زوجي غير مرتاح للسكن عند أهلي - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 30-04-2016, 12:01 PM
هند (أمة الله)
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية هند (أمة الله)
هند (أمة الله) غير متصل  
رد: ممكن حد يساعدني انا بجد محتاجلكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة املي في رحمتك مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بجد بعد موقفه الاخير كرهته اتجمعت جوايا كل جروحه ليا وانانيته ومش عارفه اعمل ايه حاسه اني تعبانه وهيحصلي حاجة من الزعل دموعي موقفتش من امبارح من كتر خنقتي واحساسي بالهوان ندمت علي كل حاجة مش عارفه ازاي اتعامل مع انانيته مفيش حاجةدواحده بتفرحني بيعملها ليا رغم اني حبيته كل حب الدنيا وصبرت واستحملت معاه عيشة مفيش واحده تقبلها واخرتها يقول علي زعلي ودموعي متعمليش الشويتين بتوعك دول وانتي مع مامتك للدرجادي الاستهتار بزعلي ويقولي انتي هتزعلي شوية وخلاص وتنسي وتبقي عادي كل ده عشان كنت باجي علي نفسي عشانه وتمشي حياتي خلاص مبقاش ليا قيمة امال مين يبقي حنين عليا مين اللي كان بيقول وانا معاكي متخافيش ولا تقلقي من اي حاجة انا بجد خلاص حاسه اني من كتر اكتئابي هيحصلي حاجة وهو ولا علي باله واخد مهدئ وعايش حياته لكن انا اولع بقي ارجوكم خليكم جمبي انا تعبت
اخيتي

إن كنتِ استخرتي فلعل تغيير زوجك لرأيه بهذه الطريقة
هو نتيجة الاستخارة و الله أعلم
و هذا معناه انه لا خير في السكن مع اهلك

و حتى ان لم تكوني استخرتي فلعل هذا هو الاخير لك و لاهلك و لزوجك

و لعل ما تعانينه الآن من حزن و ألم هو اهون بكثير
مما ستعانينه ان سكن زوجك مع اهلك

فالله سبحانه و تعالى رحيم و لطيف بعبادة
و لا يكلفهم فوق طاقتهم .. و سكن زوجك مع اهلك قد تترتب
عليه امور لا تطيقينها .. فصرفها الله عنك برحمته و لطفه

يسر الله أمورك و فرج همومكِ و اصلح لكِ زوجكِ .

التعديل الأخير تم بواسطة هند (أمة الله) ; 30-04-2016 الساعة 12:02 PM
قديم 30-04-2016, 01:18 PM
msfr333221
عضو نشيط
msfr333221 غير متصل  
رد: زوجي غير مرتاح للسكن عند أهلي

زوجك اذا ماوافق يسكن مع اهلك من حقه ولا يعتبر انانيه ....
من حقك تزعلين اذا زوجك ماوفر لك سكن ...

اشوف انك حملتي زوجك ما لا يستطيع تبين تعيشين مع اهلك مرتاحه وزوجك عمره ما ارتاح ولاهمك نفسيته ولا راحته عجبي والله?

الله يصلح حالكم يارب

التعديل الأخير تم بواسطة ويبقى الحنين ; 30-04-2016 الساعة 01:22 PM
قديم 30-04-2016, 10:32 PM
mimomea
كبير المراقبين [ وسام العطاء الذهبي 2016 ]
 الصورة الرمزية mimomea
mimomea غير متصل  

عزيزتي املي في رحمتك حاليا وين رح تعيشوا
هل في بيت خاص فيكن
اذا في بيت وبنفس منطقة اهلك
زوري والدتك بشكل يومي واهتمي فيها بعد الاتفاق مع زوجك
وبالليل ارجعي على بيتك
واذا عندك اخوات اتناوبوا على زيارتها
ربي يشفيلك الوالدة ويخليها فوق راسكن

واسأل الله ان يسخر لك زوجك وييسر لك امرك ويبدل حالك الى افضل حال
احترامي

اللهم إني أستودعك ديني و نفسي وأهلي وزوجي
وأولادي وأحبتي فاحفظهم يا من لا تضيع ودائعه
قديم 01-05-2016, 10:00 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
رد: ممكن حد يساعدني انا بجد محتاجلكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند ( كايزن ) مشاهدة المشاركة
اخيتي

إن كنتِ استخرتي فلعل تغيير زوجك لرأيه بهذه الطريقة
هو نتيجة الاستخارة و الله أعلم
و هذا معناه انه لا خير في السكن مع اهلك

و حتى ان لم تكوني استخرتي فلعل هذا هو الاخير لك و لاهلك و لزوجك

و لعل ما تعانينه الآن من حزن و ألم هو اهون بكثير
مما ستعانينه ان سكن زوجك مع اهلك

فالله سبحانه و تعالى رحيم و لطيف بعبادة
و لا يكلفهم فوق طاقتهم .. و سكن زوجك مع اهلك قد تترتب
عليه امور لا تطيقينها .. فصرفها الله عنك برحمته و لطفه

يسر الله أمورك و فرج همومكِ و اصلح لكِ زوجكِ .
للاسف لم اصلي الاستخارة كلامك بيهون عليا كتير ربنا يرزقك بالفردوس الاعلي وشكرا لدعائك
قديم 01-05-2016, 10:16 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msfr333221 مشاهدة المشاركة
زوجك اذا ماوافق يسكن مع اهلك من حقه ولا يعتبر انانيه ....
من حقك تزعلين اذا زوجك ماوفر لك سكن ...

اشوف انك حملتي زوجك ما لا يستطيع تبين تعيشين مع اهلك مرتاحه وزوجك عمره ما ارتاح ولاهمك نفسيته ولا راحته عجبي والله?

الله يصلح حالكم يارب
مبدئيا زوجي لو كان رفض من الاول في خلال ثلاث شهور بترجاه يوافق وكان بيرجع في قراره وعادي وقلتله لو مش هنروح عند اهلي يبقي نشوف شقة تانيه واتفقنا علي كده واما كنت بقوله اوعي تيجي علي اخر لحظة وترجع في كلامك كان بيقوللي هو لعب عيال حتي لما اهله كانو بيحاولو يعقدوه في انه يعيش مع اهلي كان بيقولهم لا انا عارف مصلحتي وياما كان بيرجع في كلامه الفتره اللي فاتت لكن مش بعد ما خلي امي تستلف فلوس من الناس وتخلي اخويا وتجبره يشتغل مع العمال في دهان الشقة وكانت والله مش بتقعد في شقتها وتروح تساعد الناس وتمد ايدها للناس وتتعب وهو نايم في البيت مهانش عليه يساعدهم برغم ان ماما بتخلص الشقة في اسرع وقت عشانه لان عقد ايجارنا كان اخره الشهر اللي خلص ده ومدينا شهرين قبل كده عشان هو يفكر براحته وماما مش هتروح شقتها دلوقتي لسه شويه ورغم كده ذلت نفسها ومدت ايدها عشانه وهو ميزعلش ويوفر ايجارها وقالتله هسيبك اسبوعين تلاته تقعد في الشقه لوحدك ولما عاتبتها قالتلي عشان احنا اللي نبقي جايبن عليه وياخد ع الشقه كانها بتاعته ومش هو اللي يجي علينا ويبقي ضيف واما عرفت ان النقل هيتكلف غالي وانه ده اللي خلاه يتردد قالتله هساعدكم من غير مقابل وهاجي انا وابني نفك لك عفش البيت وتوفر اجر العمال وقالتله هسيبك شهرين تلاته لو حابب تبقي في الشقة لوحدك وهو بعد كل ده وبعد تضحيات اهلي عشانه اللي عمرهم ما اتاخرو عليه ولا يهمه اي حاجه كانت هتفرق معاه ايه لو مشينا دلوقتي وهو كده كده ناوي يمشس كمان شهرين تلاته بالكتير اربعه بل بالعكس كان هيلاقي اللي يساعده لكن وقتها عمري ما هخلي اهلي يساعدوه لانه اهانهم علي الفاضي ؤاهله مفكروش يساعدوه ده حتي لما عرفو انه هيوفر قالوله هنخصملك حاجات كنا بنزودهالك ما انت كده كده هتوفر مقدرش اي حاجة لو كان بيقدر ومش اناني كان قال يا جماعة محدش يجي علي نفسه في حاجة انا مش ضامنها لكن ده اكد للكل انه خلاص قرر ووافق جاي علي اخر لحظة وده كله مش اناني وياريت رجع في كلامه عشان حاجه مهمه ده عشان عايز يقعد لوده شويه طب ماكان هيقعد لوحده هناك وقلنا هنسيبله فتره يبقي لوحده فيها ومفكر ان بعد اما يجي يمشي من هنا هقوله تعالي نعيش مع اهلي لا مش هعمله وهتصرف واخلي اخواتي يعيشو مع اهلي لو هشتغل ليل ونهار واجيب حد يعيش معاها لكن عشان مصلحته عمري ما هعمله اي حاجه وربي يتولي اهلي ولا يحوجهم لحد ابدااااا ولا اي مسلم وجزاك الله كل خير
قديم 01-05-2016, 10:23 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimomea مشاهدة المشاركة
عزيزتي املي في رحمتك حاليا وين رح تعيشوا
هل في بيت خاص فيكن
اذا في بيت وبنفس منطقة اهلك
زوري والدتك بشكل يومي واهتمي فيها بعد الاتفاق مع زوجك
وبالليل ارجعي على بيتك
واذا عندك اخوات اتناوبوا على زيارتها
ربي يشفيلك الوالدة ويخليها فوق راسكن

واسأل الله ان يسخر لك زوجك وييسر لك امرك ويبدل حالك الى افضل حال
احترامي
لاسف البيت مش قريب من اهلي اوي المشكله انه من يوم ما رجعنا مصر وهو مبيشتغلش ودايما نايم ولو قلتله اروح لاهلي يقولي اما اقحي وهو بيصحي متأخر واقوله ننزل يقولي بكره ومش بيوديني ليهم غير كل فين وفين ولا بينزلني ابدا اقوله حتي عشان ابنك هيفضل كده ميشوفش الناس يقوللي بكره الحال يتغير وهو ولا بيغير اي حاجه عايش ينام وياكل ويشرب ويجمع الصلاه غير كده والله ما بينزل من البيت ولا بيروح لاهله ولا بيوديني لاهلي غير كل كام يوم ولو روحنا ساعه وبيجي ياخدني برغم اننا مش ورانا حاجه واخواتي لااسف ارحم واحده فينا باهلي مش هنا واخويا في بلد جمبنا مش عايش هنا والضغيره لسة متجوزة من ثلاث شهور ومش بتيجي لامي ممكن بالاسبوعين رغم انها بيننا وبينها خمس دقايق بالسيارة بس هنعمل ايه نصيب امي وابويا يبقي ولادهم كده شكرا لك اختي علي دعائك وجزاكي الله كل خير دايما بشوف ردودك انسانه طيبة وجميله
قديم 01-05-2016, 11:46 AM
هاجر9
كبار شخصيات المنتدى [ وسام العطاء الذهبي 2016 ]
 الصورة الرمزية هاجر9
هاجر9 غير متصل  

الله يرحم ضعف اهلك و يسخرلهم من يعينهم و يحسن اليهم
زوجك هذا حقه انه يعيش في بيته و يأخد حريته فيه و موضوع انه لا يعمل هذا موضوع اخر ليس له صلة بموضوع سكنكم عند اهلك يمكن لادن مضغوطة فدماغك يناقش جميع المشاكل و بالتالي تتداخل مع بعض
الحين انتم كدا او كدا مستأجرين فيه حل انه تدوروا ايجار لكم و لامك شقتين يكونوا في نفس الحي او حي مجاور او حتي في نفس العمارة لو متوفر بحيث يتسني لك زيارتها و القيام بخدمتها
طبعا اذا زوجك ناوي يستقر في البلد لانه سكوته مش معناه انه لا يبحث عن عمل
يمكن ناوي برجع المملكة لو توفر له فرصة
و هنا النقل من بيت لبيت كل شوية برده متعب
اذا شفتي انه ظروفها تأزمت جيبيها عندك و هنا هي تكون ضيفة و كدا اريح لزوجك من انه هو ينزل عندها تظل في مقام والدته و بحترمها اكيد
قديم 01-05-2016, 12:08 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

كان نفسي والله يا هاجر اني علي الاقل اسكن جمبها لكن هو مش ناوي علي كده والشقة اللي اهلي هيسكنو فيها ملك وهو فعلا ما اقدرش انكر انه دماغه مضغوط جدا لكن حاليا هو لايبحث عن عمل ولا هنا ولا في المملكة ومش بينزل من البيت انا لما ذكرت انه لايعمل كنت اقصد انه مش عنده حاجة ضرورية للتراجع عن اننا ننقل انا اكتر حاجة خانقاني انه وافق ان اهلي يستلفو من الناس فلوس برغم انهم كان هيبقي معاهم فلوس كمان اسبوع وخلاهم يتذلو عشان يخلصو الشقة بسرعة عشان خاطره هو بس وامي تعبت جامد عشان خاطره وهو ولا قدر اي حاجة وياريته حتي اهتم بزعلي ولا حتي قالي كلمة تطيب خاطري ولا قال لاهلي متزعلوش ده بيتعامل بكل برود ويروح يقول لاهله اهي عملت كده اني زعلت وقعدت اعيط لو كان قالهم من الاول انا مش ضامن اني جاي زي ما كان بيقول من الاول كان عادي كان اهلي مذلوش نفسهم بس اعمل ايه نصيبهم ولادهم يذلوهم ربنا يغنيهم عن اي حد هما وكل المسلمين وبالنسبة للنقل هو كده كده ناوي ينقل كمان شهرين تلاته وعمره ما هيرضي ان امي تيجي تعيش معايا او تقعد كتير بمعني انها تقعد خمس ساعات مثلا يقوللي لازم تستأذن وهي جايه ويقولي مبحبش حد يزورني بس خلاص بالحركة دي هو خلاني واحده تانية وعمري ما هتنازل عن حقوقي وحقوق ابني اللي كنت بتنازل عنها عشان هو بس ميبقاش زعلان وهعرفه اني كمان مش هاجي علي نفسي شكرا ليكي اختي علي اهتمامك وجزاك الله خيرا وشكرا لدعائك الجميل
قديم 04-05-2016, 03:12 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

تقريبا انا عرفت سبب رفضه وتغيره للحظة الاخيرة وهما اهله كانو خايفين نخطفه منهم جاي النهاوده يقوولي احنا لو قعدنا في شقة اهلك كنا ناويين نقعد اربع شهور يقوللي ما احنا هننرجع ننقل تاني في شقة تانيه يبقي موفرناش حاجة وان اهله عندهم شقق في البيت اللي هما فيه وعايزنا ننقل هناك طبعا انا رفضت وعمري ما هقبل لانه حتي رفض اننا نشوف شقة جمب اهلي بس ليه اهله يعملو معايا كده انا مش عارفة اعمل ايه وامي ظروفها صعبه اوووي وطول اليوم بتبكي علي اختي اللي مش معانا وبين الحيا والموت والدنياكلها متقفله في وشها ويقوللي ما انتي بتعملي الي بتقدري عليه اني اروح لامي كل كام يوم ساعه ده اللي اقدر عليه انا ذنبي ايه انا كمان انهم عيله مش مترابظة مش بيسألو عن بعض غير ف الاعياد انا اتخنقت وهموت عشان اهلي

مواقع النشر