سفر أمي ورفض زوجي طبخي وإهتمامي بأبي وأخي - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

موضوع مغلق
قديم 22-08-2016, 02:25 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
سفر أمي ورفض زوجي طبخي وإهتمامي بأبي وأخي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا احترت ومش عارفة اتصرف ازاي انا حكيلكم وانتو قولولي اعمل ايه لان دماغي وقفت عن التفكير انا والدتي سافرت للخارج لظروف ضرورية وسابت هنا اخويا ووالدي لوحدهم وهتغيب علي الاقل شهر واخويا رايحالها قريب المهم انا طبعا المفروض اخدم ابويا واخويا علي الاقل اعملهم اكل واوديه ليهم زوجي بقي رافض ويقوللي لو يستاهلو كنت هقولك اعملي وشايف انهم ميستاهلوش كل ده عشان حقي مخدتوش زيي اخواتي وحاجه هو مالوش دخل بيها وحتي ماما قالتلي اخد الاكل من بيتهم واعمله وبالفعل خدت جزء يعمل اكلة وانا مكسوفة وفي نص هدومي بس عشان فعلا ظروفي اليومين دول صعبه اوووي وابني تعبان وفلوسنا كلها اتصرفت بقول لزوجي اني هبقي اخد من عندهم واعمل يقوللي مرة في الاسبوع وكنت بتكلم بهدوء فقلتله انا هقبض قريب وابقي اجيب من معايا واعملهم عشان كده شكلي--زعقلي وقالي لا قلتله بدال ما انت اللي تجيب حط اهلك مكانهم تيل لو ابنك عمل فيك كده برده معترض وانا شايفة ان مرتبي ده حقي اعمل بيه اللي انا عايزاه وده اول قبض ليا ازاي اقنعه ان مينفعش اسيب بابا واخويا كده وانا ليا اخت هنا بصراحه مسابتهمش اول يوم جوزها طلبهم وعزمهم عنده وعملتلهم اكل وانا دايما كده مخلي شكلي --- اعمل ايه

تم تعديل العنوان ليتناسب مع المضمون

التعديل الأخير تم بواسطة ويبقى الحنين ; 22-08-2016 الساعة 09:23 AM
قديم 22-08-2016, 06:54 AM
غدا اجمل 1
عضو نشيط
 الصورة الرمزية غدا اجمل 1
غدا اجمل 1 غير متصل  
رد: محتاجة رايكم اتصرف ازاي

انتي حابي تعملي لكن انصحك و انصحك ان كنتي على طريق الصواب و اسلام
اذا امرك زوجك ان لا تخرجي لهم او تذهبي لهم اطيعيه
نعم اطيعيه و ان امرك ان تقاطعيهم فا قاطيعهم
الله يعلم ما بصدور لكن حق زوجك اعظم و امر زوجك هو مطاع
لو اردت ان اتكلم معك من دافع المشاعر و الاحاسيس لقلت لكي اتركيه و ذهبي لهم
لكن لا يصلح هذا الامر هذه نصيحتي لكي اطيعي زوجك
و لا تقلقي لن يضيعهم الله و هم يعلمون ما امرك فلا تحملي نفسكي فوق طاقتها
و سوف يتدبرون امرهم

سوف ياتي اليوم الذي نتلفت فيه خائفين نبحث عن
محمد بن عبد الله فصلو عليه وسلمو تسليما
قديم 22-08-2016, 08:43 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

انا مش بقوله اروح اقعد معاهم ده انا كل اللي عايزاه اعمل اكل في بيتي واروح واديه وامشي فيها ايه يعني حتي كمان حصل موقف تاني فتش في حاجاتي لقي معايا فلوس ماما سايباها معايا عشان لو اخويا احتاج حاجة وميضيعش الفلوس كلها واديهم له للضرورة مصمم انها فلوسي ومخبياها واتخانق معايا خناقة كبيرة وخلاص كل واحد فينا يخبي ع التاني وعاملي حوار هو المفروض اني اقوله لو امي مامناني علي سر ومحلفاني ما اقولش عشان ما اصغروش ادامه يبقي انا كده بخبي ده غير اني لو كنت قلتله كان هيصرفهم واما ارجع اقوله نسد اللي علينا يقوللي لا ما هما مش راضيين يدوكي حقك اعمل معاه ايه ده
قديم 22-08-2016, 08:59 AM
مــريم
موقوف
 الصورة الرمزية مــريم
مــريم غير متصل  

إذا عندك أحد ياخذ الاكل منك ويوصله لأهلك ..
او اخوك يمر بيتك ياخذه ..
تجنبي المشاكل مع زوجك وحاولي تحلي الموضوع بالهدوء عشان هو ينحرج من هدوئك ويلين ..
لكن العصبية والجدال تخليه يعاندك ..
قديم 22-08-2016, 09:09 AM
خالد_عبدالله
عضو نشيط جدا
خالد_عبدالله غير متصل  

بعض الازواج الله يصلحهم تلقاه بار بأمه و أبوه الى ابعد الحدود ولو طلبوا منه يطلق زوجته .. طلقها بدون تفكير ..
بس اذا جا الدور على زوجته انها تبر أمها و أبوها يكشر عن أنيابه .. وأن لاا انتي مو ملزومه .. انتي ملزومه بطاعتي أنا و بس .. انزين ما قلنا شي .. بس تمنع زوجتك تبر والدينها ليش !!!

اختي انا راي من راي من سبقني .. حاولي انك ما تثيرين غضبه ودبري لك طريقه .. يعني مثل ما قالوا اعملي لهم الأكل واتصلي على اخوك يجي ياخذه بنفسه ..
والله يهدي النفوس ويصلح حالك زوجك ..

ولكن شو موضوع حقوقك اللي ما اخذتيها !!
قديم 22-08-2016, 09:25 AM
ويبقى الحنين
كبير المراقبين
 الصورة الرمزية ويبقى الحنين
ويبقى الحنين غير متصل  
رد: سفر أمي ورفض زوجي طبخي وإهتمامي بأبي وأخي

مكانه الانسب
قديم 22-08-2016, 12:06 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

جزاكم الله كل خير علي اهتمامكم وردكم المشكلة مش بس انه يوديني اوديهم هو مش عايزني اعمل بيقولي مايستاهلوش وواخدها عند معايا ومش هتعملي يعني مش هتعملي وانتي مش خدامة عندهم اختك قلتله انا واختي بنساعد بعض كل يومين واحده تعمله وبرده مش راضي بس لازم اعمل انا مش واخده حاجة من بيته وامي موصياني وهو بار باهله جدا وحكايه حقي ده عشان باعو بيت وادو اتنين من اخواتي حقهم وانا واختي لا وقالو هيدونا بس عشان بقالهم كتير مش راضيين عشان ما اضيعش الفلوس وبابا مش عايز يدينا فهو شايف انهم ما يستاهلوش عشان مش راضيين يدوني زي اخواتي برغم اعترافهم بده ان ليا حق بس انا معملتش معاهم مشاكل وسايباهم عادي وقت ما يحبو ومواجهتش بابا اساسا واهلي وقفوا جمبه كتير وكانو عايزين يفتحوله مشروع ودفعولي كتير حتي تحاليلي دفعوها ودايما بيعرضو مساعدتهم ليه وانه يبقي قريب منهم وبيحبوه
قديم 02-09-2016, 07:23 AM
أطيـــــــاف
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أطيـــــــاف
أطيـــــــاف غير متصل  

أختي
أقدر شعورك و حرصك على والدك و أخيك و رغبتك في مساندة والدتك
لكن ..
عليك أن تتعاملي مع وضعك الحالي و ليس ما تأملينه .

إذا حاولتي مع زوجك و لم يستجب
فاعتذري من والدك و والدتك بشكل لبق و بيني أن الوضع متوتر قليلا في منزلك
و اذا كانت اختك متعاونة و كتومة أخبريها بالحقيقة لعلها تساعدك و تسد محلك

و اجلسي مع زوجك جلسة ( لوضع النقاط على الحروف )
بيني له أن الوضع محرج لك جدَّا جدا أمام أهلك
و أن الأمر ليس متوقفا على هذا الوضع ، بل بطريقة التعامل مع العلاقة بالأهل ( أهلك و أهله )
و أنك لا تريدين أن تكوني مقصرة أمام أهلك و لا أن تبيني لهم أَن زوجك يرفض قيامك بمساعدتهم
لان ذلك بلا شك يؤدي لسوء العلاقات
و اطلبي منه أن يضع نفسه مكانك
و ربما يكون الموضوع أكثر وضوحا أمامه إن وضع نفسه مكان ابيك و كان زوج ابنتكما يمنعها من بركما إنتي و هو
فالامر جدا مؤلم .. لعل الصورة تتضح أمامه

أوصلي له بطريقة لطيفة أن الدنيا فيها أخذ و رد
و أن إحسانه لك و لأهلك و لغيركم من الناس لن يضيع ، و سيعود له إن عاجلا أو آجلا بإذن الله

ركزي على صلب المشكلة و سببها لكي لا يضيع وقتك من اجل مشاكل مشابهة في المستقبل بإذن الرحمن

وفقك الله و أسعدك

التعديل الأخير تم بواسطة أطيـــــــاف ; 02-09-2016 الساعة 07:27 AM
قديم 22-09-2016, 12:45 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أطيـــــــاف مشاهدة المشاركة
أختي
أقدر شعورك و حرصك على والدك و أخيك و رغبتك في مساندة والدتك
لكن ..
عليك أن تتعاملي مع وضعك الحالي و ليس ما تأملينه .

إذا حاولتي مع زوجك و لم يستجب
فاعتذري من والدك و والدتك بشكل لبق و بيني أن الوضع متوتر قليلا في منزلك
و اذا كانت اختك متعاونة و كتومة أخبريها بالحقيقة لعلها تساعدك و تسد محلك

و اجلسي مع زوجك جلسة ( لوضع النقاط على الحروف )
بيني له أن الوضع محرج لك جدَّا جدا أمام أهلك
و أن الأمر ليس متوقفا على هذا الوضع ، بل بطريقة التعامل مع العلاقة بالأهل ( أهلك و أهله )
و أنك لا تريدين أن تكوني مقصرة أمام أهلك و لا أن تبيني لهم أَن زوجك يرفض قيامك بمساعدتهم
لان ذلك بلا شك يؤدي لسوء العلاقات
و اطلبي منه أن يضع نفسه مكانك
و ربما يكون الموضوع أكثر وضوحا أمامه إن وضع نفسه مكان ابيك و كان زوج ابنتكما يمنعها من بركما إنتي و هو
فالامر جدا مؤلم .. لعل الصورة تتضح أمامه

أوصلي له بطريقة لطيفة أن الدنيا فيها أخذ و رد
و أن إحسانه لك و لأهلك و لغيركم من الناس لن يضيع ، و سيعود له إن عاجلا أو آجلا بإذن الله

ركزي على صلب المشكلة و سببها لكي لا يضيع وقتك من اجل مشاكل مشابهة في المستقبل بإذن الرحمن

وفقك الله و أسعدك

عملت بنصيحتك الجميلة جزاك الله كل خير في الدارين كلامك جميل بس برده هو مفيش فيه فايده اختي اتعاملت معاهم وفهمتها الوضع المشكلة الاكبر دلوقتي ان اخويا سافر لامي وهيقعد هناك علي طول ووالدي بقي وحيد ورجل كبير وتعبان بقول لزوجي علي الاقل اعزمه كل يوم جمعة أجازته عشان ميبقاش لوحده رافض ويقوللي انا مش فيا دماغ للكلام ده ومحرجة اطلب منه تاني اني اعمل لوتلدي اكل وكنا متفقين اما اخويا يسافر نروح نقعد مع والدي ونوفر الايجار وبرده رجع في كلامه مش عارفة اعمل ايه
موضوع مغلق

مواقع النشر