زوجي عايز يحرمني من اهلي - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 25-07-2016, 01:51 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
رد: زوجي عايز يحرمني من اهلي

انتو فهمتوني غلط انا مش اقصد اادبه بالمعني ده انا زوجي كويس معايا جدا وعمره ما يطمع فيا وعندنا الامور عادي جدا اني اقوله انهم ممكن يشكو اننا نضيع الفلوس زي ما ضيعنا قبل كده وهو عارف ان اهلي بيحبوه وكانو هيفتحوله مشروع وهو اللي رفض عشان حاليا مش قادر يشتغل ومشاكلنا متتعداش غير الملل والاكتئاب عدم شغله الحالة المادية كلها امور بتعدي انا بس بيضايقني منه استهتاره بقطع الرحم وانه مبيعترفش بالذوقيات وصلة الاقارب وود الناس حتي اخوه واخد منه مبلغ حالف لو ما رجعه هيقاطعه اهله مش بيشوفهم غير نادرا ولو عايز منهم حاجة رغم انه فاضي عايزاه يتعلم ود الناس ان مينفعش نخسر اهلنا عشان فلوس نزعل اه وناخد حقنا بس بالتفاهم والمحافظة علي اهلنا لكن هو منعزل جدا عن الناس ومش بيفرق معاه حد عمره ما قبل عزومة اهلي ولا راح لهم الا في الاعياد مبيقبلش حد يجيله البيت اقوله امي عايزه تجيلي يقوللي مبحبش حد يزورني ولا ازور حد وده غلط وممكن وغالبا يبقي حرام لاننا اتأمرنا بقبول العزومة الا لعذر شرعي لكن هو يقول انا كده اللي عاجبه عاجبه اي حاجة هتزعل اهلي يقوللي ما عندهم اخواتك تروحيلهم ليه نعملهم ليه حتي اختي ولدت اقوله عايزه اجيب لبنتها هدية بسيطه يقوللي ظروفنا متسمحش اقوله شكلي ادام اخواتي كلهم جايبين دهب ومبالغ كويسه اجيب حتي طقم رخيص وللعلم معانا نجيب بنصرف في حاجات تافهة بس دماغه كده خال جوز اختي توفي وبيتهم جمبنا اقوله نروح يقوللي اما يبقي امه ولا ابوه نروح اقوله كلمه يقوللي مش لازم النهارده وكلمه بعدها باسبوع بعد ما اترجيته وامي طلبته تقوله عشان ميزعلوش وشكل مراتك وانت لو مكانه هتزعل يقولها لا مش هزعل اقوله شكلي ادام اختي يقوللي انتي مالك انتي انا اللي مروحتش ومتكلمتش اتمني تكونو فهتوا قصدي ا وعلي فكرة هو علي اتم الاستعداد انه يمنعني عن اهلي عادي مش مجرد كلام عارف ان امي لوحدها وبيتها جمبنا بالعربية خمس دقايق مش عايز حتي اروح يوم ويوم لا كل اسبوع يوم اغيره ازاي في النقطة دي نفسي يبقي عنده زوق ويراعي مشاعري واهلي والناس ميبقاش كده وكمان بخيل علي الناس عايزاه يتعلم الكرم والود وحب الناس ميبقاش براوي كده بس اعمل ده ازاي مش عارفة
قديم 25-07-2016, 04:19 PM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  

عزيزتي

لا تخلطي الامور ببعضها .. و تدخلي المواضيع مع بعض
حتى تبرري أخطاءك بأنك السبب في تدخل زوجك و طلبه لمقاطعتك اهلك ..
غلطك واضح جدا .. و خلاص رد الاخ الرسمي مية مية

اما موضوعك التاني ..
بخصوص تواصله مع الآخرين او الكرم مع الآخرين ..

انا برأيي انك تحترمي راْيه الشخصي و مو لازم يكون مثلك ..
انا ما أزور اخواتي دايما و لا اشوفهم كثير .. لكن ماحنا مقاطعين بعض ..

ابو زوج اختي توفى .. و زوجي ما راح العزاء و لا اتصل و نسسسسي
و انا عزيت اختي و عزيت حماتها .. و عملت الي علي ..
هو بكيفه .. يعزي / مايعزي .. يوجب مع الناس / ما يوجب .. براحته

اما الهدايا الي تقولي عنها ..
الناس ما راح تنفعك و هو يمكن يشوف من باب التوفير و انه إسراف و تبذير .. شراء الهدايا بالمناسبات
و حابب يقفل الباب هذا !؟

اذا هو بيصرف على أشياء تافهة
فيمكن هو يشوف الفلوس الس تنصرف على بيته و زوجته و نفسه
ماهي خسارة و حلال فيهم .. لكن ليش أضيق على نفسي و عشان اهدي الآخرين و انا عاطلة عن العمل !؟
قديم 25-07-2016, 05:30 PM
غرناطة
عضو نشيط جدا
غرناطة غير متصل  

صدمتيه انفعل عشانك وحس بالمسؤوليه تجاهك وأخذ دور البطل فجأة صديتيه بحجة أنت مالك!

الفلوس هزت علاقتك بأهلك لا تسمحين لها تدخل المشاكل لبيتك

مواقع النشر