اريد الحياه بهناء - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 17-10-2006, 01:50 PM
h.m.a.a.a
عضو جديد
h.m.a.a.a غير متصل  
اريد الحياه بهناء

انا انسانه اصبحت يائسه لابعد الحدود ماعد اميز الصح والخطا تعبت وضاقت فى الدنيا احس انى مالى امل فى الحياه ابدالكم من اول بس ارجووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو المشوره
انا فتاه من عايله مرموقه عشت حياتى مع اهلى سعيده خطبت من احد الاقارب البعاد استخرت الله وطبقت قول الرسول من اتاكم من نرضون دينه وخلقه فزوجوه وتم الزواج بدون التفكير فى الفارق الاجتماعى لانه مايهمنى فانا شفت ابوى امى يكافحون الى ان اصبحووااا فى حياه مرموقه مرت السنه وتطلقت لسبب تافه جدا اختلاف فى وجهات النظر تبعها صياح وعناد واصلح الاهل مابين ليله وضحهاها وكان شى لم يحصل ورزقت ب2 اطفال كانت خلال السنوات الخمس يراعى فيها اقوال الناس على حساب حياتنا يعنى همه الناس مو احنا اختلفنا فى امور ماديه وحاولنا نحلها وكان دايم يتهمنى انى انا ماحب اهله ولا ابغاهم ولا اطيقهم ويترصد الغلط منى لهم مع ان محد يشكى منى وانى لااستطيع ان اروح عندهم لان الناس اصلا مايروحون عندهم بسب وضعهم الاجتماعى وايضا كثر العيال عندهم الكبار الى ممكن تجيهم الجرائه يجلسون معاى ويبغونى اكشف عليهم ويبغون السبب بس وتكلمنا فى هاالموضع ومقتنع بوجه نظرى ومو راضى بحال اهله ويقول اصلا انتى شايف نفسك وحالك علينا وتفتكرين ان انتى احسن منى وارقى منى ومو من مستواى كانه حاس نفسه ناقص مع العلم انه والله العظيم خطب مرتين ورفض بسسب وضعهم الاجتماعى وما كنت ادرى
انه كمان رفض قبل مانرضى فيه المهم هو يحاول انه يدور سبب عشان يبغى يتزوج وانا مامنعته بس ماديا مايقدر على فتح بيت ثانى فيبغى يتخلص منى لانه كل الناس يقلوله عند حدوث المشاكل انه هو الغلطان لدرجه انه مارحمنى لما كنت اتوحم على ولدى وعفته الحين وخلال الايم طلقنى الثانيه وبرضواتطلقت العصر ورجعت له الليل الكل قالى اصبرى عشان عيالك وانا مقهوره بموت لان السبب فى الطلاق كان انه يمد يده على وليس بلملره الاولى واحس يقول اف خلاص مابقى غير وحده وافتك منك الكل جابرنى عليك وانا مابغى اطاع قدامهم موزين اهم شى ايش يقولةن الناس عنى مو مهم اتىلدرجه انه لم يرمم بيته يحس انه سوى شى كبير وانتى ترى عايش فى نعيم وانا مدلعك كيف وانا حتى ولادتى يمنعنى عن اهل بلا داعى وها الوقت انا بحاجه اهلى فى هاالوقت -------------------مادرى انا خلاص كارهاههههههههههههههههه لانه مايقدر معنى الحياه الزوجيه اببببببببدددددددددددددددددد وانانى وماهمه غيررررررررررر سمعته عند الناس
قديم 17-10-2006, 02:51 PM
3thooooooob
قلب المنتدى النابض
3thooooooob غير متصل  
الله يكون في عونج اختي

اسأل الله ان يفرج كربج
قديم 18-10-2006, 04:00 AM
صن رايز
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية صن رايز
صن رايز غير متصل  
اختي الانسان الي يهمه كلام الناس في اعتقادي انه انسان يحافظ علي سمعته وهذا شي طيب

حددي المشكله بالتحديد وفي نقاط وسوف يشاركي الجميع في حلها

واعتقد من كلامك ان المشكله بسيطه ممكن حلها فلماذا الكره والطلاق
قديم 18-10-2006, 04:06 AM
_الفارس_
عضو نشيط جدا
_الفارس_ غير متصل  
اسأل الله لكي الهدية والخلاص من اثار تلك الصدمة

دمتي بخيررر
قديم 18-10-2006, 03:18 PM
h.m.a.a.a
عضو جديد
h.m.a.a.a غير متصل  
يعنى انتى تعتقدين انه لو جا يخدمنا فى نطاق اسرته لازم يحط فى اعتباره كلام الناس يعنى انا بعيش بكيف الناس سوا كان من حقى ولا لا وبعدين انا اقصد انه يحب يضهر للناس انه دايم مظلوم مو شى يعنى من ناحيه الاخلاق والواحد لو فكر بطلاق وكانت سهله بلسانه ماعتبره رجال ابد وانا بنسبه لى ها ثانى طلقه مع اطفال لان الامر عنده سهلوانا افكر انهى حياتى لانه ماعنده تقدير للحياه الزوجيه وهى اصلا حسيت انها منتهيه بعد الطلقه الثانى لان مو اى مشكله تنحل بالطلاق مع ان المشاكل تافه جداا يعنى مع اى مشكله ثانيه راح يكون الطلقه الثالثه وفيها نهيان لحياتى يعنى انا ماعندى اى استقرار فى الحياه
قديم 18-10-2006, 05:16 PM
نجمة صغنونة
عضو نشيط جدا
نجمة صغنونة غير متصل  
ربنا يصبرك

ويزيل كل مشاكلك
موضوع مغلق

مواقع النشر