اخي رجل الرجال و اخي ابو مريم - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

ساعدني لطلب مساعدة أحد الأعضاء في حل المشاكل الزوجية والاجتماعية

قديم 24-05-2016, 12:24 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
رد: اخي رجل الرجال و اخي ابو مريم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo marym مشاهدة المشاركة

لاحول ولا قوة الا بالله

والله الولد حالة يحزن
ولا حول ولا قوة الا بالله

سامح الله آمه
ومع الآسف هى لم
تحسب اى حساب ماذا
سيفعل اذا توفيت

فعلا يا بخت من بكانى وبكى
على ولا ضحكنى وضحك
الناس على

اسأل الله له الهداية
انه سميع قريب

ومنتظر جديدك بارك الله فيك

جزاك الله كل خير علي دعائك
الجديد طبعا بعد مماطلة من الزوج انه يروح يعمل التحليل وقالهم كذا معاد وخلفه بالامس والد الزوجة كلم والده وقاله النظام ده مينفعش ولازم تشوفلك حل والزوجة كلمة والد الزوج وبكت كثيرا لحد ما اغمي عليها وطبعا والد الزوج كان محرج جدا من تصرفات ابنه جاب ابنه وقعد معاه وبهدله وقاله عايز تدخل مصحة ندخلك لكن كده مش هينفع وانت لسه بايظ باماره كذا وكذا وفلوس حدتها من ورانا ومشاكل كتير يا تطلقلها يا تتعدل وانت بقالك شهر مشوفتش ابنك وبيتحجج ان مراته بتنكد عليه ابوه قاله تستحمل انت اللي عملت كده فيها وانا مش هساعدك يا تفوق وتتعدل ياتبعد عننا كفاية ديونك اللي بنسددها بالعافية واتفقوا انه يروح اليوم مع زوجته ويعمل التحليل وفعلا راح اليوم الصبح اخيرا وطلع مش بياخد اي حاجه لانه كان بطل المسكن قبلها بكام يوم بس ساره بتقول بما انها عارفاه وحافظاه انه واخد حاجة بتبين في التحليل انه مش بياخد مخدرات وحاليا هو عند اهل زوجته وهيتفقوا ويشوفو الدنياهتمشي ازاي ومامته بتفكر تسفره بره الامارات او السعودية لان عندنا الشغل قليل والمرتبات مش بتكفي اي حد وخاصة ان شهادته مجالها حاسب الي وده عندنا مش مطلوب اوي ولسة هنشوف ايه اللي يحصل وربنا يعمل اللي فيه الخير للجميع
قديم 24-05-2016, 10:14 AM
abo marym
عضو المنتدى الفخري
abo marym غير متصل  

ما شاء الله
اخبار ممتازة

اسأل الله له الهداية والصلاح
والتوفيق والسداد

آقتراح آمه ممتاز

وهذا ما اتمنى من ساره ايضا
ان تفعله وهو ترك ارض المعصية
والذهاب الى ارض آخرى صالحة

ما يحزنى فى الحقيقة زوجة
مسكينة جدا وواضح انها تحبه
مع الآسف ولا تريد الانفصال
وحرمان الطفل من حضن ابوه

اعتقد يجب تهديده بابلاغ الشرطه
عنه اذا لم يتب

ويجب من وقفه للاب مع والد
الزوجة حتى يشعر ان الكل يعمل فى
نفس الاتجاه وينصرف عن
استغلال المشاعر واللعب بكل طرف
واظهار ان المظلوم المضهد

لانه مع الضغوط يرضخ بحمد الله
لذا يجب الاستمرار فى الضغط
والطرق والحديد ساخن

المهم اشعار الام انها ستفقد الولد
ام بسجنه او موته حتى ترتدع وتتوب
عن مساندة والوقوف معه ضد
الحق وضد مصلحة

ولا تغفلوا عن سلاح الدعاء

اسأل الله له ولاخته ولكل شباب
وبنات المسلمين الهداية والصلاح

قال الله تعالى

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً
{10}
يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً {11} وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ
وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً {12}

قديم 13-06-2016, 11:46 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي ابو مريم نريد استشارتك في شيئ بخصوص هذا الموضوع الزوج من الواضح انه بقي كويس بس طبعا مش اوي لكن زوجته بقت قاسية عليه اووي وزودتها وهو راحلهم وقالها تعالي معايا انا رايح اعمل مقابلة عشان اسافر السعودية وبعدها نروح نعمل تحاليل رفضت وغير كده هي مش بتكلمه نهائي ولما يسافرلهم بلدهم لانه شقته في بلد غير بلد اهله تحبس نفسها في غرفة وتخلي الطفل يكلمه ويقوله بابا انا جعان ومفيش اكل علي الرغم انه موديلها اكل وفلوس وهي قاعده عند اهله لانهم بجانب شقتها وتخلي اختها تكلمه وتقوله ابنك تعبان ومحتاج فلوس وهو مش بيشتغل لانه مستني حاليا اخر مقاباة لسفره السعودية يوم الاحد القادم وبياخد من اهله اللي فيه النصيب وبيوديهولها وحارماه من نفسها اول امبارح ابنه تعب بليل واختها كلمته وقالتله هو طبعا مخنوق ان الدنيا مقفله في وشه وهو واد متدلع اووي وبيقعد يبكي لامه مش مسترجل كده وكل كلامه قنوط ويأس وكل ده عشان غلطة غلطتها محدش بيرحم المهم كلمها تاني يوم العصر مردتش قالها انا عايز اطمن علي ابني برده مردتش وكلمت اخته وقالتلها عايزة عنوانهم الجديد من غير ما تقولي لحد وانها عايزة تطلق هو راحلها امس بعد الفطار حبست نفسها في قوضه وقالتله لو بابا اجبرني علي الرجوع برده مصممة علي الطلاق تعب واستفرغ دم كتير راحت معاه للمستشفي قالوله يا جدار المعده فيه حاجة يا مرض وحش هي قالتله كويس انك عارف اني عايزه اتطلق لتقول هسيبك عشان تعبان وهو شاريها ونفسيته تعبانه ياتري تنفع معاها اشاعة انه هيتجوز ولا نعمل ايه كل همنا الطفل الغلبان بس بيني وبينك زوجها ده محدش يثق فيه
قديم 14-06-2016, 05:01 AM
abo marym
عضو المنتدى الفخري
abo marym غير متصل  

وعليكم السلام ورحمة الله
وبركاته

آختى رددت عليك فى
الموضوع الآخر

ولكن ماذا تقصدى فى الاقتباس
التالى هل تقصدى غلطة غلطها
فمفيش حد بيرحمه

اما تقصدى شىء آخر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة املي في رحمتك مشاهدة المشاركة
وكل ده عشان غلطة غلطتها محدش بيرحم

قال الله تعالى

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً
{10}
يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً {11} وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ
وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً {12}

التعديل الأخير تم بواسطة abo marym ; 14-06-2016 الساعة 05:02 AM
قديم 14-06-2016, 05:34 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقصد ان ده كلامه هو دايما يقول كده ودايما قانط من رحمة ربنا والله اعلم بيتمسكن علي مامته عشان يصعب عليها لان حصل حوار يدل علي انه مش تمام وهيخلي اخته تساعد مراته بيقول انه اما تعب واستفرغ دم وراح المستشفي مع زوجته وقاله الدكتور يا تعب في جدار المعده او مرض خبيث وزوجته قالتله كويس اني طلبت الطلاق قبل ما تعرف انك تعبان عشان متقولش اني سبتك عشان تعبت لما امه حكت لاخته علي الموقف قالتلها متعرفيش زوجته انك تعرفي انه تعبان
فانا بصراحة قلت لسارة هو بيكدب ومش عايزك تعرفي مراته انك عارفة تعبه لانها طبعا هتنكر ان ده حصل ولو عشان زي ما بيقولولك هتقوله كل حاجة بتروح تقولها ليهم دي مش حجة لان المفروض ان اهله هيعرفو انه تعبان بس مش عايز يتقفش ادام امه وعامل فيها غلبان وتعبان وسارة واختها قالولي كلامك صح لان كلنا فاهمينه الا امه مصدقاه رغم ان حواراته متخيلش علي طفل صغير لسة معندوش عقل الكدب في دمه وبصراحة الطلاق لمراته رحمة ربنا يبعده عنها وتلاقي راجل بمعني الكلمة يربيلها ابنها وميحوجهاش لحد ويبعده عن امه واخواته حواراته بتنرفزني جدا حسبي الله ونعم الوكيل وربنا يصبر مراته علي مصيبتها فيه

مواقع النشر