تجربتى وكيف انقصت وزنى 20 كيلو فى سنه دون ريجيم او رياضه - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 17-12-2009, 01:28 AM
مشكلتي اصدق
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية مشكلتي اصدق
مشكلتي اصدق غير متصل  
الا صحيح وشهو الدامبلز

ماريا اعتقد قصد فتوشي بالرياضه .. الرياضه الشاقه والنوادي الصحيه والقلق

والريجيم .. الحرمان ... والوصفات والدكاتره وكمان القلق
قديم 17-12-2009, 03:35 AM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
ماريا
اه بدون ريجيم
ريجيم يعنى نظام اكل صارم مع طبيب وورقه وحرماااااااااااااااااااااان

مثبط الشهيه مرحله فى الاول لحد ما المعده تصغر

مشى المولات حبيبتى والفرجه عالمحلات مو رياضه الرياضه يعنى مشى منتظم عنيف بهز اليدين دون توقف بسرعه ومعدل معين

والله حبيبتى انا احسه مو ريجيم انا عملت ريجيمات بالهبل مع دكاتره وكنت بعانى فعلا

عامه مشكوره عالتنبيه
حلوايه ما سمعتى عن شرابات ماركس اند سبنسر بالكافيين دورى عليها عالنت
اه حبيبتى جاب نتيجه يا بنتى والله ما هضحك عليكم ........بقولك ناقصنى بالطو ابيض وسماعه بس
شعاع من نور هرد عليكى الصبح بإذن الله
قديم 17-12-2009, 03:36 AM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
الدامبلز مشكلتى اصدق حديد
اثقال
الشحات مبروك حبيبتى هههههههههه الحديد اللى بيشيله بس من غير العصايه اللى بالنص
قديم 17-12-2009, 12:46 PM
Orange11224
عضو نشيط جدا
Orange11224 غير متصل  
مشكورة يالغالية على تحمسينا , حمستيني

ودي انزل 10 كيلو ياااسلاااااام ياااااااااااااااااارب نحفني

بس 10 كيلو (( عـــــــــــشـــــــــــره كـــــــــيـــــــــلـــــــــــو ))

واذا نزلت ماراح انسى انزل قصتي لـــكـــم

ومشكووورة يا فتووووشى

التعديل الأخير تم بواسطة Orange11224 ; 17-12-2009 الساعة 12:50 PM
قديم 17-12-2009, 02:41 PM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
انتي عارفة في برنامج the doctors من يومين وانا بتفرج كانو بيقولوا على تقليعة الفنانات بتوع هلوويد نازلين عليها

وهي غسل القولون !!

ليه بأه عشان يشيلوا الانتفاخة النونو اللي بتكون موجوده في البطن

طبعا الدكاترة استهزقوا بيها

وقعدوا يقولوا هبل اساسا مافيش حاجة اسمها غسل قولون ماهو بيتغسل طبيعي بطبيعي هههه

وانا اتفرج واقول اصحاب العقول في راحة

بس في نفس اليومين شفت الدكتورة مها راداميس .. وفي كذا مكالمة جاتلها ان في ستات من كتر الخلفة الوزن اتركز في البطن والاطراف نحيفة... فقالتلهم على جهاز اسمه aspn تقريبا بيقوي عضلات البطن .. وفي نفس الوقت تعمل معاه موجات فوق صوتيه عشان تفتيت الدهون

طبعا الكلام ده حلو يساعد على الرجيم ...بس مش تيجي الواحدة مش عاوزة تبذل مجهود وتخس وتقول اعمل ده كله .. اكيد هترجع تاني

كمان حقن الميزوثرابي بيقولوا تحفه

والليزر فظيع طبعا

يعني اللي عاوزة تخس في زماننا ده بس تنوي

و50 الف حاجة موضوعية تساعد

وأخيرا لازم جوزها يبقى غنيييييييييييييييييييييييييييييييييييييي عشان يتحمل كل الجلسات ماهو كل حاجة بكذا جلسة ... الا لو عايشة في مصر في خانة بس الميزوثرابي بأه باتنين مليم

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 17-12-2009 الساعة 02:44 PM
قديم 17-12-2009, 06:31 PM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoushi مشاهدة المشاركة
ماريا
اه بدون ريجيم
ريجيم يعنى نظام اكل صارم مع طبيب وورقه وحرماااااااااااااااااااااان

مثبط الشهيه مرحله فى الاول لحد ما المعده تصغر

مشى المولات حبيبتى والفرجه عالمحلات مو رياضه الرياضه يعنى مشى منتظم عنيف بهز اليدين دون توقف بسرعه ومعدل معين

والله حبيبتى انا احسه مو ريجيم انا عملت ريجيمات بالهبل مع دكاتره وكنت بعانى فعلا

عامه مشكوره عالتنبيه
اهلين فتوشي
شكرا للرد
و الله يا فتوشي انا بعتبر هدا قمة الحرمان
وين اللحوم ؟ وين الشوكولا ؟ وين المعجنات ؟ وين الكيك والحلوياااااااااات (أحبائي) ؟؟
كل الأكل نخالة و كمون و شاي أخضر و بدون سكر يا عيني
و الله انا ما امشي على هالريجيم لحتى اعتبر حالي قمة الحرمان
تعالي شوفي ريجيمي
http://www.66n.com/forums/showthread...69#post2304669

طبعا انا ما اعترضت على نوعية الريجيم بالعكس انا بالزمانات زدت 8 كيلو و عملت ريجيم مشابه جداً لريجيمك
بس انا اعترضت على التسمية لأني من العنوان فكرت اني فعلا بدي اخسر وزن بدون اي جهد
و اكتشفت انه لاااااااا في كتير من أحبائي بدي استغني عنهن
ومشان الرياضة انا بسبب جلوسي بالبيت طوال الوقت بعتبر اذا اجاني تلفون و مشيت أثناء الحكي بالتلفون بعتبره رياضة
كيف النزلة للسوق بعتبرها قمة الرياضة
هههههههه
طبعا هالكلام كلو بالنسبة إلي شخصيا مالو علاقة بالعلم

الله يجزيكِ الخير على مساعدة الاخوات و ان شاء الله بستفيدوا على ايدك

استودعتك أهلي في سوريا يا من لا تضيع ودائعه
قديم 17-12-2009, 08:10 PM
Hala122
عضو مميز
 الصورة الرمزية Hala122
Hala122 غير متصل  
فتتتوشي..بدي مساعدتك..انابدي أخس 5كيلو..ومش عارفة كيف..بدي اكتبلك شوية معلومات...اناطولي163..ووزني(71.1)..توزنت قبل شوي بعد الحمام اعزك الله...

طيب نيجي لعاداتي الغذائية(طبعا عاداتي مش صحية ابداااا)..

انابحب الحلويات بشكل كبير بمافيها الشوكولاته..واي اشي فيه كربوهيدرات..متل معجنات كيك.........

الصبح مابفطر بس مستعدة آكل كم قطعة شوكولاته وصحن سناك...وبضل هيك الى الساعة 7وقت رجوع زوجي بآكل العشا وهوغالبا بكون رز ومرقة وقطعة منيحة دجاج اولحم....

مابآكل فواكه..(بس لازم ابلش آكلها عالاقل تفاح اوبرتقال)..ونسيت اقلك ممكن آكل موزة الصبح(كاربز)....
وعل اساس كرهي للفواكه اصبح روحتي للحمام مش منتظمة..

مابشرب شاي اوقهوة الافي الويكاند مع زوجي كب واحد...وبفطر يوم الويك اند(بعمل سفرة وبآكل رغيفين خبز صغار)...

طيب بدي اسألك عالشاي الاخضر بنحف ولا لأ???

وبدي تعطيني توجيهات تخفيف..مارح اقدر اعمل زي ريجيمك..قاسي..وغربة..بفقع بعدين....

عفكرة اناتشجعت اكتب لما شفت اخونا اتحدى بلش ينزل وزنه بسم الله ماشاءالله..وعقبالي...غلبتك يافتوشي
قديم 17-12-2009, 10:25 PM
مُنتهـى
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية مُنتهـى
مُنتهـى غير متصل  
حماااااااس

طـريقك الشخصي الى الحمـل (1) (2)
قديم 17-12-2009, 11:28 PM
فيافي نجد
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية فيافي نجد
فيافي نجد غير متصل  
تبارك الله

اولا اهنيك على ارادتك

وعلى وزنك اللي وصلتي له انا مثلك الان البناطيل توقف لحد الفخذ وقررت مااشتري جديد

لازم البسها هي

اسلوبك شيق وممتع ياقمر ربي يسعدك
لاتقل أنا طيب فالكل طيب! ولا تقل أنا متعب فالكل متعب! ولا تقل أنا حزين فالكل حزين! بل قل فقط الحمد لله صبحاً ومساءً ، ليخف أنينك وتضمحل أوجاعك وتقل أمطار دموعك ... وعش هانئاً مؤمناً...متسامحاً عفواً متعاطفاً مع الغير..و ابتعد عن النزاعات والأحقاد والانتقام فلن يكسبوك سوا الندامه في الدنيا والآخره..
قديم 18-12-2009, 05:45 AM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
كنت هنام وقلت ارد عليهم بكره ، انشغلت عنكم اسفه وكمان جانى انذار من الاشراف خلى مزاجى مش تمام

معلش صباح الفل والورد والوزن اللى هينزل بإذن الله يا بطابيط اليوم وكتاكيت الغد
نبدأ بأول استشاره.

شعاع من نور

وزنك 74 وطولك 165

معدل كتله الجسم عندك حبيبتى 27 انتى فى نص مرحله الوزن الزايد يعنى بعد 10 كيلو تبقى سمنه وال10 كيلو ما اسهل انك تزيديهم وتزيد معاهم بعد الشر امراض القلب والسكر والضغط والشرايين والاكتئاب

لازم وزنك ينزل على الاقل خالص 6 كيلو
يعنى شهرين ده بالمعدل البطىء جدا جدا بدون لا اكتئاب ولا حرمان وده عشان يبقى معدل كتله جسمك 25 بس اى كيلو زياده فوق ال68 اللى هتوصلى لهم باذن الله تانى هنرجع مرحله زياده الوزن والكيلو يجر كيلو وزنك المثالى المفروض 57 كيلو وده مش هدف واقعى دلوقت خلينا نمشى مرحله مرحله
مشكله البطن مشكله طبعا ودى صعبه جدا ومن اصعب المناطق لو شكل جسمك اصلا شكل التفاحه يعنى اكتاف وصدر وبطن عريض مالك الا الرياضه المهلكه للمنطقه دى او حقن اسمها ليبولايبيد مش ميزوثيرابى لان الميزو ماله نتايج والليبو لايبيد بيعملهم طبيب مشهور جدا فى مصر تنحت الوسط والبطن وعمر المناطق دى ما ترجع تانى ابدا زى الشفط فى النتيجه بس بدون عمليه حقن تحت الجلد فى المناطق المطلوب ازالتها وتطرح الدهون مع البول ولا تحتاجين لتكرار الحقن الا لو البطن حجمها مهول
لو ولدتى قيصريه وعملتى الحقن ده هيبقى كويس بطنك هتنحف تماما بس هتفضل عندك مشكله الترهل يعنى لازم شد بطن ودى عمليه مش بسيطه يعنى مؤلمه بس النتايج مبهره ودائمه مدى الحياه بالاضافه لكلفتها
الحقن سعره فى المتناول على فكره .
يارب اكون افدتك

حلوايه حبيبتى

بصى البطن لو خفيفه اوى يعنى نظام طالع لك برتقاله فى بطنك اه الجهاز يشيلها ممكن غير كده الاجهزه والادويه والدهانات كل دى خرابيط وهبل وضحك عالناس
البطن عضله لو اتقطعت بالولاده القيصريه اكتر من مره انسى انها ترجع او تقل هتقل دهون وهيفضل الجلد مترهل
وشوفى ردى على شعاع من نور

ماريا
انا نباتيه ما باكل لا لحوم ولا فراخ فأكيد نظامى حرمان بالنسبه لك وانا عملت ريجيمى من الحاجات اللى انا بحبها فعلا
انا بموت بالمكسرات لو اكلت مثلا فنجان كبير كاجو مثلا ما بتغداش واخد الزينيكال
ولو الشوكولا مش ممكن تكونى مدمنه اكتر منى عليها بأكل شوكولا بس قد ايه ونوعها ايه لو دارك تاكلى مثلا مربعين وسط اليوم حلو اوى مره كل يوم
حابه تاكلى بار حلو او 3 مارس او كيت كات ما تتغديش
والكيك والحلويات نفس الحكايه
انا ما كنتش محرومه بالعكس
بصى انا بحب المشروبات والمعجنات وكل القصص دى بس زى ما قلت انا شفت انا بحب ايه واخترعت لروحى نظام
وانا عمرى ما اكلت سكر بالمشروبات ابدا ابدا مش بحبه اصلا
لو فاكره انى نباتيه وانى ما باكل سكر ده نزل وزنى بالعكس ده خلانى اعانى فى نزول الوزن انتى عارفه انا لو باخد سكر وحلويات ودهون مجرد اى تقليل ولو بسيط كنت انزل بسرعه جدا انما عشان اصلا هم مش موجودين فنزولى كان مميت ببطء

HALA122 حبيبتى
معدل الكتله عندك 26 ونص زيك زى شعاع من نور تمام
وزنك زايد طبعاالمثالى 53 كيلو وده صعب وبعيد
نظامك اخر لخبطه وزنك عشان هه يادوب ندخل مرحله الوزن الصحى لازم يبقى 66 كيلو
كونك تفطرى حلويات وتفضلى عليها لحد 7 بالليل وتدبيها مع جوزك طبعا مش تمام
جسمك اتعود على كده وخايف من المجاعه يعنى برمج روحه دى ممكن تحرمنى فأنا هخزن كل جرام دهون تديه لى
بصى افطرى 2 كيت كات صغيره

بعدها بساعتين موزه

بعدها بساعتين زبادى بدون دسم وموزه مادام مش بتحبى الا نوع الفاكهه ده

بعدها تانى بساعتين كوب عصير طبيعى انتى عاملاه بالبيت ، او ساندوتش عيش اسمر جبنه ومعاه سلطه او تونه او بيض مسلوق وسلطه ولو العيش سن يكون افضل

الساعه 7 لما ييجى جوزك كلى بس فى طبق الشوره الصغير عارفاه امليه رز وخضار على بعض واعملى سلطه لاااااااااااااااااازم واللحمه والفراخ لو سمحتى من فضلك مسلوقين عاوزه تحمريهم يبقى تشترى زيت الرش فريسكو او الزبده وحمرى نصيبك فيهم الزيت او الزبده بيكون مكتوب عليهم 0%FAT

بعد الساعه 7 تقفلى بقك ده خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص
ولو تعرفى ياريت بعد العشا كوباية زبادى منزوع الدسم..........الزبادى بيقلل امتصاص الجسم للدهون

الشاى الاخضر ما بيخسس لوحده يعنى هو بيزود معدل حرق الدهون او الايض بنسبه 3 % تقريبا بس انما هو يزود الحرق وانتى تزودى الدهون والدهون مش يعنى مقالى بس لا كربوهيدرات كمان وسكر الجسم بيحول جزء كبير منهم لدهون

لو عملتى البراد بتاع الشاى الاخضر اللى بقول عليه بالشمر او من غيره صدقينى وشربيتيه طول اليوم الاخراج هينتظم وجسمك داخليا هيتغسل ومعدتك هترتاح
لو بتاخدى مشروبات بالسكر شاى او عصير او كده لو بتاخدى 3 معالق سكر خليهم 2 ولو بتاخدى 2 خليها واحده
وربنا معاكى

المهاجره للجنان مشكوره على الاطراء
فلافل حمااااااااااااااااااااااااااس عاوزه اشوفك بقيتى غزاله بقى
فيافى نجد اوعى تشترى جديد صدقينى خليهم حافز وهتخسى

الى غزلان المستقبل هيا فلنبدأ من اليوم انا كمان بدأت والحمد لله انا كمان عندى 6 كيلو عشان ارجع غزال البر والبحر مش عارفه البحر ازاى بس هو كده وخلاصياللا تصبحوا على خير يا بطابيط

مواقع النشر