(مميز) زوجة معدد؟ ...... تفضلي - الصفحة 30 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 16-11-2013, 02:22 PM
متفائلة بالله35
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية متفائلة بالله35
متفائلة بالله35 غير متصل  
رد : (مميز) زوجة معدد؟ ...... تفضلي

هلا مهرة انا مو قصدي انتقام لكن زوجك طيب وكريم ومحب لك واذا طلبتيه فهو ما راح يقصر لانه يحبك قصدي كل فترة وفترة تدللي واطلبي لا تنقصي على حالك شي
وحتى ان اعطاكي فهو يعطي بطيب نفس وكرم اخلاق
ما شاء الله عليه الله يحفظه لكم
قديم 16-11-2013, 02:50 PM
Raouf
عضو نشيط جدا
Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهره مشاهدة المشاركة
ما بدو يغلبها؟!

الله يهديه هو لو يسكت بس بدون هالردود اللي ترفع الضغط!

تعرفين يا متفائلة.

أحياناً أفعل مثلكِ بخصوص الدفع! .. كذا مرة طلبت منه أشياء لو كان الوضع مختلفاً لاشتريتها من مصروفي .. لأنني أساساً كنت لا أزال أستحي أطلب منه أموراً كمالية .. وأفضّل أن أشتريها بنفسي.

أول ما نزل البلاك بيري زد 10 .. قلت له: أريده .... رغم أنني عمري ما اشتريت موبايل في أول نزوله للسوق .. ودائماً أنتظر لبعض الوقت حتى أرى ردود فعل مستخدميه وأتأكد من جودته .. وبالفعل اشتراه لي .. وبمعنى أصح حجزه لي لأنه لم يكن نزل السوق حينها .. وهذا أمر مخالف لطبع زوجي لأنه في الأحوال العادية سينتظر حتى ينزل السوق ثم يشتريه باعتبار أن الدنيا ما بتطير.

في نهاية رمضان الماضي .. قلت له: أبغي ذهب .. وهذه هي المرة الأولى منذ أن تزوجته أطلب فيها هذا الطلب .. حتى هو استغرب وقال: من متى تهتمين بهالأمور؟ .. قلت: ما ادري بس في خاطري .. وبالفعل أخذني بعدها بيومين أو ثلاث واشترى لي بمبلغ يزيد قليلاً عن العشرة آلاف!

الشهر الماضي قلت له: أريد لاب توب .... كان هذا قبل أن يجري عمليته .. وبعد خروجه من المستشفى بيومين أو ثلاثة ذهب واشتراه لي دون أن يخبرني .. ثم عاد به إلى البيت وأعطاني إياه .. رغم أنه كان لا يزال يعاني من آلام العملية.

وخلال الأيام الماضية تمازحنا حول المصروف .. وشاكسته قائلة: أصلاً أنت المفروض تزيد مصروفي .. وفاجأني بعدها ببضعة أيام بأنه سيزيده عما قريب بالفعل .. مع أنه سبق وزاده لي مع بداية هذا العام.

والله يا متفائلة أحياناً أشعر بتأنيب الضمير .. لأنه أساساً غير مقصر معي في شيء .. وقائم بواجباته على أكمل وجه .. ولكن هناك دافع بداخلي يريد منه أن يستجيب .. فقط.
ردك ده مش عاجبنى يامهره
التوازن والاصول هى التى يجب ان تسود
لا احب هذا رد فعل
مره فكرت ان اتزوج ثانية وهى عرفت
فوجئت بانها تطلب ان اكتب الشقه الاخرى باسم ابنى وان اضع الاموال بالبنوك باسم الاولاد ..
طبعا لم استسغ طلبها ولم اوافق عليه
ولم اتزوج ثانية
قديم 16-11-2013, 06:04 PM
مهره
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية مهره
مهره غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شوك11 مشاهدة المشاركة
مهره زوجك يحبك، بل يعشقك، لكن هناك شيء ارغب بقوله لك انت فقط، فكيف السبيل؟!
يمكنكِ مراسلة الإدارة يا عزيزتي .. ووضع ما ترغبين في قوله هناك .. وهم بدورهم سيرسلونه لي.

http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=29

في انتظاركِ.

اللهم طِيبَ الأثر .. وحُسْنَ الرحيل.
قديم 16-11-2013, 06:21 PM
مهره
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية مهره
مهره غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Raouf مشاهدة المشاركة
ردك ده مش عاجبنى يامهره
التوازن والاصول هى التى يجب ان تسود
لا احب هذا رد فعل
مره فكرت ان اتزوج ثانية وهى عرفت
فوجئت بانها تطلب ان اكتب الشقه الاخرى باسم ابنى وان اضع الاموال بالبنوك باسم الاولاد ..
طبعا لم استسغ طلبها ولم اوافق عليه
ولم اتزوج ثانية

معقول تفتكر اني هعمل حاجة بعيد عن الأصول يا خالو؟

أنا مش في نيتي أحرمها من أي حق من حقوقها .. وأعوذ بالله أن أفعل .. وانت فاكر اني لما فكرت في حكاية بيتي واني اطلب انه يكتبه باسمي استشرت شيخ وقتها .. ولما نصحني بأن الأولى والأحسن اني ما اطلبش الطلب ده قلت سمعاً وطاعة .. ونسيت الموضوع تماماً.

أنا حتى ما بافكرش هي بتاخذ إيه .. وإن كان أكتر أو أقل؟

ولا حتى في نيتي أتدخل في أي حاجة تخصه هو .. بدليل إن البيت اللي هو ناوي يبينه هيعمله على الأرض اللي المفروض انه اشتراها من كم سنة لمستقبل سلطان .. ورغم كده سكت ولا كأني عرفت حاجة .. وقلت لنفسي: الفلوس فلوسه والأرض أرضه والتعب تعبه .. وكمان العيال عياله وأكيد مش هيظلمهم.

كل اللي باعمله اني باطلب بس .. مش من حقي؟!

وصح زي ما قلت .. في الأحوال العادية كان ممكن اجيب كل ده من فلوسي .. ووالله يا خالو طول العشر سنوات اللي فاتو عمري ما طلبت أي حاجة كمالية منه .. مثلاً تلفوناتي كلها من فلوسي أو مصروفي .. اللاب توب القديم والكمبيوتر اللي قبله بفلوسي .. وكان باقي عندي مبلغ رحت اشتريت بيه دهب عشان أشبع الحالة الغريبة اللي جتني فجأة وبقيت نفسي في الدهب .. حتى السيارة اللي هو اشتراهالي من كم سنة والله ما كنت متوقعة انه يشتريها وأنا من الأساس كنت عاملة حسابي ابيع السيارة القديمة وازيد عليها واشتري لي وحدة جديدة .... يعني عمري ما ثقّلت عليه في الأمور الكمالية أبداً .. وحتى الأمور الضرورية والله كنت باطلبها وانا مكسوفة.

أنا مش عايزة أسحب فلوسه يا خالو .. ولا حتى سمعت كلام كل اللي قالو لي: اطلبي كل اللي انتي عايزاه وانتي أولى بفلوسه .. مع ان أول حد قال لي كده كانت أمه واخواته .... لكني دلوقتي محتاجة اسمع كلمة: حاضر .. من عيوني ...... كتير؟

قديم 16-11-2013, 07:10 PM
Raouf
عضو نشيط جدا
Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهره مشاهدة المشاركة
معقول تفتكر اني هعمل حاجة بعيد عن الأصول يا خالو؟

أنا مش في نيتي أحرمها من أي حق من حقوقها .. وأعوذ بالله أن أفعل .. وانت فاكر اني لما فكرت في حكاية بيتي واني اطلب انه يكتبه باسمي استشرت شيخ وقتها .. ولما نصحني بأن الأولى والأحسن اني ما اطلبش الطلب ده قلت سمعاً وطاعة .. ونسيت الموضوع تماماً.

أنا حتى ما بافكرش هي بتاخذ إيه .. وإن كان أكتر أو أقل؟

ولا حتى في نيتي أتدخل في أي حاجة تخصه هو .. بدليل إن البيت اللي هو ناوي يبينه هيعمله على الأرض اللي المفروض انه اشتراها من كم سنة لمستقبل سلطان .. ورغم كده سكت ولا كأني عرفت حاجة .. وقلت لنفسي: الفلوس فلوسه والأرض أرضه والتعب تعبه .. وكمان العيال عياله وأكيد مش هيظلمهم.

كل اللي باعمله اني باطلب بس .. مش من حقي؟!

وصح زي ما قلت .. في الأحوال العادية كان ممكن اجيب كل ده من فلوسي .. ووالله يا خالو طول العشر سنوات اللي فاتو عمري ما طلبت أي حاجة كمالية منه .. مثلاً تلفوناتي كلها من فلوسي أو مصروفي .. اللاب توب القديم والكمبيوتر اللي قبله بفلوسي .. وكان باقي عندي مبلغ رحت اشتريت بيه دهب عشان أشبع الحالة الغريبة اللي جتني فجأة وبقيت نفسي في الدهب .. حتى السيارة اللي هو اشتراهالي من كم سنة والله ما كنت متوقعة انه يشتريها وأنا من الأساس كنت عاملة حسابي ابيع السيارة القديمة وازيد عليها واشتري لي وحدة جديدة .... يعني عمري ما ثقّلت عليه في الأمور الكمالية أبداً .. وحتى الأمور الضرورية والله كنت باطلبها وانا مكسوفة.

أنا مش عايزة أسحب فلوسه يا خالو .. ولا حتى سمعت كلام كل اللي قالو لي: اطلبي كل اللي انتي عايزاه وانتي أولى بفلوسه .. مع ان أول حد قال لي كده كانت أمه واخواته .... لكني دلوقتي محتاجة اسمع كلمة: حاضر .. من عيوني ...... كتير؟
لا مش كتير
الله يباركلك فى جوزك وعيالك
اللى زيك عمره ماينضام وحقك حايجيلك لغاية عندك ..
ربنا يكملك بعقلك ويهدى سرك
قديم 16-11-2013, 08:44 PM
مهره
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية مهره
مهره غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Raouf مشاهدة المشاركة
لا مش كتير
الله يباركلك فى جوزك وعيالك
اللى زيك عمره ماينضام وحقك حايجيلك لغاية عندك ..
ربنا يكملك بعقلك ويهدى سرك
هكون جاحدة وناكر الفضل لو قلت ان حقي ضايع.

لكني في لحظة حسيت انه عايش معايا من باب الواجب والالتزام الأخلاقي .. من باب المسؤولية وما يفرضه عليه دوره كزوج.

الشعور ده كان بيقتلني يا خالو .. أنا ماتجوزتش عشان كده.

زمان كنت مكتفية تماماً بكلمة بحبك .. لكنها دلوقتي بتتوزع على كل وحدة شوية وشويتين وعشر شويات .. وتيجي لحد عندي وتبقى فجأة مالهاش لازمة تتقال كتير لأنها هتفقد معناها لو تكررت كل شوية!!! <--- شفت الحكمة اللي ما بتخرّش إلا فوق دماغي!

كنت محتاجة بديل يرجع لي حاجة ضاعت مني .. كنت محتاجة حاجة تخليني احس انه بيعمل الحاجة الفلانية عشاني أنا .. مش عشان ده هو الواجب والأصول.

أنا عبيطة صح؟

قديم 16-11-2013, 09:17 PM
أنت ربي
عضو دائم
أنت ربي غير متصل  

دعيت ربي ان زوجة زوحى تكون مثل مهرة
و الله لحطها بعيونى و احترمها جدا و ادعى لها بعد
هذا الواحب و المفروض اللى يصير من كل زوحة

قديم 16-11-2013, 10:24 PM
بنت طيبة الطيبه
عضو مثالي
بنت طيبة الطيبه غير متصل  

مهرة يامهرة ايش سويتي في
موضوعك تعبني نفسيا مرة من أمس وأنا أقرأ فيه وهاتك يابكا ودموع أربع أربع
تخيلت الوضع مميت بالنسبة لي ..
أما أنت الله يكملك بعقلك ويجعلك حورية في عيون زوجك .
لكن نصيحة يامهرة اتركي التفتيش في الجوال أختي زوجها متزوج عليها وحطم أعصابها التفتيش في الجوال ماراح تجنين منه غير العذاب والشك ... الله يسر لك أمرك .
قديم 16-11-2013, 10:30 PM
مهره
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية مهره
مهره غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنت ربي مشاهدة المشاركة

دعيت ربي ان زوجة زوحى تكون مثل مهرة
و الله لحطها بعيونى و احترمها جدا و ادعى لها بعد
هذا الواحب و المفروض اللى يصير من كل زوحة

الله يرضى عليج يا أنت ربي.

أسأل الله أن ييسر أمركِ ويعطيكِ الخير كله.

قديم 16-11-2013, 10:35 PM
مهره
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية مهره
مهره غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت طيبة الطيبه مشاهدة المشاركة
مهرة يامهرة ايش سويتي في
موضوعك تعبني نفسيا مرة من أمس وأنا أقرأ فيه وهاتك يابكا ودموع أربع أربع
تخيلت الوضع مميت بالنسبة لي ..
أما أنت الله يكملك بعقلك ويجعلك حورية في عيون زوجك .
لكن نصيحة يامهرة اتركي التفتيش في الجوال أختي زوجها متزوج عليها وحطم أعصابها التفتيش في الجوال ماراح تجنين منه غير العذاب والشك ... الله يسر لك أمرك .
باسم الله عليج يا طيبة.

كلنا نعتقد أن الوضع مميت .. ولكن تبين الصراحة؟ . هو مش مميت قوي يعني

الدنيا ماشية فديتج والصبر من عند رب العالمين.

ونبقى أفضل حالاً من غيرنا .. أحمد الله وأسأله ألا أكون من الجاحدين.

التعديل الأخير تم بواسطة مهره ; 16-11-2013 الساعة 10:37 PM

مواقع النشر