معا نحو الرشاقة (الجزء الثالث) - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 07-03-2010, 11:58 PM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
بنت مكة حبيبتي العفو يا روحي اصلا لولا التشجيع و المساندة لما استمر هذا الموضوع. عارفة اقول لك شيء عشان نتشجع انا و انتي ارجو الا احبطك اكثر انا و انت اللي بقينا من ذوي الاوزان الثقيلة الكل ما شاء الله اما وصل الوزن المثالي و اما قرب و اما زايدين بس 5/6 كلغ و عايزين ينزلوهم . تعرفي ليه لان التوتر عامل حاجز بينا و بين الهدف اصلا انت لديك مشكل الغدة و مزودة المشكل بتوترك اما انا فحدث ولا حرج.... المهم خليك متفاءلة و شجعيني و اشجعك حتى نتوج باذن الواحد الاحد لما نصل للوزن المثالي ان شاء الله.

قديم 08-03-2010, 12:58 AM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam12 مشاهدة المشاركة
بنت مكة حبيبتي العفو يا روحي اصلا لولا التشجيع و المساندة لما استمر هذا الموضوع. عارفة اقول لك شيء عشان نتشجع انا و انتي ارجو الا احبطك اكثر انا و انت اللي بقينا من ذوي الاوزان الثقيلة الكل ما شاء الله اما وصل الوزن المثالي و اما قرب و اما زايدين بس 5/6 كلغ و عايزين ينزلوهم . تعرفي ليه لان التوتر عامل حاجز بينا و بين الهدف اصلا انت لديك مشكل الغدة و مزودة المشكل بتوترك اما انا فحدث ولا حرج.... المهم خليك متفاءلة و شجعيني و اشجعك حتى نتوج باذن الواحد الاحد لما نصل للوزن المثالي ان شاء الله.

اوك راح اتشجع معاكي معظم البنات اصلا اختفوا

كم وزنك الان

انا قرات رجيم دشتى صراحه حلو بس مااعرف يناسبنى ولا لا
قديم 08-03-2010, 01:58 AM
مدلوله
عضو نشيط جدا
مدلوله غير متصل  
ونا بنظم معاكم

بس عطونا نظام نمشي عليه

انا زايده 8كيلو

وزني 68 وناابغى اوصل ل60

اليوم انت فوق الارض
وغدا تحت الارض فماذا اعددت ليوم العرض
قديم 08-03-2010, 10:29 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warda2007 مشاهدة المشاركة
والله انك خطييييييره يا ام عمار بجد حبيت طريقتك بالكتابه انتي كانك بتتكلمي عني انا بعيش نفس الضروف بس الفرق حاجه واحده انه جوزي بقلي ما بهمني كلي حبيبتي كلي
من جوا انا مش طايقه نفسي وانعزلت عن الجميع نفسي ارجع زي زمان لل ستين للرشاقه للبس حتى شكل وجهي اتغير مكلبز وخدود استغفر الله المهم لا اطولي علينا انا متابعه معك عاطول احبك في الله يا ام عمار
بداية أحببك الله الذى أحببتينى فيه وأنا أيضا أحبك فى الله .
على فكرة أنا كتبت مذكراتى مع رحلة الرشاقة هنا لأنى متأكدة ان فيه كثيرات مثلى يعانون بصمت ويقفون مكتوفى الأيدى يشعرون انهم حبيسين داخل ذلك الجسم الضخم الذى لا يعبر ابدا عن شخصياتهم الحقيقية ولا يبرز معالم جمال شخصياتهم فقط لأنهم بذلك الجسم ولذلك كتبت هنا كى أعطى دافع لكل من تقرأ هذه التجربة ان تتشجع وتبدأ معنا فورا طريقها نحو الرشاقة وليس هذا فقط ولكننى أنوى باذن الله ان استطعت تقديم كل العون والمساعدة والنصائح والحلول التى تعلمتها على مدى العام ونصف السابقين لكل من تسألنى النصيحة وان لم املكها فسأكتفى بالحث والتشجيع لها حتى نصل كلنا لهدفنا ونسعد جميعا بأجسامنا وعقولنا وصحتنا
مشكورة وجزاكى الله كل الخير
قديم 08-03-2010, 10:37 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت مكة2008 مشاهدة المشاركة
متابعه ونفسي اكمل باقي القصه

اليوم رجعت من النادى كان قياس وزنى زايد 200 جرام كنت 81 و200

صرت 81 و400 طبعا انا مره انقهررررررت وزعلت من نفسي ومن جسمى الغبي العنيد قد مااتعب واسوي رجيم برضوا ازيد مدرى ايش المشكلة منتظمة في كل شي حتى الدواء الا اكرهوا مدوامه عليه

طيب ايش اسوي ايش الحل ماخليت شي تعبت من جد حتى اليوم ماسويت رياضه احس اى شي اسوي يطير في الهواء ويتبخر الكل ينقصوا ماشاء الله اقل شي كيلو و2 وانا زياده

استغفر الله بس لو الانتحار يجوز كان ارتحت من حياتى وخلاص من جد مليييييييييييت
يا بنت مكه ايه الاحباط ده الله يهديكى بس
ليه كده
انتى عارفه انى شبه متأكده انك هتكونى من اوائل الناس اللى هيلحقوا بى فى قطار الرشاقه وهتفتكرى كلامى ده وتقولى ام عمار قالت
انتظرينى مع باقى مذكراتى عن الرشاقه وسترين بنفسك ان ما يحدث معك الآن حدث معى كثييييييييييرا ولكننى تعلمت ان لا أبالى وأن أستمر فى هدفى قدما ولا انظر لوزنى المهم ان شكل جسمى بدأ يتحسن وفعلا احيانا يثبت الوزن او يزيد قليلا لكن تتغير المقاسات تماما وتصغر وهنا يكون الجسم بيعمل شيء اسمة اعادة توزيع للدهون به او reshaping فلا تيأسى ابدا . أنتى وضعت هدف لنفسك وماشية فى طريق تحقيق الهدف فاياكى اياكى والتراجع او التخاذل او الوقوف محلك سر اجتهدى واعملى كل اللى ممكن تعمليه واتركى كل شيء لله رب العالمين وسترين ان النتيجة ستكون مذهلة حتى وان تأخرت قليلا
ونصيحة أخيرة منى من اليوم زيدى على وقت الرياضه بتاعك كمان نصف ساعه واعملى الرياضه صباحا قبل الفطور وقبل تناول اى شيء الا الماء وستخسرين الوزن باذن الله
قديم 08-03-2010, 10:42 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam12 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اولا مبروك يا ام عمار وصولك للوزن المثالي و ان شاء الله تحافظي عليه. و عقبال لباقي الدبدوبات و على رأسهم انا. الصراحة مش قادرة اوريكم وجهي لاني وعدتكم ابدأ لكن لحد الان لم افِ بالوعد والله و الله لظروف خارجة عن ارادتي فانا من النوع الذي لا يستطيع عمل اي شيء و بالي مشغول بعدة امور. المهم مرشدتي ارجو منك ان تعذريني و لا تزعلي مني. انا متابعة معاكم . الصراحة قصتك مؤثرة جدا و كم وحدة ستجد نفسها في قصتك لكن الاهم اننا نتشجع و نعمل مثلك و نتبع نصائحك حتى نصل لهدفنا ان شاء الله.
بنوتة لا تزعلي حبيبتي و استغفري الله ما في اي شيء في الدنيا يستاهل الانتحار على شانه حتى لو كنت زايدة 100 كيلو بعد الشر. تفاءلي اختي. شوفي لا تفكري كثير في الامر اتبعي الرجيم و الرياضة و خذي الدواء بانتظام و انسي الوزن و سوف تلاحظين ان وزنك سينقص باذن الله.
مشكورة يا حبيبتى على كلماتك الطيبه ويارب اظل محافظه على وزنى دائما باذن الله
أما عنك حبيبتى فأريد أن أهمس فى أذنك همسه : المشاغل لن تنتهى وان انتظرتى حتى تنهى ما يشغل بالك ثم تبدأى فى اتباع الرجيم والرياضه فلن تبدأى اذن ابدا
اذن قومى من الآن وابدأى معنا ولا تنتظرى روقان البال وعايزة اقول لك على حاجه مهمة قوى الرياضه بتعمل على روقان البال والسعاده لأنك لما بتلعبى اى نوع من الرياضه جسمك بيفرز المادة المسؤوله عن الشعور بالسعاده فبالتالى يروق بالك وتخسى فى نفس الوقت يالله ابدأى من اللحظه دى .
قديم 08-03-2010, 10:54 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmin2008 مشاهدة المشاركة
ماشاء الله لاقوة إلا بالله
وألف ألف ألف مبرووك يا أم عمااااااااااار وصولك الوزن المثالي ...وربنا يثبتك ويرزقك الصحه والعافيه وجسم مثالي وقوام رشيق
وإن شاااااء الله نبااارك لك قريب بعماااااااار عاجلا غير أجل
فعلا شعرت في قصتك أن لكل مجتهد نصيب ....تعبتي ووجدتي نتيجة تعبك الحمد الله ....كان لي رغيه أعلق بعد الأنتهاء من قصتك الشيقه كامله ولكن لم أتمالك نفسي ....فأنا متااابعه موضوعك منذ بدايته ولكن علي الصامت
وحاولت أنا أبدأ معاكم ولكن كثيرا ما كنت أتكاااسل ...وكنت متااابعه دائما لموضوعكم ويوميااتكم حتي أتشجع
وبفضل الله بدات من حوالي شهرين في رجيم النقاط wieght watcher
وخسرت الحمد الله 5 كيلو ولكن عندي لكي بعض الأسئله بخصوص الترهلات
فمشكلتي أن جسمي ممتليء من الجزء السفلي ومنطقه بطني ...والأن بعد أن خسرت 5 كيلو أشعر بأن أصبحت نحيفه جدا من الأعلي منطقه الوجه والصدر وخصوصا صدري ....أعلم أن التمارين مفيده لهذه المناطق وأمارسها
ولكن السؤال الذي يشغلني هوه هل عندما أصل لوزني المثالي سيكون جسمي مليء بترهلات وأشعر بعدم التناسق لأني كما أخبرت أشعر أن صدري يكاد يتلاشي والمنطقه السفلي ما زالت مليء بالشحوم (أعتذر ولكن أريد أن أستفسر فقط)
أنا قصيره طولي 149 ووزني الحالي 56 كيلو وهدفي أن أصل لل50 ....
وكنت أتمني أن يكون هدفي الأخير 45 كيلو .....ولكن كما أسلفت أخشي عندما أصل لهذا الوزن يصبح جسمي غير متناسق وغير أنثوي ....فبماذا تنصحيني ؟؟؟؟؟
أعتذر عن الأطاله وأتمني أن يكون كلامي واضح ومفهوووم
وجزاااااااااااكي الله كل خير وزرزقكي من حيث لاتحتسبي وأتمني لكي دوااااااااام الصحه والرشاقه
مشكورة يا حبيبتى على الدعوة الحلوة
والف مبروك نزول الخمس كيلوات .... انتى عارفه ان كل ما تنزلى من وزنك 7 كيلو بتخسرة مقاس واحد من ملابسك يعنى زمان مقاساتك هتتغير للأرشق دلوقتى
أما بالنسبة لاستفسارك يا حبيبتى فلازم تعرفى معلومة مهمة جدا وهى ان جسمنا ده ماشى بنظام معين فهو بيبدأ يخسر الدهون عكس ما اكتسبها يعنى بيخسر الدهون اللى اكتسبها آخر فترة فى أول الرجيم والدهون القديمة اللى اكتسبها من زمن بيخسرها فى الآخر خالص وطبعا انتى عندك الامتلاء فى منطقة البطن والأرداف والفخذين فهذه المناطق ستكون آخر شيئ ينزل
فاستمرى على الرجيم والرياضه وما يهمكيش النزول مش هيكون من الصدر بس
لكن بالنسبة لموضوع الصدر فهو مشكله حتى عندى والله بالرغم من انه كان ممتلء لدرجة تخوف زمان لكن دلوقتى صغر جدا بس زى ما قلت لك هو بيفضل يصغر لحد ما يوصل لدرجة معينة ويوقف عندها وبيكون غالبا متناسق مع طولك ووزنك المثالى فانتى 149 سم يعنى المفروض وزنك يكون من 45 الى 50 فلازم يكون لك صدر صغير على قدك يعنى اما لو أردتى تكبريه فمافيش فعلا اى علاج ولا اى حل آمن وحطى تحت آمن مليون خط يعنى لا عمليات تكبير ولا سيليكون ولا شد الحل الوحيد هو رياضه متخصصة لهذه المنطقة تقوم على حمل بعض الأوزان او الأثقال يعنى وبكده هتكبر العضلة اللى شايله الثدى نفسه وتقوى فتعطيكى مظهر جميل ومشدود فى نفس الوقت
أما لو كان حصل لك ترهلات فى منطقة الثديين فأنصحك بالتدليك فى اتجاه عقارب الساعه و ابتداءا من اسفل الثدى وصعودا لأعلاه بحركة دائرية حول الثدى كله بزيت الحلبه لمددة شهر لو لاحظتى تحسن استمرى
قديم 08-03-2010, 11:03 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Crestalla مشاهدة المشاركة
الفضل اولا واخيرا لرب العالمين
وانا ما عملت شيء هذا اقل من واجبي تجاهك كعضوه مميزه
وانتي احرجتيني بذوقك ولطفك
الله يخليكى ويكرمك انتى الألطف والأذوق يا حبيبتى جزاكى الله كل الخير.

انتي عارفه ليه سالتك عن الترهلات
لانه من فتره كنت متابعه برنامج تلفزيوني يعلم الرجيم والرياضه على اصول وكان فيه شخص جدا جدا سمين وبعد الرياضه والرجيم خس كثيييييييييييييير لكن للاسف جسمه صار ترهلات يعني زي ماتقولي جلد مرهرط فنصحوه الاطباء انه يعمل عملية قص جلد لانه هذا يعتبر جلد زائد..
لذلك الفضول دفعني اعرف بعد خسارة 40 كيلو ايش وضعك كان مع الترهلات..
ان شاء الله تضبط معاك وتروح مع الوقت والاستمرار بالرياضه..

شوفى يا ست الكل انا كان وزنى اول الرجيم حوالى 85 كيلو وكان جسمى مشدود جدا لدرجة ان الجلد تفتق فى بعض الأماكن وعمل خطوط بيضاء وشكلها وحش جدا فلما خسيت فى الأول حصل بعض الترهل الخفيف لكن انا عملت رياضه لكل أجزاء الجسم اول 3 شهور فنفعتنى جدا وجسمى اتشد وبقى كويس لكن جيت على الآخر قوى يعنى لما وزنى بقى 53 كيلو بدأت تظهر بعض الترهلات فى الفخذين خصوصا وأعلى المعدة قليلا وآدينى مستمرة بالرياضه ووراهم وراهم لحد ما يتشدوا

وبالنسبه لقصتك روووعه استمري استمري الكل متاااابع
مشكورة يا حبيبتى ومستمرة معكم للنهاية ان شاء الله
قديم 08-03-2010, 11:06 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت مكة2008 مشاهدة المشاركة
اوك راح اتشجع معاكي معظم البنات اصلا اختفوا

كم وزنك الان

انا قرات رجيم دشتى صراحه حلو بس مااعرف يناسبنى ولا لا
لأ يا بنوته
رجيم دشتى لأ والف لأ
ده رجيم كيميائى هينقصك فى الأول شويه تفرحى بيهم وبعد كده هيدمرلك نظام الحرق فى جسمك ومش هتخسى تانى
ده غير ان له اضرار كبيرة جدا نظرا لاعتمادة الكامل على البروتين فله مضار جامده على الكليتين خصوصا وارتفاع اليورك أسيد اللى هو الحامض البولى
اياك منه يا بنت مكه
اللهم قد بلغت
قديم 08-03-2010, 11:06 AM
في الإنتظار
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية في الإنتظار
في الإنتظار غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
طبعا ممكن تشتركى معانا وأهلا بيكى
يالله قومى سجلى فى ورقه وزنك ومقاساتك وابدأى من النهارده على طول معانا وقيسى وزنك مرة كل اسبوع وعرفينا قد ايه نزلتى
إن شاء الله معكم لكن برنامجكم كيف ؟

[IMG]http://im3.***********/2011-05-11/130510309661.jpg[/IMG]

يارب فرج همي وجميع المسلمين
موضوع مغلق

مواقع النشر