أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم وsoqya(ابو مريم) - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

ساعدني لطلب مساعدة أحد الأعضاء في حل المشاكل الزوجية والاجتماعية

قديم 01-01-2015, 08:37 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد : أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم وأخي في الل

أنا محتاجة لحضرتك أوي تساعدني أنا عارفة إني تقلت عليك أوي بس ماليش غيرك يساعدني ويسمعني بعد ربنا والله أدعيلك في صلاتي لأنك هونت عليا كتير خلتني أخيرا الاقي حد يسمعني ويساعدني أنا خلاص توهت في حياتي زادت نكد وأرف وهم مش عارفة أنا عملت له أيه عشان يهملني كده دايما بيكلمني بطريقة وحشة ولوزعلت يقولي أنتي مجنونة وأني بيتهيألي أنه بيعلي صوته ويقولي فيها أيه أما أبقي متضايق أنتي مالك وأما أسكت وأقلل كلامي معاه ويسألني بقوله مفيش يزعل ويقولي انتي اللي بتخبي عليا خلاص خلينا نخبي علي بعض ولو قلتله يطلع نفسه بريئ وأنا ظالمة وهو بيعاملني كويس مابيقدرش إحساسي أبدا مهما أشتكيت ليه ويصالحني ويرجع زي ماكان بقيت بكره أشتكيله لأني بحس بالذل والهوان من إنسان مابيقدرش أي حاجة
قديم 01-01-2015, 09:27 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

طبعا هو عارف معاناتي معاه وغيرتي عليه قاعدين أدام التليفزيون بيتفرج علي فيلم جت واحدة بترقص وملابس خليعة أستنيته يقلب طنش قلتله أما أبقي جمبك ماتتفرجش ع الحاجات دي قالي هي جات لوحدها مش أنا اللي جايبها ومتنرفز أوي أنا سكتت ولعبت في التليفون مش مكفيه أني سبته يشوف اللي عايزه كمان مستخسر مايشوفش وانا معاه للدرجة دي أنا ماليش قيمة وأحساسي يولع أنا قربت أكرهه من ذله ليا بشحت إحساسه بيا تعبت منه أوي عمري ماصعبت عليا نفسي الا بعد ماعرفته
قديم 01-01-2015, 09:34 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

كل مرة أقول حس بيا وهيبقي حنين ويرجع زي الأول مش عارفة أعمل أيه معاه أسيبه يمكن أرتاح إزاي أحسسه بمعاملته ليا الوحشة أخليه يقتنع إزاي كرهني في إني أقوله علي زعلي هو مش شايف أنه غلطان وبيعاملني كويس طب أعمل أيه وأستحمل إزاي وعلي فكره هو بدأ البرنامج وقلل شوية بس مش منتظم أوي
قديم 01-01-2015, 09:43 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

هيفيدني بأيه لو عاملني كويس شوية ولو زعلت يقلب عليا بيضيع كل اللي فات مطلوب مني أبقي باردة وماعنديش أحساس وما أزعلش من حاجة قولي أعمل أيه أستحمل إزاي جوايا هموم ماتتعدش أنصحني أتعامل إزاي معاه أنا بثق في كلامك أوي أنا أسفة بجد أوي طولت علي حضرتك بس ماليش غيرك أنت ملاذي بعد الله ربنا يكرمك ويسعدك ويرضي عنك دنيا وأخرة
قديم 16-01-2015, 06:40 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

السلام عليكم ورحمة الله ..
معالجة كل السلبيات دفعة واحدة قد لا تتيسر بسهوله
ولكن بداية عبري بصمت عن احتجاجك بما يشاهده على التلفزيون
بأن تغيري مكان جلوسك إذا كان مواجها للتلفزيون , إلى مكان آخر يظهر عدم اهتمامك في التلفزيون
بدون أن تتكلمي مع زوجك بشيء ولا توجهي له أي ملاحظه عن تغيير القناة ولا تظهري أي غيره
واستمري بمحادثته بشكل طبيعي جدا , وهو من تلقاء نفسه سيفهم سبب حركتك .
إذا استطعنا معالجة موضوع التلفزيون , سنستطيع بحول الله معالجة الباقي .
قديم 16-01-2015, 10:58 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أشكر حضرتك علي ردك عليا ربنا يجازيك خير ويسعدك يارب إن شاء الله هنفذ كلام حضرتك وأعرفك المستجدات أسفة بجد علي إزعاجك
قديم 17-02-2015, 05:09 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته راجعة ومش عارفة اقول افرح ولا ازعل بصراحة الاخ الاستاذ ابوحكيم ساعدتني كتير جزاك الله كل خير واسكنك الفردوس انا تقلت علي حضرتك كتير اوي انا دلوقتي مش عارفة اقول ايه كل اللي حاسة بيه نار في كل ذرة ف جسمي ودغدغة وتعابين بتنهش فيا من انسحاب المخدر زوجي خلاص بطل المخدر نهائي حسيت بتفاؤل اوي حسيت اني اخيرا هرجع اعيش بدماغ رباني زي. زمان وابدا حياة احسن من زمان المشكلة انه بدا الدور عليا ابطل قللت من ست حبايات ل واحدة حاليا مش باخدها غير لما ببقي بموت من الانسحاب وعشان اعرف انام للاسف دلوقتي لازم ابطلها وانا عندي روماتيزم غير انسحاب المخدرات التانيه زي الدخان وحبوب. تانييه بس اثرها نفسي مش جسماني تعبانة فوق الخيال حاسة بذل رهيب. لنفسي دموعي مسجونة جوايا من المي النفسي والجسمي مش قادرة اقوله تعبانة وعايزة حتي نص حباية هو فيه اللي مكفيه لانه اتخلص من الالم الجسمي فقط عاش اسبوع ف عذاب الدور عليا امبارح مقدرتش اقاوم اداني نص وخدت نص من وراه مش عارفة اعمل ايه ابكي علي حالي وذلي. ولا استحمل ازاي حتي المنومات ما كانتش بتنيمنا عارفة ان الجزاء من جنس العمل بس مش قادرة اقاوم علي فكرة الحبوب دي مسكنة للالام ترامادول بصلي بيها وبقرا قران عادي بيها مش بتغير في الدماغ انا في نار مش عارفة اعمل ايه حاسة اني بموت اسفة اني تقلتعليكم ببس ماليش غيركم بعد الله حتي اقرب انسان مش قادرة اقوله واساله اعمل ايه ربي يصبرني
قديم 20-02-2015, 02:05 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

رائع أختي الكريمه أنك قللت من 6 حبات إلى حبة واحده
رغم أن معرفتي بهكذا أمور متواضعة جدا
ولكن إنجازك يستحق التقدير
برأيي أن تستمري على حبة واحدة فقط يوميا لمدة أسبوع
بحيث تأخذيها بوقت ثابت كل يوم في ساعة محدده
ثم نصف حبة في اليوم لمدة أسبوع
ثم نصف حبة كل يومين لمدة أسبوع
ثم تتوقفي بشكل تام .
قديم 25-02-2015, 10:32 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

مشكور الاخ الفاضل ابو حكيم علي ردك واهتمامك ربنا يعلم حضرتك ساندتني وساعدتني بردودك اد ايه ودايما بدعي لحضرتك ربنا يجازيك خير ويرزقك الفردوس ويسعدك دنيا واخرة متمنية من. الله قبول دعائي. انا حاليا بنفذ كلام حضرتك وبدات اخد نص ساعات بضعف من كتر التعب واخد نص تاني بعد 12ساعة استحمال بس هما مرتين وبس وبدات من يومين نص فقط ف اليوم ربنا يقدرني واكمل يارب لاني بجد حسيت بقمة ذل واهانة ماحستهاش قبل كده والله اللي. يعرفها عمره مايفكر ثانية ياخد. ولا حتي مرة نفسي اخلص منه. اوي الشريط فجاة بعد ماكان ب25 جنيه بقي ب100 جنيه من يومين مش عارفة ليه المهم بقول لزوجي فيها ايه لو جبتلي شريط ما انا. باخد نص وباخده كمسكن فقط بيقولي لازم تبطلي بقي حرام اللي كنا بنجيبه ب25 نجيبه ب 100 وانتي كده كده بتبطلي هو بيقولها عادي مش استخسار وعارفة اني لو طلبت هيجيب ايام ما كنا بنشرب كان يوميا بيجيبلي مخدرات تعدي 150 جنيه بس كلمته دي جرحتني. اوي برغم انه مش قاصدها وهو جابلي شريط من يومين ب 100 اللي باخد منه دلوقتي ولسة فيه 7 حبات يعني عارفة انه مش استخسار وانا ماكنتش ناويه اجيب انا بس قولتها كلمة ف لحظة ضعف فكرت فيها اخد نص يوميا وخلاص كانه علاج للروماتيزم بس رده وجعني وذلني ا ووووووووووووووي بس خلاني اقوي وابقي مصرة ان مفيش مخلوق يذلني ولا اي حاجة الذل لله وحده يارب قدرني ومتذلنيش لغيرك الله يلعن االمخدرات اسفة. وجعت دماغ حضرتك بس برغم ان حضرتك بتقول انك ماتعرفش في الحاجات دي بس نصائحك لي وجدول لتقليل من خبرتي5 سنين وزوجي13 سنة ف محاولة تبطيل المخدر رائيك صائب وصح جدا وارجح منن رراي دكاترة وناس كتير عاملة بتفهم وللاسف مش فاهمين ولا حاسين وزوجي بطل. بنفس الطريقة الا بس انه ياخد. كل. يومين. هو قطع بعد اسبوعين كان بياخخد نص واخر يومين ربع بس. انا هعمل بنصيحتك لان المي الجسدي اصعب من اللي كان عند زوجي بسبب الروماتيزم جزاك الله كل خير ورزقك الفردوس الاعلي امييييييييييين ياااااااااااااارب
قديم 26-02-2015, 02:59 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

جزاك الله خيرا على دعائك الطيب ولك بمثل ما دعوت لي
واسأل الله أن يكون بعونك لتتخلصي من هذا البلاء .. آمين .
استمري على التقليل بتدرج وضروري جدا جدا ألا تزيدي الجرعه
عن الجرعة التي استطعت الوصول لها
وفي أسوا الأحوال إذا لم تستطيعي تقليل الجرعه , على الأقل لا تزيديها .

من النصائح الطبية الأساسية لطرد السموم من الجسم لمن يرغب بترك التدخين
هي الإكثار من شرب الماء على الريق صباحا , وشرب الحليب الطازج وتناول التفاح والزبادي
ومن ثم تناول طعام الإفطار إن بقي لك رغبة بالطعام , أو تكتفي بما تناولت حتى موعد الغداء
وأيضا عصير البرتقال الطازج وعصير الجزر نافع بإذن الله
جربي هذه الوصفه لعل الله ينفعك بها للمساعدة بتعجيل طرد السموم من جسمك
والتخفيف من أثر الأعراض الإنسحابيه
وإن لم تنفعك فلن تضرك بحول الله , فكلها نافعة بحول الله على أي حال .

التعديل الأخير تم بواسطة أبو حكـيم ; 26-02-2015 الساعة 03:04 AM

مواقع النشر