&& انا وزوجى وصلاة الفجر && - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 16-01-2008, 01:22 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
icon14 && انا وزوجى وصلاة الفجر &&

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله

يارب يوصلكم اللى انا عايزة اقوله

عايزة اخد رايكم بخصوص موضوع عام........وهو...............

..............نصيحة االزوجة لزوجها.............

وبصفة خاصة.........

ابدا من اول الحكاية.............

انا مالكة........وزوجى الحمد لله ملتحى ومقصر وطيب وفى صفات كتير جميلة اوى.ربنا يبارك.......

وانا فى فترة الخطوبة كنت عايزة اسألة عن حاجات كتير لكن ماكنتش عارفة لانها خطوبة بس ومش واخدة راحتى........

بعدين ...انا عارفة انه الحمد لله بيصلى فى المسجد ودى اهم حاجة.....

لكن بعد كتب الكتاب بفترة سالته ان كان بيصلى الفجر فى المسجد ام لا.........

هم كانو عايشين فى منطقة دلوقتى شبه مقطوعة من المدن الجديدة لس مش عامرة بالسكان والمسجد شوية بعيد بس ممكن الذهاب اليه مشى عادى وزوجى يحب المشى لكن كما اسلفت ان المنطقة شوية مقطوعة.......ولما كانو فى بيتهم القديم كان بيصلى فى المسجد الفجر عادى.....

لكن دلوقتى...........؟؟؟؟؟....

لا..........المهم انى قلتله انى بجد اتصدمت لما عرفت انه مش بيصلى الفجر بالمسجد لان كان فى بالى ان الاخ الملتحى الملتزم لازم الصلاة فى المسجد وان انا كنت عايزة اسالة فى الخطوبة لكن قلت دة شىء طبيعى وماسالتش ..
لكن لما عرفت شوية استغربت وانصدمت.......حسيت ان الموضوع اثر فيا....

المهم..بعدها شجعته........وقلتله ابقى روح بالسيارة.....وبقينا كل يوم نرن على بعض فى الفجر وكان احيانا بيكلمنى وهو مروح من الصلاة وكانت بجد فترة جميـلة اوى اوى........لان كانت ظروف شغلة فى الفترة دى مرتاح فيها وبينام براحته....

لدرجة ان فى يوم انا مارنيت عليه فى الفجر لانى ماصحيت زعل منى وما اتصلش بيا كعقاب علشان صلاة الفجر مهمة.......ازاى اسيبها؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المهم دلوقتى........

ظروف شغلة اتغيرت وبقى يرجع متاخر...

فى بعض الايام مثلا اقعد ارن عليه كتيييييييييييييييييييييييييييييييييير الفجر وهو مايردش.......

قلتله لية مش بترد الفجر.........قالى ((((( يعنى احيانا الواحد بيصحى تعبان ومش قادر..معنى الكلام ))))
فقعدت هزرت معاه وقلتله واللا مصحيش اصلا.......المهم اة طلع ماصحيش.....

فهمت من كدة ايه.......
(((((((((( ان هو حاطط فى دماغة ان انا اتاثرت تاثر سلبى لما عرفت انه مش بيصلى فى المسجد الفجر )))))))))

والنتيجة...........

انه هو بيحبنى وانا طبعا الحمد لله بحبه جدا........فهو مش عايزنى ابعد عنه نفسيا خالص.......فمش هيقولى او يعرفنى الحاجة اللى ممكن تبعدنى عنه.......

المهم..........
سياستى معاه كانت كالتالى..........

كل يوم كنت برنلو كتييييييييييير اوى ومايردش.......
قلتله اكتر من مرة....
وبعدين فكرت.....
قلت طيب ما ارنش شوية كدة علشان يحس بتغيير ومثلا يقلق انى مش بصلى او حاجة وبقالى فترة فعلا مش برن........
وبعدين قلت طيب افهمة انى بصحى اصلى فى وسط الكلام مثلا انى اقولة انى عملت كذا بعد الفجر وبرضو ما ارنش.....بحيث يقول فى نفسه يعنى بتصحى ومش بترن لية.؟؟؟؟

وانا دلوقتى فى الفترة دى.......بس مش لاقية نتيجة خااااالص....

فكرت اقولة انى عندى مشكلة وياريت يحلها لى علشان احنا المفروض نساعد بعض لدخول الجنة.........انى باخر صلاة معينة وهو كل يوم يتصل بيا فى وقتها ويقول لى قومى صلى دلوقتى.....زز
لكن لس ماطبقتهاش عملى........

عايزة افهمة ان خلاص لو انا اتاثرت شوية فخلاص انا دلوقتى عادى مش الحرام المعصية مرة بتوبة ولكن المشكلة فى الاصرار وعدم اتخاذ الوسائل المساعدة لحلها....
خلاصة الكلام.......انى عرفة دلوقتى انو مش بيصلى الفجر والله اعلم طبعا فكدة كدة واصلنى الموضوع........فنتعاون بقى لحل المشكلة....

المشكلة اصلا انه بيقولة ان فى راى بيقول ان الصلاة فى المسجد مش فرض لكن هو مش بيعمل بيه بس احيانا بيستسهل.....

نفسى اوى اوى يرجع يصلى الفجر فى المسجد تانى نفسى اوى ارجوكم ادعولنا...

فضلا عن ان مافيش قيام ليل ولا انا ولا هو ربنا يهدينا فى فترة اتفقنا اننا نصلى شوية بعد العشاء وماشاء الله كان ملتزم .........لكن دلوقتلى ...ربنا يرزقنا.قولو امين

قلتله كذا مرة انى نفسى نتفق على الحاجات دى تانى .....بس بحس انو مافيش وقت........هو الحقيقة مش مفيش وقت لكن الشيطان بيغيرلنا المواضيع.....

اسفة انى طولت عليكم

ارجوكم تدعولنا

وهكون سعيدة بارئكم ان شاء الله

والسلام عليكم ورحمة الله
قديم 16-01-2008, 01:45 AM
منادي
كبار شخصيات المنتدى
منادي غير متصل  
جزاك الله خير ووفقك لك خير وجعل الجنة مثواك أنتِ وزوجك وجميع المسلمين

أختي اثبتي على حالك اتصالك بزوجك وإقاضه لصلاة هذا أمر طيب وخير يعينه على الصلاة وانصحيه على المداومة عليها وخصوصاً في المسجد . ولا تكسلي أنت عنها؛ و كذلك لا يصيبك العجز عن نصح زوجك...

داومي على نصحة وشئ جميل أن يكون هدفك الجنة أنتِ وزوجك .
اللهم اجعل قبرها روضة من رياض الجنة

التعديل الأخير تم بواسطة منادي ; 16-01-2008 الساعة 01:52 AM
قديم 16-01-2008, 04:43 PM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منادي 28 مشاهدة المشاركة
جزاك الله خير ووفقك لك خير وجعل الجنة مثواك أنتِ وزوجك وجميع المسلمين

أختي اثبتي على حالك اتصالك بزوجك وإقاضه لصلاة هذا أمر طيب وخير يعينه على الصلاة وانصحيه على المداومة عليها وخصوصاً في المسجد . ولا تكسلي أنت عنها؛ و كذلك لا يصيبك العجز عن نصح زوجك...

داومي على نصحة وشئ جميل أن يكون هدفك الجنة أنتِ وزوجك .
جزاك الله كل خير على ردك
وعقبال باقى الردود
قديم 16-01-2008, 05:58 PM
samoura
قلم مبدع
 الصورة الرمزية samoura
samoura غير متصل  
ما شاء الله

ثبتكم الله على طاعته

واصلي المشوار أختي

واصلي رناتك له و ايقضيه لصلاة الفجر

مع التكرار لابد أن يعود لصلاة الفجر

و ادعي له ربنا يتبته على الدين

وفقكم الله
قديم 16-01-2008, 06:00 PM
الجروح
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية الجروح
الجروح غير متصل  
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ينقل الموضوع إلى عالم المقبلين على الزواج مكانه المناسب إن شاء الله
قديم 16-01-2008, 06:21 PM
فقيرة إلى الله
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية فقيرة إلى الله
فقيرة إلى الله غير متصل  
حبيبتي استمري في اعانة زوجك على الطاعة و اليك نصيحتي
الرجل لا يحب ان يشعر ان المرأة افضل منه و لا يحب ان يشعر انها هي التي يحثه و تدعوه فعليك ان تتأتي له من جهة اخرى مثلا ممكن تقولين له و كأنك تشتكين انك احيانا يضيع منك صلاة الفجر و اشعريه كم هذا يحزنك و اخبريه اثناء ذلك بفضلها و بعقوبه تأخيرها كل ذلك و انت تتحدثين عن نفسك يعني مثلا تقولين "اليوم اللي لا اصلي فيه الفجر اشعر طوال اليوم بالتقصير و اخجل من نفسي امام الله و هكذا"
و قولي له بضحكح "اليس انت زوجي و ولي امر و كلكم راع و مسؤل عن رعيته اذن عليك ان تقومني و عليك ان تعينني ........"
و قولي له ان يختار عقاب يعاقبك به عل تركك الصلاة و كذلك انت تختارين عقاب تعاقبيه به على تركه الصلاة
ومرة تقولينها بجد و مرة اخرى بضحك و لا تنسي "و أمر أهلك بالصلاة و اصطبر عليها"
على فكرة انا عندي نفس مشكلتك بس بالنسبة لحفظ القرآن و قيام الليل أعلم انه لديه عمل كثيييير و لكن ليس ذلك مبررا
انا ما زلت مخطوبة و لست عاقدة و مثلك لم اسأله بعد عن صلاة الفجر تحديدا في المسجد و لكن بعد كلامك هذا سأحاول ان استجمع قواي و اسأله
يا رب يعينكم على طاعته و يجعلك له زوجة صالحة و يجعله لك زوج صالح
و يرزقكم خير الذرية
قديم 16-01-2008, 06:27 PM
sayedyounes
عضو جديد
sayedyounes غير متصل  
خير الزوجات التى تعين زوجها على طاعة الله أختى الكريمة

حاولى جاهدة على هذا الأمر

حتى عندما تذهبين إلى بيته يعلم أنك لن تتنازلى عن هذا الأمر

وأنك تريدينه أن يكون بمثل ما عرفتيه

فمن الممكن أن يكون عنده بعض الفتور

وأنتى من تعينينه على أن يعاود مرة أخرى

بارك الله فيك أختى الكريمة

وربنا ييسر ليكم الأمر
قديم 16-01-2008, 06:40 PM
الجروح
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية الجروح
الجروح غير متصل  
جزاكِ الله خير الجزاء على حرصك يا أختاه

وأرجو منكِ أن تجعليه يقرأ هذا الموضوع وهذه الفتوى

بارك الله فيكِ

الأسباب المعينة على الإستيقاظ لصلاة الفجر ..!!

====================

يصلي جميع الفروض في المسجد إلا الفجر فما الحكم ؟

سؤال:
أصلي جميع الفروض في المسجد ، والحمد لله ، ما عدا الفجر أصليها في البيت ، فهل هذا يجوز ؟.

الجواب:

الحمد لله

اعلم أيها الأخ المكرم أن من نعم الله تعالى عليك أن وفقك لأداء الصلوات في المسجد مع الجماعة ، والوقوف بين يدي الله تعالى في بيته لإقامة هذه الشعيرة العظيمة ، وأداء ما افترضه الله عليك ، وليس هناك شيء أحب إلى الله تعالى من أداء فرائضه . وقد سبق بيان الأدلة على وجوب صلاة الجماعة [ راجع السؤال رقم 8918 ] .

وأما ما ذكرته من أنك تصلي الفجر في بيتك ، فهذا خطأ يجب عليك التوبة إلى الله تعالى منه ، وبلية نسأل الله تعالى أن يعافينا وإياك منها ؛ وذلك لأن الأدلة على وجوب صلاة الجماعة ليست خاصة بصلاة دون صلاة ، بل هي عامة لجميع الصلوات ، وأولها صلاة الفجر التي تسأل عنها .

وكيف تطيب نفسك يا عبد الله بترك صلاة الفجر مع الجماعة ، وحرمانها من النور التام يوم القيامة . روى أبو داود ( 561 ) والترمذي ( 223 ) وابن ماجة ( 781 ) عَنْ بُرَيْدَةَ رضي الله عنه ، عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( بَشِّرْ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلَمِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ) صححه الألباني في صحيح الترغيب .

وكيف تطيب نفسك يا عبد الله بترك جماعة الفجر وحرمانها من اجتماع الملائكة ، وشهادتها لك عند رب العالمين . روى البخاري ( 555 ) ومسلم ( 632 ) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( يَتَعَاقَبُونَ فِيكُمْ مَلائِكَةٌ بِاللَّيْلِ وَمَلائِكَةٌ بِالنَّهَارِ وَيَجْتَمِعُونَ فِي صَلاةِ الْفَجْرِ وَصَلاةِ الْعَصْرِ ثُمَّ يَعْرُجُ الَّذِينَ بَاتُوا فِيكُمْ فَيَسْأَلُهُمْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِهِمْ كَيْفَ تَرَكْتُمْ عِبَادِي فَيَقُولُونَ تَرَكْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ وَأَتَيْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ ) .

وكيف تطيب نفسك يا عبد الله بترك جماعة الفجر ، وحرمانها من أجر قيام نصف ليلة . روى مسلم في صحيحه ( 656 ) عن عثمان رضي الله عنه قال : ( سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا صَلَّى اللَّيْلَ كُلَّهُ ) .

وفي رواية أبي داود ( 555 ) والترمذي ( 221 ) : ( مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ نِصْفِ لَيْلَةٍ وَمَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ وَالْفَجْرَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ لَيْلَةٍ ) .

وكيف تطيب نفسك يا عبد الله بترك جماعة الفجر وحرمانها من ذمة الله تعالى وجواره . عن أبي بكرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من صلى الصبح في جماعة فهو في ذمة الله ، فمن أخفر ذمة الله كبه الله في النار لوجهه ) قال الهيثمي في مجمع الزوائد : رواه الطبراني في الكبير في أثناء حديث ، وهذا لفظه ، ورجاله رجال الصحيح . وصححه الألباني في صحيح الترغيب .

وأصل الحديث في صحيح مسلم ، باب : فضل صلاة العشاء والصبح في جماعة ، ( 657 )

وقوله : فمن أخفر الله : يعني : نقض عهد الله ، ولم يف به ، بأن آذى المؤمن الذي أدى الفجر في جماعة .

وكيف تطيب نفسك يا عبد الله بترك جماعة الفجر ، وقد أخبر النبي صلى الله عليه وسلم أن التثاقل عن جماعة الفجر إنما هو شأن المنافقين . روى البخاري ( 657 ) ومسلم ( 651 ) واللفظ له ، من حديث أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ أَثْقَلَ صَلاةٍ عَلَى الْمُنَافِقِينَ صَلاةُ الْعِشَاءِ وَصَلاةُ الْفَجْرِ ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا ، وَلَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِالصَّلاةِ فَتُقَامَ ، ثُمَّ آمُرَ رَجُلا فَيُصَلِّيَ بِالنَّاسِ ، ثُمَّ أَنْطَلِقَ مَعِي بِرِجَالٍ مَعَهُمْ حُزَمٌ مِنْ حَطَبٍ إِلَى قَوْمٍ لا يَشْهَدُونَ الصَّلاةَ ، فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ بِالنَّارِ )

قال عبد الله بن عمر رضي الله عنهما : ( كنا إذا فقدنا الرجل في الفجر والعشاء أسأنا به الظن ) رواه الحاكم في المستدرك ( 764 ) وغيره ، وصححه على شرط الشيخين ، ووافقه الذهبي والألباني .

إن المسلم الحريص على الصلاة في جماعة ، كما وصفت من حالك ، لا تطيب نفسه ، إن شاء الله بترك حضور الجماعة في الفجر ، بعد ما سمع من كلام النبي صلى الله عليه وسلم في ذلك .

وفقنا الله وإياك لما يحبه ويرضاه .

الإسلام سؤال وجواب
قديم 16-01-2008, 09:28 PM
سعد شقاف
عضو جديد
 الصورة الرمزية سعد شقاف
سعد شقاف غير متصل  
الله يهديك ويهديه
قديم 16-01-2008, 10:47 PM
لوليتاااا
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية لوليتاااا
لوليتاااا غير متصل  
الله يهديكم ويثبتكم على الخير

ويسخرلك زوجك ويجعله خيرا مماتظنين ويجعلكم عونا لبعض على الطاعة والبر

بارك اللهم لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

استغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه

ربي رحمتك ارجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ابدا

اللهم اغفر لي ولوالدي ولمن له حق علي وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الأحياء منهم والأموات

موضوع مغلق

مواقع النشر