كيف انزل من وزنى - الصفحة 28 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 23-03-2009, 10:27 AM
(أم جمانة)
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية (أم جمانة)
(أم جمانة) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغربه مره مشاهدة المشاركة

بلنسبه للشاي ممنوع برجيمكم
طب مغلي البابونج و اليانسون و النعناع لحاله
كمان ممنوع

فرحت يا ام جمانه من شفتك مسيطره و متابعه

شدو الهمه ما بقي الا القليل

من تشوفو الميزان حتنسو التعب ده كله
بس مو ترجعو تعوضو

متابعه رجيم السعرات
نزلت الاسبوع كيللو ،،، الحمد لله

يارب يسعدك يارب ويحقق أمانيك

أنا سعيدة بإشرافك علينا ومتابعتك وتشجيعك

وبإذن الله حاسة إني راح أفرح أخر الأسبوع

لأني حاسة شكلي نقص وزني مع أني ماأسوي رياضة كثير

اليوم لأني بخير ولله الحمد مشيت ربع ساعة بس في البيت

ورياضة خفيفة

واليوم بحول الله بدأت أيام العصر و الشرب

بس بسألك شرب مغلي الجنزبيل ممنوع؟؟

وهل ممكن أكل سمك؟؟ لأن غدانا اليوم سمك

وألف شكر لك ومبرووووووووووك عليك الكيلو وعقبالنا
قديم 23-03-2009, 01:06 PM
الغربه مره
قلب المنتدى النابض
الغربه مره غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (أم جمانة) مشاهدة المشاركة
يارب يسعدك يارب ويحقق أمانيك

أنا سعيدة بإشرافك علينا ومتابعتك وتشجيعك

وبإذن الله حاسة إني راح أفرح أخر الأسبوع

لأني حاسة شكلي نقص وزني مع أني ماأسوي رياضة كثير

اليوم لأني بخير ولله الحمد مشيت ربع ساعة بس في البيت

ورياضة خفيفة

واليوم بحول الله بدأت أيام العصر و الشرب

بس بسألك شرب مغلي الجنزبيل ممنوع؟؟

وهل ممكن أكل سمك؟؟ لأن غدانا اليوم سمك

وألف شكر لك ومبرووووووووووك عليك الكيلو وعقبالنا

الله يسعدك يا ام جمانه خجلتيني

انت استاذتنا خبره وكلام حلو

ان شاء الله تفرحي و تنبسطي يا عروستنا

الزنجبيل الي اعرفه انه مدرر طبيعي

و مفيد لالام الدوره و الغثيان و الصداع و له فوائد كثيره

هيه و الزهورات و اليانسون و النعناع مش خضار و لا انا غلطانه

نشوف ام عمار رايها ايه بلموضوع

و ان شاء الله تنزلي 3 كيلو هلاسبوع

بس مو تروحي تعملي كيكه الكراميل ولا العروسه وتضيعي مجهود الاسبوع
قديم 23-03-2009, 02:06 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
أختى ماريا أهلا بطلتك الحلوة علينا وكلامك فعلا صحيح 100% والمهم نزول الدهن وليس الماء
أم جوجو الله يسلم عمرك يا حبيبتى انا فعلا هأكثر النهارده من عصير البرتقال والليمون وفرصه طالما اننا ممشيينها عصاير النهارده وبالنسبة لكل المشروبات الأخرى فيما عدى المحتويه على الكافيين فهى مسموح بها بس بشرط بدون تحليه ولا حتى بالسكر الدايت لا ينصح به فأنا ممكن اشرب مغلى النغناع مع الزجبيل من دون اى سكر وان شاء الله هأشرب منه النهارده
أختى الجنة غايتى إسمك جميل ماشاء الله ربنا يرزقنا الجنة واياكى آمين
شوفى يا قمر أهم حاجة نحوش فكرة الاحباط من راسنا خالص انتى مش أقل من ناس كثير عملوا رجيم وكانوا اتخن منك ونزلوا . ولو رجعتى لأول صفحة فى موضوعى هتلاقينى كاتبه شكوى وطلب للمساعدة من جميع الأعضاء أنى وزنى مش راضى ينزل وانا عامله رجيم بقى لى اسبوعين وكنت فى غاية اليأس ولكن............. الحمد لله استمريت وسمعت نصايحهم وكلامهم وشجعونى كثير جزاهم الله كل الخير وبدأ وزنى فى النزول صح بشكل بطيئ جدا يعنى فى الاسبوع الثالث نزلت حوالى 400 جرام وفى الرابع ثبت وزنى وبعد تمام الشهر بدأ وزنى ينزل من 600 الى 800 جرام بالاسبوع وآدينى ماشيه ومستمرة وكمان دخلت الرياضه لنظامى وهى اللى ساعدتنى كتير جدا على النزول والرياضه مش بأنك تقولى انا الآله بتبين انى حرقت 200 سعره لأ يا حبيبتى الرياضة لازم تحددى لها وقت معين يعنى مثلا ساعة مشى سريع يوميا وتلتزمى بيها على قد ما تقدرى كمان رياضة شد الجسم مهمة جدا جدا وبتخلى منظر جسمك روعة حتى من قبل ما تنزلى فى الوزن
وفى بقى نقطة مهمة جدا جدا عايزه اقول لك عليها ....... ودى انا متأكده انها السبب الرئيسى فى عدم نزول وزنك .....من فضلك ركزى معايا كويس

تعرفى ان وجبة واحده باليوم ممكن تضيع تعب اليوم كله لأ وتعب يوم قبله ويوم بعده يعنى انتى فى كلامك بتقولى انك ممكن تفضلى طول اليوم ملتزمة بالرجيم ولكن تييجى تأكلى وجبه عاديه زى الناس آهى الوجبة العادية اللى زى الناس دى هتضرب لك يومين كاملين التزام + اليوم اللى اكلتيها فيه شفتى ازاى
لذلك انا انصحك انك تخلى لك وجبة مفتوحة واحدة فقط بالاسبوع كله ويومها لا تتعشى يعنى مثلا لو اكلتى غداء مفتوح يوم الجمعه يبقى مافيش عشاء لا الخميس ولا الجمعة ولا السبت نهائيا
انا بأعمل كده يعنى لو تلاحظى انا بأعمل وجبة مفتوحة يوم الجمعة على الغذاء ودايما بتكون محشى ملفوف وبأعمله بطريقة صحية من دن اى دهون ومع ذلك لا بأتعشى الخميس ولا الجمعه ولا السبت وهذا ما يجعلنى انزل على الميزان
يا حبيبتى النزول فى الوزن مش سهل لأننا لم نكتسب هذا الوزن فى يوم وليلة احنا قعدنا نلغ شهور لحد ما جسمنا طهق مننا وطق فيبقى لازم نصبر على الرجيم علشان يجيب نتيجة
ولازم لازم يا قمر تشربى ثلاث اكواب ماء قبل كل وجبة وتحسبى بالضبط كل لقمة داخله لفمك حتى لو كانت نصف قطعة علكة بدون سكر بيكون لها مردود حرارى إحسبيها صح وانتى تعرفى من غير ميزان انتى هتنزلى قد ايه كل اسبوع
اما بمناسبة الميزان هأقولك على حاجة تضحكك أنا مره حسيت نفسى رشيقه وخفيفة كده وكنت يوم سبت فقلت لنفسى يابنت قومى اوزنى نفسك يمكن تلاقيكى خسيتى كيلو ولا حاجة مع انى معاهده نفسى ان مافيش ميزان الا يوم الاثنين من كل اسبوع فقمت وياريتنى ما قمت لقيت نفسى مش نازلة ولا جرام واتجننت واحبطت وقعدت اقول طيب ليه بعد كل التعب ده وهأقول لهم دلوقتى ايه فى المنتدى دول هيجيهم احباط بس انا لازم اقول لهم علشام يشوفوا لى حل انا تعبت وقضيته يوم نكد بس فضلت ملتزمة بالرجيم والرياضه زى ما انا بس بأشتغل من غير نفس وجه يوم الاثنين ووقفت على الميزان لقيتنى نازله 800 جرام !!! شفتى بقى يبقى لازم التزام طالما قلنا مره بالاسبوع يبقى مره بالاسبوع وفقط ويفضل ان تكون فى الصباح وقبل تناول اى شيء وبعد الذهاب للحمام أكرمكى الله . وكمان ما تنسيش تأخذى مقاس خصرك وبطنك من عند المعدة ووركك وأردافك بالسنتيمتر وتلاحظى هل فيه نزول فيهم ولا لأ لأنك هتنزلى مرات ميزان ومرات هيثبت وزنك على الميزان لكن هتنزلى فى المقاس
أتمنى اكون افدتك ويالله شدى الهمة وادخلى هنا كل يوم واكتبى انتى كلتى ايه بالضبط وبالوزن علشان نكون شاهدين عليكى خرفتى ولا لأ .
عزيزتى الغربة مره مشكوره على معلوماتك التى تثرى بها الموضوع وعلى ثقتك بآرائى وجزاكى الله كل الخير والف الف مبروك النزول والى الأمام دائما . لكى منى كل التحيه.
باقى البنات فينكم مستخبيين ليه يالله ورونى الهمة
أنا فطرت النهارده كوب خضار معصورة (طماطم وخيار جزر وفلفل وجرجير وخس)
وكوب عصير فاكهه ( برتقال وموز وتفاح وفراوله)
والآن بأشرب كوب زنجبيل ونعناع وليمون
الغداء هيكون طبق كبير شوربة عدس
العشاء مثل الفطار
مع شرب كميات من الماء
قديم 23-03-2009, 02:39 PM
warda2007
عضو مميز
 الصورة الرمزية warda2007
warda2007 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماريا 13 مشاهدة المشاركة

لا يا أختي هالريجيم مو صحي
لازم جسمك كل يوم ياخد كل ما يلزمه من الفيتامينات و المعادن و البروتين
و التركيز على نوع واحد غير صحي
علاوة على انه 3 ايام فواكه او 3 ايام خضار نتيجتها فقدان سوائل الجسم و بالتالي (ينقص الوزن نقص كاذب)
الريجيم المنوع قليل السعرات الحرارية هو الريجيم الصحيح و الصحي و الأفضل على الاطلاق
طبعاً مع الرياضة اليومية
اي ريجيم يركز على نوع واحد من الاكل و ينزل فيه الوزن بشكل سريع يجعل الجسم أكثر استعداداً لامتصاص الدسم
يعني لما توقفي الريجيم رح تكون النتيجة عكسية و ترجعي تكسبي الوزن مرة تانية
و لما ترجعي تعملي ريجيم لن تكون استجابة جسمك قوية للريجيم
و هذا ما أثبتته الدراسات و التجارب العلمية و العملية
بالتوفيق

السلام عليكم حبيباتي والله اشتقتلكم معلش انا انقطعت كم يوم كنت مشغوله بس جبتلكم خبر حلو انا نزلت ووصلت 99 حاتقولولي ماء وليس دهن يمكن صح بس مبسوطه بالنزول وحتى البنطلون شكله اتغير علي بمشي على المشايه الكهرباء كل يوم ساعه

وبالنسبه الي اختى ماريا انا بصراحه امي خانقتني وقالتلي صار وجهك اصفر وما تكملي رجيم ابو 3 ايام

وبيني وبنكم انا تعبت من الارانب والسناجب مع بعض عشان كدا قررت من اليوم امشي برجيم السعرات
600 في اليوم

شو رائيكم ام عمار ام جوجو وكل الاخوات شجعوني وساعدوني

طبعا سويت بحث بالانترنت ولاقيت كتير رجيمات على السعرات من 1200 الي 500

اخترت 600 خصوصا اني لسا طالعه من رجيم قاسي

اليوم افطرت 3 ملاعق فول بس حطيت عليهم طماطم صغيره وبصله وعصره ليمون مع نص رغيف بر

شربت معهم مغلي زنجبيل ونعناع وشاي اخضر وبصراحه هالمشروب مفعوله سحري بحس جسمي في حراره طول اليوم ومعدتي مرتاحه من اول يوم بالرجيم وانا بشرب كوب على الريق وكوب بالليل جربوه

الغداء عملت شوربه عدس قشرت طماطم وحده وسط وقطعتها حبه بصل نص فليفله خضراء زنجبيل فصين ثوم كمون كزبره فلفل اسود عود كرفس خصله بقدونس وخصله شبت وثلاث ارباع كوب عدس احمر وكميه ماء كبيره طلع المقدار ماشاء الله كبير بعد مانفش العدسبدون اي نوع زيت بالعاده بحط زيت زيتون

انا شربت 2 زبديه شوربه كبار وحمصت ربع رغيف بر بالفرن وحطيته فوق الشوربه مش عارفه احكوليلي كتير السعرات خبصت ؟؟ ادا خبصت مش راح اتعشى عشان يصيرو 600 سعر
قديم 23-03-2009, 02:52 PM
ساندي حبيب
قلم مبدع
 الصورة الرمزية ساندي حبيب
ساندي حبيب غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا أحلى رشيقات بإذن الله.

آسفة أختي sa33 ما انتبهت لردك وطلبك. بس ولا يهمك هلا بنزلك الريجيم.

بس بدي أنوه على أنه 4 كيلو اللي نزلتهم كانوا قبل موعدي مع الاخصائية ب 27 يوم

وهو أكل قليل الكمية ومنزوع الدهن كنت آكل صدور الدجاج ولحم البقر خالي من الدهن وكنت أطبخ من غير زيت أو سمن أو زبدة وكنت أشيل جلد الدجاج كامل قبل الطهي .
واستخدمت التونة بالماء واستبدلت الخبز بشريحتين توست أسمر وامتنعت عن البيبسي والسفن أب.

وكانت كمية الارز كوب 150 مل من الارز المطبوخ ونفس الكمية معكرونة مطبوخة كل منهم وجبة منفردة.

ونظام الدكتورة الغذائي قريب من حميتي سابقا وراح أذكره مع لائحة بدائل الطعام وهو أيضا محسوب

السعرات.

>>>> نظام غذائي يحتوي على 1500 سعر حراري بدون سكر <<<<

الافطار : شاي + ربع كوب حليب من غير دسم
2 شريحة خبز ( توست أسمر )
بيض واحدة مسلوقة أو جبن 30 غم
طماطم + خيار حسب الرغبة

الساعة (10): عصير طماطم أو بيبسي دايت ( كوب واحد )
بسكويت غير محلى (2 قطعة )

الغداء: 2 شريحة خبز أسمر ( توست)
لحم أو سمك أو دجاج (90) غم
شوربة خضار ( كوب واحد )
زبادي روب قليل الدسم ( نصف كوب )
خضار مسلوقة (نصف كوب )
سلطة حسب الرغبة
فاكهه حبة واحدة

الساعة (4): شاي + ربع كوب حليب من غير دسم
بسكويت غير محلى (2 قطعة )

العشاء: 2 شريحة خبز أسمر
لحم أو سمك أو دجاج (90) غم
شوربة خضار كوب واحد
سلطة حسب الرغبة
فاكهة حبة واحدة

قبل النوم: حليب من غير دسم ( كوب واحد )

[info]يمكن استعمال 5 جرام أو ملعقة شاي واحدة من الزيت للطهي في اليوم[/info]

شريحة خبز واحدة =3 أرباع كوب كورن فليكس =ربع خبز لبناني =نصف كوب ارز مطبوخ أو عدس
= حبة بطاطا صغيرة مسلوقة أو مشوية = قطعتين من البسكويت غير محلى.

حبة فاكهة = تفاحة صغيرة = نصف موزة = 12 حبة صغيرة عنب = 2 حبة تمر = نصف منجا صغيرة
=نصف كوب عصير برتقال.

كوب حليب من غير دسم = كوب زبادي أو روب من غير دسم
.
قديم 23-03-2009, 06:01 PM
الجنه غايتي
عضو مثالي
الجنه غايتي غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (أم جمانة) مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

هلا ومرحبا نورتينا

لالالالا نبرة اليأس هذا مانبغاها

نحن هنا همة ونشاط وتفاءل وعزيمة وإصرار

وأبشرك أنا مثلك تماااااااااااااااااما مهما أخفف أكلي وأحرم نفسي وأمشي كل مجهودي للمحافظة على وزني وبس

وبمجرد ماأكل أكل عادي زي الناس على طول ألاقي الوزن طاااااااااااااااااااالع

وبعد ماسويت ريجيم الخضار والفواكه بفضل الله نقصت 2 كيلو في خمسة أيام

ورجعت بعدها للتخفيف بس بدون ماينزل وزني

وأنا مشكلتي مثلك أقيس وزني في الداخلة والنازلة وهذا غلط لأن تحبيط المعنوية يؤدي لزيادة الوزن

يعني كل ماأنقهر أن وزني مانزل وزاد بالرغم من تعبي أزيد هم ووزن

ويمكن أنتِ يكون جسمك مخزن سوائل علشان كذا ماتنقصي

اشرايك تقيسي وزنك الأن وتقيسي بالمتر محيط البطن ومحيط الوسط وأي محيط تحبي وسجليه في ورقة وخبي الميزان تحت السرير مثلي الأن

ولا تشوفي وزنك إلا كل أسبوع

وابدأي معانا هنا ترى النفسية لها دور كبير جداااااااااااا بعد فضل الله في تخفيف الوزن

أنا من يوم بدأت هنا مع البنات ووزني ينقص ومعنوياتي مرتفعة بشكل رهيب

صدقيني مشكلتك مثلي نفسية

خلاص توكلي على الله وابدأي معانا ومن اليوم ابدأي بريجيم الخضار والفواكه علشان يتخلص جسمك من السموم

وأرجعي الأن اقرأي الموضوع كله وبتعرفي خطواتنا

وصدقيني حتبسطي بإذن الله وأهم شيء كثري من شرب الماء واشفطي بطنك قد ماتقدري طول اليوم

هيا سمي الله وابدأي وأرفعي شعار (الرشاقة بسلاسة)

وتابعي معانا كل يوم هنا وحتلاقي معنوياتك مرتفعة بإذن الله مع التشجيع

اختي الحبيبه ام جمانه

الله يسعدك على ردك وتشجيعك الكبير لي

والله بجد حسيت انو في احد مثلي

وان شاءالله اقيس وزني وارفع الميزان فوق الدولاب

تصدقي دائماارفعه لكن اول مااخبص اروح اطلع واجيبه شقيه مره اناخخخ

وان شاءالله بحاول امشي اكتر على السير الكهربائي

يوم الربوع موعدي عند دكتور التخصيص
تصدقي ن\دمانه اني روحت عنده

انا روحت بس عشان اتشجع ومااخلبط

لاني لمااكون لحالي اسوي يومين وابطل

لكن لو كنت عرفت المووضوع دا من اول كان بدات معاكم

بس مو مشكله حتابع مع الاتنين ويارب يكون خير

على فكره الدكتور قال لوتبغي تشربي حبوب سد الشهيه وحرق الدهون
وماعليها مضار
بس بصراحه انا اخاف من الحبوب
بالذات انا بنت اخاف تاثر عليا

يقول معدل نزول بالادويه في الاسبوعين يكون 3الى 4كيلو
اما من غير الادويه يكون من كيلو الى كيلو ونص

اش رائيكم
قديم 23-03-2009, 06:45 PM
الجنه غايتي
عضو مثالي
الجنه غايتي غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
أختى ماريا أهلا بطلتك الحلوة علينا وكلامك فعلا صحيح 100% والمهم نزول الدهن وليس الماء
أم جوجو الله يسلم عمرك يا حبيبتى انا فعلا هأكثر النهارده من عصير البرتقال والليمون وفرصه طالما اننا ممشيينها عصاير النهارده وبالنسبة لكل المشروبات الأخرى فيما عدى المحتويه على الكافيين فهى مسموح بها بس بشرط بدون تحليه ولا حتى بالسكر الدايت لا ينصح به فأنا ممكن اشرب مغلى النغناع مع الزجبيل من دون اى سكر وان شاء الله هأشرب منه النهارده
أختى الجنة غايتى إسمك جميل ماشاء الله ربنا يرزقنا الجنة واياكى آمين
شوفى يا قمر أهم حاجة نحوش فكرة الاحباط من راسنا خالص انتى مش أقل من ناس كثير عملوا رجيم وكانوا اتخن منك ونزلوا . ولو رجعتى لأول صفحة فى موضوعى هتلاقينى كاتبه شكوى وطلب للمساعدة من جميع الأعضاء أنى وزنى مش راضى ينزل وانا عامله رجيم بقى لى اسبوعين وكنت فى غاية اليأس ولكن............. الحمد لله استمريت وسمعت نصايحهم وكلامهم وشجعونى كثير جزاهم الله كل الخير وبدأ وزنى فى النزول صح بشكل بطيئ جدا يعنى فى الاسبوع الثالث نزلت حوالى 400 جرام وفى الرابع ثبت وزنى وبعد تمام الشهر بدأ وزنى ينزل من 600 الى 800 جرام بالاسبوع وآدينى ماشيه ومستمرة وكمان دخلت الرياضه لنظامى وهى اللى ساعدتنى كتير جدا على النزول والرياضه مش بأنك تقولى انا الآله بتبين انى حرقت 200 سعره لأ يا حبيبتى الرياضة لازم تحددى لها وقت معين يعنى مثلا ساعة مشى سريع يوميا وتلتزمى بيها على قد ما تقدرى كمان رياضة شد الجسم مهمة جدا جدا وبتخلى منظر جسمك روعة حتى من قبل ما تنزلى فى الوزن
وفى بقى نقطة مهمة جدا جدا عايزه اقول لك عليها ....... ودى انا متأكده انها السبب الرئيسى فى عدم نزول وزنك .....من فضلك ركزى معايا كويس

تعرفى ان وجبة واحده باليوم ممكن تضيع تعب اليوم كله لأ وتعب يوم قبله ويوم بعده يعنى انتى فى كلامك بتقولى انك ممكن تفضلى طول اليوم ملتزمة بالرجيم ولكن تييجى تأكلى وجبه عاديه زى الناس آهى الوجبة العادية اللى زى الناس دى هتضرب لك يومين كاملين التزام + اليوم اللى اكلتيها فيه شفتى ازاى
لذلك انا انصحك انك تخلى لك وجبة مفتوحة واحدة فقط بالاسبوع كله ويومها لا تتعشى يعنى مثلا لو اكلتى غداء مفتوح يوم الجمعه يبقى مافيش عشاء لا الخميس ولا الجمعة ولا السبت نهائيا
انا بأعمل كده يعنى لو تلاحظى انا بأعمل وجبة مفتوحة يوم الجمعة على الغذاء ودايما بتكون محشى ملفوف وبأعمله بطريقة صحية من دن اى دهون ومع ذلك لا بأتعشى الخميس ولا الجمعه ولا السبت وهذا ما يجعلنى انزل على الميزان
يا حبيبتى النزول فى الوزن مش سهل لأننا لم نكتسب هذا الوزن فى يوم وليلة احنا قعدنا نلغ شهور لحد ما جسمنا طهق مننا وطق فيبقى لازم نصبر على الرجيم علشان يجيب نتيجة
ولازم لازم يا قمر تشربى ثلاث اكواب ماء قبل كل وجبة وتحسبى بالضبط كل لقمة داخله لفمك حتى لو كانت نصف قطعة علكة بدون سكر بيكون لها مردود حرارى إحسبيها صح وانتى تعرفى من غير ميزان انتى هتنزلى قد ايه كل اسبوع
اما بمناسبة الميزان هأقولك على حاجة تضحكك أنا مره حسيت نفسى رشيقه وخفيفة كده وكنت يوم سبت فقلت لنفسى يابنت قومى اوزنى نفسك يمكن تلاقيكى خسيتى كيلو ولا حاجة مع انى معاهده نفسى ان مافيش ميزان الا يوم الاثنين من كل اسبوع فقمت وياريتنى ما قمت لقيت نفسى مش نازلة ولا جرام واتجننت واحبطت وقعدت اقول طيب ليه بعد كل التعب ده وهأقول لهم دلوقتى ايه فى المنتدى دول هيجيهم احباط بس انا لازم اقول لهم علشام يشوفوا لى حل انا تعبت وقضيته يوم نكد بس فضلت ملتزمة بالرجيم والرياضه زى ما انا بس بأشتغل من غير نفس وجه يوم الاثنين ووقفت على الميزان لقيتنى نازله 800 جرام !!! شفتى بقى يبقى لازم التزام طالما قلنا مره بالاسبوع يبقى مره بالاسبوع وفقط ويفضل ان تكون فى الصباح وقبل تناول اى شيء وبعد الذهاب للحمام أكرمكى الله . وكمان ما تنسيش تأخذى مقاس خصرك وبطنك من عند المعدة ووركك وأردافك بالسنتيمتر وتلاحظى هل فيه نزول فيهم ولا لأ لأنك هتنزلى مرات ميزان ومرات هيثبت وزنك على الميزان لكن هتنزلى فى المقاس
أتمنى اكون افدتك ويالله شدى الهمة وادخلى هنا كل يوم واكتبى انتى كلتى ايه بالضبط وبالوزن علشان نكون شاهدين عليكى خرفتى ولا لأ .
عزيزتى الغربة مره مشكوره على معلوماتك التى تثرى بها الموضوع وعلى ثقتك بآرائى وجزاكى الله كل الخير والف الف مبروك النزول والى الأمام دائما . لكى منى كل التحيه.
باقى البنات فينكم مستخبيين ليه يالله ورونى الهمة
أنا فطرت النهارده كوب خضار معصورة (طماطم وخيار جزر وفلفل وجرجير وخس)
وكوب عصير فاكهه ( برتقال وموز وتفاح وفراوله)
والآن بأشرب كوب زنجبيل ونعناع وليمون
الغداء هيكون طبق كبير شوربة عدس
العشاء مثل الفطار
مع شرب كميات من الماء

الله يخليك ياقلبي

حمستيني بقوه

شوفي انا دائما بجلس اقول يالله احنا طول عمرنا بنبقى نسوي ريجيم

لانو جسمنا من النوع اللي يفرد

مو زي الناس الباقيين
بس بقول الحمدالله على نعمة الصحه والعافيه

تخيلي قبل 8شهور تقريبا
كان وزني جدا رائع وقريب من المثالي

لكن جلوسي على النت لساعات طويله
والاكل الغلط

دى الى ارتفاع وزني 10كيلو
صح مااكل كتير

لكن غلط
بيتزا ورز وكبسه واندومي وبطاطس

صح وجبه واحده لكن دسمه

ودحين بزعل بقوه لاني ماحافظت على جسمي
وكله كوم ولما جاء بابا بيقول انو جسمك دحين مو حلو ولازم تخسي
وانتي ضغنونه

بجد حسيت نفسي اتحرجت مره

الله يعين وانزل 15كيلو

تصدقي اول كنت ابغى بس ينزل خمس كيلو ودحين 15

صح قهر

وانا طولي 159

ووزني اللي صار يفشل
اصبح 73ونص قمة القهر صح

الله يعين بس
وارجع اخليه زي اول 63

وكمان انزله اكتر ويصير 55

انا ابغاه يصير 55

دعواتكم

وانا كنت صايمه

فطرت 3حبات تمرر ومويه

لسا ماقومت اكل بدور اكله خفيفه وحلوه
قديم 23-03-2009, 07:12 PM
cute_baby
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية cute_baby
cute_baby غير متصل  
اختي أم عمار

آمل ترك رسالة خاصة بإسمي في مراسلة الإدارة ,,

كل التقدير ,

.

إلهيْ ’ / أبدل عُسَرِنا يسُراً ,
وفرّج عَنِا كُل ماَ ضاَقتَ بهِ صدُورَنا , وحَال معُه صبَرنُا و إَرزقِنا مَن حيَثُ لَا نحتَسُبْ..آمينَ

.
قديم 23-03-2009, 08:13 PM
هرد
عضو نشيط
هرد غير متصل  
السلام عليكم
اليوم لسى بدء عندي يوم العجائز قصدي العصائر

فطرت على كوب عصير اناناس بالكيوي <<صارت حتى الارانب احسن منااا

بس شدني حاجات ومحتجات في كلامكم

انتي يا ام جمانه تقولين بس 3 ايام نقلب عجايز ؟؟؟؟؟

الله يبشرك صراحه اذا كان صح كلامك يا حي الكوسه المسلوقه عند الخضار المعصوره

انا احب القراط <<القرقشه بالمصري وبذي الطريقه بتحكني سنوني تبغى تقرط اش تقترحون

وانتي يا ام عمار تاكلين عدس هل هو عادي ولا انتي مزوده من عندك

وهل عادي استخدم صلصة الطماطم ؟؟؟

وفيه سر ابغى اقوله لكم

انا امس شربت كوب نسكافيه من غير سكر بس تقولون انه مايصير مدري كيف اكفر عن هالكوب

قاهرني بس كنت مصدددعه لاني متعوده على المشروبات الحاره وناسيه من الزنجبيل والنعناع

ويالله يا بنااااات شدو الهمه علشان تجي اجسامكم احسن من اجسام بنات هليوود الي عندي
قديم 23-03-2009, 10:55 PM
الجنه غايتي
عضو مثالي
الجنه غايتي غير متصل  
يابنات اليوم مشيت ساعه وربع

ربع ساعه على السير

وساعه كامله خرجت انا وماما

وطبعا زي ماحكيت لكم كنت صايمه

ففطرت وتعشيت بنفس الوقت

قولت حسوي العجه حق اختنا رومانسيه

لكن للاسف لصقت بالطاوه عشان مافي زيت وماعرفت اقلبها

فقمت خلبطتها مع بعض