عازم ولا معزوم - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

قديم 30-07-2014, 05:41 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  
عازم ولا معزوم

سؤال يطرح نفسه ..
نحن جميعا نتزاور فى المناسبات وكل سنه وانتم طيبين ..
هذا شئ محمود ..
ولكن السؤال الذى اود ان اعرف اجابته منكم جميعا هى كم المده التى تراها مناسبه للابلاغ عن زيارتك لاحد ما ..
بمعنى لو حاتزور احد اقاربك هل تذهب لزيارته ام تتصل وتبلغه انك قادم الان .. ام تتصل لتعرف الموعد الذى يناسبه للقيام بزيارته ..
طبعا قد تقولون انه لا استئذان للزياره بيت المقربين ..
ولكن حتى للمقربين الا يصح الاستئذان قبلها ..
وهل يختلف الموضوع من زيارة اهلك عن زيارة اهل زوجك او زوجتك

التعديل الأخير تم بواسطة El3m Raouf ; 30-07-2014 الساعة 05:44 PM
قديم 30-07-2014, 06:30 PM
ام مريمي
عضو مثالي
ام مريمي غير متصل  
رد : عازم ولا معزوم

اممم اهل زوجي واهلي نذهب بلا استئذان ولو تم الاستئذان تنقلب السالفة زعل! من والدييي ووالديي زوجي على اساس احنا وهم واحد ومفترض عدم تواجد للرسميات ..

الخالات والعمات وابنائهم ومعارفنا الابعد من الطرفين ،، يكون الاستئذان قبل بفترة والسؤال عن الوقت المناسب للزيارة ،، انا اشوف هالشكل افضل فمثل ما احب هالاطراف انها تسالني عن الوقت المناسب لي فلازم اقدر وضع الاخرين حتى وان كنت حابة اصل الرحم فالاحترام وتقدير الظروف مهم ،،،
قديم 30-07-2014, 07:24 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام مريمي مشاهدة المشاركة
اممم اهل زوجي واهلي نذهب بلا استئذان ولو تم الاستئذان تنقلب السالفة زعل! من والدييي ووالديي زوجي على اساس احنا وهم واحد ومفترض عدم تواجد للرسميات ..
الخالات والعمات وابنائهم ومعارفنا الابعد من الطرفين ،، يكون الاستئذان قبل بفترة والسؤال عن الوقت المناسب للزيارة ،، انا اشوف هالشكل افضل فمثل ما احب هالاطراف انها تسالني عن الوقت المناسب لي فلازم اقدر وضع الاخرين حتى وان كنت حابة اصل الرحم فالاحترام وتقدير الظروف مهم ،،،
يعنى انتى متعوده تطبى على اهل جوزك من غير ماتديهم خبر ؟
اكيد بيت عيله ومفتوح على طول ..
انما انا افضل يكونو عارفين .. على الاقل نلاقى حاجه نشربها ..
شكرا على مرورك وعيد سعيد
قديم 30-07-2014, 11:28 PM
ام مريمي
عضو مثالي
ام مريمي غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RAOUF&RANA مشاهدة المشاركة
يعنى انتى متعوده تطبى على اهل جوزك من غير ماتديهم خبر ؟
اكيد بيت عيله ومفتوح على طول ..
انما انا افضل يكونو عارفين .. على الاقل نلاقى حاجه نشربها ..
شكرا على مرورك وعيد سعيد
هههههههههه عموو رؤوف المشكلة عملناها قبل واستئذنا فكان ببيت اهلي والدي واقف عند الباب استقبال ونزل زعل ونصائح و كلام بسبب موضوع الاستئذان قبل القدووم وانتوا اولادي وانتي بالخصوص عارفة انتوا بالنسبة لي اييه ،، فكان الحل الامثل السكوت وخصوصا ان منزلي بمنطقتهنم وانا اخر العنقود واقضي امور البيت لهم ...

اهل زوجي ايضا عملوا مثل الفيلم ! وزعلوا لاني بستئذنهم وفهموها اني زعلانة او ثقلانه او مزعوجة من اخوان زوجي هههههههه ونال زوجي نصيبه من الوالدة مع اني أأيد كلامك مفترض اخبرهم عشان ما ازعجهم او احرجهم ولكن هم مؤيدين لهالشي فنفذت رغبتهم ...

حالتك مثل حالتي اكره قدوم الاشخاص بدون موعد وحصل لي ببداية نقلي وعيني ما تشوف الا النور ياعم رؤوف لاني كنت باول حملي ووحام وفوقها جماعه وقفوا عند الباب واتصلوا على زوجي! وفوق كل هذا كنت غاسلة كل ملابسي وماعلي الا الستر القليل فتخيل موقفي ومعاهم ازواجهم والبيت على حاله و من يوم فقط وصلتلي الثلاجة والمكيف !! ههههههه ضحكت وبصراحة قلت اللي حاصل يتحملون .. هم
قديم 30-07-2014, 11:41 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
هههههههههه عموو رؤوف المشكلة عملناها قبل واستئذنا فكان ببيت اهلي والدي واقف عند الباب استقبال ونزل زعل ونصائح و كلام بسبب موضوع الاستئذان قبل القدووم وانتوا اولادي وانتي بالخصوص عارفة انتوا بالنسبة لي اييه ،، فكان الحل الامثل السكوت وخصوصا ان منزلي بمنطقتهنم وانا اخر العنقود واقضي امور البيت لهم ...
اهل زوجي ايضا عملوا مثل الفيلم ! وزعلوا لاني بستئذنهم وفهموها اني زعلانة او ثقلانه او مزعوجة من اخوان زوجي هههههههه ونال زوجي نصيبه من الوالدة مع اني أأيد كلامك مفترض اخبرهم عشان ما ازعجهم او احرجهم ولكن هم مؤيدين لهالشي فنفذت رغبتهم ...
حالتك مثل حالتي اكره قدوم الاشخاص بدون موعد وحصل لي ببداية نقلي وعيني ما تشوف الا النور ياعم رؤوف لاني كنت باول حملي ووحام وفوقها جماعه وقفوا عند الباب واتصلوا على زوجي! وفوق كل هذا كنت غاسلة كل ملابسي وماعلي الا الستر القليل فتخيل موقفي ومعاهم ازواجهم والبيت على حاله و من يوم فقط وصلتلي الثلاجة والمكيف !! ههههههه ضحكت وبصراحة قلت اللي حاصل يتحملون .. هم
صدقتينى بقى ..
طبعا اهلك ونسايبك مش عاوزينك تعملى فرق انما لما تكون اسره صفيره زى اولاد خالتك او اعمامك وهكذا للزوج ممكن يكونو خارجين يتفسحو او ماشابه وزيارتنا بتعطلهم ..
مش حانقول اهل وعادى لا لازم برضه نراعى ظروفهم ..
انا لما بيجيلنا حد فجاه الاقى مراتى عماله تقول :
اعمل ايه ؟ اعمل ايه ؟
وتفضل رايحه جايه
وتلاقيها تشيل السجاده وتنفضها وتخلع البياضات من على الصالون وياخبر الا نبوبه خلصت وعاوزه اسوى صينية المكرونه . وانزل يارؤوف هات قزازة بيبسى وشويى حلويات ..
ليه ده كله .. مايدونا فرصه احسن
قديم 30-07-2014, 11:46 PM
"انفااااس الورد"
عضو مثالي
 الصورة الرمزية "انفااااس الورد"
"انفااااس الورد" غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RAOUF&RANA مشاهدة المشاركة
صدقتينى بقى ..
طبعا اهلك ونسايبك مش عاوزينك تعملى فرق انما لما تكون اسره صفيره زى اولاد خالتك او اعمامك وهكذا للزوج ممكن يكونو خارجين يتفسحو او ماشابه وزيارتنا بتعطلهم ..
مش حانقول اهل وعادى لا لازم برضه نراعى ظروفهم ..
انا لما بيجيلنا حد فجاه الاقى مراتى عماله تقول :
اعمل ايه ؟ اعمل ايه ؟
وتفضل رايحه جايه
وتلاقيها تشيل السجاده وتنفضها وتخلع البياضات من على الصالون وياخبر الا نبوبه خلصت وعاوزه اسوى صينية المكرونه . وانزل يارؤوف هات قزازة بيبسى وشويى حلويات ..
ليه ده كله .. مايدونا فرصه احسن
ايوه والله مشكله بالصراحه لازم يعطوا أهل البيت خبر
بالصراحه الواحد مايدري كيف وضع البيت وظروف اصحاب البيت الاستئذان افضل شي
قديم 30-07-2014, 11:50 PM
"انفااااس الورد"
عضو مثالي
 الصورة الرمزية "انفااااس الورد"
"انفااااس الورد" غير متصل  

اقتباس:

الله يعينك والله مشكله بالصراحه موقف لا تحسدي عليه ابدااااا
بالصراحه انا عشان بيت أهلي دايم عامر بالضيوف فاتعلمت من أمي لازم نكون مستعدين باي لحظه وبأي وقت يعني في حلوى ومكسرات و
قديم 31-07-2014, 11:27 AM
ام مريمي
عضو مثالي
ام مريمي غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة "انفااااس الورد" مشاهدة المشاركة
الله يعينك والله مشكله بالصراحه موقف لا تحسدي عليه ابدااااا
بالصراحه انا عشان بيت أهلي دايم عامر بالضيوف فاتعلمت من أمي لازم نكون مستعدين باي لحظه وبأي وقت يعني في حلوى ومكسرات و
اي والله يا انفاس ونظامك صح وانا تعلمته بجد ، بس لان ماصار لي ناقلة لبيتي يومين يعني حتى فرصة
راحة ما اعطوني وفوقها جنب الباب تبع الصالة يعني ما تقدرين حتى تنظفي ،، السؤال هنا لو احد عمل لنا هالحركة مرة ثانية هل من العيب انه نخبره الحقيقة ونطلب منه الاتصال مرة ثانية ؟ لان نفس الاشخاص عملوا لي نفي الفيلم بعد العيد والحمدلله كنت ماخذه احتياطاتي ولكن زوجي تفاجأ وجلس مو عاجبه رغم انهم من معارف اهله
قديم 30-07-2014, 06:48 PM
الأستاذ فهلوي
عضو نشيط جدا
الأستاذ فهلوي غير متصل  

أهلي ازورهم بدون تبليغ

أما أهل الزوجة ما أحب أشوف وجيههم ولا اسمع صوتهم

والباقي أبلغه وأتأكد أنه فاضي قبل لا اجئ
قديم 30-07-2014, 09:26 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأستاذ فهلوي مشاهدة المشاركة
أهلي ازورهم بدون تبليغ
أما أهل الزوجة ما أحب أشوف وجيههم ولا اسمع صوتهم
والباقي أبلغه وأتأكد أنه فاضي قبل لا اجئ
الطيب احسن يافهلوى بيه ..
اللى ماتحتجش وشه النهارده بكره تحتاج قفاه ..
انا عارف ان الود لايكون بنفس الدرجه ولكن من الخبره يجب ان تحتفظ بالحد الادنى من العلاقات ولا تقطع كاملة ..
لكن لو حد من اهل مراتك اتصل وقال لمراتك احنا جايين كمان ساعه تعمل ايه ؟

مواقع النشر