف التي تحتاجها فقط ..
وأنت ابتعد عن التدقيق عندما قالت لا أريد الذهاب اكتفي بالصمت فهي حرة ...
أعانك الله .
قديم 04-11-2014, 08:14 AM
geraya.sama
عضو جديد
geraya.sama غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مارد الجنوب مشاهدة المشاركة
اخي الفاضل

يبدو والله اعلم ان حياتكما الزوجية كتاب مفتوح لاهل زوجتك

فهي تخبرهم بكل صغيرة وكبيرة عنك

يجب ان تكون حازما في هذا الامر وبداية

تاكد من صحة ماينقل اليك عن تصرفاتها وخروجها من بيت والدها

فان كان ذلك صحيحا

فاخبر والد زوجتك انها مازالت على ذمتك ولا يحق لها الخروج

الا باذنك وان كانت في بيت والدها

ثم تجاهل امرها واقطع التواصل معها ومع اهلها مدة محددة

وانظر كيف يتصرفون

وفقك الله
بارك الله فيك اخى الغالى وهذا ما حدث بالفعل ولكن والدها راجل لا يفهم وتاكدت من ذلك ايضا فهو ليس رجلا حكيما لانه لو فيه شيئ من الحكمه لارسلها من بعد وصولها
اما تصرفاتهم فهذا شيئ واضح تركتها عندهم من 8 ايام ولم يكلمنى احد فيهم او يعرف ماحدث كانهم ارادو ذلك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soqya مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. .
أعانك الله ، من الأفضل أن تخبر والدها بكل تصرفاتها لو كان حكيما عاقلا بكل تصرفاتها ، تصرفاتها يدل على إنها ليست ناضجة وأنت لا تفرض عليها شيء واتركها براحتها ، كن حازما وليس بالضرب طبعا في المواقف التي تحتاجها فقط ..
وأنت ابتعد عن التدقيق عندما قالت لا أريد الذهاب اكتفي بالصمت فهي حرة ...
أعانك الله .
شكرااا اخى الغالى وبارك الله فيك _لقد فعلت هذا واخبرت والدها بأى تفعلها وتستحق ان اخبره بها لانها اشياء تهدم الحياه الزوجيه وليست تافه _فلم يقدم لى اى شيئ غير قوله اصبر واستحمل وهذا من امامى _ومن خلفى يخبر والدتى انا اخبره بكل شيئ واشتكى من ابنته له

لقد كنت حازما معها فى بعض الامور ولكنها تجاهلنى تماما لا تتاثر بالخاصمه او الهجر او هذه الاشياء
لا اخفى عليك اخى انا اشك فى حبها لى من الاساس
قديم 04-11-2014, 06:32 PM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geraya.sama مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك اخى الغالى وهذا ما حدث بالفعل ولكن والدها راجل لا يفهم وتاكدت من ذلك ايضا فهو ليس رجلا حكيما لانه لو فيه شيئ من الحكمه لارسلها من بعد وصولها
اما تصرفاتهم فهذا شيئ واضح تركتها عندهم من 8 ايام ولم يكلمنى احد فيهم او يعرف ماحدث كانهم ارادو ذلك

شكرااا اخى الغالى وبارك الله فيك _لقد فعلت هذا واخبرت والدها بأى تفعلها وتستحق ان اخبره بها لانها اشياء تهدم الحياه الزوجيه وليست تافه _فلم يقدم لى اى شيئ غير قوله اصبر واستحمل وهذا من امامى _ومن خلفى يخبر والدتى انا اخبره بكل شيئ واشتكى من ابنته له

لقد كنت حازما معها فى بعض الامور ولكنها تجاهلنى تماما لا تتاثر بالخاصمه او الهجر او هذه الاشياء
لا اخفى عليك اخى انا اشك فى حبها لى من الاساس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ..
أولا أنا لست أخ بل أخت أيها الأستاذ الكريم ، من الطبيعي في السنوات الأولى تمرا بمشاكل معا فالرجل عقله يختلف عن المرأة ، إذا لم يكن والدها حكيما فلا تدخل أهلهم في مشاكلكما بعد اﻵن ، خذها معك إلى مكان جميل وتفهم معها على كل شيء بطريقة ودية وابتعد عن طريقة فرض السيطرة والرأي أثناء كلامك فليكون الهدف من أجل مصلحتكما فقط ومعالجة المشكلة ..
ولا ينبغي عليك أن تشك في حبها بسبب مشاكل تمر على أي زوجين في بداية طريق حياتهما ..
وفقك الله .
قديم 05-11-2014, 12:42 PM
مارد الجنوب
نائب المدير العام
مارد الجنوب غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geraya.sama مشاهدة المشاركة

شيء طبيعي منهم التطنيش في البداية

ولا اطنك قادرا على التواصل مع زوجتك دون تاثيرهم

فقط كن ثابتا على موقفك

وبعد فترة هم من سيحاول التواصل معك وفهم الامر وعندها ضع

الاسس التي تراها رمز امان وحماية لحياتك الزوجية

وفقك الله

التعديل الأخير تم بواسطة مارد الجنوب ; 05-11-2014 الساعة 12:51 PM
قديم 24-11-2014, 11:47 AM
geraya.sama
عضو جديد
geraya.sama غير متصل  
زوجتى _جحيم حياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله جميعا اعضاء المنتدى الكرام __ اتمنى جميعا ان تكونوا بصحه وعافيه
حتى لا اطيل عليكم _هذا هو موضوعى الثالث فى هذا المنتدى الرائع بأعضائه المميزين وباختصار شديد لما سبق نشره واعتبره مقدمه لموضوع
هذا موضوعى الاول : http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=254280
وهذا هو الثانى : http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=255015

وتكلمت الموضوع : قرر بعض الجيران ان اذهب لكى ارجعها لبيتى مع انى لم اخطأ وكنت ارفض بشده ومع الاصرار وافقت وكلمنا عمها الاكبر وذهبنا الى بيته بعد صلاة العشاء المهم تكلمنا كثيرااا وكان هناك صراخ منى ومنهم والمهم اتفقوا جميعا ان ننسى الماضى وان نفتح صفحه جديده وانها تقوم تروح معايا ولكنى تفاجات بوالده بيقول تفضل ليوم الخميس وكانا وقتها يوم الاحد المهم طلبوا منى اوافق ووفقت وقلت مش مشكله المهم جاء يوم الخميس وانتظرت ان عمها يجيبها وبيجى محدش جيبه ذهب الخميس والجمعه على هذا الحال لم يحترم ابيها كلام الرجاله اللى موجودين فى الصلح (وللتوضيح هيا تركت البيت وبعد اسبوع كان الصلح والمفروض ترجع بعد الصلح ب 4 ايام يبقى قعدت عند ابيها 11 يوم ) وهذا المفروض زى ما قال ولكن ما حدث انه لم يحترم احد ولم تأتى فى المعياد المحدد بل تركها عنده حتى 21 يوم

كنت فى اشد الغضب كلمت عمها وقلت ينفع كده عدم الاحترام ده عموما قول لحماى ان زوجتى لو ما رجعت بكره وكان كلامى معها فى اليوم 21 الساعه 7.30 ليلا لو رجعت من الشغل مش لقيتها ما ترجع بيتى تانى ولا تكون ليا زوجه وانهيت المكالمه وبالفعل فى اليوم ال 22 لقيتها موجوده فى البيت ومعها 2 من جيرانا وكانوا اصدقاء لوالدها المهم كلمونى وقالولى ان نفتح صفحه جديده وتركونى وذهبوا هذا الموضوع من 7 ايام تقريبا

وزوجتى الان كما هيا فى السابق نفسها لم تتغير مازلت ترد عليا الكلمه ب 5 ومازلت لا تسمع كلامى ومازلت لا تهتم بى ولا تسأل عليا تنام فى ميعادها الاول لم يتغير فيها شيئ هيا كما هيا لا تحبنى ولا تهتم بى احاول التقرب منها وان امزح معها ولكنها كما هيا بل وتمنعنى من ممارست حقى الشرعى دائما بل من الاقتراب منها لااسمع منها الا كلمت انا مريضه انا تعبانه
لقد اصابنى معها اليأس حتى انا صرت اكره ان افكر فيها اكره حتى النظر فى وجها اكره حتى عندما اسمع صوتها لم اعد اكن لها فى قلبى الا الكره اكره حتى اسمها
فكرت فى طلقها ولكنها زوجتى الثانيه لن يتركنى الناس فى حالى وسأكون قصتهم
وهيا حامل ايضا فى شهرها الرابع تقريبا ماذا افعل وما ذنب هذا المولد ليذوق مرارة الانفصال والبعد
احاول ان اكمل حياتى معها مع علمى بانها لا تحبنى ولكن ماذا افعل فعلا لقد تعبت

اسف على الاطاله وارجوا مسامحتى شكراااا
قديم 24-11-2014, 12:06 PM
مدن السلام
كبار شخصيات المنتدى
مدن السلام غير متصل  

تم دمج الموضوعين لترابط المحتوى ..

احيانا يجب ان نفقد ذواتنا كاملة لكي نستعيدها كاملة ...
قديم 24-11-2014, 03:10 PM
مبتعثة متفائلة
عضو مثالي
مبتعثة متفائلة غير متصل  

اجلس معها وشوف الاسباب
قديم 24-11-2014, 04:22 PM
متفائله200
موقوف
متفائله200 غير متصل  

سبحان الله كل مره اقرأ او اشاهد فيها عن حياة الرجل المصري اتأكد انه الرجل المصري يعشق الحياه الزوجيه وزوجته واولاده في المقام الاول ومايسمح لاحد بالتدخل في شؤنه ( الاغلبيه والله اعلم)

الله يعينك اخي الاخوان يساعدوك ان شاء الله

واهم نقطه الزمها بالحجاب اذا رجعت

التعديل الأخير تم بواسطة متفائله200 ; 24-11-2014 الساعة 04:23 PM

مواقع النشر