اه من الغربة فقد اتعبتني جدا - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

موضوع مغلق
قديم 22-07-2008, 02:34 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
 الصورة الرمزية وحشتيني يامصر
وحشتيني يامصر غير متصل  
[quote=حرم حمزة;1909880]الصراحة احس من كلامك انك بعيدة شوية عن زوجك خليه يعوضك حبيه وخليه يحبك حب ينسيكي الغربه
اتعرفي على صديقات ترا صديقات الغربه ابقى والصديق الي يتخلى عن صديقه مهو صديق
الصداقه الحقيقة هي الي تبقى مهما صار
عيشي حياتك وانسي انك مغترب

يمكن عندك حق هو فعلا اوقات يكون بعيد عني جدا جدا
والاغلب انو يستهيف سيبب ضيقي ويقول ان الفلوس اغلى كثير من هيافاتي عموما كل منا له تفكيره
حتى جاراتي في العمارة ماقدرت اتاقلم معاهم مع اننا في دولة خليجية الا انهم طول النهار واقفين شبه عرايا على السلم كتبت انا موضوع في هذا المنتدى سابقا عن هذا الموضوع
مع العلم انهم برى يلبسون غطاء وجه بس داخل العمارة الله يستر علينا والله العظيم يطلعو على السلم بقمصان النوم وياما زوجي شافهم صدفة
بامانة ينفع ادخل نساء بهذا المنظر بيتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ازاي هعتبرهم اصحاب ليا

التعديل الأخير تم بواسطة وحشتيني يامصر ; 22-07-2008 الساعة 02:36 AM
قديم 22-07-2008, 03:16 AM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
في حاجات كتيرة تتعمل ...

ابسطها تحفيظ القرآن .. وكتير ستات اعرفها اتبسطت بتحفيظ القرآن جدا اولا عشان الاجر والثواب وثانيا عشان كمان بيقابلوا ستات كويسين هناك وبيكونوا علاقات حلوة ...

بس انتي المهم تبقي عارفة انتي بتحبي ايه .. يا ترى انتي بتحبي ايه ونفسك تكوني ايه ؟؟

يعني بتحبي اللغات ؟؟؟ واخبار مستواكي فيها ايه ؟؟ بتحبي الاشغال اليدوية ؟؟ الرسم واللوحات الفنية ؟؟ التطريز ؟؟ الخياطة ؟ بتحبي الكومبيوتر والبرمجة ؟؟؟ بتحبي التصميم ؟؟؟ بتحبي كتب تطوير الذات والحاجات دي ؟؟

على فكرة الهوايات لو بتعمليها بمزاج ...بتطلع طاقة رهيبة منعشة تفرفشك اسبوع قدام .. وممكن كمان الهواية تقلب بزنسس..!! ليه لا

مالكيش في دول ونفسك تاخدي شهادة حلوة في اي حاجة .. دوري على النت .. الجامعات الكبيرة برة عاملة حاجات وفي مجالات كتير تدرسيها اون لاين وتاخدي شهادة فيها كمان .. ومعترف بيها عالميا

كمان لو فكرتي هتلاقي جوزك بيكتسب خبرات وحاجات وثقافة بحكم شغله .. وممكن كمان تكوني اتأخرتي عنه في الحاجات دي .. يا ترى بتستقي ثقافتك منين ؟؟.. وياترى عارفة تجاريه في الحاجات دي ..

بس انتي اسعي وحطي في دماغك وربنا هيوفقك بإذن الله

اعملي خطة محكمة ماتخرش الماية .. شوفي هواياتك واعيدي اكتشاف ذاتك .. وممكن تحولي الغربة دي لكنز .. بإذن الله .. ولو في حاجة مش عارفة توصليلها او عاوزة تبتدي فيها اسألي ودوري ولو معجبتكيش شوفي تاني وتالت...

هقولك على حاجة تانية كمان بالنسبة لحياتك الاجتماعية .. هتيجي ازاي ؟؟!!

اسألي على صحباتك انتي وابعتيلهم مسجات .. وجيبلهم هدايا رمزية وانتي نازلة وتواصلي معاهم لما تنزلي.. واقعدي قوليلهم انا لوحدي ابعتولي مسجات وعبروني .. ومسدات عشان نتطمن على بعض .. وافضلي وراهم .. مش عيب يعني

ولازم لازم تعملي علاقات هنا .. احنا الستات بنحب نطلع طاقتنا السلبية عن طريق الكلام مع بعضينا ولا إلا ننفجر ... انتي عارفة اصلا ازواجنا بيرجعوا البيت وطاقة الاستماع عندهم بتكون انتهت .. وياريت كمان هيسمع حاجة جديدة ده بيحس ان انتي بتشتكي وخلاص فبلاش تتقلي عليه .. هو لو شافك مبسوطة وبتعملي حاجات هيجيله فضول يعرف ايه سبب التغيير وبتعملي ايه ..ويمكن تقربوا من بعض أكتر ...

وسيبك من جيرانك وشوفي مراتات اصحاب جوزك مثلا وهكذا .. وانتي قاعدة في عيادة اتعرفي على الناس وكدا ..

لازم تعيشي حياتك وترضي بقسمة ربنا وتطوعي حياتك على قدر مقدرتك ..

ومتكتئبيش كلنا معاكي

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 22-07-2008 الساعة 03:28 AM
قديم 22-07-2008, 04:07 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
وحشتيني يامصر غير متصل  
الاخت الرقيقة Helwaya

شكرا بجد ياقمر على ارائك الحلوة دي
والله عندك حق انا فعلا حسيت اني معقداها على نفسي اوي بجد
وسمعت حكمة جميلة اوي احب اقولها للمغتربين خصوصا والناس الباقية عموما

لما بتقعي في مشكلة القصة مش في المشكلة نفسها القصة انتي بتفكري ازاي في طريقة حلها
انتي ممكن تعقديها وانتي ممكن تسهليه
وعندك حق انا بردو لو رنيت لصاحباتي وافتكرتهم عمرهم ماهينسوني هيا بس المشكلة اني كنت طول عمري عايشة هنا مع اهلي فامش متعودة ابقى هنا من غيرهم
وعلى فكرة لفتي نظري لنقطة كانت تاعباني نفسيا من ساعة بالظبط

انا لاحظت ان لما جوزي بييجي يلاقيني مفرفشة بيبقى بيتمنالي الرضى ارضى
لكن لو جه لقاني عمالة ارغي واشكي واكلم باكتئاب بلاقيه اتخنق وبجد زي مايكون عايز يقوم ويسيبني
وطبعا حجته انا تعبان وطالع عيني وهلكان الخ الخ الخ
كلامك هحطو في عين الاعتبار وشكرا مرة تانية[b][/b
]

التعديل الأخير تم بواسطة وحشتيني يامصر ; 22-07-2008 الساعة 04:09 AM
قديم 22-07-2008, 05:29 AM
bata99
عضو جديد
bata99 غير متصل  
والله قلبتى على الواحد المواجع والواحد كان بيحاول يعمل نفسه مش فاكر.... وانتى ياملك شيك خلتيتى ابكى لانت تتكلمى عن وضعى بالضبط وفكرتينى..ولكن انا خلفت اتين بالغربه لوحدى. ربنا يقومك بالسلامه..وهونوها بتهون وربنا يجمعنا باهلينا كلنا
قديم 22-07-2008, 08:09 AM
الوفية لوالديها
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية الوفية لوالديها
الوفية لوالديها غير متصل  
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صدقيني يا اختي الكريمة لا شيء في العالم يمكن ان يبرد قلبك سوى اللجوء الى الله تعالى ثم الى الصحبة الصالحة

فالتقرب من الله تعالى سيخفف عليك الكثير من قسوة الموقف و اذا انت الان مع زوجك و لله الحمد فالملايين غيرك يعيشون بمفردهم في غربة و لا يستعينون الا بالله تعالى .. فتوكلي على الله و الله يخفف عليك و يفرج كربك .. اللهم امين
قديم 23-07-2008, 02:22 AM
وحشتيني يامصر
عضو متألق
وحشتيني يامصر غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الوفية لوالديها مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صدقيني يا اختي الكريمة لا شيء في العالم يمكن ان يبرد قلبك سوى اللجوء الى الله تعالى ثم الى الصحبة الصالحة

فالتقرب من الله تعالى سيخفف عليك الكثير من قسوة الموقف و اذا انت الان مع زوجك و لله الحمد فالملايين غيرك يعيشون بمفردهم في غربة و لا يستعينون الا بالله تعالى .. فتوكلي على الله و الله يخفف عليك و يفرج كربك .. اللهم امين

ليس لنا سواه هو الحقيقة الوحيدة في هذا العالم التي لايختلف عليها اثنان
اشكرك لاهتمامك ومرورك العطر
قديم 23-07-2008, 03:08 PM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
العفو على ايه يا بنتي هو الواحد بس بيجيله لحظات شجن كدا وبيحب يفضفض.. المهم ماتستسلميش للحظات دي كتير

وربنا يعيننا ويعينك يارب
قديم 23-07-2008, 04:15 PM
حرم حمزة
عضو جديد
حرم حمزة غير متصل  
tongue3

[quote=ابو تريكة;1909979]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حرم حمزة مشاهدة المشاركة
الصراحة احس من كلامك انك بعيدة شوية عن زوجك خليه يعوضك حبيه وخليه يحبك حب ينسيكي الغربه
اتعرفي على صديقات ترا صديقات الغربه ابقى والصديق الي يتخلى عن صديقه مهو صديق
الصداقه الحقيقة هي الي تبقى مهما صار
عيشي حياتك وانسي انك مغترب

يمكن عندك حق هو فعلا اوقات يكون بعيد عني جدا جدا
والاغلب انو يستهيف سيبب ضيقي ويقول ان الفلوس اغلى كثير من هيافاتي عموما كل منا له تفكيره
حتى جاراتي في العمارة ماقدرت اتاقلم معاهم مع اننا في دولة خليجية الا انهم طول النهار واقفين شبه عرايا على السلم كتبت انا موضوع في هذا المنتدى سابقا عن هذا الموضوع
مع العلم انهم برى يلبسون غطاء وجه بس داخل العمارة الله يستر علينا والله العظيم يطلعو على السلم بقمصان النوم وياما زوجي شافهم صدفة
بامانة ينفع ادخل نساء بهذا المنظر بيتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ازاي هعتبرهم اصحاب ليا

شوفي الوقت الي يكون زوجك رايق فيه احضنيه وقولي له محتاجتك وانت الوحيد الي يعوضني محتاجة حنانك
انت اهلي كلهم الرجل يحب انه حرمته ترفعه للسمااااء قولي له مو مصبرني على فراق اهلي الا وجودك جنبي انت حبيبي واهلي واخواني صدقيني حيبدا يعوضك وتحسي انك تنسي ايام الغربه

اما الصديقات مو شرط يكونو من العمارة
شوفي اقرب تحفيظ وادخلي فيه راح تلقين ناس رووعه ونفس الوقت تستفيدي

شوفي مين حريم اصحاب زوجك اتعرفي عليهم
اطلعي وشوفي الناس وغيري جو

عيشي حياتك
تناسي الغربه
موضوع مغلق

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
منك, بلدي, حتى