عاجلللل جدا الى اصحاب الخبرة - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 27-04-2008, 09:23 PM
anakonda110
عضو جديد
anakonda110 غير متصل  
zzz عاجلللل جدا الى اصحاب الخبرة

انا متزوجة من 4 شهور ولم يحدث حمل اجريت تحاليل قبل الزواج ومنها كان كله تمام ولكن الاستروجين 52 والبداية فى النورمال من 54 ولكن الدكتور قلى انه يعتبر معقول وكان هرمون اللبن 22.7 وقالى من الافضل انه ينزل الى تحت 20 واخدت دوا ونزل وانا كانت الدورة قبل الزواج غير منتظمة فاعطانىcycloprygnova شهرين قبل الزواج وتركته بمجرد زواجى واتاخرت اول شهر بعد الزواج حوالى 12 يوم وبعدين اخدته تانى 3شهور وفى الشهر الاخير هو كان قيلى انى عندى تكيسات بسيطة فناخد مع الدواclomideعلشان ننشط التبويض لانه كان مش منتظم شهر حلو وشهر يعنى فى الشهر اللى اخدت فية الكلوميد جاب نتايج تحفة عمل بويضتين واحدة 22 والتانية 20 وبالرغم من كده لم يحدث حمل فطلب تحاليل لزوجى وعملها وطلعتgood count,low precentage motility with moderate forward progression production good number of total motile spirm many sperms show long tails and large ages
conc:61.10 precent motile:38 conc motile:23.22
forw.prog(0-4) 1.80 abnormal:34
والدكتور قال تمام والشهر ده هو مارضاش يدينى اى دوا وقالى علشان الclomideممكن يزود التكيسات ولو ماحصلش خمل بعد 4 شهور من للان هيجريلى عملية منظار لازالة التكيسات فهل الclomide فعلا يزودها يا دكتورة؟
وفى ناس نصحونى بالبردقوش والمرمرية لتنظيم التبويض والدورة الشهرية؟
ومع العلم بانى انا وزوجى يحدث بيننا جماع اكثر من 3 مرات فى الاسبوع؟
وهل يوجد علاج للتكيسات غير الجراحة؟
وهل التكيسات هى سبب عدم انتظام الدورة والتبويض؟
وهل يمكن حدوث الحمل فى وجود التكيسات بدون منشطات او فى وجودها وايهما اسرع؟ وهل هناك دواه ياخذ مع الclomideليقلل من اثره فى تكوين التكيسات؟ اسفة لكثرة الاسئلة ولكن شكرااااااااااااااااااااااا
قديم 28-04-2008, 07:48 AM
mashamesho
عضو مميز
 الصورة الرمزية mashamesho
mashamesho غير متصل  
عليكي يالرقيه الشرعيه والإستغفار وقراءه سوره البقره وان شاء الله ربنا هيكرمك
ربنا يرزقك بالذريه الصالحه وبنات عاشقات حلم الأمومه وجميع المسلمين
قديم 28-04-2008, 08:14 AM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
الله يرزقك ويرزقنى عاجلا
ربى لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين
قديم 28-04-2008, 08:33 AM
noura86
عضو مثالي
noura86 غير متصل  
عزيزتي منى،،، انت لسه عروسه ،، انا اللي بعرفه ان الوحدة اذا ماحملت بعد اول سنه زواج لازم تروح للدكتور,,,
وحاولي تشغلي تفكيرك بأشياء ثانية لان التفكير بالحمل يأخر الحمل... انا صار معاي هيك بعد ماتركت حبوب منع الحمل قعدت استنى وافكر كتير اول شهرين من ترك الحبوب ماحملت بس لما حاولت اتناسي الموضوع الحمدلله تم الحمل.

الله يرزقك بالذرية الصالحة يارب
قديم 28-04-2008, 09:17 AM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
حبيبتي ما انصحك تاخذي أي علاج الان
لا كلوميد ولا غيره

حاولي تشغلي نفسك بأي أمر
وأبدأي بتنظيم أكلك واهتمي فيه لان التكيسات تتكون نتيجة اللخبطة في الاكل للناس الي في عائلاتهم تاريخ مرض السكر
المهم حاولي تكثري من أكل الخضروات وابتعدي عن الدجاج واللحوم والمعجنات كثير وكذلك السكر واستغني عنه بالعسل

حبيبتي انا كان عندي تكيسات وخفت كثير لما انتبهت لأكلي وحافظت عليه بس الان رجعت لما اهملت في وجباتي
وكمان عزيزتي المنشطات زي الكلوميد ممكن تزيد عندك التكيسات وتتلخبط هرموناتك

فأنتي خليك في اتنظيم وجباتك لغاية ست او بع شهور وشوفي ايش ممكن يصير معاك وبعدها خلي الدكتورة تتابع معاك مو ضوع تاخر الحمل اذا ما جاب معاك نتيجة

الله يرزقك بالذرية الصالحة

مواقع النشر