مشكلة واريد الرد سريعا جدا - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 12-03-2006, 03:13 AM
ahlamdoaa
عضو جديد
ahlamdoaa غير متصل  
tongue3 مشكلة واريد الرد سريعا جدا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا بحب المنتدى لانى بحس ان احنا عيلة واحدة كلنا بنحب بعض فاأنا بطلب منكم ان انتوا تشيروا عليا بالصح
انا فى مشكلة مع خطيبي ربما تبدو اليكم بسيطة ولاكنها كبيرة بالنسبالى وانا الغلطانة قيها بس خلاص غلطها ومش عارفة اصلحها ازاى .
والمشكلة هى ان خطيبى كان متفق معايا من اول الاسبوع انه هيجيلى يوم الخميس ولغاية يوم الاربعاء الساعة6 وانا مأكدة عليه انى مستنياه.وبعد كده جى اخويا من السفر وعازمنا فى بيته يوم الخميس وعرف ان خطيبي جاي ومغيرش معاد عزومته انا خفت اصمم تحصل مشكلة .قلت خلاص أأجل مجىء خطيبي ليوم الجمعة ومش هتفرق الخميس من الجمعة .عرف خطيبي بكده بالليل بعد ما جى من الشغل .زعل جدا وقالى كلام كتير من ضمنه انا مش هاجى بيت الناس اللى فيه مش بيحترمونى وهو متعود يكلمنى كل يوم بطل يكلمنى وانا مش قادرة على بعده وكل ما اكلمه يكلمنى بقرف وقالى لما اروق ابقى اكلمك .شيروا عليا اعمل ايه اخليه يرجع زى الاول ازاى وعلى فكرة الاسف مش بيقنعه ياريت حد يقولى على حل عملى اعمله علشان حبيبي يرجعلى

التعديل الأخير تم بواسطة سيدرا ; 12-03-2006 الساعة 09:00 AM
قديم 12-03-2006, 06:37 AM
لولو الكبيره
عضو دائم
لولو الكبيره غير متصل  
انا اشوف انه مافيه داعي للزعل والمفروض انه يقدر هالشي عمومآ انتي كلميه وخليك عادي يعني لاتقولين له زعلت او مازعلت لانه حتى لو مازعل بيقولك زعلت حاولي تكونين طبيعيه معاه ولاتحسسينه او تبينين له انك حاسه انه زعلان ولاتطرين الموضوع وحاولي تخففين اتصالاتك معاه لحد مايروق.. والله يوفقكم
قديم 12-03-2006, 06:46 AM
الحب ماء الحياة
عضو نشيط
 الصورة الرمزية الحب ماء الحياة
الحب ماء الحياة غير متصل  
والله تسلمي يا لولو اتقلي يا اختي الفاضلة وعلى فكرة الصح في الحب التقدير وانتي اللي حصل خارج عن ارادتك المفروض هو يقدر وما تعوديه على كدا خطأ كبير
نصيحة نبوية : " احبب حبيبك هونا ما عسى ان يكون بغيضك يوما ما وابغض بغيضك هونا ما عسا ان يكون حبيبك يوما ما " اي ما تفرطين في الحب وما تفرطين واعلمي اصلا ان فترة الخطوبة للمعرفة والتعارف الجيد والود ومعرفة تقديرات كل منكما للآخر
اتمنى من الله ان يدسم عليكما السعادة راجعي خطيبك ولو برسالة عسى ان يتراجع ويتفهم الموقف
قديم 12-03-2006, 07:00 AM
ديو ماونتن
عضو نشيط
 الصورة الرمزية ديو ماونتن
ديو ماونتن غير متصل  
خطيبك معاه حق... لإنه كان مفروض إنك تلتزمي بالموعد مهما كانت الظروف وخاصة إنه موعد مع خطيبك مو أي واحد

على كل حال المشكله بسيطه لا تكبرون الموضوع حاولي تراضينه بكلام حلو قولي له إنك من دونه حياتك مالها معنى

ووووووو إلى آخره لإن الرجل نقطة ضعفه الكلام الحلو اللي يلوي الذراع....

تحياتي
قديم 12-03-2006, 07:07 AM
الحب ماء الحياة
عضو نشيط
 الصورة الرمزية الحب ماء الحياة
الحب ماء الحياة غير متصل  
يا عمنا خليك محضر خير هيا حصلها موقف طارئ وعلمته ليه يزعل ويكبر هو
لازم نتعلم التقدير فيما بيننا ما تفكر انا طنشته واكبر دليل انه عرفته وكمان شكلها بتموت في دباديبه هي اللي غلبانة شوية والظاهر بقى انه مأثر فيها خالص انا آسف بس دي رأي بصراحة
قديم 12-03-2006, 09:05 AM
سيدرا
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية سيدرا
سيدرا غير متصل  
أنا برأيي تشدي شوي على خطيبك

خطيبك معاه حق نوعا ما ، لأن هو كان مستعد نفسيا لزيارتك أنو رح يشوفك وكان بقمة معينة من السعادة بس إنتي ولظروف طارئة نزلتي من هي القمة ، ومع هذا لابد أن يتحمل بعض المسؤولية ويتقبل الظروف الخارجية يعني إنتي عندك أخ رجع من السفر وأحرجك بعزومة قليلو أنا بمون عليك أكتر من أخي لأنك جزء مني وإزا ضل زعلان اتركيه شوي بس مو أكتر من يومين تلاتة ، وإزا حسيتيه بكلمك بقرف قوليله أنا مابحب أحكي معك وإنت هيك بتصير مو حلو خلص لما تروء كلمني ، ولاتزيدي عيار المحبة عشان مايطلع كتير فوق وإنتي كتير تنزلي لتحت ..

هذا والله يهنيكم ويوفقكم مع بعض

أختك سيدرا

مواقع النشر