افتقد الخصوصية بسبب أهل زوجي - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

قديم 05-05-2017, 03:54 AM
منمن8
عضو جديد
منمن8 غير متصل  
افتقد الخصوصية بسبب أهل زوجي

انا متزوجه من سنتين تقريبا و زوجي و انا مش من نفس البلد يعني انا عايشة في الغربة.مشكلتي مع اهل زوجي و زوجي علشان هما ليهم تاثير كبير علي علاقتنا.مش عارفه كيف ابدا كلام الكلام علشان لو كتبت كل حاجه لازمني اكتب كتير.المهم انا عندي سكن مستقل عن اهل زوتتتتجي بس قريب جدا من بيتهم و نفسهم كل يوم تقريبا نروح عندهم من اول الزواج و الحال كده حتي لما حملت بابني بردو مش عاوزين اقدرو انو انا تعبانه ويفضلو الحو علي زوجي و بنزل معاه ارحلهم للبيت.انا معنديش مشكله اروح ازورهم بس مش لازم كل يوم او يوم بعد يوم.غير كده لما بننننروح مش بحس نفسي مرتاحه نفسيا علشان قبل كده حصل كذا موقف خلاني انفر منهم و من التعامل معاهم.لما بكون عندهم بفضل علي اعصابي و بحسب كل كلمه اقولها.بيزنو علي طول علي زوجي نفضل ساعات نبات عندهم مثلا في اخر الاسبوع لما اكون زوجي في العطله الاسبوعيه.انا بحب احافظ علي خصوصيه بيني و بين زوجي و بحب نخرج من غير ما يعرفو احنا رايحين فين و بنعمل ايه.كل حاجه لازم يعرفوها مامتو بتسال خرجتوعملتو ايه بقيت اضطر اكذب و اقول مخرجناش علشان بحس انها بتزعل لما تسمع انو ابنها خرجني علشان اتفسح رغم انو والله بفضل ساعات بالشهر مش بخرج الا علشان اروح عندهم.اسلوبهم في التعامل معايا كان وحش جدا من اول الزواج عمركم شفتو اثنين لسه متزوجينبيروحو انامو عند اهلو.ولو مرحناش بيزعلو.بفضل معاهم و زوجي بينزل بيفضلو اقولولي

الاهم من كل ده انو زي ما قلت حصل منهم كذا موقف زعلت منو و كنت بكتم في نفسي و اسكت لحد ما خلاص زهقت و بقيت مش عاوزه ارو ح دايما و زوجي موش حاسس بي ولا فاهمني و عاوزني اروح بالعافية.بقينا دايما بنتخاصم لحد ما بقي امد ايدو علي و يضربني.و بقي بيشتمني و يهني و يشتم اهلي اللي عاملو معاه كل خير.انا مش عارفه اعمل ايه ولا ازاي اتصرف هما من جهة و زوجي من جهة و انا في غربه مليش حد غير ربنا.احكي لاهلي علي موضوع الضرب ولا اعمل ايه.انا بقيت انفر منو بجد و نفسي اروح لاهلي ارتاح فتره هناك و اشوف حعمل ايه

تم تعديل العنوان ليتناسب مع المضمون

التعديل الأخير تم بواسطة -مسك الليل- ; 06-05-2017 الساعة 10:16 AM
قديم 06-05-2017, 12:41 AM
اسعد فتاة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية اسعد فتاة
اسعد فتاة غير متصل  
رد: تعبت اريد حلا

الله يكون بعونك
حاولي تكلمي زوجك انك تزوريهم كل اسبوع الجمعه
مثلا من الصباح ل ساعه 10 بليل اما كل يوم مبالغه منهم
صراحه لدرجه هاذي يحبوك 😒 بعض حماوات يخنقو بنت الناس خنق
اسالك كيف بناتها معك ؟؟؟؟
الله يكون بعونك
قديم 06-05-2017, 05:39 AM
منمن8
عضو جديد
منمن8 غير متصل  
رد: تعبت اريد حلا

شكرا علي التفاعل مع مشكلتي اسعد فتاة.انا تكلمت مع زوجي كذا مره و فهمتو انو مينفعش اروح كل يوم او حتي يوم بعد يوم كتير اوي.قلتلو نروح مره في الاسبوع كفايه جدا زعل و كل مره بيكلمو ابوه يعزمو علي الغداء مثلا وبيوديني معاه بتعلة انو ميقدرشي اروح لوحدو حيفضلو اقولولو هي ليه مجاتشي معاك و حيفضل في انحراج مش عارف ارد و يفضلو اقولولو هي ليه مش بتحبنا و ليه بتبعد نفسها عننا و احنا عملنلها ايه.وده اللي سببلي مشاكل علشان ه. مش عاوز يفهمني و كل مره افضل اقولو علي الحاجات الوحشه اللي صدرت منهم و بردو مش عاوز يفهمني.وعلي فكره انهم اشوفوني دايما ده مش حب في صدقيني.اصل اللي بيحب حد ميزعلوش.احكي موقف من المواقف اللي حصلت و انا حامل كنت عندهم بحكي مع زوجي و كنت تعبانه جدا قلتلو ايه رايك اسافر و اولد عند اهلي و انت تجي علي الولاده علشان هنا مفيش حد حيرعاني انت طول اليوم في الشغل و انا بفضل وحدي امو قالت ايه تخيلي ديه ناوياهلك و عاوزه تولد هناك و تاخذ منك الولد و مش حتشوفو خالص.تعصبت اوي من كلامها و كتمت في نفسي و سكت و هو مردش عليها خالص لما رحت قلتلو هي مامتك بتحكي بالاسلوب ده ليه بيقولي بتهزر.علي فكره ده مش الموقف الوحيد ياما مواقف تانيه.دلوءتي بعد ما ولدت نفسهم يحشروا نفسهم في اكل الولد اكليه كده وازاي مياكلش كده.ردا علي سؤالك بالنسبه لبناتها هي عندها بنت واحده عايشه بره بتجي مره في السنه بس و عملت معايا موقف وحش جدا لما جت السنه اللي فاتت.انا كنت حامل في الشهر التامن و هي شرفت بحضورها.رحنا يومين انا و زوجي شفناها عند مامتها اصل هي لما بتجي بتنزل في بيت ابوها.بعد كده فضلت في البيت ارتاح ثلاثة ايام كنت مش قادره امشي رجليا منتفخه جدا و ضهري واجعني اوي.المهم مين المفروض يسال علي التاني هي.كلمتني في التلفون و بتقولي انت فين متساليش و متتكلميش و مجيتيش و لا عزمتيني عندك ده بيت اخويا مجتلوش غير مره بس و انا لسه جايه من السفر و المفروض انتي تعزميني ده بيت اخويا اجيلو امتي انا عاوزه و لو كنت ساكنه هنا كنتي حتشوفيني كل شويه عندك.قلتلها انتي المفروض تجي من غير عزومه و انا تعبانه مش قادره انزل كل يوم.وبتكلمني بطريقه هجوميه زي مكون خذتلها فلوس او سرقت منها حاجه يعني طريقتها في الكلام كانت مش لبقة خالص و بترفع صوتها.قفلت و فضلت اعيط و زوجي فهم الموضوع مني و كلمها و قلها انا اللي مقدرتش اجي هي ملهاش ذنب هي تعبانه من الحمل.المهم بعد الموقف ده كملت حطتها هي و امها في نفس المجموعه و ابوها كمان علشان هو كمان بيتصرف معايا باسلوب مش كويش و كذا مره بيلقح علي في الكلام عيني عينك و انا بكون قاعده.يعني بصراحه الواحد مش لاقيها لا من الزوج و لا منهم هما.تعبت و زهقت و نفسي بجد الاقي حل سريع لكل ده
قديم 06-05-2017, 04:38 PM
اسعد فتاة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية اسعد فتاة
اسعد فتاة غير متصل  
رد: افتقد الخصوصية بسبب أهل زو

الله يكون بعونك،شكلك متزوجة خليجي
والله ماعرفت انصحك بايش بالضبط بس
اقول لك تجنبي تراددي زوجك ولا ترفعي صوت
عشان لا يضربك ويتعود على ذلك
والحريم تجنبيهن بقدر المستطاع لاتاخذي وتعطي معاهن في تصرفاتهن السيئه
الله يكون بعونك والله صعبان عليا وضعك اذا جيتي وقلتي حريم غلطو عليا نمشيها
بس رجال الكبير (الوالد)برضو يغلط عليا هاذي كبيرة والله ماتعودنا الرجال يكونو كذا
قديم 11-05-2017, 07:12 AM
منمن8
عضو جديد
منمن8 غير متصل  
رد: افتقد الخصوصية بسبب أهل زو

زوجي مو خليجي و نفسي ابعد عليهم قدر المستطاع مش عوزه اشاركهم في الكلام دايما بسمع و اسكت و موش بدي رايي خالص.و علي فكره تجي ساعات فترات بيكونو مسافرين و الله كل حاجه تبقي تمام انا و زوجي و انا بكون نفسيا مرتاحه و زوجي بيعاملني كويس.ربنا اصبرني علي الوضع ده.اكيد ربنا ميرضاش بالظلم و اللي بيعملوه في يرجعلهم يوم

مواقع النشر