ما هو حكم الشرع فى ضرب الزوج لزوجته دون مبرر مقبول؟؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 27-05-2005, 12:06 PM
Nany80
عضو دائم
Nany80 غير متصل  
ما هو حكم الشرع فى ضرب الزوج لزوجته دون مبرر مقبول؟؟

السلام عليكم ...
عندي سؤال لم أجد اجابه عنه فأمل ان اجد هنا فى منتدنا الجميل ... سؤالى هو ... ما هو حكم الشرع فى الزوج الذى يضرب زوجته ؟ اعلم ما سيقال انه حق شرعه الله لتأديب الزوجه التى يخاف من نشوزها او من ان تاتى بفاحشه...لكن ما شرعه الله ان تضرب الزوجه بعد ان ياعظها الزوج وبعد الاحتكام الى احد من اهله او اهلها ثم الهجر فى الفراش لمده شهر ثم اذا لم تتراجع عن الفاحشه يضربها زوجها ويكون الضرب ليس على الوجه و يكون على المؤخره ولا يسب اثر ...صح اليس هذا ما شرعه الله !!!!!

ما هو حكم زوجى العزير الذى ضربنى بعد 9 اشهر فقط من الزواج اقسم بالله انى كنت غارقه فى حبه فيهم اتمنى منه الرضا.... اتعلمون شئ يوجد شريط اسلامى لشيخ اسمه انور مسعد اسمه " كيف تسعدين قلب زوجك " طلبت من زوجى احضاره لى واقسم بالله انى كل مااوصى به الشيخ الزوجه لتسعد زوجها بيه اقوم انا به والله كل ما جاء فى الشريط فما عدا الجزئية الخاصه بالاطفال فلم نرزق بهم بعد، وكان يسمعه معى وكنت اداعبه واقول لها شوفت انا بعملك كل ده فيرد قائلا انا عارف انك مش مقصره معايا ومش مستنى اسمع ده من شريط.

ضربنى زوجى ضرب شديد لدرجه انى لم استطع ان اقوم من الفراش تانى يوم من شده الضرب وظل جسم به علامات زرقاء من اثار ضربه لى لفتره يمكن اطول من اسبوع ...وبعد ان قام بضربى واهانتى هجرنى فى الفراش ، عكس زوجى الايه الكريمه يعنى بدل ما يهجرنى واذ ما اصريت على الفاحشه يضربنى بل ضربى ثم هجرنى

اكيد تتسالون ما هى الفاحشه التى آتيتها كى استحق كل هذا .... لم اغسل الاطباق نسيت ان اغسل الاطباق لانى انشغلت عنها وناسيتها تماما فجاء زوجىونحن نستعد للنوم ..لم تغسلى الاطباق ...ايوه معلش انا نسيتها خالص ان شاء الله بكره اغسلهااو مااقوم علشان انا عاوزة انام دلوقتى... وقامت القيامه فىمنزلنا ...ورأيت زوجى بشكل لم اره من قبل سواء وقت خطوبتنا او بعد زواجنا فزوجى الهادى المصلى الحافظ للقرآن الذى كنت اتفاخر به وبخلقه فى كل وقت امام الجميع من اهلى واصحابى

لانى بعيد عن بلادى وعن اهلى طلبت من ابوه التدخل... ولما حكيت له ما كان من ابنه كان فى ذهول ولم يصدقنى واعتقد انى افترى عليها ولما يصدقنى الا بعد ان اكد له زوجى ا ن ما اقوله صحيح لم يجد شئ يفعله سوا ان تحدث معه كثير ولكن لم يقدم لنا حل وانا لا اعرف ماذا افعل ...اشعر بأهانه بالغه فكان زوجى فى نظرى كبير وكنت أكن لها الكثير والكثير من الحب والاحترام

لذا تسألت ايرضى الله عن هذا !!! فى كل مناسبه نعلم نحن النساء ان لعنات الملائكه تلاحقنا اذا ما عضب علينا زوجنا او قصرنا فى اى حق من حقوقه ...وماذا عنا نحن الا تلعن الملائكه الازواج المخطئين ايضا ما هو حكم الله فى هذا الامر ارجوكم من يعلم حكم الزوج المتعسف فى استعمال حق الضرب فى الدينا و الاخره ان يجبنى اريد ان اهد قليل اذا عرفت ما هو عقاب ربى له على ظلمه لى ...اسفه للاطاله لكنى لا اجد من افضضفض معه فانا لا اعرف احد نهائى فهذا البلاد سواه وهو مخاصمنى يجلس فى غرفه لوحده ويغلق الباب عليه طول الوقت.. ارجو من يعلم اى معلومه الا يبخل عليها بها... فانا فى عذاب رهيب
قديم 27-05-2005, 03:08 PM
هااامس
كبار شخصيات المنتدى
هااامس غير متصل  
شوفي يا اختي

غالبا الرجل لا يظهر السبب الحقيقي لغضبه ان كان الامر يمس بكرامته

اتوقع والله اعلم ان الامر له خلفيات اخرى

راجعي نفسك وانظري هل صدر منك امرا يمس كرامته من استعلاء او غيره

لو كان الامر متأصل بشخصيته لما انتظر فترة ال 9 شهور التي ذكرتيها لكي يظهر وجهه الحقيقي

لكن بالطبع لا اجيز له ما فعل

لكن انظري هل تمني عليه بامر من الامور او جرحتي شخصيته بمعايرته بقله ماله او عدم وسامته او قارنتيه برجل اخر من ازواج اخواتك مثلا

تحياتي وربي يشفيكي مما اصابك

وعل اي حال ضرب الحبيب مثل اكل الزبيب

استغفر الله العظيم
قديم 27-05-2005, 03:35 PM
llp00na
قلم مبدع
llp00na غير متصل  
المسامح كريم

ممكن زوجك عنده مشاكل وضغوط خارجية لم يجد مكان لإفراغها سوى أنت

لا أحاول تبرير موقفه, هذا ظلم كبير وأعوذ بالله أن أظلم أحدا

أختي العزيزة, لابد أن هناك مبررا غير قضية الصحون, فلا يوجد شخص عاقل يورم زوجته لقضية كهذه

نصيحتي لك أن تشتري كتيبا أو شريطا حول قضية الضرب وحكمها في الإسلام وذكريه أن أحسن الخلق لم يمد يديه الشريفتين على زجاته

وأخر وسيلة أخيتي هي الدعاءفي آخر الليل, فثلاث دعواتهم مستجابة ومن بينهم دعوة المظلوم, ليس قصدي أن تدعي على زوجك وإنما أن تدعي له

عودى إلى زوجك وحاولي إرضائه, كلميه وإطلبي منه السماح حتى وإن كان مخطأ... سيدرك خطأه ويستحي من نفسه إن أنت بادرت بالصلح, طبعا إن كان يملك قلبا

تذكري أنك بهذا الفعل تلقنينه درسا وتحافظين على بيتك

إحذري من العين فإنها حق ولا تثقي في أي شخص يزورك, فالحسد والعياذ بالله دمر بيوتا وخرب أسرا

الله يعييينك ياأختي, والله ينفطر قلبي لما أسمع قصص إخوتي في الله يجرى معهن هذا,

لكن أبشري, فالله يبتلي من يحب,
قديم 27-05-2005, 05:16 PM
Nergis
عضو متألق
 الصورة الرمزية Nergis
Nergis غير متصل  
مثل ماقال اخونا فيصل ...اكيد هالطبع مو فيه والا ماانتظر تسعة اشهر وقبلها فترة الخطوبه...اكيد كان حامل بقلبه اشياء كثره وشي كبير خلاه يفقد السيطره على نفسه...مع انه غلط غلطه كبيره واستغل ضعفك .....اختي صبرك الله مماانتي فيه ...بس ياليت تكلميه بهدوء عن غلطك لاان سالفة الصحون اسمحيلي سبب عبيط واكيد موهو السبب .....اسئليه وشوفي شو يقول .....ومن كل قلبي الله يسهل امورك
قديم 29-05-2005, 11:09 AM
Nany80
عضو دائم
Nany80 غير متصل  
السلام عليكم ....
الاخوه الأعزاء شكرا لكم جزيل الشكر لاهتمامك برد عليا ..جزاكم الله كل الخير عنى...

الاخ هااامس...

شكرا لردك الكريم واسمح لى اقول لك ان ما افترض ان يكون قد صدر منى وادى الى غضب زوجى غير صحيح اطلاقا والله شاهدا على ما اقول ابدا لا اجرء على جرحه او معايرته باى شئ فالحمد لله كرم الله علينا واسع ولا نعانى مشكله فى المال او فى اى شئ اخر فالله كريم معنا ولا توجد عندنا اى مشاكل من اى نوع والحمد لله ، اما موضع عدم وسامته فهذا ايضا لم اقم به فهو فى نظرى جميل وكنت أداعبه دائما وامسكه من خدوده و اقول " يا خواتى ايه الحلوة دى كله بس" وكان يضحك واضحك كما هو المفروض من زوجين متحابين، بالنسبة لمقارنته برجل اخرى فقد حدث هذا فكنت فى احد المرات عند احد صديقاتى المتزوجات حديث ايضا وحكت لى عن زوجها ولاحظت الفرق الواضح بين زوجها وزوجى وفى الحال اتصلت بيه من الموبيل وقلت له "انت سيدى الناس .... فضحك وقالى شكرا بس ليه يعنى ...قلت له لانك سيد الناس فعلا" وليس لى اخوات بنات اى صبيان أصلا لأقارن بيه وبين ازواجهم.

هااامس ...ابدا ابدا لا يكون الضرب والاهانه من اهم الناس واقربهم الى قلبى مثل اكل الذبيب فلا مثيل للاهانه والالم النفسى الذى اشعر به من فعل زوجى بعد كل الحب والاخلاص الذى قدمته له

IIpOOna

شكرا الف شكر على مشاعرك الرقيقه وقلبك الكبير وعاوزة اقولك انى بعمل بنصحتك منذ حدوث الخلاف بين وبين زوجى وادعى الىالله ان يخفف عنا ما نحن فيه وانا على يقين ان الله سيستجيب اناشاء الله كما قال وهو اصدق من قال، اما موضوع ان اتكلم معه فى هدوء فهو امر لا اقد رعليه ابدا وقد حاول زوجى اكثر من مرة استرضائى والاعتذار لى ولكنى كل ما نظرت فى وجه افتكر ما فعله بى فلا اقدر ان اتحدث معه وكذلك لا اسطتيع ان اشيل الامر من راسى فهو مسيطر عليا تمام السيطره ولا اقدر على نسيانه ..وافكر ايضا ان هذا الامر لابد من وضع حد نهائى له فما هو الضمان انى اذا تحدثت معه وسامحته الا يعود ويكرر مافعل ثم يعود ويعتذر وهكذا تكون حياتى عباره عن سلسله من الاهانات والاعتذارات المتكرره... اشتاق كثير لحياتى الهادئة مع زوجى قبل خلافنا لكنى فى نفس الوقت اموت قلقا ان يتكرر ماحدث وهو امر لا اقدر ابدا على الاستمرار فيه او احتماله

Nergis

شكرا يا نرجس على ردك واهتمامك وبجد انا مش عارفه ايه السبب الاى خلى زوجى يفعل ما فعل فقد كان بالفعلا خلال الفترةالسابقه كله زوج جميل وهادى وافخر بيه وبطباعه امام الجميع وكنت اذوب حبا وعشقا فيه وطبعا معاكى كل احق غسل الاطباق سبب تافه وعبيط هو بيقول ماكنش قصدى واسف بس انا الاى مش قادره انسى

شكرا مره كمان لكم ولاهتمامك جزاكم الله كل الخير ...بس لسه برضه معلافتش حكم الشرع فى الموضوع
قديم 29-05-2005, 11:36 AM
حلم الغد
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية حلم الغد
حلم الغد غير متصل  
ربما زوجك يعاني من مرض نفسي ليس بالضروره يكون خطير..........وعندما اراد اخراج ما بداخله وجدك امامه وفعل ما فعل !!

انا اعتب على الاخ هامس الذي يقول راجع نفسك ربما صدر منك شئ اغضبه!!!؟؟ ياسبحان الله دائما المراءه هي الملامه حتى لو لم

تفعل شيئا؟؟ وكأن الرجال منزهون عن الاخطاء !!!! ويلقون بكل شئ على المراءه لا لشئ الا لانها تحتمل زوجها وتصبر عليه

ويكون هذا هو جزاؤها !!!!!!!!

نبهي زوجك وحذريه بالتي هي احسن ان لا يقوم بضربك مره اخرى ......... مهما حدث الا لا سمح الله لو اتيتي بفاحشه مبينه ويكون

الضرب عندها بالسواك وليس القتل لا سمح الله او الضرب المبرح..........

لانك ربما لو تغاضيتي مره وعشره سيزيد وربما تكون النتيجه غير محموده.......... فالعنف لا يؤدي الا للعنف؟؟؟؟؟؟؟

بدايه اجلسي معه بهدؤ وتحدثا بصراحه ربما هناك مشكله تضايقه هي سبب ما حدث مع ان ذلك ليس تبريرآآآآآآآ ابدآآآآآآآآآ

وفقك الله وسخر لك زوجك
قديم 29-05-2005, 12:00 PM
الضابط
عضو دائم
الضابط غير متصل  
أختي / ناني حفظها الله

تحية طيبة .............

لا تشغلي بالك بهذا الموضوع وحاولي تتناسيه ، وتعاملي معه بكل ود ومحبة وإحترام ... وحاولي ترضيه في كل وقت عشان ما يحصل لحظة يخطي عليكي أو يمد يده عليكي نهائياً ( أنا عارف حتقولي والله عملت كل ما يرضيه ولكن للأسف ... ! )

وأرجع مرة ثانية وأقول لك أوصيكي بالصبر والصبر والصبر ... وزوجك ما هو ملاقي شيء ينشغل به (أطفال ) ولكن عندما ترزقون بطفل أو أكثر ستتغير مسيرة حياتكم للأحسن بإذن الله تعالى ، وهو الآن متضايق من ذلك الشيء وهو عارف إنه ماهو بيدك ولا بيده ، ولكن من عند الله عز وجل ... عشان كده أوصيتك بالصبر اللي يحتمل يكون سبب في دخولك الجنة بإذن الله تعالى .

أصبري ... وقلوبنا معك ونسأل الله تعالى بأن يغيير مجرى حياتكم إلى سعادة ومرح وهناء ... ولكن لاتنسي الدعاء في كل صلاة ،،، وبالذات بين كل أذان وإقامة للصلاة .

والله يسعدك ويحقق أمانيكي بإذنه تعالى ............. يارب .
قديم 29-05-2005, 12:38 PM
الشهومى
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية الشهومى
الشهومى غير متصل  
يا اخوان مهما يكون السبب بس يضربها بهذه الطريقه هذا لا يرضاه الله ولا رسوله
قديم 29-05-2005, 01:21 PM
افراح ام ابرار
عضو جديد
افراح ام ابرار غير متصل  
الله يصبركي يا أختي

ربما عليك تركه لفترة, لكي يعلم ان لكي اهل.
قديم 29-05-2005, 08:59 PM
Nany80
عضو دائم
Nany80 غير متصل  
السلام عليكم ...
الاخوه الاعزاء شكرا لكم جزيل الشكر على اهتمامك وعلى قلوبكم الاى الخير مليها ربنا يجزيكم كل الخير ان شاء الله

حلم الغد ...

شكرا يا حلم الغد ... انا فعلا من فتره وبعد جوازنا بشهرين فقط لاحظت ان جوزى فى حاجه لمساعده دكتور نفسى وده لانه فضل لمده تلات سنوات مقيم لوحده خالص فى البلد المقيم بها للعمل وده بعد سفر امه واخوته لمصر من اجل الدراسه وانتقال ابوه الى مكان اخرى داخل نفس الدوله لكن ليس معه وكان الاتصال بينهم عباره عن مكالمه تليفون كل كام ويوم المهم جلوسه بمفرده فعلا اثر عليه واتفقت انا وهو انه لازم يروح لدكتور وهو قالى معاكى حق انا فعلا ملاحظ انى ميال الى الاكتئاب لكن كل شهر يقول الشهر الاى جاى والحال ده مستمر لمده 7 شهور دلوقتى كل شهر الشهر الاى جاى واخر مره اصريت انه لازم يروح فقالى خلاص اسألى انتى على دكتور كويس فى حين ان انا لسه جديده فى البلد ومش عارفه حاجه فيها وهو مولود هنا وعايش طول عمره هنا المهم سألت وبحثت من خلال النت والحمد لله ربنا ارشدنىبسرعه بس برضه مارحش

معاكى حق كمان فى قولك ان لو تغاضيت مرة سيزداد الامر وهو ده الاى تاعبنى ومش عارفه ايه الحل.

الضابط...

حفظك الله انت ايضا اخى العزيز ... فعلا انا مش قادره ابدا انى اشيل الموضوع من دماغى ابدا لدرجه انى من يوم مااتخنقنا وانا بحلم احلام مزعجه وبقلق كتير جدا وانا نايمه وباصحه متوتره وبمجرد انى افتح عينى الصبح فى الحال افتكر الموضع والاى حصل ويمر قدامى زى شريط السينما تماما و مش قادره اتصرف فى الموضع ده خالص انا بجد بحاول لانى تعبت منه بس مش عارفه... مش قادره اتخيل ان ايده الاى كنت بامسكها و اوطى ابوسها واحضنها تعمل في كده مش قادره

الشهومى ...

مشكر اخى الكريم على ردك وانا طبعا معاك ده وضع مايرضيش ربنا ولا رسوله ولا حد عاقل من عبيده

افراح ام الابرار...

شكرا لدعائك وردك وفى الحقيقه ردك بانه لازم يعرف ان لى اهل دى حاجه من الحاجات المحيرانى جدا والاى عاوزة اخذ رايكم فيهم وبتمنى انكم ماتبخلوش عليا فيه

الموضوع انى بعيده عن اهلى ومعاه فى بلاد تانى من اجل العمل أبوة معانا فى نفس البلاد لكن بعيد وبصدفه حضر عندنا بعد يومين فقط من الخلاف بيننا وطبعا حكيت له فكان رايه فىالبدايه مثل رايك ان نبعد عن بعض لفترة واعود انا لمصر لفترة ولكن قال لى لا تحدثى احد من اهلك بهذا الموضوع فقلت لها لا سوف احكى لهم وحتى لو لما احكى انا لسه رجعه من مصر من شهر واحد مين حيصدق انى نازل بعد شهر واحد عادى لازم حايحسوا ان فى مشكله المهم وبعد كلام مش كتير بينا قال لى بلاش نزول مصر " على فكره ابوه راجل محترم جدا هو وامه والحمد لله علاقتى بيهم كويس وهم فعلا بيتعملوا معاى زى بنتهم" المهم كان كل رايه ان المسامح كريم واتكلم معاه وبس ومشى وسابنا زى ما احنا كل واحد منا فى اوضه لا بنتكلم مع بعض و لا بنأكل مع بعض ولا اى حاجه خالص

مافيش حد من اهلى عنده علم ابدا باى حاجه حتى ماما اتصلت بيها مره وكنت وقتها زعلانه فاحست بيا جدا وقالتى فيكى حاجه وانتى متخانقه مع جوزك بس انا مرديتش اقولها حاجه ابدا ..اولا... لانى اتقفت مع والد زوجى انى ماقلش حاجه والتانى علشان خايفه عليها انا بنتها الوحيده وبعيد عنها واقولها حاجه زى دى وهى اصلا مريضه ... ماينفعش

فامش عارفه الاى انا عاملته ده صح ولا غلط انى معرفتش اهلى ...اصلا انا من يوم ماتجوزت فى اى مشكله تواجهنى مع زوجى بالجأ لاهل زوجى "بصراحه هما دايما ياخدوا صفى" ومش بعرف اهلى اى حاجه يعنى حفاظ منى عليه وكمان علشان الامور ماتكبرش .

الوضع دلوقتى بجد مزعج جدا جدا لا اخفى عليكم احن كثيييييييييييييير لزوجى ارى فأتمنى ان ارتمى فى حضنه لكن يمنعنى خوفى وقلقى من تكرار الامر لا اعلم ماذا افعل فانا لوحدى هنا ليس لى احد ينصحنى ولا اعلم التصرف الصحيح الذى يضمن لى عدم تكرار أهانه زوجى لى وفى نفس الوقت يعود بى الى حياتى الهادئه الجميله التى كنت احياها مع وزجى واشتاق كثيرا اليها ...ماذا افعل !!!!

اسفه جدا جدا لانى اطلت لكن ليس عندى من يقدم لى النصح واطمع فيه منكم جزاكم الله كل الخير

التعديل الأخير تم بواسطة Nany80 ; 29-05-2005 الساعة 09:01 PM
موضوع مغلق

مواقع النشر