عاشقات حلم الامومة (مايو 2008 - ديسمبر 2008) - الصفحة 112 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 07-08-2008, 12:20 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
حبيبتي واحة ربي يتمم لك على خير يا رب

شوفي المغص اسفل البطن؟؟ قريب من الم الدورة ؟؟؟
لو كدا انا برضوا كان بيجيني و لما كنت بسأل كان الجواب .. ان البيبي ماشاء الله بيكبر
و الرحم بيتوسع فا بتيجي الالام هذه

بالنسبة للوحام .. اعتقد عادي في بنات ما يشوفو الوحام ابدا و في بنات يجي و يروح
و في بنات طوال الحمل و هم يتوحموا ... يعني كل وحدة بتختلف
نامي و ارتاحي و كلي تمام دول اهم حاجات

الله يتمم لك على خير و يرزق كل البنوتات يارب
قديم 07-08-2008, 01:06 PM
Omm Goayrea
قلم وفي
Omm Goayrea غير متصل  
نورا ربنا يطمنك ويحفظ لك جبورى يارب

المغص حسه انه مش زى الدورة الى كان زى الدورة ده كان فى الشهر الثانى اما المغص الموجود الان فحسه مكان الرحم نفسه وبطنى من اسفل تؤلمنى بس من غير وجع فى الظهر وحسه ان فيه زى الحجر مكان الرحم حتى مش بأقدر اضع ايدى على مكان الرحم ابدا لأنه بيؤلمنى وبأحسه مشدود دايما

الاكل الله المستعان انا خايفة جدا من موضوع الاكل ده لانى من اول حملى ولا مرة لحد الان اكلت حتى بيضة ولا كوب لبن ولا لحوم ولا حاجة خالص عايشة على البيتزا والجبن والعصاير ده الى بأقدر اكله فقط
مش عارفة ده كدا خطر على البيبى والا هو كدا كدا بياخد من مخزون جسمى؟

ان شاء الله اول ما الوحام يروح يارب ترجع نفسى تتفتح على الاكل تانى واتغذى كويس

تسلمى لى يانورا
قديم 07-08-2008, 01:47 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الخير يا بنات يا رب تكونو كلكم بخير

نوار حبيبتى انا فعلا اللى رجعنى انتو و ربنا يصبرنا بقى
ازاى عبودى؟ يا رب يكون بخير

واحة انتى لازم تاكلى بيض و تشربى لبن "حليب" مهم جددددددددددددددا لان البيبى كدة كدة بياخد منك و انتى اللى حتتهلكى بعد الولادة ربنا يقومك منها بألف سلامة
انا واحدة صاحبيبتى اول ما ولدت كلن شعرها بيقط بطوله كدة و سنانها تعبت جدا بعد الولادة
فخلى بالك من صحتك عشان تقدرى تجبيله اخ او اخت كمان
و ربنا يطمنا عليكى

رباقى البنات تقبلو تحياتى و دعائى

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 07-08-2008, 02:39 PM
الزاجله
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزاجله
الزاجله غير متصل  
دوبي دوبي الله يعوضك خير يارب اللهم اجرها في مصيبتها واخلف لها خيرا منها يااااااااااااارب

حلمي الله يفتحها عليج وييسر امورج ان شاء الله وطمنينا احنا مثل الاخوات

باقي البنات الله يرزقك يااااااااااااااااارب في الشهر الفضيل وتكونون كلكم حوامل يارب والله يثبت حمل الحوامل وييسر ولادتهم ان شاء الله
قديم 07-08-2008, 04:36 PM
Omm Goayrea
قلم وفي
Omm Goayrea غير متصل  
كوكارا ربنا يكرمك على نصيحتك هأحاول ان شاء الله اتغذى كويس من دلوقت لعل ده يعوض الى فات يارب ويكون بصحة وعافية

صراحة انا نفسى مش فى اخ او اخت للبيبى بس لكن نفسى فى 15 ههههههه انا بأضحك على نفسى بقى أنا طايلة واحد لما أحلم بدستة بس انا بجد ناوية ان شاء الله انى مش هأمنع خالص وأعمل زى أمى وزى ما تيجى ربنا يرزقنى واياك وكل اخواتنا هنا الذرية الصالحة يارب
قديم 07-08-2008, 04:37 PM
Omm Goayrea
قلم وفي
Omm Goayrea غير متصل  
دودى عملتى ايه ياحبيبتى وقفتى المثبتات وبدأ الدم ينزل والا لسه قلبى معاك وبادعى لك والله لأنى مجربة احساسك ده اربع مرات قبل كدا

ربنا يعوضك ويمن عليك بالذرية الصالحة يارب
قديم 07-08-2008, 07:05 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
السلام عليكم و الرحمة
بنات وحشيني موووووووووووووووووووووووووت يا رب تكونوا بالف خير يا رب
اعذروني اني انقطعت عنكم لكني سافرت يوم السبت صباحا عند اهلي و رجعت امبارح بالليل و تركت خبر مع ريهام حتى تخبركم بسفري لكن للاسف ما قامت بالمهمة المنوطة اليها طيب لما اشوفك يا كوكار كدة خليتي البنات يتخضوا علي بالفعل تنفعي انك تكوني مرسال

المهم حبيبتي دوبي ربي يعوض عليك يا رب بالخير و ان شاء الله تفرحين عن قريب و يعوض عليك ربي بتوام سليم معافى يا رب حبيبتي خلي اتكالك على الله اعملي بالاسباب و ربي يتقبل منك يا رب حبيبتي قلبي معك

حلووووووووووووومة قلبي معك يا رب خير
يا حي يا قيوم فرج هم اختي التي اسمت نفسها حلمي قريب و فك كربتها و اسعد قلبها يا رب العالمين
حلومة طمنيني عنك يا رب اكلمك بالليل شغلتيني عنك كثير

برتقالتي يا رب يفرج همك و تنجح عمليتك و تفرحينا بعد اسبوعين بخبر حملك يا رب العالمين

حاجة كريستالا انت فين و حكايتك مع الغياب كثرت كثير
باقي البنات تقبلوا حبي
اياكم اسمع واحدة فيكم تشتكي انها ما شافت اسمها او اننا ما سالنا عنها يا ويلكم مني ههههه
قديم 07-08-2008, 07:16 PM
Omm Goayrea
قلم وفي
Omm Goayrea غير متصل  
tongue3

احم احم عاشقة الطفولة أنا هأعتبر نفسى سألتى عنى لأنك قلتى باقى البنات تقبلوا حبى

أحبك الله الذى أحببتنا من أجله ويارب تكونوا جميعا حوااااااااااااامل فى رمضان

كريستالا او مشاميشو نورا حلمى علامة اى بنت حملت وولدت قبل كدا حد فيكم سمع معلومة ان المغص فى الشهر الثالث لما يكون مش مغص يشبه الدورة وانما تقلصات فى الرحم ان ده حركة الجنين؟؟

بنات يورنا بقالى فترة مش بأشوفها هى ومنى عسى المانع خير
قديم 07-08-2008, 09:28 PM
ديدو 77
قلم وفي
 الصورة الرمزية ديدو 77
ديدو 77 غير متصل  
مساء الخير اخواتى الاحباء

ادعوا الله ان تكونوا بخير

حلمى حبيبتى فرج الله همك يارب تكونى احسن دلوقتى وياريت تطمنينا عليكى

سيده برتقاله ايه اخبارك اليوم كان موعد ترجيع الاجنه مش كده ياريت تطمنينا عليكى

واحه مصر معلش استحملى المغص شويه وبعدين ياريت تشربى اللبن زى ما قالت لكى كوكار علشان ده مهم جدا لصحتك وصحه البيبى ربنا يقومك بالسلامه اما بالنسبه ليورنا فهى قالت انها سوف تنقطع عنا لانها فى اجازه يارب ترجع لنا بالسلامه وبنوتتها فى حضنها

عاشقه الطفوله حمد لله على سلامتك والله منوره الصفحه يارب يرزقنا واياكى الذريه الصالحه فى القريب العاجل باءذن الله

كوكار يا قمر النهارده موعد الدعاء بس للاسف انا مش هقدر اكون معكم علشان الدوره ياريت تدعيلى

كل الاخوات الغاليات ادعو الله لى ولكم ان يرزقنا الذريه الصالحه فى القريب العااااجل ويثبت حمل كل اخواتنا الحوامل ويرزقهم ساعه سهله باءذن الله

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
قديم 07-08-2008, 09:46 PM
علامة الجودة
عضو مميز
 الصورة الرمزية علامة الجودة
علامة الجودة غير متصل  
مرحبا بنات كيفكم ؟؟ الله يعوض عليكم و يرزقكم بالذرية الصالحة عاجلا غير اجلا و تكونوا كلكم حوامل برمضان يا رب العالمين ارزقهم الخير ..

واحة انا قرأت اسمي بردك و حبيت أقولك انه كان عندي اول أشهر الحمل مجرد مغص خفيف مع افرازات متل مغص الدورة أما عن حركة الجنين بدأت بنهاية الشهر الرابع و كانت متل النبضة و من الخامس مع بداية كبر حجم الجنين صارت رفسة وكل ما زاد الشهر صارت الرفسة أقوى

" كان يقولولي انه اذا بدأت الحركة بكير (يعني من الشهر الثالث) الله أعلم بكون جنس الجنين ذكر "

ان شاء الله تطمني وتوكلي على الله ولا تخافي الله يتمم حملك على خير و تشوفي ابنك بحضنك... طمنينا عنك وان شاء الله اكون ساعدتك

مواقع النشر